نشست بررسی ظرفیت تحمل مقصدهای طبیعت‌گردی در استان کردستان برگزار شد

۰۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۸ کد : ۲۵۰۶۷ فرهنگی
به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان کردستان نشست بررسی ظرفیت تحمل مقصدهای طبیعت‌گردی در استان کردستان برگزار شد.
نشست بررسی ظرفیت تحمل مقصدهای طبیعت‌گردی در استان کردستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی کردستان، ارسطو گویلی در نشست «طبیعت‌گردی و ظرفیت تحمل طبیعت‌گردی» که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان با همکاری مرکز گردشگری دانشجویان ایران برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر کشور ایران جزو 20 کشور برتر جهان به لحاظ تنوع زیستی است و به تبع آن استان کردستان با دارا بودن چهار فصل با عرض‌های جغرافیایی بسیار کم از هم، جاذبه‌های طبیعی بکری را فراهم کرده که می‌توان در راستای جذب گردشگر و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال از این طبیعت بکر و خدادای بهره برد.

رییس کمیسیون سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر سنندج با اشاره به این‌که حتی در نمایشگاه‌های گردشگری نیز جای استان کردستان خالی است، بیان کرد: هرچند که عدم شناخت و معرفی استان کردستان سبب دست‌ نخوردن و بکر ماندن طبیعت استان شده و گردشگرانی که از جاهای مختلف وارد استان می‌شوند از منابع طبیعی بکر و کمتردست خورده و فارغ از آلودگی استقبال می‌کنند؛ اما کمبود مطالعات سبب عدم شناسایی میزان ظرفیت منابع گردشگری طبیعی و روستایی در استان کردستان شده است.

به گفته این مسوول، هریک از بخش‌های استان کردستان اعم از روستاها، محلات، رودخانه‌ها و ... دارای روایت و داستانی است و آگاهی به روایت شهرها و محلات استان امری اساسی و مهم است.

در ادامه مسوول کمیته طبیعت گردی و کارشناس طبیعت گردی اداره کل میراث فرهنگی و کردشگری استان گفت: آوات مکاری با اشاره به این که استان کردستان، استانی فرهنگی-طبیعی است اظهار کرد: در 10 سال اخیر طبیعت‌گردی استان کردستان در لیست سبد گردشگری خانوار ایرانی قرار گرفته و از دورترین نقاط کشور نیز به استان کردستان سفر کرده‌اند و یکی از دلایل این مساله فرهنگی است که در طبیعت استان کردستان شکل گرفته است و همین موضوع فرهنگ و انگیزه‌های زیادی را برای حضور و جذب گردشگران از سایر استان‌های کشور به‌وجود آورده است؛ از جمله انگیزه خرید برای شهرهای مریوان و بانه، انگیزه فرهنگی طبیعی و طبیعت گردی.

آوات مکاری عنوان کرد: در حوزه میراث فرهنگی به کسی گردشگر گفته می‌شود که از طریق تورهای گردشگری وارد استان می‌شود و قوانین گردشگری برای گردشگرانی تبیین شده که از طریق تور وارد استان می‌شوند و کسی که به صورت فردی مسافرت می‌کند از نظر میراث فرهنگی گردشگر نیست و یکی از دلایلی که سبب مطرح شدن ظرفیت‌های تحمل طبیعت در استان شده است همین مسافرت‌های خارج از تور است.

وی در خصوص انواع گردشگری در طبیعت گفت: انواع گردشگری که ما در طبیعت گردی با آن سروکار داریم اعم از غار، دامنە نوردی، رافتینگ، صخره‌نوردی، گردشگری آبی و ... است که برای انواع مختلف گردشگری بحث تحمل ظرفیت مکان و طبیعت مطرح است؛ اینکه یک مقصد گردشگری در یک زمان معین پذیرای چه تعداد گردشگر خواهد بود و این ظرفیت باید به گونه‌ای شناسایی شود که هم به محیط زیست آسیبی وارد نشود و هم رضایت مهمان و میزبان را در پی داشته باشد، زیرا عدم توجه به ظرفیت تحمل مقصد گردشگری سبب نارضایتی مردم بومی آن منطقه و گردشگران خواهد شد.

مکاری تصریح کرد: از آنجایی که استان کردستان فاقد زیرساخت‌های مناسب گردشگری است و طبیعت‌گردی نیازمند زیرساخت نیست به همین دلیل استان کردستان در بحث اکوتوریسم جزو استان‌های اول در کشور محسوب می‌شود.

مسوول کمیته طبیعت گردی و کارشناس طبیعت‌گردی استان کردستان بیان کرد: استان کردستان دارای ۲۸رودخانە دائمی است که کنار بسیاری از این رودخانه‌ها محل اصلی تفرج گردشگری است و در بسیاری از مواقع سبب معرفی استان و جذب گردشگر شده است.

وی در خصوص قایق‌رانی در آب‌های خروشان استان عنوان کرد: در دو سال گذشتە برای اولین بار در استان بحث رافتینگ به صورت آزمایشی اجرا شد و استان کردستان جزو 3 استانی است که رافتینگ در آن‌ اجرا می‌شود.

مکاری در پایان در خصوص آسیب‌پذیری بخش گردشگری در عصر کرونا خاطرنشان کرد: به صراحت می‌توان گفت که گردشگری در استان کردستان اولویت محسوب نمی‌شود و زمانیکه این اتفاق رخ دهد بخش خصوصی آسیب‌پذیرتر خواهد شد.

کلید واژه ها: واحد کردستان فرهنگی نشست


نظر شما :