سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان مطرح کرد؛

توجه بیشتر به راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی در محیط شهری امروز

۱۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۹ کد : ۲۵۵۳۰ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان
سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان گفت: یکی از موضوعاتی که در دوره‌های اخیر بسیار مورد تاکید است، راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی در محیط شهری است.
توجه بیشتر به راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی در محیط شهری امروز

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی اصفهان، دکتر مهدی ژیانپور، امروز (چهارشنبه- ۱۹ آذرماه) در وبینار «تجارب موفق زنان در کسب‌وکارهای خانگی و ارائه یافته‌های پژوهشی در این حوزه» که به همت معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در نگاه کلاسیک کسب‌وکارها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که دریکی از مهم‌ترین شکل‌های آن کسب‌وکارهای خانگی، خانوادگی، روستایی، اینترنتی و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، از کسب‌وکارهای بزرگ جداشده‌اند.

وی با اشاره به پژوهش انجام‌شده در معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، گفت: پژوهشی در حوزه کسب‌وکارهای خانگی از دو سال گذشته بر پایه مصادیق عینی و بومی استان اصفهان انجام و نتایج به‌صورت معرفی راهکارهای کسب موفقیت و موانع پیش روی آن در کسب‌وکارهای اینترنتی استخراج شد.

سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان با تاکید بر اینکه نتایج این پژوهش می‌تواند میانبری برای رسیدن به موفقیت برای کسانی باشد که درراه کسب‌وکارهای خانگی قدم می‌گذارند، تصریح کرد: یکی از مشخصه‌های این تحقیق، تمرکز و تاکید بر ویژگی‌های نمونه‌های موفق در کسب‌وکارهای خانگی است تا افرادی که در پی ایجاد کسب‌وکار خانگی هستند با استفاده از راهکارهای ارائه‌شده در این پژوهش و شناخت موانع پیش روی کسب‌وکارهای خانگی بتوانند موفق‌تر در این زمینه عمل کرده و از تجارب موفق درس بگیرند.

به گفته دکتر ژیانپور در دنیای امروز، مرزبندی‌ها در حوزه کسب‌وکارها کمی ظریف‌تر شده است و با جستجوی کسب‌وکارهای خانگی در مقالات پیرامون این موضوع درمی‌یابیم که کسب‌وکارهای خانگی با مفهوم کسب‌وکارهای روستایی درهم‌آمیخته شده است.

وی افزود: یکی از اتفاقاتی که در دنیای اخیر بسیار مورد تاکید است، راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی در محیط شهری است و نکته مهم در این میان باوجود فراهم بودن بستر اینترنت میان کسب‌وکارهای خانگی و اینترنتی تمایزی وجود ندارند.

سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان، اینترنت را ابزاری برای بازاریابی و خلق ثروت معرفی کرد و گفت: استقامت و شکیبایی، تدبیر و کاردانی، قدرت برانگیخته کردن سایرین، قدرت تمرکز، میل به موفقیت بالا، ظرفیت یادگیری بالا و انعطاف‌پذیری در برابر تغییر از مهم‌ترین ویژگی افراد کارآفرین و موفق است.
مشاغل خانگی از حوزه‌های پرطرفدار اشتغال است.

همچنین شادی فضلی - معاون مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری اصفهان در این وبینار با اشاره به نقش مهم توسعه کسب‌وکارهای خانگی در درآمدزایی، اظهار کرد: در این زمینه برنامه‌های مختلفی در سطح کلان اجراشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد حضور چشمگیر زنان در عرصه مشاغل خانگی و راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانوادگی هستیم، تصریح کرد: دلیل این حضور چشمگیر، شرایط این مشاغل و مزیت‌هایی همچون عدم خروج از منزل، کاهش هزینه‌های ایاب ذهاب و جانبی و امکان استفاده از اعضای خانواده در کسب‌وکار است که باعث شده یکی از حوزه‌های پرطرفدار در مبحث اشتغال باشد.

فضلی افزود: در سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی ازجمله، توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر مشاغل خانگی، مهارت‌آموزی فنی حرفه‌ای برای زنان و اعطای تسهیلات از طریق بانک‌های عامل در استان در این زمینه اجراشده است.

مدیر گروه مطالعات اجتماعی فرهنگی شهر جهاددانشگاهی واحد اصفهان نیز با اشاره به پژوهش انجام‌شده در این مرکز، گفت: نتایج این پژوهش در دو محور «راهکارهای دستیابی به موفقیت» و موانع پیش روی موفقیت در کسب‌وکارهای خانگی ارائه شد که می‌تواند الگویی برای زنان و شروع کسب‌وکارهای خانگی موفق باشد.

زهرا ناجی اظهار کرد: در دنیای امروز راه‌اندازی مشاغل خانگی و موفقیت در آن برای زنان موردتوجه قرارگرفته که در این زمینه استفاده از تجارب زنان موفق حائز اهمیت است.

