مدیر سازمان تجاریسازی فناوری جهاددانشگاهی فارس:
تنها ۴۲ درصد جمعیت ایران خواهان شغلهای ثابت اداری هستند
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا، دکتر اکبر زاهدیاننژاد ، با تبریک هفته کارآفرینی گفت: واژه کارآفرین از کلمه Entrepreneur به معنای متعهد شدن، مشتق شده که در اصل از زبان فرانسه به دیگر زبانها راه یافته است. انگلیسیها سه اصطلاح با نامهای ماجراجو، متعهد و کارفرما را در مورد کارآفرین به کار میبردند.
وی اضافه کرد: از نظر آنها، کارآفرین کسی است که متعهد میشود مخاطرههای یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند. در واقع کارآفرین کسی است که نوآوری خاص داشته باشد. این نوآوری میتواند در ارائه یک محصول جدید، ارائه یک خدمت جدید، در طراحی یک فرآیند نوین یا نوآوری در رضایت مشتری و ... باشد.
زاهدیان در تعریف فرد کارآفرین گفت: کارآفرینان در واقع به تغییر به عنوان مقوله تعیین کننده مینگرند، آنها ارزشها را تغییر میدهند و ماهیت آنها را دچار تحول میکنند. آنان برای تحقق این ایده، قدرت ریسکپذیری خود را به کار میگیرند. به درستی تصمیمگیری میکنند؛ از این رو هر کس به درستی تصمیم گیری کند به نوعی کارآفرین تلقی میشود. از نظر «شومیتر» کارآفرین نیروی محرکه و موتور توسعه اقتصادی است. وی مشخصه کارآفرین را نوآوری میداند. همچنین «جفری تیمونز» اعتقاد دارد کارآفرین فردی است که باعث خلق بینشی ارزشمند از هیچ میشود.
مدیر شعبهسازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی فارس ضمن تشریح شاخصههای لازم برای کارآفرینی افزود: فرآیندی که بتواند با استفاده از خلاقیت، چیز نویی را همراه با ارزش جدید با استفاده از زمان، منابع، ریسک و به کارگیری همراهان بهوجود آورد را کارآفرینی میگویند. کارآفرینی فقط فردی نیست، سازمانی هم میتواند باشد حتی شرکتهای بزرگ اعم از دولتی و خصوصی هم میتوانند کارآفرین باشند، بهطوریکه امروزه حتی صحبت از دولت کارآفرین نیز به میان آمده است.
زاهدیاننژاد شش عامل کلیدی در مورد کارآفرینی را شامل " شناخت هدف، داشتن افق و آیندهنگری، بهکارگیری خلاقیتهای ذهنی، جامعهگرا و جامعهپذیر بودن، شهامت، ابتکار، امیدوار و ریسکپذیر بودن، برخورد واقعبینانه با تفاوت بین خلاقیتها و فرصتها" دانست و گفت: امروزه در تمام سرمایهگذاریهای دنیا سعی بر این است که مغزهای متفکر صنعتی را شناسایی و جذب کنند به دلیل اینکه دنیای امروز، جهان علم و تکنولوژی است و ارزش اصلی تولید در مغز انسانها نهفته است.
وی همچنین در مورد مزایا و منافع کارآفرینی گفت: کارآفرینی عامل ترغیب و تشویق سرمایهگذاری، تحریک و تشویق حس رقابت، عامل تغییر و نوآوری، باعث ایجاد، بهبود کیفیت زندگی و توزیع مناسب درآمد است. زمانی که کارآفرینان یک شغل جدید را شروع میکنند، بالطبع به یک یا چند نیروی استخدامی نیاز دارند تا کارهای خود را سامان بخشند. کارآفرینان به علت قابلیت اشتغالزایی که دارند، به کاهش نرخ بیکاری که از اهداف کلان اقتصادی، اجتماعی، دولتها است کمک میکنند. بنابراین، کارآفرینی میتواند زمینهساز اشتغال نیروی کار باشد و نوآوری که در یک فعالیت اقتصادی توسط خود فرد ایجاد میشود، منجر به ایجاد اشتغال در جامعه میشود.
