دکتر طیبی در هشتادوششمین گردهمایی معاونان فرهنگی:

لزوم برندسازی فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی/تدوین برنامه جذب و حفظ نیروی توانمند در سال ۱۴۰۰ توسط معاونت فرهنگی

۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۳ کد : ۲۸۶۷۲ فرهنگی تاپ خبر
رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر این که بحث مهم در فعالیت‌های جهاددانشگاهی بحث برند شدن فعالیت‌های این نهاد در حوزه فرهنگی است، اظهار کرد: ما باید در دانشگاه‌ها برندی داشته باشیم که همه آن را بشناسند.
لزوم برندسازی فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی/تدوین برنامه جذب و حفظ نیروی توانمند در سال ۱۴۰۰ توسط معاونت فرهنگی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در هشتادوششمین گردهمایی معاونان فرهنگی و روسای سازمان ها و مراکز فرهنگی جهاددانشگاهی که صبح امروز (12اسفند ماه) برگزار شد گفت: هر فعالیت ما در جهاددانشگاهی باید معطوف به حل یک مشکل یا ارتقاء وضع موجود به مطلوب باشد؛ چه در حوزه فرهنگی و چه در حوزه پژوهش و فناوری یا حوزه آموزش و چه به صورت مستقیم و یا به صورت غیرمستقیم.

وی با تاکید بر این که باید برای فعالیت‌هایی که انجام می دهیم حتما معیار و شاخص داشته باشیم تا بتوانیم اثرگذاری‌های آن را بسنجیم، بیان کرد: با توجه به اهمیت حوزه فرهنگی به عنوان یک زیرساخت اساسی در کشور و با توجه به این که ما در جهاددانشگاهی خود را یک نهاد الگو ساز می دانیم و حوزه فرهنگی یکی از زمینه‌های اصلی فعالیت ما است بنابراین باید در انتخاب درست موضوع فعالیت خود و کیفیت اجرای خوب این فعالیت‌ها دقت کنیم.

دکتر طیبی با بیان این که برای انجام این مهم یکی از مهم‌ترین ابزاری که ما نیاز داریم نیروی انسانی خوب و با کیفیت است، ادامه داد: هم باید توانمندی نیروهای انسانی، هم کار فعلی را ارتقا دهیم و هم در جذب نیروهای جدید و توانمند تلاش ‌کنیم. شاید لازم باشد ما از کمیت برخی از فعالیت‌های خود بکاهیم تا بتوانیم صرفه جویی کنیم و به ارتقا بپردازیم. برای این‌که بتوانیم نیروهای جدید جذب کنیم از دکتر علیزاده (معاون فرهنگی جهاددانشگاهی) و همکارانشان تقاضا می‌کنم در مورد جذب نیروی جدید و حفظ نیروهای توانمند فعلی برنامه‌ای تهیه کنند تا در جهاددانشگاهی بتوانیم در این زمینه اقدامات خوبی را در حوزه فرهنگی از سال 1400 انجام دهیم.

رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: یکی از آفت‌های کار ما در حوزه فرهنگی به نظرم به علت نداشتن شاخص،  توجه به کمیت کار است. در حوزه فنی مهندسی، حوزه کشاورزی و حوزه پزشکی محصول کار شما شاخص هم که نداشته باشد مشخص می‌شود؛ اما در حوزه فرهنگی که شاخص پذیری سخت است بنابراین برخی از مواقع احساس می‌شود نداشتن شاخص و نسنجیدن میزان تاثیر و اثرگذاری باعث شود ما به تعدد و کمیت توجه کنیم.

وی افزود: بنابراین ضمن انتخاب درست موضوع باید تمام توان خود را بر کیفیت اجرای خوب متمرکز کنید. در فعالیت‌هایی که در زمینه مناظره دانشجویی در حال انجام است و به ویژه این که بنده دقت می کنم که مخاطبین ما چه کسانی هستند و مشاهده می کنم در مسابقات فینال مناظرات دانشجویانی شرکت می‌کنند که دارای توانمندی هستند و بسیار خوب دارند کار می‌کنند، این نشان می دهد که اگر واقعا کار را خوب و درست طراحی و اجرا کنیم حتما نیروهای توانمند دانشجویی دانشگاه‌ها جذب می‌شوند و اگر این اتفاق رخ دهد مسیر ورود دانشجو به جهاددانشگاهی خیلی راحت تر و هموارتر می‌شود و دانشجویان با کیفیت جذب فعالیت‌های این نهاد می شوند و هم مساله جذب نیرو در معاونت فرهنگی تا حد زیادی حل می‌شود و هم مسیر آمدن این نیروها به سایر فعالیت‌های جهاددانشگاهی هموارتر می‌شود و نگرانی که در جهاددانشگاهی راجع به جانشین پروری داریم با ورود نیروهای توانمند به این شکل حل می شود.

رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر این که بحث مهم در فعالیت‌های جهاددانشگاهی بحث برند شدن فعالیت های این نهاد در حوزه فرهنگی است، اظهار کرد: این کار اخیری که اتفاق افتاد در ادغام مرکز امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی و مرکز گردشگری علمی –فرهنگی دانشجویان ایران در سازمان دانشجویان نیز در راستای این هدف است. ما باید در دانشگاه‌ها برندی داشته باشیم که همه آن را بشناسند و سازمان دانشجویان برند بسیار خوبی است. در حوزه فعالیتی بر اساس همین که ما یک موضوع خوب را انتخاب کنید و اجرای آن را در سراسر کشور گسترده کنیم مانند طرح خوب ایران مرز پرگهر که تاثیر مستقیم در ارتقای هویت جوانان ما و خودباوری جوانان ما دارد و می تواند با کیفیت خوب این را اصل فعالیت مرکز قرار دهیم و این را در همه کشور و در دانشگاه‌های کشورمان اجرا کنیم، همینطور در رابطه با طرح طریق جاوید نیز همین گونه است.

وی در با بیان این که از تکثر فعالیت ها باید خودداری شود و تمرکز روی کیفیت خوب و اجرای همه جانبه ی فعالیت ها باشد؛ زیرا از این کار در مناظرات دانشجویی و کرسی های نقد و مناظره نتیجه گرفته ایم، افزود: حوزه رسانه ای جهاددانشگاهی دارای پتانسیل بسیار بسیار بالایی است و محدود کردن این پتانسیل صرفا به خبررسانی حداقل وظیفه است. اخیرا تصمیم خوبی که هیات مدیره و مدیر عامل ایسنا گرفته است که یک مرکز مطالعات داشته باشیم و روی مسایل مهم کشور مطالعه کنند و کار تحلیلی انجام دهد و بعد از آن پیشنهاد برای حل مشکلات ارایه بدهد، که کار بسیار خوبی است.

رییس جهاددانشگاهی اظهار کرد: ایسنا در بحث انتخابات «دولت کارآمد» را آغاز کرده و کار خوبی است. ایکنا هم بحث کیفی‌کردن کارها را از گذشته شروع کرده و بحث اخلاق انتخاباتی را به درستی در دستور کار قرار داده است. بحث ایجاد پژوهشکده میان‌رشته‌ای هم ظرفیت خوبی است که با استفاده از آن می‌توانیم تولیدات خودمان را در حوزه فرهنگی داشته باشیم.

دکتر طیبی اظهار کرد: در بحث انتخابات باید مثل دوره‌‌های گذشته عمل شود؛ باید استقلال جهاددانشگاهی حفظ شده و به هیچ وجه وارد مسایل سیاسی نشویم. شعار ما تبعیت از رهبری و حمایت از دولت‌های منتخب مردم است.

رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: در حوزه انتشارات کار مهمی را آقایان «اکبرزاده» و «علیزاده» انجام دادند و با انتخاب عنوان «شانزده» برای تمامی انتشارات جهاد، برندسازی خوبی انجام شده است و دو کتاب هم در کتاب سال برگزیده شد که جا دارد به معاونت فرهنگی و سازمان انتشارات هم این موضوع را تبریک بگویم.

وی در بخش دیگری از سخان خود به ارزنده‌بودن فعالیت ایسپا در حوزه‌ نظرسنجی اشاره و اظهار کرد: در نظرسنجی‌ها باید بسیار دقت شود و این نظرسنجی‌ها با هماهنگی انجام شود و در گستره وسیعی صورت گیرد.

دکتر طیبی در بخش پایانی سخان خود گفت: در بحث فرهنگ موضوع اقتصاد فرهنگ بسیار مورد توجه است به ویژه در شرایط تحریم این اهمیت بسیار بیشتر است. حوزه فرهنگ متعلق به بوم کشور است و ریشه در تاریخ ما دارد که اقتصاد آن می‌تواند توسعه سریعی پیدا کند. یکی از کارهای خوبی که در همین راستا صورت گرفته بر عهده گرفتن مسوولیت تاسیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و فرهنگی در کشور است. بسیاری از واحدهای جهاد علاقه دارند شعب این پارک را در واحدهای خود ایجاد کنند، این کارها عموما هزینه‌بر است؛ اما اگر بتوانیم خوب اجرا کنیم، امکان درآمدزایی هم وجود دارد.

