رییس دانشگاه علمی کاربردی استان هرمزگان تاکید کرد:

ضرورت افزودن رشته های جدید مطابق با نیازهای هرمزگان در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی

۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۰ کد : ۲۷۷۲۲ آموزش و کارآفرینی
رییس دانشگاه علمی کاربردی استان هرمزگان با تاکید بر لزوم افزودن رشته‌های جدید مطابق با نیازهای استان در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی گفت: مهمترین مانعی که اکنون در این زمینه وجود دارد، بحث ماموریت هایی است که برای جهاد دانشگاهی تعریف شده و همچنین نیازهایی که برای استان وجود دارد که امیدواریم این مرکز با رفع موانع موجود بتواند در زمینه افزودن رشته های کاربردی مطابق با نیاز شغلی، اقتصادی و صنعتی استان، موفق عمل کند.
ضرورت افزودن رشته های جدید مطابق با نیازهای هرمزگان در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی هرمزگان، مهدی میرزاده کوهشاهی در حاشیه بازدید از مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی طی نشستی با سرپرست جهاددانشگاهی هرمزگان، اظهار کرد: کارنامه همکاری مجموعه جهاددانشگاهی و دانشگاه علمی کاربردی استان هرمزگان نشان از آن دارد که این دو نهاد قابل‌تفکیک از یکدیگر نیستند.

وی با اشاره به این‌که مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی منظم‌ترین، به‌روزترین، دقیق‌ترین و علمی‌ترین مجموعه از مراکز علمی کاربردی است، افزود: دارند  مرکز جهاددانشگاهی نگاهی علمی دارد و آیین‌نامه‌ها بر اساس پروتکل‌های علمی در آن اجرا می‌شود و ما بر اساس عملکرد گذشته‌اش به آینده‌اش بسیار خوش‌بین هستیم. در خصوص اخذ مجوز گسترش دوره‌های علمی کاربردی نیز، با رایزنی‌هایی که داشتیم نگاه مثبتی به این مجموعه ایجادشده است.

رییس دانشگاه علمی کاربردی استان هرمزگان تصریح کرد: مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی هرمزگان در زمینه تعامل، کیفیت آموزشی و کیفیت فضا، سرآمد مراکز ماست. اعتماد بسیار خوبی نیز در جامعه نسبت به جهاددانشگاهی وجود دارد. در حال فراهم کردن بستری هستیم تا این نهاد بتواند بازوی خوبی برای تامین نیروی مورد نیاز استان و گسترش رشته‌هایی که منجر به کارآفرینی می‌شود، باشد.

میرزاده بیان کرد: همکاران ما در دانشگاه علمی کاربردی نگاه ریزبین و سختگیرانه ای دارند و امیدوارم مرکز جهاددانشگاهی هرمزگان بتواند به‌زودی بسترهای مناسب را برای گسترش رشته‌ها و مراکز جدید فراهم کند.

وی در خصوص افزودن رشته‌های جدید مطابق با نیازهای استان در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی گفت: مهم‌ترین مانعی که اکنون در این زمینه وجود دارد، بحث ماموریت هایی است که برای جهاددانشگاهی تعریف‌شده و همچنین نیازهایی که برای استان وجود دارد که امیدواریم این مرکز با رفع موانع موجود بتواند در زمینه افزودن رشته‌های کاربردی مطابق با نیاز شغلی، اقتصادی و صنعتی استان، موفق عمل کند.

میرزاده در پایان عنوان کرد: آقای خوشنود، رئیس جدید مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی هرمزگان نیز کوله باری از تجربه در این زمینه دارد و خوشنامی وی در مجموعه علمی کاربردی جهاددانشگاهی و شرکت تایدواتر، بستر  و زمینه خوبی برای فعالیت در مرکز جهاددانشگاهی خواهد بود.

سرپرست جهاددانشگاهی هرمزگان نیز در این جلسه، اظهار کرد: شکل‌گیری، شکوفایی و رشد واحدهای دهه هشتاد جهاددانشگاهی مانند واحد هرمزگان، در بیرون از محیط دانشگاه بوده است. واحدهای نسل اول جهاددانشگاهی از سال 59 در شهرهای بزرگ دانشگاهی و با اهدافی مشخص در کنار دانشگاه‌ها شکل می‌گرفت و برای نسل اول واحدهای جهاددانشگاهی حضور نهادی نوپا با ماموریتی خاص در بیرون از دانشگاه غیرقابل تصور بود، اما برخلاف واحدهای نسل اول، واحدهایی مثل هرمزگان بر اساس تجربیات نسل اول در دورانی شکل گرفتند که دولت‌های مستقر اراده خود را بر هدایت جهادهای دانشگاهی به بیرون از دانشگاه‌ها گذاشته بودند و بر همین اساس این فضا در شکل‌گیری واحد هرمزگان در شروع کار نیز تأثیرگذار بود.

