اجرای ۱۸ طرح نظرسنجی در ۱۳ نقطه زمانی؛
هر آنچه مرکز ایسپای جهاددانشگاهی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ انجام داد
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاددانشگاهی از شهریور ۱۳۹۹ تا ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ در مجموع ۱۸ طرح نظرسنجی انتخاباتی (تلفنی و حضوری) در ۱۳ نقطه زمانی اجرا کرد. آخرین نظرسنجی حضوری ایسپا در تاریخ ۲۵ و ۲۶ خرداد ماه و آخرین نظرسنجی تلفنی نیز در تاریخ پنج شنبه ۲۷ خرداد اجرا شد.
براساس نتایج نظرسنجی تلفنی روز پنج شنبه (27 خردادماه 1400) افزایش مشهود مشارکت نسبت به روزهای قبل را نشان میداد و لذا ایسپا پنج شنبه برآورد جدید خود از مشارکت یعنی ۴۴ درصد را ارائه کرد. با توجه به نتایج، محتمل بود این موج افزایش مشارکت در همان پنجشنبه متوقف نشود و تا روز انتخابات نیز ادامه پیدا کند.
علاوه بر این در نظرسنجیهای ایسپا همواره درصدی از افراد بودند که اعلام میکردند در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا شرکت خواهند کرد اما در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهند کرد. به عنوان مثال در آخرین نظرسنجی حضوری ایسپا ۳.۷ درصد از کل پاسخگویان گفته بودند در انتخابات شورا قطعا شرکت خواهند کرد اما در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهند کرد، همچنین ۱.۳ درصد گفته بودند به احتمال زیاد در انتخابات شورا شرکت خواهند کرد اما در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهند کرد.
برای ایسپا مشخص نبود در نهایت چه میزان از این افراد هنگام حضور در شعبه اخذ رأی هر دو تعرفه شورا و ریاست جمهوری را دریافت خواهند کرد و در هر دو انتخابات شرکت خواهند کرد. لذا با توجه به نامشخص بودن این امر، ایسپا ترجیح داد همان عدد کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کنند را اعلام نماید. شاید بخشی از آرای باطله را نیز همین افراد تشکیل دادهاند.
نکته دیگر میزان بالای افرادی بود که برای شرکت در انتخابات مردد بودند. این افراد در آخرین نظرسنجی حضوری ایسپا ۱۱.۸ درصد کل پاسخگویان را شامل میشد. نسبت این افراد در آخرین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا در سال ۱۳۹۶ برابر با ۵.۷ درصد بود. لذا میزان بالای افراد مردد پیشبینی دقیق نرخ مشارکت را با چالش مواجه میکند.
در مورد آرای کاندیداها نیز چالش بزرگ این دوره از انتخابات میزان بالای آرای بی پاسخی بود که کاندیدای مدنظر خود را به پرسشگر اعلام نمی کردند. این میزان در نظرسنجی حضوری قبل از مناظره اول حدود ۱۲ درصد بود اما در آخرین نظرسنجی حضوری به بیش از ۱۸ درصد افزایش یافت.
عدهای نیز وقتی با این پرسش مواجه شدند که «اگر کاندیدای شما انصراف دهد به چه کسی رأی خواهید داد» پاسخ مشخصی ندادند. لذا جمع آرای نامشخص در آخرین نظرسنجی به بیش از ۲۰ درصد افزایش یافت. این عدد در آخرین نظرسنجی انتخابات ریاستجمهوری سال ۱۳۹۶ برابر با ۴ درصد بوده است.
آن چه برای ایسپا واضح و آشکار بود این مطلب بود که تعداد آرای باطله چندین برابر انتخابات های پیشین است. اما به طور دقیق مشخص نبود در نهایت چه میزان از این آرا، باطله خواهد شد و چه میزان به هر یک از کاندیداها اختصاص خواهد یافت. نتایج انتخابات مشخص کرد بخشی مهمی از این افراد رأی باطله دادهاند و بخشی نیز به سایر کاندیداها (به غیر کاندیدای پیروز) اضافه شده است. با این اوصاف آن چه ایسپا در خصوص برنده انتخابات اعلام کرد ۱.۷ درصد با واقعیت انتخابات فاصله داشت.
گفتنی است بر اساس نتایج آخرین موج از نظرسنجیهای انتخاباتی ایسپا در روز پنجشنبه 27 خردادماه ۱۴۰۰ که به صورت تلفنی انجام شد میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را در تاریخ 27 خردادماه حدود ۴۴ درصد برآورد شد.
با توجه به احتمال انصراف برخی کاندیداهای انتخاباتی در روزهای آخر، ایسپا در سوالی از مردم پرسیده است «چنانچه کاندیدای مورد نظر شما انصراف داد به چه کسی رأی خواهید داد». طبق آخرین اخبار انتخاباتی و انصراف آقایان محسن مهرعلیزاده، علیرضا زاکانی و سعید جلیلی از انتخابات، ارزیابی ایسپا از آراء به شرح زیر میباشد:
۶۳.۷ درصد ابراهیم رئیسی، ۸.۹ درصد محسن رضایی، ۴.۲ درصد عبدالناصر همتی و ۳ درصد امیرحسین قاضیزاده هاشمی را برگزیدهاند. ۲۰.۲ درصد افراد به این سوال پاسخ ندادهاند.
ایسپا موج دوازدهم نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور (شهر و روستا) و اندازه نمونه ۶۵۸۲ نفر از طریق مصاحبه حضوری در میادین و معابر شهرها و روستاها در تاریخ ۲۵ و ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ اجرا کرده است.
نظر شما :