رسالت جهاددانشگاهی در حوزه دانشجویی؛ حذف شکاف بین فرهنگ رسمی و موجود

در ادامه ی این نشست دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: اگر از من بپرسند در ایام کرونا وظیفه ما در حوزه فرهنگی چیست، شاید مهم‌ترین وظیفه را حفظ ارتباط و تعامل با دانشجویان از هر طریق ممکن معرفی کنم. ما در جهاد سرمایه و منابع زیادی نداریم که بگوییم با آنها کار را پیش می‌بریم. البته از ابتدای سال اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و نسبت به داشته‌های خودمان، عدم آمادگی برای مواجهه با این شرایط و نسبت به منابع موجود، اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات در خصوص ساختار، بحث چابک‌سازی بوده است. جلسات خوبی برگزار شد تا با این چابک‌سازی بِرَند سازمان یک بِرَند واحد باشد، یعنی با حفظ هویت، فعالیت موازی انجام نشود. موضوع دیگر مباحث مشارکتی است؛ مناظرات موضوع مهمی است و از این ظرفیت می‌توان برای ایام انتخابات در چارچوب‌های خودمان استفاده کنیم. به بحث گذاشته شدن به معنای جدل، چالش، تخریب و تمسخر نیست. ظرفیت مناظرات در ایام انتخابات می‌تواند نقش مهمی ایفا کند، گرچه در فضای مجازی با محدودیت‌هایی مواجه هستیم اما عمده کار فرهنگی، مخاطب‌محور است و نمی‌توان بدون مخاطب کاری انجام داد. بهتر است مناظرات تبدیل به کرسی آزاداندیشی شود؛ گرچه فاصله زیادی با آن داریم اما اگر همت به خرج داده شود می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

دکتر علیزاده در ادامه سه دسته از فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی را فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی، فعالیت‌های سرمایه‌ای و جذب نیروی انسانی دانست و گفت: عمده فعالیت‌های سازمان دانشجویان در بحث تبلیغی و ترویجی است. دو بخش دیگر ظرفیت کار اقتصادی دارد، اما هنوز از این ظرفیت استفاده نشده است. سازمان انتشارات و مرکز افکارسنجی دو مرکز با ظرفیت درآمدزایی هستند که هنوز از آنها استفاده نکرده‌ایم، البته این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت رسانه‌ای بخش عمده‌ای از فعالیت‌های جهاددانشگاهی است، افزود: ما می‌توانیم تبدیل به بزرگ‌ترین بنگاه رسانه‌ای کشور شویم، در این دوره تعاملات خوبی بین ایکنا، ایسنا و سینا به وجود آمده است.

دکتر علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود در نشست غیرحضوری معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی، گفت: اگر بخواهیم یک رسالت فرهنگی در حوزه دانشجویی تعریف کنیم، فعالیت فرهنگی جهاددانشگاهی باید بتواند شکاف بین فرهنگ رسمی و فرهنگ موجود را پر کند. احساس می‌شود فرهنگ رسمی با فرهنگ غیررسمی خیلی متفاوت است. نمی‌خواهیم بگوییم به فرهنگ غیررسمی نزدیک شویم اما می‌توانیم با ابزاری این فاصله را کمتر کنیم. یکی از این راه‌ها برندسازی، بازنگری برنامه‌ها و برنامه‌ریزی براساس نیازهای جدید است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه با انتقاد از طرح مباحثی همچون هزینه‌بر بودن حوزه فرهنگ، گفت: خانواده نیز یک حوزه هزینه‌بر است، اما آیا می‌توانیم بگوییم در بحث خانواده‌ هزینه‌ای انجام ندهیم. صرف هزینه‌بر بودن نباید به دلیلی برای عدم حمایت تبدیل شود. رؤسای واحدها باید بتوانند از ظرفیت خود استفاده کنند. براساس آخرین آمار، هشت واحد از واحدهای استانی در حال حاضر معاون فرهنگی ندارند و این قابل قبول نیست.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه به سرفصل‌های پیش روی معاونت فرهنگی اشاره کرد و گفت: از جمله سرفصل‌هایی که در نظر گرفته شده است، توسعه مشارکت داوطلبانه اجتماعی، حمایت از کرسی‌های نقد و مناظره فرهنگی، توسعه مهارت‌آموزی فرهنگی و ... است.

در بخش دیگری از این نشست دکتر مهدی باصولی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی به بیان سخنانی پرداخت و گفت: از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد، تلاش شد تا فعالیت‌های فرهنگی متناسب با این دوران طراحی شود.

