از سوی جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س)؛
وبینار« زن در نگاه اندیشمندان معاصر» برگزار شد
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایکنا، حدیث رجبی مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه الزهرا(س)، در وبینار زن در نگاه اندیشمندان معاصر که از سوی جهاددانشگاهی الزهرا(س) 13 و 14 بهمن ماه با حضور منتخبی از اساتید، صاحب نظران، متخصصان، مسوولان اجرایی و تصمیم ساز در حوزه دختران برگزار شد، به موضوع ارتقای جایگاه زن در زعامت رهبران انقلاب پرداخت.
وی با بیان این که جریان اغواگری ابلیس از زمان هبوط حضرت آدم آغاز شده و تا زمان موعود ادامه دارد، گفت: قرآن میفرماید که ابلیس قسم خورده که این کار را انجام میدهد و این کار را از طریق اغواگری انجام میدهد. در این میان، هم مردان و هم زنان مورد اغواگری قرار میگیرند؛ اغواگری به معنی وارونه کردن حق است و حق جلوه دادن باطل است.
رجبی افزود: ابلیس کار خود را به تنهایی انجام نمیدهد، بلکه از قابیل و قابیلگرایان استفاده میکند. کابالیستها بخشی از این قابیلگرایان هستند که در ادوار تمدن بشری بوده و وظیفه آنها معاونت ابلیس در مبارزه با نبوتها و توحیدها است.
مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه الزهرا(س) ادامه داد: از مهمترین اقدامات معاونان ابلیس و شیاطین، رواج بتپرستی بوده است که در قرآن بارها به آن اشاره شده است. محور دیگر فعالیت کابالیستها، اشاعه فحشا است، اگرچه ظاهر آن ممکن است اشاعه باهم بزرگ شدن و گسترش تمدن بشری باشد.
وی بیان کرد: کابالیستها سندی به نام پروتکلهای صهیونیست دارند که در آن برنامههای عملیاتی خود را برای انحطاط جامعه بشری ذکر کردهاند. برنده این اهداف به ظاهر جامعه یهود است. البته منظور از جامعه یهود تمام یهودیان نیست، بلکه بخشهای افراطی، نژادپرست و صهیونیست آنها است.
مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه الزهرا(س) بیان کرد: یکی از ابزارهای خیلی مهم برای اهداف ابلیس، استفاده ابزاری از زنان برای انحطات جوامع غیر یهودی است. به قرینه کابالیستها، فراماسونها نیز ادامه نسل همان جنیان معمار و دربند حضرت سلیمان بوده و امروز اینها امروز نیز به دنبال یک حکومت جهانی با پادشاهی غیرانسان هستند. بر همین اساس، اینها اهدافی مانند کابالیستها را دنبال میکنند.
رجبی بیان کرد: کابالیستهای صهیونیست امروز از هر برنامه صهیونیستها برای رسیدن به اهداف خود از برنامهای استفاده میکنند که امروز به آن نظم نوین جهانی یا دهکده جهانی میگویند و زن در آن به عنوان یک ابزار برای پیشبرد این اهداف است.
مدیرگروه معارف اسلامی ادامه داد: این نظم نوین جهانی قبل از انقلاب هم برای ایران برنامه داشت. راهاندازی خانههای فساد و کابارهها، مسابقههای انتخاب برترین زنان و از نظر زیبایی تحت عنوان زنان شایسته و استفاده از زنان در تبلیغاتهای اغواگرانه بود.
وی گفت: امروز تنها جامعهای که موی دماغ اینها محسوب میشود و تعلق به نظم الهی دارد، جمهوری اسلامی ایران است. در این نظام، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تأکید بر ارتقای جایگاه زن دارند.
این استاد معارف اسلامی یادآور شد: یکی از موارد پیشرفت زنان در دوران انقلاب اسلامی، کاهش بیسوادی زنان در مقایسه با کشورهای دنیا بود. در پی همین تلاشها، درصد بیسوادی زنان ایران در سال ۱۳۸۹ بیسوادی زنان به صفر میرسد.
محورهای اصلی نگاه رهبری به زنان
در ادامه این وبینار، همچنین مهران کریمی عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای نیز به ارایه یک کار پژوهشی در مورد نظام فکری رهبری در مورد زنان پرداخت و گفت: این پژوهش برای این بود که محورهای اصلی نگاه رهبری به زنان و دختران روشن شود.
وی بیان کرد: در این راستا درختوارهای تولید و محورهایی مشخص شد؛ نخست زن و خانواده در گفتمان اسلامی، دوم زن و خانواده در گفتمان غربی و زن و خانواده در بستر انقلاب اسلامی از جمله محورهای مورد ذکر است. اگرچه زن در گفتمان انقلاب اسلامی بخشی از گفتمان اسلامی است، اما برای تأکید این گفتمان نیز عنوان شده است.
