با همکاری جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی؛
مولفه های تاثیرگذار فضای مجازی بر توسعه ورزش بررسی شد
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، در بخشی از مقاله "مولفه های تاثیر گذار فضای مجازی بر توسعه ورزش" که با همکاری مشترک مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی تهیه شده، آمده است: در عصر حاضر، ورزش بهعنوان یک ابزار چندبعدی با تاثیرات گسترده، جایگاه و نقش ارزشمند خود را در اقتصاد، سلامتی افراد، گذران اوقات فراغت سالم و بانشاط و لذتبخش، در آموزشوپرورش مردم بهویژه نسل نوجوان و جوان، در ایجاد روابط اجتماعی بین مردم، در پیشگیری از ابتلا به بیماریها و مفاسد اجتماعی و انحرافات اخلاقی رو به گسترش در جامعه و کاربردهای عدیده دیگر، متجلی کرده است.
در این مقاله با اشاره به ارتباط فضای مجازی با توسعه ورزش، آمده است: بیش از 65 درصد جوانانی که از شبکههای اجتماعی استفاده می کنند معتقدند، رسانه اجتماعی بهطور شایانی در میان صنایع و بهویژه در صنعت ورزش در حال رشد است و سازمانهای ورزشی نیز در حال حاضر در حال افزایش رسانههای ورزشی بهوسیلهی فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و دیگر اپلیکیشن ها هستند.
این در حالی است که در برنامه پنجم توسعه، فضای مجازی و فناوری اطلاعات بهعنوان فضایی برای بهرهوری اقتصادی و اجتماعی موردتوجه قرارگرفته، ازاینرو با توجه به اهمیت فضای مجازی در توسعه جوامع و نقش انکارناپذیر فضای مجازی در شکل دهی و جهت¬دهی باورها، رویکردها و نگرش افراد جامعه؛ و از سوی دیگر نیاز به گسترش و توسعه ورزش در کشور به جهت تأثیر آن در حیطههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سلامت و ... ، پژوهش حاضر باهدف شناسایی مؤلفههای اثرگذار فضای مجازی بر توسعه ی ورزش انجامشده است.
گفتنی است که این مطالعه مبتنی بر رویکردی کیفی و به روش مصاحبه با مشارکت 35 نفر از خبرگان و صاحبنظران حوزه ورزش به روش نمونهگیری هدفمند با انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته و تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوا و با استفاده از کدگذاری باز و کدگذاری محوری انجام شد و پس از تحلیل محتوای مصاحبهها درنهایت 5 مؤلفه اصلی تأثیرگذار فضای مجازی بر توسعه ورزش شامل اطلاعرسانی، آموزش، شبکه ارتباطی، فرهنگسازی، انگیزه و 20 خرده طبقه شناسایی شد.
همچنین یکی دیگر از مؤلفههای فضای مجازی در توسعه ورزش، آموزش است. آموزش اصول، مبانی و تئوری های تربیتبدنی با استفاده از فضای مجازی می تواند تاثیر فراوانی بگذارد، اما جایگزینی آن در مبانی عملی موجب کمتحرکی بیشتر خواهد شد. در کل فضای مجازی در همه رشته ها و اصناف به رشد و توسعه آن کمک میکند.
همچنین در این مقاله تأکید شده که ایجاد کانونها و شبکههای ارتباطی در فضای مجازی؛ منجر به احساس تعلق، انسجام و اطلاعرسانی صحیح، تبادل اطلاعات، انگیزه و مشترکات ورزشی میشود، لذا می توان از فضای مجازی به عنوان ابزاری مهم در توسعۀ ورزش دانشگاهی و ایجاد ساختارهای جدید ورزشی استفاده کرد.
بهعبارتدیگر می توان در سطح دانشگاه ها بین گروه های مختلف دانشجویی، کارمندی، اعضای هیئتعلمی و حتی خانواده های آنها بهمنظور ترغیب و تشویق در مشارکت های ورزشی و ارتقای سطح سلامت، پایگاه های ورزشی تخصصی با موضوعات و علاقهمندی افراد زیر نظر کارشناسان ورزشی در شبکه های اجتماعی و یا صفحات اختصاصی وبسایتهای دانشگاهی ایجاد کرد و برای تشویق افراد در این مجامع امتیازها و نقاط مثبت استفاده از این فضا را تعریف کرد.
گفتنی است، هدف از پژوهش حاضر شناسایی نحوه تأثیر گذاری فضای مجازی بر توسعه ورزش بود و نتایج نشان داد که فضای مجازی بهواسطه مؤلفه ها و قابلیت هایی همچون اطلاعرسانی، آموزش، برقراری شبکه ارتباطی، فرهنگ سازی و ایجاد انگیزه و علاقه موجب توسعه ورزش می شود. لذا صاحبنظران ورزشی بهکارگیری فضای مجازی را با استفاده از عوامل تأثیرگذاری چون آموزش و بهکارگیری تکنولوژی های نوین، ایجاد علاقه و انگیزه در راستای جلب مخاطبان به سمت ورزش، ایجاد شبکه ارتباطی و کانون¬ها و پایگاه¬های ورزشی، اطلاعرسانی و تبلیغات و درنهایت گسترش و اشاعه فرهنگ ورزش در سطح جامعه را بهعنوان کاربردیترین برگ خریدهای بهکارگیری فضای مجازی در توسعه ورزش معرفی کردند.
این مقاله که درAsian Journal of Sports Medicine منتشر شده، توسط دکتر نبی مطلبی، دکتر کامران باقری لنکرانی، سیده کاملیا داود زاده، بهاره کاشانی موحد، دکتر سمیه برجعلی لو، دکتر علیرضا بهرامی، دکتر حسین نیک فرجاد و مهدی عنبری تهیه شده است.
نظر شما :