بهره‌برداری از تولید یک رام قطار ۷ واگنه مترو ملی با دستور رییس جمهور/ ثمره‌ای دیگر از تلاش محققان جهاددانشگاهی در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»

۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۵ کد : ۲۹۵۳۷ پژوهشی تاپ خبر
در شصت و یکمین برنامه افتتاح طرح‌های کلان ملی کشور با عنوان «پوشش تدبیر و امید برای جهش تولید» با دستور رییس جمهور از یک رام قطار ۷ واگنه مترویی که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری جهاددانشگاهی و ۱۸ شرکت دانش بنیان و مجموعه‌های صنعتی واگن سازی تهران ، مپنا و ایریکو به تولید ملی رسیده است، رونمایی شد.
بهره‌برداری از تولید یک رام قطار ۷ واگنه مترو ملی با دستور رییس جمهور/ ثمره‌ای دیگر از تلاش محققان جهاددانشگاهی در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در شصت و یکمین برنامه افتتاح طرح‌های کلان ملی کشور با عنوان «پوشش تدبیر و امید برای جهش تولید» بهره‌برداری از پنج طرح‌ ملی دانش بنیان و نوآوری با اعتبار ۳۴۶۲ میلیارد تومان در سه استان کشور صبح پنج‌شنبه(19 فروردین ماه) با دستور رییس‌جمهوری و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

بهره‌برداری از تولید یک رام قطار ۷ واگنه مترویی از جمله  طرح‌های رونمایی شده در مراسم امروز بود که در این طرح یک رام قطار ملی شامل یک قطار هفت واگنه که بدنه قطار، دکوراسیون داخلی، سیستم بوژی، راهروی بین واگنی، ترمزها، اطلاع رسانی هوشمند، تهویه مطبوع، در و سیستم رانش آن با همکاری جهاددانشگاهی و  ۱۸ شرکت دانش بنیان و مجموعه‌های صنعتی واگن سازی تهران ، مپنا و ایریکو به بهره برداری رسید.

امروز این قدرت پیدا شده بتوانیم واگن های مورد نیاز را تولید کنیم
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در بخش‌هایی از سخنانش در این آیین با اشاره به افتتاح طرح‌های ملی در این مراسم، تاکید کرد: بخشی از افتتاحیه امروز به تولید یک رام با هفت واگن مترو اختصاص داشت که جزو نیازهای فوری ما در کلان شهرها است.

رییس جمهور تاکید کرد: امروز این قدرت پیدا شده بتوانیم واگن های مورد نیاز را تولید کنیم و به تدریج روی پای خود بایستیم و خودکفا شویم.

 


در سال ۱۴۰۰ می توانیم ۱۰۵ واگن تولید کنیم
دکتر پیروز حناچی شهردار تهران نیز که به همراه جمعی از مقامات شهری و تولیدکنندگان این پروژه در محل شرکت واگن سازی تهران برای بهره‌برداری از این قطار مترو ملی حضور داشت به صورت ویدئو کنفرانس گزارشی به رییس جمهور از مراحل تولید و ویژگی‌های این پروژه ملی ارایه داد.
شهردار تهران با اشاره به اینکه برای کمتر از ۱۰ سال آینده به حدود ۵۰۰۰ واگن مترو نیاز داریم تا بهره برداری از مترو به صورت حداکثری انجام شود گفت: بی تردید توسعه حمل و نقل عمومی با هدف کاهش آلودگی هوا و ترافیک در دستور کار قرار دارد که مترو در این توسعه نقش اساسی دارد.

وی افزود: تکمیل شبکه مترو با ۱۴۱ ایستگاه در دستور کار قرار دارد و برابر ماده ۵۸ قانون برنامه ششم توسعه تا پایان سال ۱۴۰۰ باید تامین دو هزار واگن مترو محقق شود که در همین راستا شرکت مترو با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده با بهره‌گیری از توان و دانش داخلی در جهت اجرایی کردن قطار ملی گام برداشته است.

دکتر حناچی با تاکید بر اینکه در پروژه قطار ملی ارتقای بومی‌سازی از حدود ۳۰ درصد در گذشته به بیش از ۸۰ درصد یکی از اهدافی بوده که به طور جد دنبال شده و از سوی دیگر دانش طراحی صنعت ریلی و رفع انحصار و وابستگی خارجی پیگیری شده است ادامه داد: توجه به نگهداری و نگهداشت قطارها هدف دیگری بود که دنبال شد که با تحقق یک رام قطار ظرف مدت ۱۸ ماه یکی از سریعترین پروژه های تولید این موضوع در کشور تجربه شد.

