راه اندازی دوره آموزشی خلاقیت درمانی در جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

۲۲ مهر ۱۳۹۷ | ۱۴:۴۸ کد : ۲۵۳۲ آموزش و کارآفرینی
دکتر علیرضا پیرخائفی متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه ضمن تشریح رویکرد خلاقیت درمانی برای تسریع در ارتقای سلامت روان افراد جامعه، از راه اندازی دوره آموزشی خلاقیت درمانی در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد.
راه اندازی دوره آموزشی خلاقیت درمانی در جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

 

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا پیرخائفی همزمان با هفته سلامت ضمن اشاره به رویکردهای نوین روانشناسی با هدف ارتقای سلامت روان، عنوان کرد: در این رابطه به دنبال روشهای نوینی هستیم که بتوان با کمک آنها به ارتقای سلامت روان افراد سرعت و چابکی بیشتری بخشید.

وی در این رابطه به رویکرد نوین خلاقیت درمانی اشاره کرد و گفت: رویکرد خلاقیت درمانی ایجاد تغییرات درونی مثبت در بین افراد است، چراکه یکی از چالشهای جدی ما  در حوزه سلامت روان یافتن روشی برای ایجاد تغییر در رفتار و عملکرد افراد است.

دکتر علیرضا پیرخائفی با اشاره به اهمیت مساله تغییر انسان ها، عنوان کرد: تمرکز خلاقیت درمانی بر هسته این تغییر یا همان انرژی خلاقه انسانهاست که می تواند بانی تغییر باشد، به گونه ای که اگر این تغییر به صورت کامل اتفاق بیوفتد، سایر تغییرات در حوزه های تفکر فرد، عواطف و بعد رفتار فرد ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه خلاقیت درمانی با فعال سازی هسته تغییر در نهایت منجر به ارتقای سلامت روان می شود، اظهار کرد: ایجاد تغییر با دو نگاه بیرونی و درونی همراه است و از آنجاکه افراد نسبت به مولفه های درونی خود آشنایی کمتری دارند، خلاقیت درمانی در واقع به هسته سلامت درمانی که همان فعال سازی این تغییرات است، می پردازد.

دکتر پیرخائفی با اشاره به شعار هفته سلامت با مضمون سلامت روان جوانان و نوجوانان و تاثیر روش خلاقیت درمانی بر ارتقای سلامت این گروه از افراد جامعه، تصریح کرد: خلاقیت درمانی، مخاطب خاصی نداشته و عموم افراد جامعه از کودک تا بزرگسال را شامل می شود. همچنین بشر همواره با پیشروی به سمت آینده با چالشهای بیشتری روبرو می شود که در این راستا خلاقیت درمانی الگویی مفید و تاثیرگذار برای رویارویی بهتر با این شرایط محسوب می شود.

این عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران با بیان اینکه روزمرگی و حجم بالای اطلاعات، جامعه را در معرض مشکلات و بحران های بسیاری قرار داده است، افزود: برای رویارویی بهتر با چالش ها، خلاقیت درمانی یک الگوی بسیار مناسب برای جامعه مخصوصا قشر جوان که کنجکاوتر و نوگراتر بوده و بیشتر در معرض آسیب هستند، محسوب می شود.

وی تاکید کرد: باید درون افراد را با آموزش و نظارت زیر نظر کارشناسان زبده برای رویارویی با این چالش بزرگ آماده کنیم. با استفاده از خلاقیت درمانی می توان جهت فکری و انرژی روانی افراد را با هدف پیشرفت به ارتقای سلامت روان به سمت و سوی مسائل مثبت هدایت کرد.

پیرخائفی با اشاره به شایع ترین مشکلات خلقی و رفتاری جامعه و تاثیر خلاقیت درمانی بر ارتقای این شرایط، عنوان کرد: بروز مشکلاتی همچون اضطراب، استرس و افسردگی عمدتا به دلیل ناکامی در مشکلات فردی است که متاسفانه با روش های معمولی درمان نشده و در نهایت به خستگی روانی فرد منتهی می شود.

وی با بیان اینکه مسیر درمانی این مشکلات روانی دشوار است، ادامه داد: راه کمک به بهبود شرایط و بهسازی توان محدود افراد ارتقای تفکر واگرا در فرد است، به گونه ای که فرد بتواند بر موانع و محدودیتهای موجود چیره شود. در این راستا، الگوی خلاقیت درمانی می تواند با تسریع و جهت دهی صحیح به شرایط، راه گشا باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به رویکرد خلاقیت درمانی، اظهار کرد: خلاقیت درمانی رویکردی غیردارویی و روان شناختی داشته و با ایجاد توانمندی در دو طیف بیماران افسرده، اضطرابی و یا وسواسی و همچنین طیف افراد نرمال به ارتقای سلامت روان افراد کمک می کند.

وی با اشاره به رویکرد خلاقیت درمانی در طیف بیماران افسرده و اضطرابی، تصریح کرد: بکارگیری این رویکرد در بیماران به آنها برای بهسازی درونی و بیرون آمدن از پوسته ی درونی آنها و ایجاد دگر دیسی روانی کمک می کند. این رویکرد همچنین به افراد نرمال برای پیشرفت و ارتقای سلامت روان با هدف سازگاری و انطباق بیشتر کمک می کند.

دکتر پیرخائفی با بیان اینکه افراد طبق ایده های نوآورانه خود پیشرفت خواهند کرد، گفت: واقیت این است که عوامل حمایتی مسیر آینده ما را می سازد، با این حال خلاقیت درمانی در ایجاد این حرکت و شتاب بسیار کمک کننده بوده و می تواند برای هر فرد برنامه منحصربفردی تدوین کند.

به گفته وی، انطباق و سازگاری بهتر، موجب تفکر بهتر و در نتیجه آینده ی موفق تر بوده و در این راستا ایده پردازی و خلاقیت رمز موفقیت در این راه است، چراکه خلاقیت درمانی در ایجاد و سرعت بخشیدن به  این رویکردها تاثیر به سزایی دارد.

دکتر پیرخائفی در خاتمه با اشاره به همکاری با جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه ترویج و آموزش رویکرد خلاقیت درمانی، تصریح کرد: با توجه به پیگیری های جهاد دانشگاهی، به زودی خلاقیت درمانی در قالب سیلابس درسی و یک دوره آموزشی در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برای علاقمندان به این حوزه راه اندازی می شود.

 


نظر شما :