محمد دل‌پسند ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی به لحاظ تاکید ویژه بر آموزش‌های مهارتی و کاربردی، نزد نهاد جهاددانشگاهی از جایگاه خاصی برخوردار است. برای مثال همکاران ما در حال حاضر اهتمام خود را برای شناسایی رشته‌های صنعتی و کاربردی متناسب با نیازها و ظرفیت‌های اقتصادی و توسعه‌ای استان به کار گرفته‌اند و با اعتمادی که همکارانم در مرکز علمی کاربردی به رویکرد همواره مثبت مدیریت واحد استانی دانشگاه علمی کاربردی به هم‌آوایی موجود در بین دو مجموعه دارند، این تلاش‌ها هرچه زودتر به نتیجه‌ای ملموس منجر شود تا ذینفعان دانشگاه از ثمرات آن بهره‌مند گردند.

سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی بندرعباس نیز در این نشست عنوان کرد: در مدت کوتاهی که عهده‌دار این سمت شدم، مطالعاتی بر روی پتانسیل‌ها و امکانات استان داشتیم و حدود 23 رشته مورد شناسایی و توجه قرار گرفت. مجموعه‌ای از رشته‌ها نیز وجود دارند که به‌نوعی مختص این استان هستند که تاکنون در دانشگاه‌های مرکز استان ایجاد  نشده‌اند و یا اگر ایجادشده به شکلی رهاشده و ناموفق بوده‌اند.

بیژن خوشنود گفت: دستورالعمل‌هایی بر اساس قوانین دانشگاه علمی و کاربردی برای تعریف رشته‌های جدید وجود دارد. ممکن است رشته‌هایی که می‌خواهیم اضافه کنیم، متناسب با ماموریت های جهاددانشگاهی شناسایی نشود، چراکه ماموریت جهاد عمدتا در حوزه فناوری اطلاعات و فرهنگ تعریف شده است. امید داریم که با حمایت دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان و توانایی تخصصی موجود، بتوانیم این رشته‌ها را ایجاد کنیم تا علمی کاربردی‌ها خدمتی متناسب با مزیت‌های استان داشته باشند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها در استان هرمزگان همانند سایر نقاط کشور با بخش صنعت فاصله دارند. به‌عنوان‌مثال استان هرمزگان یکی از مهم‌ترین نقاط کشور در بحث انبارداری و دپوی کالاهای صادراتی و وارداتی است. انبارداری یکی از رشته‌های مهم در بندرها کشورهایی مانند سنگاپور و امارات است و به‌صورت پیشرفته در این حوزه کار می‌کنند. درآمدزایی بسیار زیادی نیز در این حوزه وجود دارد اما متاسفانه به‌صورت تخصصی ورود نکرده‌ایم. این رشته تحت عنوان بازرگانی، گرایش انبارداری در دانشگاه علمی و کاربردی موجود است.

سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی بندرعباس تصریح کرد: یکی دیگر از رشته‌هایی که باید در هرمزگان ارائه می‌شده، رشته گازرسانی است. طرح‌های گازرسانی در استان هرمزگان آغاز شده  و ما باید قبل از اینکه این طرح‌ها اجرایی شوند، این رشته را ایجاد می‌کردیم. ده‌ها هزار آپارتمان در استان باید گازرسانی شوند اما آموزشی در این حوزه نداریم. رشته گازرسانی خانگی هم در دوره‌های تک پودمان و هم در دوره‌های بلندمدت موجود است. مطالعات اولیه‌ای نیز در این زمینه انجام‌شده اما نیاز به کار کارشناسی دارد تا بتوانیم از روندهای قانونی استفاده کرده و این رشته را ایجاد کنیم.

گفتنی است، میرزاده کوهشاهی رییس دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان با حضور در جهاددانشگاهی استان از بخش‌های مختلف مرکز علمی کاربردی این واحد بازدید و با دل‌پسند سرپرست جهاددانشگاهی هرمزگان دیدار و گفتگو کرد.

کلیدواژه‌ها: واحد هرمزگان رییس دانشگاه هرمزگان آموزشی


نظر شما :