رییس جهاددانشگاهی تاکید کرد:
لزوم توجه وزارت علوم به مسائل زیرنظام غیردولتی آموزش عالی/ ظرفیتهای خوب این نهاد در حوزه آموزشهای مجازی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، نهمین نشست هماندیشی و هماهنگی آموزش عالی جهاددانشگاهی، با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و رییس امنای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی این نهاد، دکتر غلامعلی منتظر رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی، دکتر فرزانه شمیرانی مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و جمعی از مدیران حوزه آموزشی جهاددانشگاهی روز شنبه اول خردادماه برگزار شد.
دکتر طیبی در این نشست بر همکاری جهاددانشگاهی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد و گفت: توجه به مسائل زیرنظام غیردولتی آموزش عالی، باید بیشازپیش موردعنایت وزارت علوم قرار گیرد و این وزارتخانه نباید به وزارت علوم دانشگاههای دولتی تبدیل شود.
دکتر طیبی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی در حوزه آموزش عالی از بهترین اساتید استفاده میکند اظهار کرد: خواستههای ما در سند آموزش عالی که به تصویب وزارت علوم رسیده بیانشده و ما خواستار این هستیم که آنچه برای جهاددانشگاهی در این سند آمده موردتوجه قرار بگیرد.
وی افزود: این موضوع که وزارت علوم تأکید دارد باید کیفیت آموزشی و کیفیت اساتید در حوزه آموزش عالی موردتوجه باشد قرار بگیرد، همواره برای ما موردتوجه است و از آن استقبال میکنیم، اما اینکه اساتید در مراکز آموزش عالی جهاددانشگاهی باید تماموقت باشند مشکلاتی را برای ما ایجاد میکند؛ ما تلاش میکنیم علاوه بر استفاده از ظرفیت محققان و اساتید جهاددانشگاهی از ظرفیتهای بیرونی نیز برای جبران کمبودها و برای رسیدن به استانداردهای آموزش عالی استفاده کنیم.
دکتر طیبی با اشاره به ظرفیتهای خوب جهاددانشگاهی در حوزه آموزشهای مجازی و همچنین محققان پژوهشکدهها و مراکز پژوهشی گفت: جهاددانشگاهی هم از ظرفیت آموزش عالی و اساتید و دانشجویان دکتری و هم از ظرفیت محققان جهاددانشگاهی در مراکز مختلف علمی و پژوهشی و همهکسانی که در اجرای طرحهای فناورانه این نهاد مشارکت میکنند، درزمینه توسعه آموزش عالی کشور استفاده میکند. همچنین ما تلاش میکنیم از ظرفیت دورههای تحصیلات تکمیلی در توسعه نسلهای مختلف فناوری استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از طرحها و پروژههای جهاددانشگاهی پروژههای حرفهای مرتبط با صنایع کشور هستند، گفت: ما در جهاددانشگاهی برای توسعه این نوع فعالیتها ساختارهایی را ایجاد کردیم و انتظار داریم این ساختارها در کشور توسعه پیدا کند.
رییس جهاددانشگاهی بر نظارت معاونت آموزشی بر عملکرد آموزش عالی جهاددانشگاهی تأکید کرد و افزود: نظارت مستمر ستاد معاونت آموزشی بر توسعه و عملکرد آموزش عالی جهاددانشگاهی مهم است و بر این موضوع تأکیدداریم و در این زمینه بر تشکیل منظم جلسات هیات امناء و کمیسیونهای های دائمی همواره تأکیدداریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: تأکید ما این است که قواعد و مقررات مربوط به انتخابات از سوی همه بهویژه دانشجویان و اساتید موردتوجه قرار بگیرد و دانشگاهها تبدیل به ستاد انتخاباتی کاندیداها نشود.
