رییس سازمان تجاریسازی فناوری و اقتصاددانش بنیان جهاددانشگاهی:
ایجاد مراکز نوآوری و شتابدهی در تمام استان ها تا نیمه اول سال/ نقش مهم جهاددانشگاهی در تحقق اقتصاد دانش بنیان
/جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی(۱۵)/
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی دکتر بهروز بادکو رییس سازمان تجاریسازی فناوری و اقتصاددانش بنیان جهاددانشگاهی در آستانه فرارسیدن 16 مرداد، چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی به تشریح فعالیت های این سازمان پرداخت و در رابطه باساختار جدید سازمان گفت: همانطور که میدانید یکی از مهم ترین مسیرهای توسعه کشور، انتقال از اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر کارایی و دانش است. به عبارت دیگر اقتصاد دانشبنیان، اقتصاد نوینی است که در آن تولید، توزیع و استفاده از دانش منبع اصلی رشد و ایجاد ثروت است. موتور محرک چنین اقتصادهایی، شرکتهای دانشبنیان هستند که به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و همچنین تجاریسازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری شکل می گیرند.
وی با اشاره به این که نقش شرکتهای دانشبنیان و نهادهای توسعهای در ایجاد شرکتهای دانشبنیان و به تبع آن اقتصاد مبتنی بر دانش بر کسی پوشیده نیست، افزود: بر همین اساس جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد واسط و توسعهای با دارا بودن زیست بوم نوآوری و فناوری مختص به خود، نقش بسیار مهمی در ایجاد نوآوری، توسعه فناوری و همچنین خلق ثروت در راستای ایجاد اقتصاد مبتنی بر دانش و بهرهوری و کارایی برخوردار است؛ بنابراین تغییر ساختار سازمان تجاریسازی فناوری و اقتصاد دانشبنیان عمدتا با هدف معرفی فرصتهای ناشی از اقتصاد دانشبنیان به مدیران، پژوهشگران و فناوران جهاددانشگاهی، انجام مطالعات فرصت و امکان سنجی مالی و اقتصادی، ایجاد و توسعه کمی و کیفی شرکتهای دانش بنیان و همچنین ایجاد تغییر و تحول در زیست بوم نوآوری و فناوری جهاددانشگاهی با نگاه ویژه به نوآوری، کارآفرینی و تشکیل شرکتهای دانشبنیان و در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان، توسعهی ماموریت داده است.
دکتر بادکو اظهار کرد: بر همین اساس موضوع اقتصاد دانشبنیان و سویگیری تمامی فعالیتهای جهاددانشگاهی معطوف بر اقتصاد مبتنی بر کارایی و دانش مورد توجه مدیران کلان این مجموعه قرار گرفته است که پیش از این، موضوع اقتصاد دانش بنیان کمتر مورد توجه مدیران قرار گرفته بود و با توسعه ماموریت این سازمان، به عنوان یک راهبرد اصلی مد نظر قرار گرفته است.
وی در رابطه با تعداد شرکت های فناور و دانشبنیانی که در پارکها و مراکز رشد جهاددانشگاهی مشغول فعالیت هستند، ادامه داد: همانطور که می دانید جهاددانشگاهی دارای 3 پارک علم و فناوری، 24 مرکز رشد و 40 مرکز نوآوری و شتابدهی است که در حال حاضر حدود 700 واحد فناور شامل استارتاپ و شرکت و یا واحد تحقیق و توسعه در آن حضور دارند که 110 شرکت دانش بنیان و 40 شرکت نیز خلاق هستند.
معاون رییس جهاددانشگاهی در پاسخ به این سوال که چه تعداد واحدهای موفق توانستهاند با تجاریسازی فناوری خود از پارکها و مراکز رشد جهاددانشگاهی خارج شوند؟، اظهار کرد: یکی از شاخص های اصلی ارزیابی ساختارهای حمایت از فناوری و نوآوری در دنیا همانطور که شما اشاره کردید موفقیت شرکت های تحت حمایت است که با درصد موفقیت اعلام می شود؛ به معنی دیگر کل شرکتهای خارج شده موفق و ناموفق را درنظر میگیرند و نسبت شرکت های موفق به کل را محاسبه می کند که این عدد در مراکز وابسته به جهاد حدود 22 درصد می باشد که با توجه به شرایط فعلی محیط کسب و کار در کشور رقم مناسبی محسوب میشود.
