رییس پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی خبر داد:

توسعه فضاهای فیزیکی پارک علم و فناوری البرز/ راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان در این پارک

/جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی(۶۵)/
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۲ کد : ۳۴۲۵۴ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان تاپ خبر
رییس پارک علم و فناوری البرز در تشریح دستاوردهای پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی گفت: راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان، راه اندازی مراکز رشد اقماری در شهرستان های استان، ایجاد مراکز نوآوری با همکاری صنایع مختلف استان و توسعه فضاهای فیزیکی پارک بخشی از برنامه ها و فعالیت های این مجموعه در سال گذشته و سال جاری است.
توسعه فضاهای فیزیکی پارک علم و فناوری البرز/ راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان در این پارک

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی، مهندس مهدی عباسی رییس پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی با تبریک فرا رسیدن چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی اظهار کرد: توسعه ساختارهای فناوری استان در شهرستان ها با راه اندازی مراکز رشد اقماری، راه‌اندازی مراکز نوآوری با همکاری صنایع و بنگاه های بخش خصوصی و راه اندازی مراکز رشد تخصصی در مراکز تحقیقاتی و آموزش عالی از جمله دستاوردهای پارک علم و فناوری البرز وابسته به جهاددانشگاهی است.

وی با اشاره به برنامه های آتی این پارک مهم ملی و استانی گفت: همچنین توسعه فضاهای فیزیکی پارک با رایزنی از طریق یکی از شهرک های صنعتی استان و نیز استفاده از فضاهای بلااستفاده بخش های خصوصی و دولتی برای توسعه فضاهای استقرار واحدهای فناور پارک از طرح های ویژه پارک خواهد بود.

مهندس عباسی در تشریح  دستاوردها و فعالیت‌های جهاددانشگاهی در سطح استان و کشور یادآور شد: استقرار بیش از۱۶ مرکز جهاددانشگاهی از جمله ۴ مرکز واحد علم و صنعت (مرکزمهندسی دکل های حفاری، مرکز مهندسی فشار قوی، مرکز مهندسی مبدل ها و منابع تغذیه، مرکز مهندسی کنترل آلاینده های هوا)، پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران (مرکز عصاره گیری گیاهان، مرکز آزمایشگاه های آنالیز دستگاهی، مرکز آزمایشگاه های شیمی و مهندسی شیمی، مرکز پایلوت های شیمیایی)، مرکز رشد زیست فناوری رویان، فارم حیوانات پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی ابن سینا، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، پژوهشکده گیاهان دارویی (مرکز خدمات تخصصی داروهای گیاهی، مرکز خدمات تخصصی تولید گیاهان دارویی، مرکز خدمات تخصصی آنالیز دستگاهی، مرکز کشت و توسعه گیاهان دارویی، مرکز فارماکولوژی، گروه فارماکوگنوزی و طب کاربردی)، پژوهشکده فرآوری مواد معدنی واحد تربیت مدرس، مرکز طراحی و تولید تورهای قفس پرورش ماهی، گروه پژوهشی فرآیندهای شیمیایی سازمان جهاددانشگاهی تهران و مرکز تحقیقات و فناوری فرآوری مواد ویژه فلزی سازمان جهاددانشگاهی تهران، بیش از ۷۲ واحد فناور و دانش بنیان و وجود ۲ مرکز رشد در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز موجب شده این منطقه در توسعه علمی و صنعتی استان، نقشی مهم و کلیدی داشته باشد .

وی عنوان کرد: گسترش هرچه بیشتر تعاملات سازنده با صنایع بزرگ ملی، افزایش تجاری سازی شرکت ها با تعامل بخش خصوصی و گسترش ساختارهای فناورانه در سطح استان البرز جزو اصلی ترین اهداف و افق‌های جهاددانشگاهی است که امید داریم با تکیه بر دانش بومی و اعتماد به جوانان، در مدت کوتاهی به ثمر برسد. حمایت حداکثری از فناوران، ایده پردازان و نخبگان استانی با استقرار و حمایت از آن ها در مجموعه پارک از دیگر کارکردهای جهاد است. در تلاش هستیم که با برگزاری رویدادهای کارآفرینی، تولید و تکثیر آثار انگیزشی، فرهنگ کارآفرینی را در جامعه، به ویژه در نوجوانان و جوانان نهادینه کنیم تا کشور بتواند در آینده‌ای نه چندان دور، از حیث تولید علم و دانش به خودکفایی کامل برسد.