رییس جهاددانشگاهی بر توسعه دورههای پژوهش محور تأکید کرد و گفت: جهاددانشگاهی یکی از بهترین بسترها و ساختارها برای توسعه دورههای پژوهش محور دکتری است؛ چراکه این نهاد دارای طرحها و پروژههای فناورانه ملی است، اما متأسفانه این فرآیند چندی است که از سوی وزارت علوم متوقفشده و ما امیدواریم در این زمینه بیش از هرزمانی به جهاددانشگاهی توجه کند تا بتوانیم برای برنامههای توسعه کشور، توسعه فناوری و توسعه علوم و فناوری نوپدید، نیروی انسانی آموزشدیده و توانمند تربیت کنیم.
رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه هدف اصلی فعالیتهای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی جهاددانشگاهی، فعالیتهای باکیفیت متناسب با نیازهای کشور است گفت: نیازمند اقتصادِ دانشبنیان متکی بر توان ملی هستیم و این امر زمانی محقق میشود که بتوانیم نیروی انسانی توسعهیافته پرورش دهیم. اگر این اتفاق به معنای واقعی روی دهد، در تولید فناوری پیشرفته و نسلهای آتی فناوری شاهد رجوع صنعت، تولیدکنندگان، کشاورزی و حوزه پزشکی به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی خواهیم بود. اگر محصول ایرانی، پایهگذار اقتصاد باشد، سواد ملاک اصلی خواهد بود.
دکتر طیبی تأکید کرد: از پیشنهاد شکلگیری میز تخصصی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تدوین سند راهبردی میان این وزارتخانه و جهاددانشگاهی در حوزه آموزش، پژوهش، کارآفرینی و تجاریسازی بهشدت استقبال کرده و امیدواریم روابط دوجانبه روزبهروز ارتقاءیافته و بتوانیم در مجموعه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی جهاددانشگاهی، کاری الگو در سطح کشور انجام دهیم.
هدف اصلی در حوزه آموزش ارتقای کیفیت است
در ادامه این نشست دکتر غلامعلی منتظر رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با تأکید بر اینکه هدف ما در حوزه آموزش، ارتقای کیفیت است، گفت: در راستای همین هدف باید از داشتههای خود به بهترین نحو بهره ببریم. یکی از اتفاقاتی که امروزه مواجه با آن هستیم، کاهش تعداد دانشجویان در سالهای اخیر است و یکی از دلایل این پدیده، پایین بودن کیفیت آموزش در دانشگاههای ماست.
وی افزود: یکی از اتفاقات مهمی که باید در حوزه آموزشهای عالی جهاددانشگاهی اتفاق بیفتد، همین تقویت سطح کیفی آموزش دانشگاهی است. جهاددانشگاهی بهواسطه جایگاه ممتازی که در حوزه آموزش، اشتغال و مهارتآموزی دارد باید وارد این موضوع بشود و این مشکل را حل کند.
رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: علیرغم پتانسیل بالای جهاددانشگاهی و ویژگیهای خاصی که دارد، اختلافنظرهای زیادی بین جهاددانشگاهی و وزارت علوم وجود دارد. برای مثال در بحث تعداد اعضای هیئتعلمی تفاوت دیدگاه زیادی بین وزارت علوم و جهاددانشگاهی وجود دارد.
البته اقدامات زیادی برای تعامل بین این دو نهاد صورت گرفته است اما در حدی نیست که به طرح کلی و جامعی برای پیشبرد همکاریها میان این دو نهاد بینجامد. لذا پیشنهاد میکنیم میزی تشکیل شود و در آن مسئولان جهاد و وزارت علوم با توجه به تعاملات گذشته خود تفرق فعلی موجود را برطرف کنند و با توجه به پروتکلهای مشخصشده و معین همکاری کنیم.
دکتر منتظر تصریح کرد: پیشنهاد بنده این است که با توجه به آغاز برنامه راهبردی جدید جهاددانشگاهی و همچنین در آستانه شروع برنامه هفتم توسعه، این اتفاق را بهعنوان یکفصل مشترک در نظر بگیریم و همکاریهای خود را بهصورت مشخصشده و معین با پروتکلهای خاص خود از سر بگیریم.