کریمی گفت: در موضوع زن و خانواده در فرهنگ اسلامی از منظر رهبری، یک رویکرد تطبیقی وجود دارد. در واقع میتوان گفت یک دوگانه گفتمانی اسلامی و غربی در دیدگاه ایشان نسبت به زنان و خانوادهها وجود دارد.
وی ادامه داد: در دیدگاه رهبری، موضوع فرزندآوری، ازدواج اسلامی، هویت و کرامت زنان و عدم تفاوت زن و مردم، الگوها و اسوهها، زنان قرآنی، حقوق و احکام اسلامی همواره مورد تأکید است.
کریمی ادامه داد: مقام معظم رهبری در موضوع هدایت و کرامت زنان نیز مواردی را مطرح کرده و بر جنبه انسانشناسی موضوع تأکید دارند؛ و میفرمایند انسان طرفدار تکامل است. معظمله همچنین در مورد کارکردهای خاص زنان مبحث امتداد نسل بشری را مطرح میکند و نقش ممتازی را برای زنان در نظر گرفته است.
وی با بیان این که مقام معظم رهبری نقش مادری و همسری را از هم تفکیک میکند، گفت: رهبری برای هر یک از این دو نقش، کارکردهای ویژهای در نظر گرفته است. ضمن اینکه نقشی که یک زن به عنوان مادر و همسر ایفا میکند، از همه نقشها مهمتر است. چرا که این کار را غیر از زن، هیچ فرد دیگری نمیتواند انجام دهد.
کریمی اظهار کرد: تبیین و انتقاد از دیدگاه فرهنگ غربی نسبت به زن، زن به عنوان ابزار اقتصادی و به ابتذال کشیده شدن آن، اختلاط و بی بندی و باری نیز از جمله انتقادات رهبری به گفتمان غربی است.
وی یادآور شد: رهبری همچنین با اشاره به دو الگوی زن شرقی و زن غربی، الگوی سوم با عنوان زن مسلمان ایرانی را مطرح میکنند. ایشان همچنین بر مطالبهگری زنان بر اساس فرهنگ دینی برای مقابله با ظلم به زنان تأکید دارند.
رئوس فرهنگی دیدگاه امام
معصومه سادات حسینی کلهرودی عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه الزهرا نیز به دیدگاه امام خمینی نسب به زنان پرداخت.
وی با اشاره به رئوس فرهنگی دیدگاه امام نسبت به زنان، با انتقاد از رشد تجملگرایی، اظهار کرد: در ابتدای انقلاب، گرایش به تجملگرایی در جامعه کم شده بود و به ویژه بانوان به آن توجهی نمیکند، اما متأسفانه در حال حاضر این تجملگرایی بیشتر شده است. رهبری نیز به صورت مرتب در این راستا هشدار میدهند و متأسفانه این مسئله در میان زنان بیشتر است و مردان هم تحت تأثیر زنان هستند.
حسینی کلهرودی گفت: یکی از موضوعات مورد توجه امام و رهبری، لزوم خودسازی و تربیت است، چرا که تأثیرات آن بر فرزندان بسیار بارز است. مسئله دیگر بازگشت به خویش و افزایش فرهنگ و دانش است.
وی ادامه داد: نکته دیگر از منظر امام خمینی(ره)، کسب علم، حکمت، تهذیب و تقوای زنان است. علم به تنهایی یا تهذیب نفس به تنهایی فایده ندارند؛ این دو در کنار هم موجب رشد انسان میشود.
حسینی کلهرودی اظهار کرد: فلسفه و ضرورت پوشش و حجاب نیز نکته دیگری است که در دیدگاه امام خمینی(ره) به زن وجود دارد. ایشان چادر را در حجاب ضروری نمیدانند، بلکه آن را نماد حجاب برتر میدانند. ایشان حجاب را مانع فعالیت اجتماعی ندانسته و آن برای فعالیت زنان مفید میداند.
وی با بیان اینکه زن در جایگاه سیاسی و حقوقی نیز محور دیگری در دیدگاههای امام و رهبری است، گفت: از نظر این دو بزرگوار، شغل همسری و مادری برای یک زن، شغل اول است و خانمها باید در کنار همسری و مادری به مشاغل دیگر بپردازند. نکته دیگر استحکام خانواده و ازدواج است و در ابتدای انقلاب به برکت انقلاب، تشریفات و ... برای ازدواج آسان بود. رهبری تأکید دارند که ازدواج نباید فدای تشریفات شود.
این استاد دانشگاه بیان کرد: نقش زن در انقلاب اسلامی، نقش زنان در جنگ، پیشبرد اهداف اسلام در نظام اسلامی و نقش زنان در صحنههای سیاسی و اجتماعی از جمله دیگر دیدگاهها در مورد جایگاه سیاسی و حقوقی زنان است.
حسینی کلهروی افزود: نقش اصلاح و تربیتی زن در خانواده مورد تأکید امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است و زنان هم انسانساز و ملتساز هستند.
نظر شما :