به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت آغاز شد؛

مهمترین فعالیت های مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۷ کد : ۳۲۰۷۹ فرهنگی
مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی در حالی ششمین سال فعالیت خود را آغاز کرده که به عنوان تنها مرکز آموزشی، در حوزه آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان دولت نیز وارد شده است. در این راستا، مجوز صلاحیت و اعتبارسنجی را نیز از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران اخذ کرده‌ایم.
مهمترین فعالیت های مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی 25 خردادماه سالروز تاسیس مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت این مرکز است که در حال حاضر غلامرضا عباسی، مدیریت آن را برعهده دارد.

این مرکز در سال 1395 به منظور بهبود و ارتقای سطح کیفی آموزش‌های قرآنی راه‌اندازی شد و فعالیت آن در سه بخش برنامه‌ریزی، امور اجرایی ـ آموزشی و امور ارزیابی خلاصه می‌شود. در این رابطه با غلامرضا عباسی گفت‌وگویی داشتیم که متن آن از نظرتان می‌گذرد؛

ـ بفرمایید از چه تاریخی مسئولیت مرکز آموزش را برعهده گرفتید و چه فعالیت‌هایی طی این مدت در این مرکز انجام شده است؟

من از 5 مرداد 1399 به این مرکز آمدم. این مرکز در حوزه‌های طب سنتی و مفاهیم قرآنی فعالیت می‌کرد. به مرور زمان مفاهیم قرآنی با توجه به اقتضائات زمانی، کمرنگ‌تر شد و مرکز به سمت آموزش مهارت‌های مهد کودک پیش رفت. همچنین چند دوره نیز در حوزه طب سنتی برگزار شد.

براساس سیاستی که محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور دارد، مقرر شد که مرکز آموزش تغییر رویه دهد و به صورت ساختارمند حرکت کند. در این راستا تلاش شد تا با همراهی همکاران، رویه مناسبی را طراحی و آن را ساختارمند کنیم. در این حوزه از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش‌های مجازی و حتی آموزش‌های آف‌لاین نیز استفاده کردیم و در آموزش‌های حضوری نیز از متدهای خود معاونت آموزش استفاده می‌کنیم.

ـ به طور مشخص چه دوره‌هایی را از زمان تصدی مسئولیت مدیریت مرکز آموزش تاکنون برگزار کرده‌اید؟

11 دوره را از سال 99 تاکنون تدوین و در واحدها و مراکز استانی برگزار کرده‌ایم که شامل دوره‌های تصویرسازی دیجیتال، ویترای با سبک قرآنی، حفظ و مفاهیم قرآنی، ‌تجویدهای 1 و 2، خبرنگاری، گویندگی و ... است.

بیان این نکته حائز اهمیت است که جهاد دانشگاهی از سال 98 سلسله مجوزهایش از دوره‌ها را به طور کامل برداشته است و مجوز یک بار مصرف می‌دهد. به این معنی که برای برگزاری مجدد یک دوره در همان سال، ولو با چند ماه فاصله زمانی، برگزارکننده باید مجدداً درخواست صدور مجوز بدهد.

ـ مجوزهای یک بار مصرف از چه زمانی داده شده است؟

این مجوز از سال 99 داده می‌شود و پیش از آن وجود نداشت. گواهی جهاد دانشگاهی، مدرکی بین‌المللی و معتبر است که قابلیت ترجمه هم دارد. برای جلوگیری از مسائلی چون فروش مدرک و دادن مدرک بدون پشتوانه آموزشی، این مجوزها صادر می‌شود.

ایجاد زیرساخت‌هایی چون سامانه امجد و سامانه آموزش‌های الکترونیک یا آزمون الکترونیک، زمینه و امکان بروز چنین مسائلی را از بین برد و از انحرافات جلوگیری به عمل آورد.

ـ آیا این در این زمینه با مراکز دیگر قرارداد امضا شده است؟

بله. تفاهم‌نامه‌ای با معاونت امور زنان ریاست جمهوری درباره توانمندسازی فعالان محیط زیست به امضا رسیده است که با عنوان دوره «صرفه‌جویی و مصرف بهینه در ساختمان‌ها» برگزار می‌شود تا این افراد، سفیران انرژی وزارت نفت و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت باشند. اقدامات اولیه این تفاهم‌نامه انجام شده است.

ـ در کنار این فعالیت‌ها،‌ چه برنامه‌های دیگری به صورت اقدامی نوین در دست انجام دارید؟

امسال برای نخستین بار با درایت رئیس سازمان درصدد برآمده‌ایم که در حوزه آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان دولت وارد شویم. در این راستا، مجوز صلاحیت و اعتبارسنجی را نیز از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران اخذ کرده‌ایم.

می‌توان گفت که سازمان قرآنی دانشگاهیان تنها سازمان یا مرکز آموزشی است که در حوزه امور تربیتی با زیرگروه آموزش قرآن چنین مجوزی را دریافت کرده است که به کارکنان متقاضی دولت آموزش دهد.

ـ به این منظور فراخوان داده شده است؟

بله. با ادارات استان تهران در رابطه با برگزاری دوره‌های آموزش قرآن کریم رایزنی‌های لازم صورت گرفته و همچنین در این راستا مقرر شد که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، سازمان قرآنی را به ادارات کل استان معرفی کند و طی نامه‌نگاری با این ادارات و پیگیری‌های مرکز آموزش،‌ کارکنان علاقه‌مند متقاضی برای آموزش اقدام می‌کنند.

ـ این دوره‌ها از چه زمانی شروع می‌شود؟

پس از انتخابات ریاست جمهوری و طی یک بازه زمانی یک ماهه که برای صدور مجوز لازم است، دوره‌ها برگزار می‌شود.

ـ مرکز آموزش برای مخاطبان عام چه برنامه‌ای دارد؟

مخاطبان اصلی ما دانشجویان، قشر دانشگاهی و خانواده آنان هستند. البته نباید از مخاطبان عام نیز غافل بود. بر این اساس، با توجه به اینکه خانواده‌ها نگران استفاده فرزندان خود از ابزارهای مجازی، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستند، برای کاهش استرس و روش مقابله با این مسائل، آموزش‌هایی را برای خانواده‌ها در قالب «مادران، حکیمان خانه» در نظر گرفته‌ایم.

کلید واژه ها: مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور


نظر شما :