در بیست و سومین گردهمایی روسای مراکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی مطرح شد:
اعتماد و حمایت دانشگاه جامع علمی کاربردی از تولید محتوای آموزشی توسط جهاددانشگاهی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، بیستوسومین گردهمایی روسای مراکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و دکتر محمد حسین امید رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی صبح امروز(15 بهمنماه) برگزار شد.
دکتر حمیدرضا طیبی اظهار کرد: در بخث آموزش در مراکز علمی و کاربردی همانند سایر حوزههای فعالیتی جهاددانشگاهی ما موظف به ارایه خدمات خوب به دانشجویان هستیم. جهاددانشگاهی در ایجاد فضای زیربنایی خوب، اساتید و کادر آموزشی خوب و تجهیزات آزمایشگاهی مناسب با دروس عملی و سایر زیرساختها واقعا خوب عمل کرده است. همه اینها مستلزم هزینه است و جهاد دانشگاهی در این زمینه خوب هزینه کرده است.
وی افزود: در بحث زیرساختها این هزینهها عمدتا از سوی جهاد دانشگاهی تامین شده و تسهیلاتی دریافت نکردهایم. البته در برخی موارد وام از منابع بانکی گرفتیم ولی تسهیلات ویژه با سوبسید نداشتیم.
وی با تاکید بر این که تنوع فعالیتهای پژوهشی و فناوری ما در جهاددانشگاهی بسیار زیاد است، گفت: به واحدهای جهاددانشگاهی دراستان ها گفتهایم که باید فعالیتشان متناسب با مزیتهای استان باشد. در این راستا فعالیتهای آموزشی مراکز علمی و کاربردی ما میتواند با بخش پژوهش ارتباط داشته باشد و از این بخش در تامین اساتید مراکز آموزشی میتوان کمک گرفت تا ارتقای کیفیت آموزش را به همراه داشته باشد.
دکتر طیبی در خصوص لزوم استفاده از امکانات نرمافزاری عنوان کرد: توقع این است که خود مجموعه دانشگاه علمی کاربردی عمدتا در زمینه تعیین کیفیت خود سیستمها شاخصهایی داشته باشد و در این زمینه اگر مجموعه یک سیستم با کیفیت دارد، از سیستم خودش استفاده کند که هزینه بیشتری به آن تحمیل نشود. این مورد، از حوزههایی است که تاکنون از جهاد دانشگاهی و معاونت آموزش عمدتا برای آن هزینه شده است.
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به تولید محتوای الکترونیکی در جهاددانشگاهی افزود: این نهاد زیرساختهای خوبی در تولید و چاپ و انتشار محتواهای الکترونیکی دارد.همچنین در مجموعه انتشارات و چاپ که کار را میتوانیم با هزینههای کمتری انجام دهیم. همگی متعهد هستیم که شرایطی فراهم آوریم که آموزش ما، کیفیت مطلوبی داشته باشد ولی از سوی دیگر باید درآمد مناسب نیز ایجاد شود.
در ادامه دکتر محمدحسین امید با بیان این که نظام ما در حوزه علم و فناوری از سایر حوزهها موفقتر است، اظهار کرد: تاکید امام(ره) بعد از جنگ به دانشگاهها بود و الان می بینیم که چقدر این موضوع اهمیت دارد.
وی با تاکید بر حمایت از مراکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی، افزود: مراکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی موفق عمل کرده و هر جا نیاز باشد ما از آن ها حمایت می کنیم.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اعلام اعتماد به جهاددانشگاهی، ادامه داد: در بحث تولید محتوا جهاددانشگاهی پیش قدم شود و کار را در زمینه تولید دروسی که در حال تدریس در مراکز علمی کاربردی است آغاز کند. ما آمادگی داریم و ترجیح میدهیم در بحث تولید محتوا جهاددانشگاهی ورود کند و ما نیز حمایت میکنیم.
وی در پایان گفت: انتظار از مجموعهی جهاددانشگاهی یک پله بالاتر از سایر مجموعهها است.
در ادامه محمدعلی گودرزی
دکتر محمد علی گودرزی رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی در گزارشی موفقیتها و فعالیتهای دو سال گذشته این واحد را تشریح کرد و در مورد آمار نیروی انسانی این مراکز گفت: ۳۸۶ نفر در سال ۹۹ تعداد همکارانی هستند که در مراکز ما مشغول بهکارند و حتی در دورافتادهترین مراکز مشغول به خدمترسانی هستند. همچنین ما حدود ۱۹ هزار ۵۳۵ دانشجو در نیمسال اول ۹۹ ثبتنام کردیم و فعال هستند.
دکتر گودرزی با اشاره به سطحبندی مراکز علمی کاربردی اضافه کرد: برخی از این مراکز که بالای ۴۰۰ دانشجو دارند، به عنوان ناحیه سبز دستهبندی میشوند مانند واحد مشهد که بالای ۱۴۰۰ دانشجو دارد. بعضی مراکز بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ دانشجو دارند که ۱۳ مرکز در این ناحیه قرار دارند. شش مرکز هم کمتر از ۲۰۰ نفر دانشجو دارند؛ که در سال گذشته برخی از مراکز را فعالیت و پذیرش دانشجو را در آنها متوقف کردیم. سه مرکز چنین شرایطی داشتند که در سال گذشته فعالیتشان متوقف شده است. در گزارش قبل مراکز سبز ۱۷ مرکز بودند ولی خیلی از مراکز توانستند خودشان را ارتقاء دهند.
