وبینار مهارت‌های کسب‌وکار دیجیتالی جهاددانشگاهی بوشهر برگزار شد

۳۰ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۹ کد : ۲۶۰۱۳ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان
وبینار مهارت‌های کسب‌وکار دیجیتالی جهاددانشگاهی بوشهر با حضور مدیر هوشمندسازی مرکز گسترش فناوری اطلاعات،  رییس سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر و، محقق و مدیر کسب‌و‌کار شرکت AIT اتریش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان بوشهر، وبینار فناوری، کارآفرینی و مهارت‌های کسب‌و‌کار دیجیتالی به همت جهاددانشگاهی استان بوشهر به مناسبت هفته پژوهش و با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بوشهر، مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان بوشهر، مرکز نوآوری و شکوفایی و اداره کل ورزش‌وجوانان بوشهر با حضور دکتر حبیب‌الله اصغری رییس سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی، مهندس علی سملیان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر، دکتر سیدغلامرضا زین‌العابدین مدیر هوشمندسازی مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) و مهندس غزال اطمینان محقق و مدیر کسب‌وکار شرکت AIT اتریش برگزار شد.

سیدغلامرضا زین‌العابدین در این وبینار گفت: شرکت مگفا تلاش کرده در حوزه فناوری‌های نوین از جمله مباحث هوشمندسازی و هوش مصنوعی فعالیت‌هایی داشته باشد؛ پروژه شهر هوشمند بوشهر نیز بر اساس تعاریف استانداردهای بین‌المللی برای اولین بار و به عنوان پایلوت توسط این شرکت در بندر بوشهر اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی از طریق بازوی اجرایی مراکز آموزشی تخصصی و علمی کاربردی که در اختیار دارد می‌تواند در حوزه طراحی و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و تخصصی به آموزش نیروهای متخصص مورد نیاز برای دوره‌های جدید کسب‌و‌کار دیجیتالی نیروی انسانی ماهر بپردازد.

مدیر هوشمندسازی مگفا اظهار کرد: دانشجویان پس از طی دوره ارشد یا دکترا مجبور به گذراندن دوره‌هایی برای انطباق با نیاز بازار کار هستند. جهاددانشگاهی با اجرای برنامه‌های خود می‌تواند به ایجاد اشتغال و کارآفرینی کمک شایانی کند. شناسایی مشکلات اصلی شهر با کمک مردم و مسئولین شهری و ارایه راهکار با استفاده از قابلیت نیروهای بومی که این کار به کارآفرینی و توسعه مهارت‌های کسب‌و‌کار دیجیتال کمک می‌کند.

زین‌العابدین با اشاره به برخی زوایای اجرای پروژه شهر هوشمند عنوان کرد: استفاده از فناوری هوش مصنوعی در ده سال آینده از حوزه های اصلی کسب‌و‌کار دیجیتال می شود همانطور که در دنیا این اتفاق افتاده است. در حقیقت کمک به توسعه این اکوسیستم و همکاری بخش خصوصی و دولتی یکی از راه‌حل‌های برون‌رفت از مشکلات فعلی کشور در اشتغال و درآمدزایی است.

کسب‌وکارهای دیجیتالی و خلق ثروت بر بستر اینترنت

دکتر حبیب‌الله اصغری عنوان کرد: مدل توسعه نوآوری در جهاددانشگاهی به عنوان بزرگ‌ترین نهاد پژوهشی و فناوری کشور و یک نهاد عمومی غیردولتی با حدود ۷۰۰۰ عضو تمام بخش و ۹۰۰ هیات علمی پیاده‌سازی شده است.

وی افزود: گستره فعالیت‌های جهاددانشگاهی در کل کشور با فعالیت ۸۰ واحد و همچنین ۲۱ پژوهشکده است.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان کرد: الگوهای تبیین نوآوری شامل الگوی کارآفرینی (Entrepreneurship model)، الگوی ادغام عمودی (Vertical integration)، الگوی تعاون تکنولوژیک (Technological cooperation) و الگوی تنوع نهادی (Institutional variety) است.

