رییس دانشگاه علم و فرهنگ تاکید کرد:

اهمیت ارتباط پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌ها/ تعامل محققان با رسانه‌ها درترویج علم

۰۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۱ کد : ۲۷۲۲۸ آموزش و کارآفرینی
رییس دانشگاه علم و فرهنگ درباره نقش پارک‌های علم و فناوری و ارتباط آن‌ها با دانشگاه‌ها گفت: به‌طورقطع یکی از ایرادها و نقص‌هایی که همواره به مجموعه دانشگاه‌ها در داخل کشور وارد می‌شود، ارتباطی است که باید با جامعه و بخش‌های مختلف آن داشته باشند، اما ندارند. زمانی که این ارتباط صورت بگیرد مطمئناً تاثیر بیشتری بر جامعه خواهد گذاشت.
اهمیت ارتباط پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه‌ها/ تعامل محققان با رسانه‌ها درترویج علم

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از سیناپرس، دکتر سید سعید هاشمی رییس دانشگاه علم و فرهنگ درباره نقش پارک‌های علم و فناوری و ارتباط آن‌ها با دانشگاه‌ها گفت: به‌طورقطع یکی از ایرادها و نقص‌هایی که همواره به مجموعه دانشگاه‌ها در داخل کشور وارد می‌شود، ارتباطی است که باید با جامعه و بخش‌های مختلف آن داشته باشند، اما ندارند. زمانی که این ارتباط صورت بگیرد مطمئناً تاثیر بیشتری بر جامعه خواهد گذاشت.

وی افزود: به اعتقاد من حلقه واسطی مانند پارک‌های علم و فناوری می‌توانند کمک شایانی به اتصال این زنجیره کنند. درواقع در این بستر است که هم مجموعه دانشگاه‌ها و هم مردم با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند حضور خود را فعال کنند. درنتیجه می‌توان در کسب‌وکارهای مختلف روح دانش و علم را مشاهده کنیم و ایده ثروت آفرینی از طریق علم، فناوری و فرهنگ را عملی کنیم.

دکتر هاشمی گفت: به اعتقاد من هنوز به‌اندازه کشورهای توسعه‌یافته در این زمینه پیشرفت نکرده‌ایم. مجموعه شرکت‌های خصوصی و دانشگاه‌های ما باید باور جدی به این امر داشته باشند تا بتوانند در راستای فعالیت‌ها و پژوهش‌ها تاثیرگذاری آن را بر مردم ببینند.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ تاکید کرد: امروزه اغلب مسوولان به این اثرگذاری اجتماعی توجه دارند اما به اعتقاد من ابزار کافی در این زمینه نداریم. از همه مهم‌تر این‌که تا دانشگاه‌ها گام اساسی برای حل معضلات جامعه برندارند، مطمئناً این ارتباط و تعامل روند استانداری پیدا نخواهد کرد.

وی ادامه داد: یکی از ایرادهایی که از اهالی کرسی دانشگاه‌ها به‌ویژه استادان و محققان در فضای دانشگاهی می‌توان گرفت این است که به‌نوعی از رسانه فراری هستند. درواقع تمایل دارند در سکوت خبری به فعالیت خود ادامه دهند و چندان به دنبال تبلیغ نیستند؛ اما درهرحال ترویج علم مولفه مهمی است و این باید فرهنگ‌سازی شود.

 دکتر هاشمی گفت: بی‌میل بودن دانشگاهیان برای تبلیغ دانش خود و دیگری کم‌اهمیت بودن اخبار علم و فناوری در رسانه‌های مطرح کشور باعث شده است یک پای ترویج علم در کشور بلنگد؛ بنابراین مجموعه محققان باید در بحث ترویج علم با رسانه‌ها تعامل داشته باشند، اما همیشه از رسانه‌ها فراری بودند درواقع پژوهشگران باید بدانند که این فرآیند تبلیغ نیست، بلکه ترویج است.

به گفته دکترهاشمی؛ از طرفی در کشور ما رسانه‌ها هم درزمینهٔ ترویج علم چندان فعال نیستند؛ البته باید گفت سیناپرس به جهت رسالتی که در حوزه علم و فناوری دارد به‌عنوان تنها رسانه علم، فناوری و فرهنگ شناخته‌شده است و نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد و می‌تواند داعیه‌دار چنین جریانی در کشور باشد.

وی ادامه داد: دو عامل اصلی در این جریان نقش دارد یکی بی‌میل بودن دانشگاهیان برای تبلیغ دانش خود و دیگری کم‌اهمیت بودن اخبار علم و فناوری در رسانه‌های مطرح کشور باعث شده است یک پای ترویج علم در کشور بلنگد؛ بنابراین مجموعه محققان باید در بحث ترویج علم با رسانه‌ها تعامل داشته باشند، اما همیشه از رسانه‌ها فراری بودند درواقع پژوهشگران باید بدانند که این فرآیند تبلیغ نیست، بلکه ترویج است.

کلیدواژه‌ها: سیناپرس ترویج علم دانشگاه علم و فرهنگ


نظر شما :