به همت سازمان دانشجویان هرمزگان برگزار شد؛ دومین نشست "چهارشنبه‌های فیلم" روایتى متفاوت از مادران و زنان ایرانى

۲۲ مهر ۱۳۹۷ | ۱۰:۲۱ کد : ۲۵۱۷ فرهنگی
نشست "چهارشنبه‌های فیلم" کانون نما سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی هرمزگان این بار به اکران فیلمى از اواخر دهه ۷۰ پرداخت، "زیرپوست شهر" نام اثرى دیگر از رخشان بنى اعتماد است که در دومین جلسه از این مجموعه چهارهفته‌ای اکران شد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان، "زیرپوست شهر" با بازى گلاب آدینه، محمدرضا فروتن، باران کوثرى، ابراهیم شیبانى، حمیرا ریاضى، مهراوه شریفی‌نیا و ابراهیم شیبانى در اواخر دهه هفتاد به روى پرده سینما رفته است و مورد استقبال منتقدین سینما قرار گرفت.

خلاصه‌ای از فیلم:
طوبی، زن کارگری که زندگی فقیرانه‌ای دارد، برخلاف عقیده شوهرش محمود و پسر بزرگش عباس، دوست دارد در همان خانه محقرش زندگی کند.
پسر کوچک‌ترش علی، که به مادرش سواد می‌آموزد در بحبوحه انتخابات مجلس ششم، به مسایل سیاسی کشورش علاقه‌مند است و در فعالیت‌های انتخاباتی شرکت دارد و هرازگاهی پایش به کلانتری کشیده می‌شود. عباس که رویای سفر به ژاپن را در سر دارد و در یک کارگاه پوشاک کار می‌کند، دل در گروی عشق دختری می‌بندد، دختر بزرگ‌تر خانواده که حامله است، پس از کتک خوردن از شوهرش با دختر کوچکش به خانه مادرش می‌آید ولی بعدها با وساطت طوبی به خانه‌اش برمی‌گردد.
عباس و پدرش، در غیاب طوبی، قباله خانه را به «معمار» که خریدار خانه است می‌دهند. درحالی‌که مریم خانم، همسایه و همکار طوبی در کارخانه در تدارک جشن عروسی سمیه دختر بزرگ‌ترش است، معصومه دختر کوچکش، به دلیل کتکی که از برادرش به خاطر دیر آمدنش به خانه خورده، از خانه فرار می‌کند. محبوبه، دختر کوچک طوبی که با معصومه دوست است او را در پارک ملت ملاقات می‌کند ولی توسط نیروی انتظامی دستگیر و به کلانتری برده می‌شود. طوبی که می‌خواهد قباله خانه را برای آزادی دخترش در کلانتری گرو بگذارد، متوجه می‌شود که قباله در خانه نیست. دختر را به خانه برمی‌گردانند.
شرکت اخذ ویزا قلابی از آب درمی‌آید و عباس به کار قاچاق کشیده می‌شود. او به ارومیه می‌رود و علی که به تصمیم ناگهانی او مشکوک شده به‌طور پنهانی در پشت وانت او سوار می‌شود و درمی‌یابد که او قرار است لباس‌هایی که در میان آن‌ها مواد مخدر جاسازی‌شده به محلی تحویل دهد. علی لباس‌ها را بیرون می‌ریزد، عباس پس از پیدا کردن برادرش در پشت وانت او را به‌شدت کتک می‌زند ولی بعد باهم برمی‌گردند. طوبی برای دیدار عباس به مخفی گاه او می‌رود. صاحب‌کار عباس هم به دنبال او می‌آید ولی با کمک مادرش فرار می‌کند. در پایان طوبی در روز انتخابات جلوی دوربین تلویزیون حرف می‌زند و به آن‌ها می‌گوید که بهتر است از درون قلب او تصویربرداری کنند.
یک تحلیلگر مسائل اجتماعى، با بیان اینکه این جلسه نیز مانند جلسه گذشته مورد استقبال جمعى از دانشجویان و حضار واقع شد، اظهار کرد: زیرپوست شهر از نظر فضایى، روشن‌تر از فیلم نرگس را داراست.
محمد احمدی عنوان کرد: رخشان بنى اعتماد در این فیلم به‌نوعی دین خود را نسبت به اصلاحات ادا کرده است و این موضوع در انتهاى فیلم به‌وضوح نشان داده‌شده است.
این تحلیلگر ادامه داد: امیدوار هستیم در هفته‌های پیش رو شاهد حضور بیشتر دانشجویان باشیم و دغدغه‌ها و گفت‌وگوهاى بهترى در خصوص فیلم در این نشست‌ها داشته باشیم.
وى بیان کرد: "طوبى" شخصیتى پخته و به‌اصطلاح چکش‌خورده فیلم است، گلاب آدینه در نقش طوبى یکى از بهترین و موفق‌ترین نقش‌آفرینی‌های خود را در این اثر بر جاى گذاشته است. به‌طورکلی گلاب آدینه در نقش طوبى معناى واقعى و حقیقى کلمه مادر را نشان داده است.
احمدی اظهار کرد: "طوبى نشان‌دهنده مادران ایرانی است که هرچند امروزه کم‌تر شده است اما بازهم هستند مادرانى که این‌چنین به زندگی، خانواده و خود ارزش قائل‌اند، به عبارتى پایشان روى زمین است واقعیت‌ها را می‌بینند و به آرمان و آرزوها دل نبسته‌اند.
همچنین یک جامعه‌شناس ارتباطات و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس نیز افزود: ضمن تشکر از کانون نما به جهت فراهم آوردن چنین فضایى، از دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه سینما دعوت می‌کنیم تا در چهارشنبه‌های فیلم کانون نما شرکت کنند.
رضا هاشمى زاده بیان کرد: در جلسات ابتدایى، به هنگام گزینش آثار کارگردانان تصمیم بر آن شد که این نشست‌ها را به‌صورت موضوعى پیش ببریم.
وى اظهار کرد:اولین موضوع انتخاب‌شده زن و خانواده است که رخشان بنى اعتماد توانسته است در طول چهار دهه به‌طور خاص ویژه‌ای در این خصوص به فیلم‌سازی بپردازد.
هاشمى زاده افزود: زیرپوست شهر فیلمى کاملاً اجتماعى و مربوط به اواخر دوره هفتاد است. تحولات سیاسى، اجتماعى و فرهنگى وبرشی از یک جامعه، برشی از نقش زنان و مادران به‌شدت در آن ملموس است.
وى ادامه داد: بحث‌ها و نقدهاى بسیار مفیدى پس از اتمام فیلم عنوان شد. و دانشجویان و علاقه‌مندان به فیلم می‌توانند با شرکت در این جلسات آثار را با دیدى متفاوت‌تر و اساسی‌تری تماشا کنند.
هاشمى زاده در پایان گفت: سینما خود به‌نوعی بازتاب و بازخوردى از جامعه‌ای است که افراد در حال زندگى کردن در آن می‌باشند و به زبان تصویر آن را بازنمایى می‌کنند.
گفتنی است، "خون بازی" 25 مهرماه و "قصه ها" 2 آبان ماه دو فیلم دیگر کارگردان نامی سینمای ایران "رخشان بنی اعتماد" است که به نمایش درخواهد آمد.


 


نظر شما :