وی به انجام پژوهشی در این حوزه اشاره کرد و گفت: پژوهش از طریق مطالعه مجموعه‌ای از بانوان دارای کسب‌وکارهای خانگی و از طریق مصاحبه با آن‌ها انجام شد و درنهایت پس از تحلیل فرایند علمی نتایج به دست آمد که در دو محور «راهکارهای دستیابی به موفقیت» و «موانع پیش روی موفقیت در کسب‌وکارهای خانگی» ارائه شد.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی واحد اصفهان در توضیح راهکارهای دستیابی به موفقیت، تصریح کرد: معرفی و شناساندن تولیدکننده و محصولات تولیدشده، ایجاد و گسترش شبکه تولید و توزیع محصول، گسترش حوزه فعالیت، شناخت بازار، مشتری مداری، بهره‌گیری از قوانین، حمایت خانوادگی و پرورش توانمندی‌های شخصی از مهم‌ترین راه‌های دستیابی به موفقیت در کسب‌وکارهای خانگی است.

ناجی، برگزاری نمایشگاه‌های فرا استانی و بین‌المللی، استفاده از شیوه‌های خلاقانه معرفی و فروش محصول، آگاهی بخشی و تبلیغات اثربخش از محصول، استفاده از رسانه‌های مجازی و تکنولوژی‌های جدید، برند سازی و بهره‌گیری از شبکه ارتباطات شخصی را از مهم‌ترین نکات برای معرفی و شناساندن تولیدکننده و محصولات تولیدشده دانست.

ناجی به مشتری مداری اشاره کرد و گفت:  اعتمادسازی، بازاریابی رابطه‌ای و ارائه محصول باکیفیت منجر به مشتری مداری می‌شود که یکی دیگر از راه‌های دستیابی به موفقیت کسب‌وکارهای خانگی است.

وی تصریح کرد: گسترش حوزه فعالیت نیز با راه‌اندازی کارگاه، باز کردن گالری، مستقل شدن از استادکار و جذب سرمایه ممکن است و اخذ وام، ثبت اثر، استفاده از تسهیلات توانمندسازی و ثبت قانونی هنرجویان باید موردتوجه کسب‌وکارهای خانگی قرارگیری.

به گفته مدیر گروه مطالعات اجتماعی فرهنگی شهر جهاددانشگاهی واحد اصفهان، پرورش توانمندسازی‌های شخصی یکی از راه‌های مهم در کسب موفقیت کسب‌وکارهای خانگی است که در این زمینه، به‌روز بودن، متفاوت بودن و خلاقیت داشتن در ایده‌ها، ریسک‌پذیری، آموزش، علاقه‌مندی، تبحر، پشتکار، جسارت و امید، کسب تجربه، جدیت و کاوشگری برای توانمندسازی‌های شخصی باید لحاظ شود.

ناجی با بیان اینکه دستاورد دوم این طرح به‌صورت معرفی موانع دستیابی به موفقیت ارائه‌شده است، خاطرنشان کرد: ایجاد اختلال در قیمت محصول، نیروی کار متوقع و بی‌مهارت، ضعف در بازاریابی، دغدغه‌های اقتصادی، نامرغوبی تولیدات، شرایط نامساعد انجام فعالیت، کپی‌برداری دیگران از ایده‌ها، نبود واسطه‌های مطمئن توزیع و ارائه محصول، عدم‌حمایت نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط از تولیدات داخلی و بی‌میلی مشتریان به حمایت مادی و معنوی از آثار هنری و محصولات تولید داخل از مهم‌ترین موانع دستیابی به موفقیت در کسب‌وکارهای خانگی است.

وی افزود: بی‌میلی مشتریان به حمایت مادی و معنوی از آثار هنری و محصولات تولید داخل از دیگر موانع کسب موفقیت است که در این زمینه بی‌رغبتی نسبت به آثار هنری، دنبال ارزانی بودن و بی‌رغبتی نسبت به تولیدات داخل بسیار مشکل‌ساز است و موقتی بودن برخی محصولات به دلیل فصلی بودن و از مد افتادن محصول مانع دیگری است که باید موردتوجه قرار گیرد.
به گفته ناجی، نامرغوب بودن تولیدات به دلیل وجود محصولات تقلبی و استفاده از مواد نامرغوب و وجود نگاه جنسیت زده به زنان در بازار کسب‌وکار، نداشتن فضای مناسب کسب‌وکار، عدم اختصاص زمان ویژه به انجام کارها و تأثیرپذیری کار از روابط سیاسی موجب شرایط نامساعد انجام فعالیت می‌شود.

کلیدواژه‌ها: جهاددانشگاهی واحد اصفهان مشاغل خانگی


نظر شما :