برگزاری اولین رویداد شتاب «نوآوری در صنعت سفال و سرامیک» در جهاددانشگاهی همدان

۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۳ کد : ۲۵۵۸۷ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان
اولین رویداد شتاب «نوآوری در صنعت سفال و سرامیک» توسط مرکز نوآوری وشکوفایی جهاددانشگاهی استان همدان و همکاری مرکز خدمات تخصصی سفال جهاددانشگاهی، با شرکت ایده‌های نو از سراسر کشور ۱۸ آذر به‌صورت مجازی برگزار شد.
برگزاری اولین رویداد شتاب «نوآوری در صنعت سفال و سرامیک» در جهاددانشگاهی همدان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی همدان، مدیرکل دفتر نوآوری، فناوری و تجاری‌سازی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان این‌که اصل تعریف ثروت در جهان به پتانسیل‌های بومی هر کشور و منطقه برمی‌گردد، گفت: سفال یکی از پتانسیل‌های قدیمی استان همدان است که بایستی مورد توجه ویژه مسوولان و دست‌اندرکاران قرار گیرد.

محمدحسین موسی زاده ۱۸ آذر در نخستین رویداد شتاب «نوآوری در صنعت سفال و سرامیک»، با تاکید بر این‌که الان تنها راه موفقیت برای ورود به این عرصه نیاز به نوآوری است، اظهار کرد: در یکی از هتل‌های آمریکایی دبی، سفال ایرانی به‌عنوان ظروف اصلی این هتل مورد استفاده قرار می‌گیرد اما آیا 85 هتل موجود در کیش از سفال لالجین استفاده می‌کنند.

وی یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت سفالگران در فروش محصولات خود به بخش‌های مختلف را عدم استاندارد بودن، عدم بازاریابی در کشورهای هدف و عدم باور دانست و تصریح کرد: ما اصلا شروع به چنین حرکتی نکرده‌ایم ای کاش در طول ۴۰ سال گذشته این کار را می‌کردیم.

موسوی‌زاده ادامه داد: اگر می‌خواهیم موفق باشیم باید ایده از سفالگران لالجین باشد تا ایده عملیاتی شود.

وی با بیان این‌که ۵۰ درصد منشاء استارت‌آپ‌های جهان مربوط به افرادی است که در آن صنف کار کرده و ورشکست شده بودند، خاطرنشان کرد: ۱۳ درصد ایده‌ها برای دانشجویان است. کسی می‌تواند ایده‌ای موفق را ارایه دهد که آن صنف و آن خط تولید را بشناسد و کار کرده باشد در غیر این صورت امکان ندارد ایده خلاقانه‌ای خلق شود.

موسی‌زاده با بیان این‌که ما فقط باید محیط را به ایده‌پرداز و سفالگری که در لالجین کار می‌کند، بدهیم، افزود: هدف اصلی این است که ایده‌های آمده به رویداد بتواند توسط بازاریان لالجین با سهامداری ایده دهنده و مرکز خدمات تخصصی سفال جهاددانشگاهی اجرا شود.

در ادامه رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان با تاکید بر این‌که در استارت‌آپ‌ها باید پتانسیل‌های استان لحاظ شود، گفت: استارت آپ‌ها طلیعه رخدادهای بزرگ‌تر در صنعت سفال هستند و انتظار داریم فعالان عرصه بازار در حوزه سفال و سرامیک بیشتر در استارت‌آپ‌ها ورود کنند.

دکتر محمود تعجبی با بیان این‌که استارت آپ‌ها معمولا با توجه به ریسک بالا، قدرت توفیق متفاوتی دارند، اظهار کرد: در حوزه استارت آپ‌ها و شرکت‌های نوپا دیدگاه‌ها متفاوت است اما قطعا خلق یک محصول و خدمت جدید و ایجاد ارزش افزوده برای هر کالایی کار آسانی نیست و افرادی باید وارد این عرصه شوند که از ریسک پذیری و شجاعت بالایی برخوردار باشند.

وی با اشاره به این‌که گاهی ایده‌ها سرمایه‌های زیادی می‌طلبد، افزود: باید در محافلی که ایده‌ها مطرح می‌شوند سرمایه‌گذاران ایده را خریداری و سرمایه گذاری یا مشارکت ‌کنند.

تعجبی با بیان این‌که استان همدان شاهراه و ترانزیت غرب کشور است، ادامه داد: استان‌های همدان از معدود استان‌هایی است که با استان‌های همجوار خود و مرکز کشور فاصله‌های زمانی ۲.۵ -۳ ساعتی دارد. این ویژگی خاصی برای دسترسی به بازارهای استان‌های مجاور محسوب می‌شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان با تاکید بر این‌که وظیفه داریم از دانشجویانی که طرح و ایده نو ارایه می‌دهند حمایت کنیم، اظهار کرد: برای رخداد بعدی باید کاری کنیم که حتما خود شهر لالجین به عنوان شهر جهانی سفال با سرمایه‌داران فراوان درگیر استارت آپ شوند.

مسوول مرکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی همدان نیز با بیان این‌که بیش از ۱۰۰ نفر در رویداد شتاب نوآوری در صنعت سفال و سرامیک ثبت نام کردند، گفت: ۳۵ ایده به مرکز ارسال شد و از این تعداد ۱۰ ایده برای رویداد اصلی انتخاب شدند.

رضاییان پاکیزه اظهار کرد: جهاددانشگاهی همدان در راستای توسعه تجاری سازی فناوری و شناسایی افراد نخبه و کار آفرین و حمایت و مشارکت از ایده‌های نو برای دانشجویان اقدام به تاسیس مرکز نوآوری و شکوفایی کرد.

وی با بیان این‌که مرکز نوآوری جهاددانشگاهی همدان در سال ۹۹ به صورت رسمی افتتاح شد، تصریح کرد: این مرکز خدماتی را به دانشجویان از قبیل تامین دفتر کار برای تیم‌های کسب و کارهای نوپا، شناسایی و به کار گیری مربیان در مرکز، مشارکت در طرح‌های شاخص و بازاریابی و تجاری‌سازی محصولات، تامین سرمایه و شناسایی سرمایه‌گذار مناسب برای کسب و کارهای موفق و برگزاری پیش رویداد و رویدادهای نوین کارآفرینی ارایه می‌دهد.

مسوول مرکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی همدان با اشاره به این‌که این مرکز دارای ۱۵۰ متر مربع فضا است، افزود: مرکز نوآوری جهاددانشگاهی همدان اولین اقدام خود را با برگزاری رویداد شتاب نوآوری در صنعت سفال آغاز کرده است.

رضاییان پاکیزه خاطرنشان کرد: ایده‌های برتر علاوه بر جوایز نقدی مجوز استقرار در مرکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی را دریافت می‌کنند و همچنین می‌توانند از امکانات مرکز خدمات تخصصی فناوری سفال جهاد استفاده کنند.

گفتنی است، ۱۰ نفر از ایده پردازان منتخب سراسر کشور به ارایه ایده به صورت مجازی پرداختند که از این بین پس از داوری نهایی سه ایده برتر انتخاب شدند و علاوه بر جوایز نقدی مجوز استقرار در مرکز نوآوری جهاددانشگاهی را دریافت کردند.

 

 

کلیدواژه‌ها: واحد همدان رویداد اشتغال


نظر شما :