رییس جهاددانشگاهی کردستان:
توسعه صنعت گردشگری در کردستان نیازمند زیرساخت های اصولی است
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی کردستان، اکبر اسدی در نشست تخصصی رابطه گردشگری و تاب آوری شهری در شهر مقصد گردشگری، اظهار کرد: استانهای غرب کشور این ظرفیت را دارند که بتوانند به عنوان قطب گردشگری در کشور معرفی شوند.
وی با بیان اینکه توسعه صنعت گردشگری در کردستان نیازمند زیرساختهای اصولی است، عنوان کرد: استان کردستان از پتانسیل خوبی در توسعه صنعت گردشگری برخوردار است ولی این مهم مستلزم زیرساختهای اصولی است.
اسدی گفت: استان کردستان دارای طبیعت بکر، مواریث تاریخی و فرهنگی زیادی است و به همین دلیل این ظرفیت میتواند توسعه صنعت گردشگری را به همراه داشته باشد.
رییس جهاددانشگاهی کردستان ضمن اشاره به اینکه زیر ساختها باید برای توسعه گردشگری آماده باشد، افزود: نشستهای تخصصی میتواند کمک شایانی به شناسایی نقاط ضعف و قوت در صنعت گردشگری داشته باشد و بر همین اساس برپایی چنین نشستهایی برای توسعه استان یک ضرورت است.
وی در پایان یادآور شد: جهاددانشگاهی این ظرفیت را دارد که در کنار دستگاههای اجرایی در حوزههای مختلف گامهای موثری را برای توسعه استان کردستان بردارد.
در ادامه این نشست دکتر مهدی باصولی گفت: توسعهی کارآفرینی مجموعهای از سیاستهای خصوصی و عمومی و روشهایی است که میتواند تسریعکننده و حمایتکنندهی کارآفرینی میباشند.
وی افزود: گردشگری به عنوان یکی از بخشهای مهم اقتصادی به حضور کارآفرینان نیاز دارد؛ بنابراین باید زمینههایی را تدارک دید تا توسعهی کارآفرینی در گردشگری محقق شود.
این دکترای صنعت گردشگری با بیان اینکه گردشگری فرهنگی یکی از گونههای مهم گردشگری است که سهم عمدهای در بین انواع گردشگری را به خود اختصاص داده است، افزود: یکی از انواع گردشگری، گردشگری سلامت است. دسترسی مناسب به زیرساختهای گردشگری، در جذب گردشگر سلامت و افزایش ماندگاری آنها تاثیر بهسزایی دارد.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، بیان کرد: توسعه گردشگری کمک قابل توجه به اشتغال زایی و رفع بیکاری در جامعه است و بر همین اساس توجه ویژه به آن یک ضرورت است.
در ادامه نیز سید مختار هاشمی در همایش رابطه گردشگری و تاب آوری اجتماعی که در جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار شد اظهار کرد: در بحث تاب آوری شهری باید با بهرهمندی از مولفههای تاریخی و پتانسیلهای فرهنگی کارکردها را ارزیابی کرده و از اثرات ملی نیز نباید غافل باشیم.
وی با تاکید بر اینکه شاخصهایی که میتواند به تاب آوری کمک کند انسجام اجتماعی است افزود: باید با ایجاد اعتماد اجتماعی، زمینه مشارکت و پروسههای دموکراتیک و پروژههای مردمی همراه با یک مدیریت انطباقی فراهم شود.
این پژوهشگر عنوان کرد: در مدیریت شهری باید تاب آوری اجتماعی و بازآفرینی با مدیریت شفاف و پاسخگو بر اساس اخلاقیات و نگرش عمومی ایجاد شود و زمینه هر چه بیشتر مشارکت مردمی ایجاد شود.
وی تاب آوری و مشارکت را بخشی از توسعه پایدار ذکر کرد و ادامه داد: ایجاد ساختار سازمانی مطلوب، قانون گذاری مناسب، برنامهریزی و حمایت اجتماعی مهمترین مولفههای شهر تاب آور است.
هاشمی گفت: باید بازیگران محلی را ظرفیت سازی کنیم چرا که یکی از مهمترین مولفههای تاب آوری، به رسمیت شناختن نهادههای غیررسمی است که می تواند بر فرصتهای زیر بنایی بسیار تاثیر گذار باشد.
به گفته وی یکی از شاخصههای فرهنگ سیاسی در ایران بی اعتمادی سیاسی است، بنابراین باید اعتماد مردم را به دولت محلی و شهرداری و استانداری افزایش دهیم، غالبا در ایران هم تاب آوری اجتماعی و هم توانایی جوامع محلی برای مقاومت نادیده گرفته میشود، بنابراین ذهنیتها و روشها باید تغییر یابد و فرآیندهای مشارکتی را بیشتر تقویت کنیم.
در ادامه این نشست تخصصی ارسطو گویلی رییس کمیسیون سرمایه گذاری، کارآفرینی و گردشگری شورای شهر سنندج گفت: جهان به لحاظ تنوع زیستی است و به تبع آن استان کردستان با دارا بودن چهار فصل با عرضهای جغرافیایی بسیار کم از هم، جاذبههای طبیعی بکری را فراهم کرده که میتوان در راستای جذب گردشگر و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال از این طبیعت بکر و خدادای بهره برد.
وی افزود: ظرفیت تحمل طبیعتگردی به معنی میزان حضور حداکثری گردشگران در مکانی فیزیکی بدون وارد کردن لطمهای به کیفیت زندگی میزبان با حفظ رضایت و کیفیت زندگی جامعه میزبان گفته میشود و در اصل هدف از گردشگری پایدار ارتقاء کیفیت زندگی جامعه میزبان است.
گویلی با تاکید بر اینکه روح استان کردستان، روح عمیق فرهنگی-سیاسی است، خاطرنشان کرد: هرچند که هریک از روستاها و بخشهای طبیعی استان اعم از جنگلها، رودها و روستاها روایت خاص خود را دارند اما متاسفانه در استان کردستان روایتی در خصوص مناطق گردشگری استان صورت نگرفته است.
ارسطو گویلی در خصوص بحث برندسازی استان کردستان، اظهار کرد: میتوان با مستندسازی، ارایه روایت شهر، منطقه و روستا و با شناسایی داستان و نحوه ارایه آن و استفاده صحیح از بستر فضای مجازی در راستای معرفی استان و جذب گردشگر بهره برد.
گویلی ادامه داد: تفاهمنامهای بین استان کردستان، همدان و کرمانشاه تحت عنوان تفاهمنامه گردشگری زاگرس نشینان که شهرداری متولی آن است منعقد شده و اپلیکیشنی برای آن طراحی شده که اقامتگاهها، مکانهای گردشگری تاریخی و طبیعی در آن ارایه داده میشود.
نظر شما :