جهاددانشگاهی میتواند گره بسیاری از مشکلات اشتغال و آموزش را حل کند
در ادامه دکتر فرزانه شمیرانی مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم نیز با اشاره به ظرفیتهای جهاددانشگاهی گفت: من در استان کرمانشاه و یزد شاهد این موضوع بودم که آموزشهایی که برای دانشجویان ارائه میشود کاملاً با پژوهش گرهخورده بود و همچنین این آموزشها و پژوهشها کاملاً در جهت نیازهای استان و همچنین نیازهای خود دانشجویان قرار داشت. جهاددانشگاهی با حفظ این روند در همه استانها میتواند گره بسیاری از مشکلات اشتغال و آموزش را حل کند.
وی بابیان اینکه پروژه تحصیلات تکمیلی جهاددانشگاهی باید با توجه به نیازهای منطقه و اقلیم و همچنین استعدادهای محلی انجام شود ادامه داد: همچنین جهاددانشگاهی با ظرفیتهای آموزشی خود در مناطق مرزی، میتواند متقاضیان آموزش از کشورهای دیگر را هم جذب کند و دامنه فعالیتهای خود را تا سطح بینالمللی گسترش دهد.
دکتر شمیرانی افزود: با توجه به اعتبار جهاددانشگاهی و اعتمادی که به این نهاد وجود دارد، میتواند در اجرای پروژهها و همینطور پرداختن به موضوعات مشترک، همکاریهای زیادی با وزارت علوم داشته باشد.
نهادهای بالادستی دیدگاه متفاوتی به جهاددانشگاهی و اقدامات آن داشته باشند
دکتر سید سعید هاشمی رییس دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی نیز در این نشست گفت: خواسته ما این است که نهادهای بالادستی دیدگاه متفاوتی به جهاددانشگاهی و اقدامات آن داشته باشند. جهاد تلاش کرده در راستای سیاستهای وزارت علوم اقدامات مثبتی در حوزههای مختلف داشته باشد و در همین راستا معتقد بهضرورت وجود رقابت سالم بین زیر نظامهای غیردولتی آموزش عالی هستیم.
وی افزود: اختلاف حقوق اعضای هیئتعلمی و غیر هیئتعلمی دانشگاهها و همچنین امکاناتی که در اختیار این دانشگاهها قرار میگیرد، مصادیقی از شرایط و وضعیتهای متفاوت مجموعههای دولتی و مؤسسات غیردولتی است. خواهش ما این است که وزارت علوم به این ماجرا ورود کند و از ضررهای علمی و اقتصادی در آینده نهچندان دور جلوگیری کند.
دکتر محمد محسن غفوریان، مدیرکل امور آموزشی جهاددانشگاهی نیز در این نشست با تشریح فعالیتهای جهاددانشگاهی گفت: سند نقشه راه آموزش عالی جهاددانشگاهی به وزارت علوم ارائهشده و تلاش میشود توسعهی فعالیتهای این حوزه بر اساس سند مذکور تنظیم شود.
وی با اشاره به وجود دو دانشگاه، 6 مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی، یک دانشکده و برخورداری از 41 مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی در سراسر کشور گفت: مجموعهی این مراکز در بالغبر 300 هزار مترمربع فضای آموزشی مستقر هستند و قریب به 35 هزار دانشجو در حال حاضر در این مجموعهها در حدود 440 کد رشته محل، شاغل به تحصیلند.
مدیرکل امور آموزشی جهاددانشگاهی در پایان سخنان خود بر استفاده از ظرفیتهای جهاددانشگاهی در زمینه پژوهش و فناوری، فعالیتهای فرهنگی، توسعه کارآفرینی و اشتغال، استفاده از ظرفیت مراکز در تربیت دانشآموختگان تحصیلات تکمیلی پژوهش محور تأکید کرد.
نظر شما :