رییس مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی گفت: مجموعه حدود یک‌صد هکتاری پارک البرز سه پژوهشگاه، ۲۲ مرکز تخصصی و سه مرکز رشد تخصصی را در دل خود جای‌ داده و توانسته در تعامل بین شرکت‌ها و واحدهای فناور و دانش‌بنیان و همچنین در تعامل با محیط بیرونی اکوسیستم کاملی را در عرصه نوآوری، فناوری و کارآفرینی شکل دهد.

مهندس عباسی خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی نه در استان البرز بلکه در کشور دارای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوانی است که این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها می‌تواند به تولید ثروت از علم و فناوری در کشور کمک کرده و به بی‌نیازی کشور منجر شود.

رییس پارک علم و فناوری البرز، توانمندی نیروهای جهادی در حل مسایل کشور در حوزه‌های مختلف( پژوهش و فناوری؛ فرهنگ؛ آموزش و کارآفرینی و تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان) را مهم ارزیابی کرد و افزود: جهاددانشگاهی پلی بین دانشگاه و جامعه بوده و تلاش می کند با نگاه علمی و کاربردی به نیازهای جامعه و کشور پاسخ مناسب دهد.

وی تصریح کرد: نظر به سند چشم انداز جهاددانشگاهی و براساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی، جهاددانشگاهی تلاش دارد نقش خود را در برنامه ها و ماموریت های مختلف از جمله نقشه جامع علمی کشور ایفا کند و همواره مدل همکاری جهاددانشگاهی شناسایی مشکلات و نیازها و انجام علمی و تحقیقاتی پروژه ها براساس نیازهای کشور است و در این زمینه از همه امکانات فنی، دانشی و تخصصی و نیروی انسانی خود در سراسر کشور استفاده می کنیم.

مهندس عباسی درباره دستاوردهای شاخص پارک علم و فناوری البرز وابسته به جهاددانشگاهی تصریح کرد: انتخاب 2 واحد فناور پارک البرز به عنوان واحد فناور برتر استان در مراسم هفته پژوهش سال 1399 استان البرز، راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان البرز با حفظ کرسی مدیریتی برای جهاد و زمینه سازی برای راه اندازی کارخانه نواوری و ... از دیگر دستاوردها و برنامه های این پارک در توسعه علم و فناوری است.

وی به تعامل این پارک با دستگاه های استانی و کشوری اشاره کرد و با تاکید بر تاثیرگذاری این مجموعه در استان و کشور گفت: بازدیدهای مهم ملی از پارک از جمله دکتر ستاری و معاونین، دکتر وحدت و معاونین، معاون وزیر علوم و ... نشان دهنده تعامل خوب پارک در سطح ملی است.

رییس پارک هلم و فناوری البرز گفت: در سطح استانی اخذ مصوبه "کلیه دستگاه های اجرایی استان مکلف به همکاری با پارک البرز هستند" از ستاد اقتصادی استان، نشان دهنده تاثیرگذاری و تعامل خوب با ارکان تصمیم ساز استانی است.

مهندس عباسی در پایان همچنین ضمن اشاره به عقد تفاهم نامه‌های همکاری متعدد با مراکز آموزش عالی و صنایع بزرگ استان به تاثیرگذاری پارک در سطح استان اشاره دارد.

گفتنی است، پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی به ‌منظور گسترش فرهنگ نوآوری و تبدیل ایده‌های دانش ‌محور و فناورانه شرکت‌ها و موسسات فناور و دانش‌ بنیان به کسب و کار و ایجاد فضای لازم برای گسترش و رشد شرکت‌های کوچک و متوسط با توجه به نیاز هریک از هسته ها و واحدهای فناور تحت حمایت برای حضور موفق و موثرتر در بازار کار، حمایت های خود را به این واحدها در کنار مراکز، پژوهشکده ها و واحدهای فناور جهاددانشگاهی مستقر و در نتیجه هم افزایی توان علمی با بهره گیری از توان و ظرفیت آن ها در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی ارایه می کند.

کلید واژه ها: چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی پارک علم و فناوری البرز


نظر شما :