معاون آموزشی جهاددانشگاهی در مراسم تجلیل از مدرسان واحد آذربایجان غربی:
نظام آموزشی برای دوران پسا کرونا نیازمند آماده سازی است
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی، مراسم تجلیل از مدرسان دوره های آموزش آنلاین جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با حضور معاون آموزشی جهاددانشگاهی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش ، مدیرکل دفتر نیازسنجی و پروژه یابی آموزشی و رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی به صورت وبیناری برگزار شد.
دکتر محمد صادق بیجندی معاون آموزشی جهاددانشگاهی در این مراسم ضمن تقدیر از تلاش های مجدانه جهادگران جهاددانشگاهی آذربایجان غربی و مدرسان پر تلاش این استان در روند توسعه آموزش مجازی با بیان اینکه در مقالات علمی و منابع معتبر حوزه آموزش، تحقق آموزش مجازی با بهره مندی از ابزار یادگیری الکترونیکی و تحول در فضای یادگیری برای کشورهای توسعه یافته برای ۱۰ سال آینده یعنی ۲۰۳۰ پیشبینی شده بود، تصریح کرد: شیوع بیماری کرونا، این تحول آموزشی را ۱۰ سال جلو انداخت، البته این رویداد و تحول برای کشورهای در حال توسعه، شاید ۳۰ یا ۲۰ سال جلوتر رخ داده است.
وی ادامه داد: نخبگان، اساتید و مدرسان که همیشه در تنگناها و فشارهای مختلف خوش می درخشند در این دوره هم به عنوان سربازان و مدافعان خط مقدم آموزش کشور تمام قد با همت والا پای کار آمده و در این مسیر با وجود این که بسیاری از زیرساخت های لازم در حوزه آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی به طور کامل محیا نبود با تلاشی وصف ناپذیر در تمام زیر نظامهای آموزشی وارد میدان شدند و با حوصله، تدبیر، خلاقیت و تلاش خستگی ناپذیر به اصلاح امور و اثر بخشی آموزش بسیاری از کمبودها را پوشش داده و هنوز هم در تلاشند نظام آموزش کشور را با کمترین آسیب از شرایط موجود عبور دهند.
دکتر بیجندی با بیان اینکه آموزش برای دوران پسا کرونا نیازمند آماده سازی و پاسخ به چند سوال کلیدی است، تصریح کرد: میزان و درجه آمادگی برای دوران پس از کرونا،اهم اقدامات اجرا شده تاکنون و داشتن برنامه برای آینده از جمله مباحث مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی در خصوص دوران پسا کرونا خاطر نشان کرد: باید بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه میتوان از تجارب اندوخته در قبل و پس از شروع کرونا برای دوران پسا کرونا بهره مند شویم؟ قطعا پاسخگویی دقیق و درست به این سوال و سوالات مشابه، بستر مناسب را برای آموزش های کیفی و اثر بخش پساکرونا مهیا می کند.
وی اظهار کرد: مستند سازی از تجربیات، نقاط قوت و ضعف دوران پس از شروع کرونا بسیار مهم است و به شکل جدی باید به این مسئله توجه شود.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی با بیان اینکه از سال ۲۰۲۰ دیگر با نسل ضد (z) مواجه نیستیم بلکه با نسلی که با وب بزرگ شده، آموزش دیده و تغییر کرده اند رو به رو هستیم، تصریح کرد: مراکز آموزشی باید برای انتظارات، دیدگاه ها و نگرش های این نسل به تمامی شئون زندگی، اعم از کار، تحصیل، اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و خانواده خود را آماده نموده و برنامه ریزی کنند.
دکتر بیجندی با بیان اینکه یادگیری الکترونیک پیش از این به عنوان یک ابزار مهم یادگیری ترکیبی محسوب می شد، افزود: در دوران پس از شروع کرونا، یادگیری الکترونیک جایگزین آموزش اصلی و جایگزین تمام حوزهها و ارکان آموزشی شده است.
وی همچنین تصریح کرد: فرایند آموزش اگر به شکل صحیح محقق شود تغییرات بنیادینی در دانش، نگرش و مهارت اعضای جامعه ایجاد می کند.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی باتاکید براینکه در دوران پسا کرونا استفاده از ابزارهای فناوری برای آموزش ها بسیار ضروری است، گفت: در دوران پسا کرونا آموزش ها فقط حضوری نخواهد بود بلکه ترکیبی از آموزش حضوری و غیرحضوری باید در نظر گرفته شود که این امر، مسلتزم داشتن نظام آموزشی ساختارمند، امکانات نرم افزاری و سخت افزاری و سرمایه انسانی توانمند، خلاق و پویا است.
