در قالب کارگاه آموزشی مجازی برگزار شد؛
برگزاری کارگاه حمایت طلبی در برنامه های سلامت
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی، دکتر سجاد دلاوری استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کارگاه آموزشی مجازی حمایت طلبی در برنامه های سلامت که به همت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی برگزار شد گفت: قدرت وسیاست واقعیت های مسلم زندگی اجتماعی و سازمانی هستند و فرد برای موثر بودن در سازمان باید به خوبی آنها را درک کند. برای ایجاد تحول در سازمان هم به دانش و مهارت در عرصه قدرت و سیاست نیاز است و به قول یکی از صاحبنظران در این حوزه هدف تحول ایجاد تغییر است و برای ایجاد آن باید از قدرت استفاده کرد.
از قدرت تعاریف متعددی ارایه شده است از جمله به عنوان توانایی تاثیر گذاری بر دستاورد های سازمانی عناصر مشترک. قدرت می تواند به شکل های متفاوت بروز کند و جنبه های مثبت یا منفی داشته باشد. به عبارت دیگر قدرت نه خوب است نه بد؛ آنچه منجر به بروز دو جنبه مثبت و منفی قدرت می شود اهداف صاحبان قدرت و ابزارهای مورد استفاده برای اعمال آن است. تئوری های متعددی در زمینه منابع اجتماعی قدرت مطرح می شود که از بین تئوری ها می توان به تیوری های امرسون، فرنچ و مینتز برگ اشاره کرد. هر یک از این تئوری ها در مورد شکل گیری قدرت و رشد آن ایده های مختلفی را مطرح می کنند.
این متخصص سیاستگذاری سلامت در ادامه گفت که سیاست سازمانی با قدرت در ارتباط است. به عبارت دیگر سیاست سازمانی فعالیتهایی است برای کسب توسعه و اعمال قدرت. در این راستا سازمانهای مختلف سیاستهای متفاوتی در زمینه تصمیم گیری، تخصیص منابع یا حل تعارض اتخاذ می کنند. بر این اساس باید گفت کارگزار تحول در سازمان نباید در عرصه سیاسی کاملا بی تفاوت و خنثی باشد. مدیران و سیاستگذاران سازمانها باید در زمینه چانه زنی، مذاکره، ماهیت قدرت و سیاست و ویژگی های افراد صاحب قدرت توانمندی هایی داشته باشند.
در ادامه مطالب یشتری در این زمینه در ارتباط با حوزه سلامت مطرح شد. دکتر دلاوری بیان کرد که بسیاری از برنامه های حوزه سلامت با هدف تغییر رفتار ایجاد می شوند و بدون اصلاح دیدگاه تصمیم گیران امکان ایجاد تغییر در سیاستهای عمومی جامعه وجود ندارد. اجرای موفقیت آمیز برنامه ها و مداخلات حوزه سلامت نیازمند حمایت همه جامنبه افراد، سازمانها و بخشهای کلیدی جامعه از برنامه های سلامت است. در این راستا راهبرد حمایت طلبی راهبردی اساسی به شمار می آید.
در ادامه مفهوم حمایت طلبی، چرخه حمایت طلبی، مراحل برنامه ریزی برای حمایت طلبی مداخلات و برنامه های سلامت مورد بررسی قرار گرفت. اولیت گام در چرخه حمایت طلبی تعیین مشکل و تحلیل آن است. به عبارت دیگر تا مشکل به خوبی شناسایی نشود امکان حمایت طلبی برای حل آن وجود ندارد. یکی از مراحل مهم حمایت طلبی که گاه در بسیاری از برنامه ها نادیده گرفته می شود برنامه ریزی برای پایش و ارزشیابی حمایت طلبی است. این مرحله نقش مهمی در شناسایی انحراف ها و اشکالات فرآیند ها و اصلاح آن را دارد.
یکی از گامهای اجرایی حمایت طلبی طراحی و انتقال پیام حمایت طلبی است. در این خصوص ارکان پیام حمایت طلبی، سبکهای پیام و اجزای آن مورد بررسی قرار گرفت و نحوه تعامل با رسانه ها جهت انتشار پیام مطرح گردید. دلایل استفاده از رسانه ها در برنامه حمایت طلبیعبارت است از : قابل رویت کردن برنامه برای جامعه، اطلاع رسانی به تصمیم گیران و عموم جامعه، ایجاد بحث در زمینه مشکل مورد نظر، ایجاد حمایت عمومی از فعالیتها و سازمان و افزایش جلب منابع، عضویت یا حامیان جنبش مورد نظر.
در تعامل علمی انجام گرفته در کارگاه سوالات در این زمینه مطرح شد و جنبه های مختلف موضوع حمایت طلبی در حوزه سلامت و چالش های آن مورد بررسی قرار گرفت.
پژوهشکده علوم بهداشتی با هدف دانش افزایی و ارتقا توانمندی متخصصان حوزه سلامت اقدام به برگزرای کارگاه ها و وبینار های مختلفی در ابعاد مختلف حوزه سلامت می نماید که امید است این برنامه های آموزشی نقش موثری در ارتقا توانمندی متخصصان و اندیشمندان دست اندرکاران در بخش سلامت داشته باشند.
نظر شما :