دکتر اصغری تاکید کرد: جهاددانشگاهی در الگوی تنوع نهادی با برقراری تعامل بین حوزه‌های دولت و صنعت و دانشگاه قرار دارد و یک سازمان ترکیبی است. در واقع جریانی از دانش و دانشجو به جهاددانشگاهی تزریق شده و به شرکت‌های دانش‌بنیان ختم می‌شود.

وی با اشاره به قابلیت‌های مهم جهاددانشگاهی تصریح کرد: تولید آنتن‌ها و گیت‌های کنترل و دسترسی که در ۲۱۰ نقطه کشور از جمله مجلس شورای اسلامی و یا مترو تهران نصب شده و ظرفیت‌های اجرای مرکز فرستنده‌ها تنها دو مورد از ظرفیت‌های متعدد جهاددانشگاهی است.

رییس سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به ویژگی‌ مدل‌های نوین کسب‌و‌کار و مدل‌های کسب‌و‌کار جداسازی(Unbunding businessmodel)  اظهار کرد: در یک شرکت سه نوع کسب‌و‌کار وجود دارد که به صورت بنیادی از یکدیگر جدا هستند؛ کسب‌وکارهای مبتنی بر ارتباط با مشتری، کسب‌وکارهای مبتنی بر نوآوری در محصول، کسب‌وکارهای مبتنی بر زیرساخت؛ که هر یک از آن‌ها امور الزام‌آور خود را دارا هستند. هر سه می‌توانند در یک شرکت وجود داشته باشند اما ایده‌آل این است که آن‌ها را در هویت‌های مختلف جدا کنیم تا از تضاد و یا بده بستان میان آن‌ها جلوگیری کنیم.

 

خلق ثروت بر بستر اینترنت

علی سملیان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر گفت: تلاش ما این بوده که برای کسب‌و‌کاردیجیتال در استان بوشهر بسترسازی نماییم. بنابراین پهنای باند ورودی را به میزانی افزایش داده‌ایم که در حال حاضر ۵۰ درصد از آن استفاده نمی‌شود یعنی فضای آماده و مهیا برای کسب‌وکارهای دیجیتال وجود دارد.

وی یادآور شد: هزینه اینترنت ماهانه استان بوشهر ۱۵ میلیارد تومان است که در سال چیزی در حدود ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه‌های اینترنت می‌شود اما سهم خلق ثروت و تولید محتوا در این حوزه چقدر است؟ آیا توانسته‌ایم متناسب با این حجم خلق ثروت نماییم؟

این مسوول تصریح کرد: استان بوشهر ظرفیت‌های زیادی از جمله شیلات، نخیلات، گیاهان دارویی، محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی دارد که همه اینها می‌توانند بر بستر اینترنت، خلق ثروت داشته باشند.

فاز دوم طرح شهر هوشمند بوشهر در جریان است

غزال اطمینان محقق و مدیر کسب‌و‌کار شرکت AIT اتریش نیز در این وبینار گفت: شهر هوشمند سعی می‌کند از استارت‌آپ‌ها و ایده‌های جدید در آن شهر استفاده کند و از شهروندان بخواهد آن شهر را به شکلی که دوست دارند در آن زندگی کنند پیشرفت دهند.

وی با اشاره به مبحث هوشمندسازی شهرها گفت: کووید۱۹ باعث شده کسب و کارها در کل شهرها متفاوت باشد و یکی از اتفاقاتی که در وین رخ داد این‌که بسیاری از فروشگاه‌ها و کسب‌وکارها نمی‌توانستند کار خود را به شکل روتین انجام دهند.

محقق و مدیر کسب‌و‌کارشرکت AIT اتریش ادامه داد: کرونا باعث تقویت کسب‌و‌کار دیجیتال شده تا شاغلان آن بتوانند در این شرایط کار خود را به شکل بهتر و تاثیرگذارتری انجام دهند.

کلید واژه ها: واحد بوشهر وبینار اشتغال


نظر شما :