وی با بیان اینکه در حوزه ارتقا مهارت سرمایه انسانی طی یک سال گذشته رشد و جهش بسیار خوبی داشتیم، تصریح کرد: باید از تهدیدی که شیوع ویروس کرونا برای آموزش ایجاد کرده فرصت های زیادی برای آینده فراهم کنیم.
وی تصریح کرد: واحدهای جهاددانشگاهی لازم است به این منظور کارگاه های آموزشی مختلفی برای مدرسین برنامه ریزی و اجرا کنند تا بتوانیم در آینده بیش از گذشته برای آموزش کشور خدمترسانی کنیم.
دکتر رستم زاده رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در این مراسم با اشاره به اینکه تجلیل از معلم تکریم علم و دانش در جامعه است اظهار کرد: هر جامعه و مجموعه ای به مقام بالای معلم ارزش بدهد به بالاترین ارزشهای انسانی، اخلاقی و توسعه فردی و اجتماعی که لازمه تعالی است دست می یابد.
وی اظهار کرد: معلمان عاشقانه تمام دانسته های خود را در طبق اخلاص به امید توسعه آتی جامعه و کشور به نسل جوان انتقال داده و در راه پیشرفت و توسعه جامعه و کشور در تلاش و کوشش هستند.
دکتر رستم زاده با اشاره به اینکه معلم پیشتر از ذهن، قلب دانش آموز رو تسخیر می کند اظهار کرد: ذهن دانش آموز انباشته از رفتار و گفتار و اخلاق و منش معلم است که هر دو متقابلا و قلبا به همدیگر عشق می ورزند و دانش آموز در زندگی اجتماعی از معلم و مدرس خود برای نقش توسعه مند در ساختن جامعه اش الگو می پذیرد.
رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: وظیفه معلم خلق تمایز و تغییر به خلاقانه ترین شکل از جهل و جهود به سمت دانایی است .
وی اظهار کرد: جوامع برای تعالی باید خرد و خردمندی و فرهنگ آن را در جامعه تکثیر بدهند و تنها راه رسیدن به این هدف علم و سواد آموزی است.
دکتر رستم زاده افزود:تفکر استراتژیک یا همان کل نگر بودن توام با جزءنگری یک درجه بالاتر از علم و سوادآموزی بوده که در واقع انتقال علم توام با ادراک دانش هست که در مرحله بعد مدرسه از سوی استاد در دانشگاه باید ایجاد شود.
رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی ادامه داد: از سویی در تحلیل محتوایی دانشگاه های ما زمانی این نسلهای بالاتر را تجربه خواهند کرد که معلمان ما نقش آفرینی کیفی در همان گام اول در بحث علم و سوادآموزی نسل جوان داشته باشند که قطعاً مولفههای مختلفی وجود دارد که باید در این مهم و بستر فراهم شود تا این زیست بوم تعالی و زنجیره های آن به درستی از خانواده مدرسه دانشگاه و در نتیجه جامعه شکل بگیرد.
وی با اشاره به نقش مدرسان در تربیت نسل اینده اظهار کرد: تاثیری که یک مدرس فوق برنامه غیردرسی و فرهنگی از بعد تربیتی، اخلاقی و تعلیمی بر روی دانش آموز می گذارد به مراتب بیشتر از مدرس کلاس درسی است پس این مهم نیز جایگاه مدرسین در این حوزه را هر چه بیشتر نمود می دهد.
رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به الزامات دوره های آموزشی پساکرونا بیان کرد:دوران پساکرونا اقتضاء و ادبیات خاصی در حوزه مدیریت و مولفه های عارضی بر آموزش می طلبد و باید بر اساس ذائقه مردم و متناسب سازی آن با ایام کرونایی و پساکرونایی با راهبردی خلاقانه، تهدیدهای موجود را به فرصت و تعالی تبدیل کنیم.
وی در خاتمه با امتنان از تلاشها و خدمات خلاصانه، صادقانه و متعهدانه همکار در شرف بازنشستگی حسین میرزایی اظهار کرد:تلاش شبانه روزی ایشان واقعا ستودنی و الگویی عینی برای همکاران جهادگر جوان است و قطعا در آینده نیز این انتقال تجارب و راهنمایی بعنوان یک فرهنگ جهادی از سوی ایشان و در کنار همکاران برای واحد مستدام خواهد بود.
مهندس عبدی پور مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش جهاددانشگاهی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با بیان اینکه نیروی انسانی محور فعالیت هاست، تصریح کرد : اگر آموزش غیر حضوری چندین رکان داشته باشد استاد و مدرس رکن اصلی این آموزش محسوب می شود.