دکتر بادکو با اشاره به سیاست جهاددانشگاهی برای حمایت و توسعه پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد در این نهاد گفت: در حال حاضر با توجه به سیاست های جهاد برنامه خاصی برای توسعه کمی مراکز رشد و پارک در جهاددانشگاهی وجود ندارد و تمرکز ما بیشتر روی توسعه کیفی و تغییر در فرآیندها در راستای افزایش اثربخشی و کارایی مراکز می باشد ولی در صورتی که احساس شود که در یک زمینه تخصصی امکان راه اندازی یک مرکز رشد یا پارک علم و فناوری لازم است قطعا به عنوان یک برنامه جدی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: توسعه مراکز نوآوری و شتابدهی که به اختصار منش گفته می شود در جهاددانشگاهی با هدف کمک به واحدهای سازمانی اعم از واحدها، سازمانها، پژوهشکده ها در جهت بهرهبرداری از ظرفیت استارتاپها بر اساس مدل نوآوری باز و متناسب با زمینههای کاری و طرح های مصوب آن ها صورت پذیرفته است که به همین دلیل است موضوع فعالیت هر منش متناسب با زمینه های فعالیتی آن واحد تعیین می شود تا کسب و کارهای نوپا بتوانند از ظرفیت های زیرساختی و نیروی انسانی واحد موسس استفاده کنند.
دکتر بادکو افزود: در 3 سال گذشته توسعه منش در تمامی واحدها در دستور کار بوده است که خوشبختانه در اغلب استان ها منش راهاندازی شده است و تا نیمه اول سال 1400 نیز در تمامی استان ها ایجاد خواهد شد و در کنار آن نیز در سال جاری توسعه کیفی و افزایش میزان اثربخشی آن ها مورد تاکید ستفا میباشد.
رییس سازمان تجاریسازی فناوری و اقتصاددانش بنیان جهاددانشگاهی در رابطه با این که این سازمان چه خدماتی برای استقرار شرکتها در پارکها و مراکز رشد و منش ارایه میکند؟، گفت: در تمامی ساختارهای حمایتی علاوه بر ارایه فضای فیزیکی و تجهیزات اداری و... برای رشد و توسعه کسب و کارهای نوپا، خدماتی همچون ارایه مشاوره کسب وکار، هدایت از طریق منتورهای خبره، ارایه آموزشهای تخصصی مرتبط با زمینه فعالیت شرکت ها، معرفی به سرمایه گذارن و توسعه بازار و شبکه و همچنین ارایه کمکهای مالی نقدی و غیرنقدی نیز جزو فعالیت های این مراکز است.
وی ادامه داد: اما شاید ویژگی بارز ساختارهای تحت حمایت از فناوری در جهاددانشگاهی، استفاده شرکت های تحت حمایت از ظرفیت طرح ها و پروژه ها در دست اجرا، زیرساختارها، دریافت مشاوره از اعضا هیات علمی و شبکه ملی جهاددانشگاهی در سراسر کشور و همچنین پشتیبانی متمرکز ستفا از این ساختارها است.
دکتر بادکو اظهار کرد: در طول دوسال گذشته با توجه به شیوع بیماری کرونا این مراکز با تمام توان نسبت به تامین فناورانه مایحتاج مورد نیاز برای مبارزه با این بیماری همچون دارو، ماسک، مواد شیمیایی و دستگاه های متناسب با این ایام را در دستور کار خود قراردادهاند، البته ارایه خدمات و محصولات متناسب با ظرفیت های منطقهای همچون گردشگری، شیلات، گیاهان دارویی و... نیز حایز اهمیت است.
وی در پایان بیان کرد: در انتها باید گفت یکی از سیاست ها و برنامههای اصلی ستفا در سال های آتی برای توسعه فناوری های جهاددانشگاهی این است که طرح های ملی که توسط جهاد اجرایی میشود را با همکاری شرکت های دانش بنیان و مستقر در پارک ها و مراکز رشد جهاددانشگاهی راهبری و اجرایی نماید تا ضمن افزایش چابکی و سرعت اجرا موجبات رشد و توسعه بخش خصوصی و کاهش هزینه های تمام شده طرح را فراهم کند تا همچنین باعث پرداختن بیشتر جهاددانشگاهی به ابعاد فناورانه و منحصر به فرد طرحها شود.
نظر شما :