زاهدیاننژاد با بیان اینکه امروزه روحیه کارآفرینی به شدت در میان جمعیت جوان ایران در حال گسترش است، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی کشور در حال حاضر، توجه به کارآفرینی بیش از پیش حائز اهمیت شده است. با عنایت به اعمال سیاست کاهش تصدیگری دولت و همچنین محدودیتهای سرمایهگذاری در بخش خصوصی، سوقدهی جوانان و زنان جویای کار به سمت مشاغل کارآفرینی و خوداشتغالی ضروری است؛ کشوری که یکی از آغاز کنندگان تمدن بشری بوده احتیاج به جوانانی دارد که کانونهای تولید و اشتغال را در جامعه تشکیل دهند.
وی در ادامه ضمن معرفی سازمان تجاریسازی فناوری و اشتغال دانشآموختگان جهاددانشگاهی بهعنوان تنها مرکز مستقل و منحصربفرد در کشور که بهصورت اختصاصی در زمینه اشتغال و کارآفرینی در کشور فعالیت میکند، افزود: پژوهشها نشان میدهد که مهمترین عامل مؤثر در حرکت کارآفرینی از قوه به فعل، بروز روحیه کارآفرینی در افراد از طریق آموزش است.
مدیر شعبه ستفا ادامه داد: از فعالیتهای اصلی ما در این سازمان آموزش دورههای تخصصی کارآفرینی، مشاوره، برگزاری دورههای آموزشی یک حرفه، حمایت از صاحبان ایده و ... است.
زاهدیاننژاد برای افزایش تمایل به کارآفرینی راهکارهایی ارائه داد و گفت: با ضرورت روزافزون نیاز به افراد کارآفرین در جامعه ما به ویژه بعد از انقلاب و دوران سازندگی که با رشد صنعت مواجه هستیم، باید تمامی ارگانها با همکاری هم در این زمینه قدم بردارند و هر کدام نقشی را بر عهده گیرند و نقش دولت در این میان از همه مهمتر است.
وی در بیان وظایف و نقش دولت در این زمینه توجه به تنظیم و تدوین سیاستهای بلند مدت و میانمدت در خصوص حمایت از فعالیتهای کارآفرینی و کارآفرینان نوپا، ترویج فرهنگ کارآفرینی و معرفی کارآفرینان نمونه از طریق مطبوعات و قدردانی از آنها، ساختن فیلم و سریال در مورد زندگی کارآفرینان نمونه و تشویق مردم بهسوی کارآفرینی توسط صدا و سیما، وارد کردن مضامین کارآفرینی در کتب، تبیین شرایط محیطی لازم برای پرورش و رشد استعدادهای کارآفرینی، برگزاری سمینار، نشر مقاله و ارائه سخنرانی به منظور تغییر دانش و معرفت مدیران و سیاستگذاران و کارگزاران مؤسسات، گسترش فرهنگ کارآفرینی در بخش دولتی و تعاونی، ایجاد و گسترش صنایع کوچک به منظور بهرهبرداری از ظرفیتهای خالی اقتصاد کشور، اصلاح سیاستها و قوانین دست و پاگیر دولتی، برگزاری جلسات با حضور کارآفرینان و بیان مشکلات موجود بر سر راه آنان و ارائه شیوههای مقابله با آن مشکلات، را یادآور شد.
مدیر شعبهی ستفا واحد فارس ابراز امیدواری کرد که فضای کشور برای رشد کارآفرینان و کارآفرینی بیش از گذشته فراهم شود و این مهم مستلزم همکاری نزدیک محافل علمی و مؤسسات اجرایی برای شناسایی و پرورش و توسعه استعدادهای افراد است تا بتوان هر چه بهتر و بیشتر از این ذخایر گرانبها بهنحو احسن استفاده کرد.
گفتنی است، هفته سوم نوامبر (هفته آخر آبان) هفته جهانی کارآفرینی نامیده شده است و همه ساله در جهان رویدادهای متعددی متناسب با اهداف این هفته برگزار میشود؛ جمهوری اسلامی ایران نیز از سال ۱۳۹۲ به کمپین جهانی هفته کارآفرینی پیوست.
نظر شما :