نشست مشترک جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه آلستر ایرلند شمالی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، با توجه به اهمیت موضوع تربیت و آموزش نیروهای متخصص و کارآمد در حوزه سلامت روان و همچنین نیاز کشور، ریاست و کارشناسان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی نشستی مشترک با دکتر صمدی و پرفسور روی مک کانکی، اعضای دپارتمان بهداشت و سلامت دانشگاه آلستر در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار کردند.
در ابتدای نشست دکتر علیرضا بهرامی رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با ارایه شرح مختصری از رسالت و چارچوب وظایف جهاددانشگاهی، بر ضرورت تهیه برنامه ای مدون در زمینه تربیت متخصصان حوزه سلامت روان و در چارچوب آموزش های بین المللی، تحت نظارت متخصصان داخلی تاکید کرد.
وی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی در جهت استفاده بهینه از افراد و خانواده ها در چارچوب های خاص جامعه، عنوان کرد: با عنایت به لزوم توجه بیشتر به کودکان و سالمندان پیشنهاد می شود که اولین دوره آموزشی مشترک در حوزه کودکان دارای نیازهای خاص برگزار شود تا در ادامه این مسیر بتوانیم با راه اندازی مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی همسو و همراستا با استانداردهای بین المللی، سهم بسزایی در بهبود سطح زندگی این افراد در جامعه ایفا کنیم.
وی همچنین با اشاره به کمبودهای حوزه سلامت روان در داخل کشور بر لزوم همکاری و تبادلات علمی و همچنین انتقال تجربیات علمی بین المللی تاکید کرد.
در ادامه پرفسور مک کانکی با بیان اینکه در تمامی کشورهای دنیا قطعاً نقایصی در حوزه های مختلف سلامت بخصوص سلامت روان وجود دارد، اظهار کرد: می توان با ایجاد فضا و بستر مناسب برای آموزش های بین رشته ای، دوره های خاصی را تدوین کرد، چراکه عموماً دوره های آکادمیک و پایه در تمام کشورها و دانشگاهها وجود دارد ولی خیلی کاربردی نیستند.
پرفسور مک کانکی در ادامه عنوان کرد: دانشگاه آلستر آمادگی لازم را برای تبادل اطلاعات علمی دارد.
سپس شهبازپور کارشناس دپارتمان سلامت روان جهاد دانشگاهی با اشاره به ضرورت بومی سازی و فرهنگ سازی علوم در حوزه سلامت روان، اظهار کرد: معمولاً در تمام دانشگاهها مباحث مربوط به سلامت روان و روانشناسی تدریس می شود ولی دانشی که عموما وارد کشور می شود یا کاربردی و عملی نیست یا تناقضات زیادی با فرهنگ و تابوهای موجود در کشور ما دارد. بنابراین به نظر می رسد که علوم و دانش مربوطه باید در همان چارچوب فراگرفته شود ولی برای آموزش یا مداخلات درمانی قطعاً باید بومی سازی نسبت به فرهنگ کشور اعمال شود.
وی در این رابطه ادامه داد: حتی در استان های مختلف کشور ما نیز فرهنگ و آداب و رسوم خاصی وجود دارد که درمانگران باید در مداخلات اهمیت آن را جدی گرفته و حتی کارگروهی جهت بومی سازی این علوم تشکیل شود.
گفتنی است در این نشست مقرر شد پس از تدوین برنامه تفاهم نامه ی همکاری بین دو طرف منعقد گردد.
نظر شما :