دومین وبینار کرسی تعاون و کارآفرینی در جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی کردستان، علی اصغر عباسی مدیر امور تعاون اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کردستان 18 اسفند در وبینار کرسی تعاون و کارآفرینی که به همت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: لازمه تشکیل تعاونی وجود هفت نفر در گروه است و این هفت نفر میبایست دو سوم اعضای آنها در آن رشتهای که طرح آن را پیشنهاد میکنند تخصص داشته باشند.
عباسی افزود: برحسب تجربه تعاونیهای سنتی افراد کمسواد یا از تخصص پایینی برخوردار هستند و بیتجربه و بیعلاقه هستند نسبت به کاری که قرار است انجام شود، بعد از مدتی فردی با سواد بالاتر و تخصص بیشتر وارد شرکت میشود و امور را در دست میگیرد و مابقی اعضا تنها فرمانبردار او هستند و به جای اینکه شرکت یک شرکت فراگیر باشد به یک شرکت غارتگر تبدیل و تمام اصول تعاون پایمال میشود.
وی بیان کرد: در تعاون چندین اصول وجود دارد، که از جمله این اصلها میتوان به داوطلبانه بودن اعضا، آزاد بودن در عضویت و ورود و خروج از تعاونی، اصل اداره دموکراتیک، استقلال تعاونی را نام برد.
عباسی تصریح کرد: بهتر آن است در همان روز اول تشکیل تعاونی افراد گروه را با دقت انتخاب کنیم؛ زیرا اگر پایههای اولیه سست باشد نمیتوان به هدف رسید.
عادل صلواتی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج گفت: خوشبختانە بیش از ۳۰۰هزار نفر شاغل در بخش تعاون داریم که اگر این ارزش آفرینی و این آموزش درست بین اعضای تعاونی شکل بگیرد یک انقلاب در ارزشآفرینی ایجاد میشود.
وی افزود: سازمانهای دولتی در تمام دنیا به مرور هدف خود را فراموش کردند و تنها هدف تبدیل به حفظ قوانین و در نهایت با یک شکل و شمایل از بروکراسی مواجه هستیم که یک مدل معیوب و ناقص و نارس از بروکراسی که نتیجە آن کمکاری دستگاهها، کارایی کمتر، با هزینەهای بیشتر و بهرەوری بسیار پایین آنها است.
صلواتی اذعان کرد: کارآفرین نمیتواند صفرتا صد کار را انجام دهد، هرچند که کارآفرین شروع کننده است اما تمام کنندە کار نیست.
وی خاطرنشان کرد: چالش بعدی این است که کارآفرین نقشە حرکت و موفقیت و راه در جیب خودش است اما کارآفرین باید این را بداند که این مسیر را باید با گروە بە اشتراک بگذارد کە بدانند بە کجا قرار است برسند و برای هر موفقیت کوچکی که حاصل میشود باید آن را جشن بگیرند که موجب سستی و دلسردی افراد گروه نشود.
صلواتی در پایان سخنان خود یادآور شد: چالش بعدی، چالش بازاریابی است و بر اساس بازاریابی هیچ محصولی آنقدر خوب نیست کە خودش را بە فروش برساند بلکه باید برای آن بازاریابی کرد تا محصول تولید و به فروش برساند.
نظر شما :