وی ضمن قدردانی از مدرسان جهاددانشگاهی در برگزاری کلاس های برخط (مجازی) گفت: مدرسان جهاددانشگاهی باتلاش های جهادگونه خود در دوران کرونا توانستند مشکلات و سختی های آموزش غیر حضوری را تا حدود زیادی از بین ببرند.
مهندس سلگی، مدیرکل دفتر نیازسنجی و پروژه یابی آموزشی نیز در این مراسم نقش اساتید در آموزش را بی بدیل دانست و گفت: ما به حضور مدرسان واحدهای جهاددانشگاهی می بالیم که با تخصص و تلاش جهادگونه در مسیر تعالی فراگیران مجاهدت می کنند.
وی اظهار کرد:بیماری کرونا خلا جدی را در سیستم آموزش کشور نمایان ساخت تا متولیان حوزه های مختلف از جمله آموزش اقدامات ارزشمندی در تقویت زیرساختهای آموزشی مجازی و تحت وب بصورت استاندار بردارند و جهاددانشگاهی بهعنوان یک نهاد پیشگام علی رغم تمام محدودیت ها در این حوزه عملکرد قابل قبولی داشته باشد.
وی اظهار کرد:بیماری کرونا خلایی را در سیستم آموزش کشور نمایان ساخت تا متولیان حوزه های مختلف از جمله آموزش اقدامات ارزشمندی در تقویت زیرساختهای آموزشی آنلاین و تحت وب بصورت استاندار بردارند و جهاددانشگاهی بهعنوان یک نهاد پیشگام در این حوزه نیز خوش درخشید.
سیدجعفر ایرانی، معاون آموزشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: جهاددانشگاهی با فرهم سازی بستر آموزشهای مجازی و تنوع بخشی به آن نشان داد که در روزهای سخت همراه مردم است.
ایرانی افزود: دوران سخت کرونا زود یا دیر سپری خواهد شد اما آنچه که در ذهن مردم باقی خواهد ماند خدمات ماندگاری است که افراد و سازمانها برایشان به یادگار گذاشتند و جهاددانشگاهی این افتخار را دارد که با همه توش و توان خود در کنار مردم بود .
وی بستر سازی فوری برای ارائه آموزشهای مجازی را از جمله خدمات شایسته معاونت آموزشی برشمرد و گفت: ستاد معاونت آموزشی با همگرایی و همت والا بستر ارایه آموزشهای مجازی را فراهم کرد به گونه ای که سامانه ای بومی سازی شده و کارا به سرعت در اختیار واحد های جهاددانشگاهی و مخاطبان زیادش قرار گرفت.
وی ادامه داد: پشتوانه اجرایی این آموزشها نیز با بسیج کلیه امکانات و توان اجرایی جهاددانشگاهی در ستاد معاونت و در واحد شکل گرفت .
ایرانی افزود: ضلع سوم توانمندی ویژه جهاددانشگاهی و موفیقت دوره های آنلاین این نهاد مدرسان توانمند این نهادند . مدرسینی پرتلاش و مجهز به دانش فنآوری های روز که کاستی های احتمالی بخش های دیگر را به خوبی پوشش می دهند.
وی ادامه داد: هر وقت جهاددانشگاهی در انتخاب مدرسان و توان افزایی ایشان و برقراری دوره های تخصصی و کارگاههای آموزشی برای این عزیزان تلاش کرده است ثمره آن را در جذب تعداد بیشتر فراگیران و کیفی شدن روز افزون دوره های آموزشی مشاهده نموده است.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: جهاددانشگاهی از هم اکنون باید آماده ورود به دوران پس از کرونا باشد و در راستای موفقیت روزافزون پس از این دوران کرونا نیز چشم امید ما به بستر های ایجاد شده در زمان کرونا و نیز توانمندی مدرسان است.
وی افزود:توانمندی مدرسان جهاددانشگاهی امروزه به یکی از ستون ها و تکیه گاههای اصلی معاونت آموزشی تبدیل شده و این نهاد به این توانمندی ها می بالد.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی از مدرسان جهاددانشگاهی خواست با ارایه ایده های جدید زمینه را برای بروز خلاقیت های نو و ارزنده فراهم کنند.
وی در ادامه در تجلیل از حسین میرزایی مدیر اجرایی معاونت آموزشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی که به زودی به افتخار بازنشستگی نائل می شوند ایشان را شخصی سختکوش، امانتدار،صدیق و توانمند ارزیابی کرد و گفت: جهاددانشگاهی به وجود چنین افراد و اشخاص نازنین و خوشفکری می بالد.
افزود: میرزایی الگوی کاری بسیاری از نسل جوانانی است که جذب جهاددانشگاهی شده اند بازنشستگان سرمایه های بزرگ این نهادند که لازم است برای بهر مندی از توانمندی هایشان چاره اندیشی شود .
نظر شما :