وی افزود: در بحث سطحبندی که دانشگاه انجام داد؛ در سال ۱۳۹۷ ما دانشگاه سطح یک نداشتیم. سطح دو، سه مرکز و سطح سه، ۳۵ مرکز. خوشبختانه در سال ۹۸ کاملا آمار خوبی شد و جمعیت زیادی از مجموعه ما به سطح دو آمدند. امسال هم جمعیت بهتر شده است. در مجموع از برنامه توسعهای که برای دانشگاه داشتیم هم جلوتر هستیم. مراکز مشهد و کرمانشاه در دو سال، جزو مراکز برتر علمی کاربردی بودند که تقدیر شدند. چند مرکز ما در سطح استان رتبههای خوبی آوردند که خدا رو شکر نشان میدهد که مراکز جهاد در بین مراکز علمی کاربردی جایگاه خوبی را دارند. متاسفانه هنوز دانشگاه سطح یک هنوز نداریم. انشاءالله امسال بتوانیم به دانشگاههایمان را به معیارهای دانشگاههای سطح یک برسانیم.
وی ادامه داد: ضریب جذب ما ۷۰ درصد بوده است و در سال گذشته ۷۰ درصد از افرادی که از سنجش به ما معرفی شدند را ما توانستیم جذب مجموعه کنیم.
دکتر گودرزی با اشاره به پرداخت حقالتدریس واحدها عنوان کرد: در بحث حقالتدریس میتوانیم با افتخار اعلام کنیم که هیچ مرکز علمی کاربردی ما نیست که حقالتدریس عقبافتاده داشته باشد. ما اگر پرداختی سه مرکز را هم که مدارکشان را ارسال کردند، داشته باشیم؛ پرداختی تمام مراکزمان بهروز میشود.
وی همچنین ادامه داد: ما خوشبختانه هیچ مرکز بلاتکلیف نداریم و روسای تمام مراکز ما مشخص است. نزدیک به ۲۲ نفر حکم ریاست دارند، برای ۱۴ مرکز حکم سرپرست و یک حکم تمشیت داریم که این مراکز دانشجوی خیلی اندکی دارند. رییس چهار مرکز ما ارتقا پیدا کردهاند و رییس واحد شدهاند. در مورد حکم سرپرستها هم تعداد زیادی از احکام در حال تبدیل شدن به حکم ریاست هستند.
رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی با اشاره به دگرگونی سنی دانشجویان در سالهای اخیر به اهمیت فعالیتهای فرهنگی تاکید کرد و گفت: متقاضیان علمی کاربردی در دو سال اخیر در حال دگرگونی هستند. در گذشته بیشتر دانشجویان ما شاغلین دولتی بودند و متوسط سنی بالاتری داشتند و به ندرت در مراکز توقف داشتند ولی در چند سال اخیر حضور جوانها به سمت مراکز ما بیشتر شده و جوانها به سمت آموزشهای مهارتی از دبیرستان میآیند و این موضوع هم فرصت و هم تهدید است. فرصت است از این بابت که باید موضوعات فرهنگی را با جدیت دنبال کنیم و تهدید است از آن نظر که مراکز ما نتوانند آن انتظاراتی که دانشجویان دارند را برآورده کنند. دانشجو انتظار دارد که مرکز برای اوقات فراغتش فکری کند.
وی با اشاره به فعالیتهای فرهنگی مراکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی ادامه داد: ما در سال ۹۹ علیرغم کرونا، برنامههای فرهنگی هم در مراکز جهاد انجام دادیم و ۹۷ مقام در سطح دانشگاه در حوزههای مختلف داشتیم و عمده مقامها در موضوعات سراسری بوده است. ما یک توانمندی خوبی در جهاد داریم که مراکز فرهنگی است. پیشنهادمان این بود که شعبه سازمان دانشجویان را در موسسه راه بیندازیم تا مراکز ما بتوانند بیشتر بهره ببرند. یک اتفاق خوبی که جای تشکر از دکتر امید و دکتر پیشبین دارد، یک مصوبهای هیئترئیسه داشت که پنج درصد از درآمدها باید صرف مباحث فرهنگی شوند و تقریبا این در دانشگاه در حال ساری و جاری شدن است.
دکتر گودرزی مراکز نوآوری تشکیل شده را یکی از اتفاقات خوب در این حوزه عنوان کرد و با اشاره به پیشینه جهاد در این حوزه گفت: جهاد توانمندی بالایی برای اشتغال دارد. از سال ۷۷ سازمانی تاسیس شد و شورای عالی انقلاب فرهنگی ماموریتهایی به عهده جهاد گذاشت. جلوتر که آمدیم یک سری تغییراتی که اتفاق افتاد وظایف دیگری محول شد. سازمان اشتغال فارغالتحصیلان تبدیل به سازمان تجاریسازی و فناوری و اشتغال دانشآموختگان شد. اعتقاد من بر این است و به این تاکید داریم که اصلا روا نیست کسی در علمی کاربردی درس بخواند ولی دوباره مجبور به گذراندن آموزشهای تکمیلی شود. ما تاکید داشتیم که در مراکز نوآوری قطعا ورود پیدا کنیم.