وی با بیان اینکه این پروژه با تلاش ۱۸ شرکت دانش بنیان و شرکت واگن سازی تهران، جهاد دانشگاهی و مپنا منجر به تولید یک رام قطار شد تمامی زیر سیستم‌ها مطابق با استانداردهای بین المللی در این پروژه و در کشور تولید شده است افزود: در حقیقت در چنین پروژه‌هایی ایجاد زیرساخت‌ها شامل تجهیزات ثابت و ناوگان از اهمیت به سزائی برخوردار است. کسب دانش فنی برای تولید انواع قطارهای پرسرعت و استفاده از ظرفیت‌های خالی شرکت‌های داخلی و ایجاد اشتغال مسقیم و غیر مستقیم به همراه کاهش قیمت ناوگان در حدود بیش از ۲۰ درصد در سال از دیگر اهداف این پروژه بوده است.

شهردار تهران با بیان اینکه نهادینه کردن بومی سازی تولید در قالب تشکیل شرکت پیمانکاری دانش بنیان و حمایت و پشتیبانی از آن از دیگر اقداماتی است که باید دنبال شود گفت: امیدواریم با پشتیبانی و پیگیری تولید قطار ملی مشکل کلانشهرهای کشور به ویژه پایتخت حل و فصل شود. در تولید قطار ملی طراحی و تغییرات طراحی در داخل کشور انجام می شود با تکمیل ظرفیت در سال ۱۴۰۰ می توانیم ۱۰۵ واگن تولید کنیم.

قطار مترو ملی ؛ ثمره‌ای دیگر از تلاش محققان جهاددانشگاهی
گفتنی است، از قطار مترو ملی می‌توان به عنوان ثمره‌ای دیگر از تلاش محققان جهاددانشگاهی نام برد که در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نتیجه داد و با طراحی و ساخت مهم ترین بخش های این قطار یعنی سیستم رانش و کنترل واگن ها این نهاد را به جمع 10 مجموعه برتر دنیا در حوزه این فناوری برد.

دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه سیستم رانش شامل بخش کنترل مرکزی یا TIMS، بخش انتقال انرژی الکتریکی به‌قطار مترو یا H.V. BOX، بخش کنترل دور موتورهای الکتریکی یا MCM ها بخش تأمین انرژی مصرفی داخل واگن و شارژ باطری‌های اضطراری، ACM، موتورهای الکتریکی، گیربکس‌ها و مقاومت‌های ترمزی روسلف‌های الکتریکی است گفت: طراحی و تولید سیستم رانش که به لحاظ فناوری پیچیده‌ترین قسمت قطار مترو محسوب می‌شود و در صنعت مترو سازی از آن به‌عنوان مغز، قلب و ماهیچه‌های یک قطار نامبرده شده و حدود ۳۰ درصد قیمت یک قطار را تشکیل می‌دهد به بهترین شکل و با پیشرفته‌ترین فناوری توسط جهادگران جهاددانشگاهی انجام گرفت.

 

با تلاش جهاددانشگاهی  ایران دارای دانش فنی طراحی و ساخت واگن مترو شد
دکتر سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهور نیز در این آیین با تاکید براینکه با تلاش جهاددانشگاهی و سایر شرکت‌های داخلی، ایران دارای دانش فنی طراحی و ساخت واگن مترو شد گفت: امروز یک رام قطار مترو به بهره‌برداری می‌رسد در حالی که پیشتر ۲۶درصد این قطارها داخلی‌سازی شده بود اما در این پروژه در عرض ۱۸ ماه، ۷ واگن که یک رام قطار را تشکیل می‌دهند با تلاش ۱۸ شرکت و جهاد دانشگاهی و مپنا و واگن‌سازی تهران داخلی‌سازی شدند و دانش فنی و طراحی آن به حدود ۸۵ درصد داخلی سازی رسیده است. به این ترتیب ما امروز دارای دانش فنی طراحی و ساخت واگن مترو هستیم.

در پایان ذکر این نکته ضروریست، اجرای این پروژه بزرگ ملی و غرورآفرین و خودکفایی در سیستم ریلی شهری کشور، آن هم با وجود تحریم‌های ظالمانه و سنگین، ثابت کرد: با تکیه بر توان داخلی و داشتن روحیه جهادی که تقاطع سه عامل ایمان، علم و عمل است، دستیابی به هر فناوری امکان‌پذیر خواهد بود.

کلید واژه ها: قطار ملی جهاددانشگاهی


( ۲ )

نظر شما :