باصولی با بیان اینکه یکسری از فعالیت های جهاددانشگاهی فرهنگی است باید ارتباط جهاددانشگاهی با دانشگاه‌ها چه به صورت فیزکی و چه به صورت برنامه‌ای قوی باشد ادامه داد: در این زمینه جهاددانشگاهی باید در تمام دانشگاه‌های مادر استان و حتی علوم پزشکی در استان ها دفتر داشته باشد.

معاون هماهنگی جهاددانشگاهی اظهار کرد: درخواست من از معاونان فرهنگی و رؤسای سازمان‌های فرهنگی این است که با تقویت ارتباط خود با دانشگاه، آن دسته از خدمات فرهنگی که جهاد می‌تواند ارایه دهد را معرفی کنند،‌ مطمئناً وقتی دانشگاه‌ها توانمندی جهاد در عرصه فرهنگی را ببینند، استقبال می‌کنند.

دکتر باصولی بر لزوم فرهنگ‌سازی برای نیروهای فرهنگی جهاد تاکید کرد و افزود: یکی از فعالیت هایی که معاونت فرهنگی باید روی آن متمرکز شود تقویت روحیه و فرهنگ جهادی در واحدهای جهاددانشگاهی است.

معاون هماهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: یکی از سوال‌‌هایی که همیشه از جهاددانشگاهی می‌شود، تفاوت آموزش در این نهاد نسبت به دستگاه‌های دیگر است. یعنی برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که جهاددانشگاهی در آموزش‌های خود به چه نکاتی توجه می‌کند. یکی از تفاوت‌های آموزش در جهاددانشگاهی با دیگر دستگاه‌ها، مباحث فرهنگی است. در حال حاضر ده‌ها هزار نفر مخاطب مباحث فرهنگی و آموزش‌های فرهنگی هستند.

وی در ادامه به تدوین برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: سال آینده بحث تدوین برنامه توسعه هفتم را خواهیم داشت، در همین راستا سامانه‌ای را در حال تدوین داریم که مقرر شده بود تا پایان سال رونمایی شود اما با توجه به مشکلات به وجود آمده این رونمایی به اوایل سال ۱۴۰۰ موکول شد. ان‌شاءالله برنامه هفتم جامع‌تر، کامل‌تر و عملیاتی‌تر باشد و بتواند در خدمت اهداف متعالی جهاد قرار گیرد.

در این نشست از سیدمحمد هاشمی تروجنی رییس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی و سیدمحمد جاویدان از کارکنان حوزه ستاد معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به سبب در آستانه بازنشستگی بودن تجلیل به عمل آمد.

در ادامه این نشست، معاونان فرهنگی استان‌های بوشهر،‌ چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و کرمان به بیان برخی مشکلات و معضلات پیش روی خود پرداختند و پیشنهاداتی برای ارتقا فعالیت‌ها ارایه دادند.

تشریح جزییات سامانه «رویتاب»، اجرای کارگاه آموزشی دو نفره با عنوان «فرهنگ کرونایی و کرونای فرهنگی»، بیان نکاتی در مورد رویکرد ایسنا در موضوع انتخابات از سوی علی متقیان مدیرعامل ایسنا، گزارش رحیم یعقوب‌زاده رییس مرکز گردشگری دانشجویان جهاددانشگاهی در مورد فعالیت‌های این مرکز و بیان مشکلات و معضلات پیش روی مرکز افکارسنجی ایسپا از سوی مهدی رفیعی رییس این مرکز از دیگر مباحث مطرح شده در گردهمایی غیرحضوری معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی بود.

در پایان این نشست دکتر عیسی علیزاده رییس جهاددانشگاهی به ارایه جمع‌بندی از مطالب مطرح شده پرداخت و با تاکید بر اینکه کیفی‌سازی فعالیت‌ها در جهاد مورد توجه ریاست مجموعه نیز هست، به موضوع حضور یافتن جهاد در دانشگاه و مباحثی که در این زمینه مطرح شد،‌ اشاره و تأکید کرد: حضور در دانشگاه مهم است اما همه فرهنگ در دانشگاه نیست. ما باید تکلیف خودمان را مشخص کنیم که می‌خواهیم برای دانشجو کار کنیم یا برای دانشجو در دانشگاه کار کنیم. همیشه حضور فیزیکی داشتن در دانشگاه نمی‌تواند تضمین کننده موفقیت در اجرای برنامه فرهنگی باشد،‌ براساس آماری که موجود است، نهادهای دیگری که در دانشگاه حضور دارند، در حوزه فرهنگی موفق نبوده‌اند.
 

کلیدواژه‌ها: گردهمایی معاونان فرهنگی فرهنگی


نظر شما :