وی در ادامه با اشاره به آمار مراکز نوآوری واحدهای علمی کاربردی جهاد، عنوان کرد: خوشبختانه در ۲۷ مرکز از ۳۸ مرکز ما مراکز نوآوری افتتاح شده است. یک اعتمادی از سوی دانشگاه انجام شد و توانمندی سازمان اشتغال ما در اختیار مراکز نوآوری قرار گرفت و به صورت تخصصی با توجه به پتانسیل استانها کار انجام شد مثلا در بیرجند روی عناب کار میشود، یا در ارومیه که گلخانه داریم، فناوری را به سمت کشاورزی بردیم. این مراکز راهاندازی شده و معتقدیم این مراکز اگر با همین سبک پیش روند، نقش ماندگاری خواهند داشت. در مراکز مختلف به صورت تخصصی روی خرما، عناب، گیاهان دارویی و ... کار شده است.
وی ادامه داد: در این مراکز در مدت ۹۸ تا ۹۹ به خصوص در شش ماه اخیر، علیرغم محدودیتهای کرونا اقدامات خوبی انجام شده است. ۳۸۲ استارتاپ و همایش برگزار کردیم، ۱۵۴ نمایشگاه، ۷۳۸ کارگاه و خوشبختانه علیرغم نوپا بودن ۲۲ تقدیر و مقام در بین مراکز نوآوری داشتیم. ما اینها را به صورت زنجیره دیدیم و نمیخواهیم آن را رها کنیم. فراخوان ایده دادیم و نزدیک ۷۰، ۸۰ ایده به ما رسید که از بین آنها ۳۰ ایده بدون عیب و نقص است و ۴۹ ایده نیاز به اصلاح دارد که در حال انجام است. بر اساس گفتگویی که با صندوق کارآفرینی امید داشتیم، مطرح شده که از صاحبان ایده و افراد نوآور تقدیر خواهد شد.
رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی، با اشاره به اقدامات خوب در آموزش الکترونیک گفت: در این حوزه حرکت بسیار خوبی در جهاد شکل گرفت و میتوان گفت به جهت شبکه گستردهای که در جهاد داریم، پیشروترین سازمان در آموزش الکترونیک بودیم. ما بیش از ۱۵۰ عنوان و بیش از دو هزار ساعت محتوای آموزشی تولید و به سازمانهای مختلف ارائه کردیم. این اقداماتی است که در مجموعه جهاد انجام شده است.
وی ادامه داد: سال گذشته به محض شیوع کرونا اعلام آمادگی کردیم و بلافاصله یک LMS آموزش مجازی جهاد دانشگاهی (امجد) در دانشگاه طراحی کردیم.
دکتر گودرزی در پایان به توانایی مراکز علمی کاربردی جهاد برای تولید محتوای الکترونیکی دروس اشاره کرد و گفت: ما پنج یا شش استودیوی مجهز داریم که سه یا چهار تا از آنها در تهران و کرج و بقیه در مراکز استانها هستند. در ترم گذشته ۲۸ مرکز ما از سامانه "امجد" استفاده کردند. چهار مرکز برای جلسات هم از سامانه امجد استفاده کردند، چهار مرکز از سما لایو و چهار مرکز هم به دلیل الزام، از سامانه استانی استفاده کردند. آزمون برخط موسسات ما نیز یک سامانه بی عیب و نقص بود و دانشگاهها و مراکز استانی هم اذعان کردند که جهاد در آزمون بر خط موفق عمل کرده است.
دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه علمی کاربردی نیز در این نشست طی سخنانی با بیان این که نظام ما در حوزه علم و فناوری از سایر حوزهها موفقتر است، اظهار کرد: تاکید امام(ره) بعد از جنگ به دانشگاهها بود و الان می بینیم که چقدر این موضوع اهمیت دارد.
وی با تاکید بر حمایت از مراکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی، افزود: مراکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی موفق عمل کرده و هر جا نیاز باشد ما از آن ها حمایت می کنیم.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اعلام اعتماد به جهاددانشگاهی، ادامه داد: در بحث تولید محتوا جهاددانشگاهی پیش قدم شود و کار را در زمینه تولید دروسی که در حال تدریس در مراکز علمی کاربردی است آغاز کند. ما آمادگی داریم و ترجیح میدهیم در بحث تولید محتوا جهاددانشگاهی ورود کند و ما نیز حمایت میکنیم.
وی در پایان گفت: 382 همایش و استارت آپ، 154 نمایشگاه و 738 کارگاه توسط مراکز نوآور در سالهای 98 و 99 برگزار شده است.
در پایان این از گردهمایی از مراکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی برتر تقدر و تشکر شد.
نظر شما :