دکتر علی مطهری بیان کرد:

کشف استعدادها؛ مهم‌ترین کارکرد جشنواره‌ی کتاب سال دانشجویی

۲۸ آبان ۱۳۹۷ | ۱۶:۲۲ کد : ۳۳۱۷ فرهنگی تاپ خبر
نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: این جشنواره مهم‌ترین کاری که انجام می‌دهد، کشف استعدادهاست. در واقع با برگزار کردن این مسابقه، استعدادهای مختلف کشف می‌شوند. استعدادیابی در دنیا بسیار مهم است و فرق کشورهای پیشرفته و عقب‌مانده در مساله نیروی انسانی است.
کشف استعدادها؛ مهم‌ترین کارکرد جشنواره‌ی کتاب سال دانشجویی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر علی مطهری نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم بیست‌وپنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با ابراز خرسندی از این که در جمع دانشجویان و استادان حضور دارد، درباره‌ی این جشنواره، اظهار کرد: جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، ابتکار بسیار خوبی بوده است که اقدام شده و تا به امروز ادامه‌ داشته است. باید از برگزار کنندگان این جشنواره تقدیر کنیم. این مطلب نشان می‌دهد علی‌رغم  پیدا شدن تشکل‌های جدید و تبلیغات وسایل آموزشی چیزی جای کتاب را نمی‌گیرد و کتاب هم چنان جایگاه خود را حفظ کرده است. این جشنواره مهم‌ترین کاری که انجام می‌دهد کشف استعدادهاست. در واقع با برگزار کردن این مسابقه استعدادهای مختلف کشف می‌شوند. استعدادیابی در دنیا بسیار مهم است و فرق کشورهای پیشرفته و عقب‌مانده در مساله نیروی انسانی است. در کشورهای پیشرفته نیروهای انسانی ساخته می‌شوند و استعدادهایشان شکوفا می‌شود و افراد به متخصص تبدیل می‌شوند ، اما در کشورهای توسعه‌نیافته انسان به صورت خام باقی می‌ماند. یکی از مسائل مهم، مساله تعلیم و تربیت انسان‌هاست. ما باید به تقویت عقل و استعدادهای انسان‌ها توجه داشته باشیم و قوه تفکر و ابتکار آن‌ها را تقویت کنیم. استادان نباید ذهن دانشجویان را به مثابه انباری بدانند که کالاها را در آن بریزند. آن‌ها باید قدرت تشخیص، تفکر و  ابداع دانشجویان را تقویت کنند. جشنواره کتاب سال دانشجویی در این مسیر گام برمی‌دارد.
وی با بیان حدیثی از امام علی (ع) گفت‌: ما دو گونه علم داریم؛ علم مطبوع و علم مسموع. علمی که از درون انسان زاییده می‌شود و علمی که از بیرون گرفته می‌شود. اگر علم مطبوع نباشد، علم فراگرفته از بیرون فواید زیادی نخواهد داشت.  داشتن سواد غیر از مساله متفکر بودن است؛ چه بسا افراد بی‌سوادی هستند که آدم‌های متفکری‌اند و افراد باسوادی هستند که فکر نمی‌کنند و حرف‌های سخیفی می‌زنند. شهید مطهری می‌فرمود ملاک برای علم، زیاد استاد دیدن نیست. کسانی که زیاد استاد می‌بینند متفکر نمی‌شوند. اگر فردی ۱۰ سال نزد استادی تعلیم ببیند و ۱۵ سال در نزد استادی دیگر، فرصتی ندارد که بر روی فرآورده‌هایش تفکر داشته باشد، بنابراین به آدم برجسته‌ای تبدیل نمی‌شود.
نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه‌ بیان‌ کرد: فرق تربیت و صنعت در تقویت قوه تعقل و ابتکار است. در صنعت اشیا را ناقص می‌کنیم تا چیزی بسازیم، اما در تربیت این‌طور نیست،‌ بلکه استعداد موجود در شیء را رشد می‌دهیم و زمینه رشد استعدادهای آن را نیز فراهم می‌کنیم. مانند باغبانی که گیاه را رشد می‌دهد انسان هم همین‌طور است و استعدادهای فطری دارد، مانند میل به حقیقت‌جویی، زیبایی، قوه ابداع و ابتکار و اخلاق.
دکتر مطهری خاطرنشان کرد: آن‌چه از این جشنواره برداشت کردم این است که این جشنواره به دنبال شناسایی و معرفی استعدادهای برتر است؛ کاری که در کشورهای خارجی انجام می‌شود. البته آن‌ها در دوران دبیرستان این کار را انجام می‌دهند و این طور نیست که دانش‌آموزان تحت تاثیر عوامل اجتماعی رشته خود را انتخاب کنند.
وی در ادامه‌ خاطراتی از دوران کودکی و خاطراتی از شهید مطهری تعریف کرد و گفت‌:  نقطه ضعف ما در دانشگاه و در میان دانش‌آموزان خط آن‌هاست. دانشجویان هم خوش‌خط نیستند و هم نوشتن را به درستی بلد نیستند؛ به صورتی که نمی‌توانند یک نامه را به صورت درست بنویسند.
دکتر مطهری با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره کتاب سال دانشجویی، نسبت به استفاده از کلمات انگلیسی در محاوره‌ها و گفت‌وگوهای میان افراد انتقاد کرد و گفت‌: من نقدی به این موضوع ندارم که در بحث‌های تخصصی از کلمات خارجی استفاده کنیم، اما در محاوره نباید از کلمات انگلیسی استفاده کنیم و یا با حروف انگلیسی کلمات فارسی را بنویسیم. ما سرنوشت کشور ترکیه را دیده‌ایم. آن‌ها به خاطر خیانتی که اعراب به عثمانی‌ها کردند از اعراب فاصله گرفتند و خط‌شان را نیز تغییر دادند و به انگلیسی نوشتند؛ به همین دلیل رابطه‌شان با اسلام و فرهنگ اسلامی قطع شد. در حال‌ حاضر دارند کم کم به فرهنگ اسلامی بازمی‌گردند و ما باید از این موضوع عبرت بگیریم.


نظر شما :