انعقاد تفاهمنامهی همکاری بین سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، تفاهمنامه همکاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و ادارهکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه بازیهای رومیزی و محیطی در محل معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به امضا رسید.
مهدی عباسی سرپرست سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، در این خصوص گفت: مطابق مطالعات و بررسیهای انجام شده، اصلیترین حوزههای فعالیتی دانشجویان بهترتیب حوزه علم و فناوری، حوزه فرهنگی و جایگاه آخر فعالیتهای سیاسی است.
وی افزود: رویکرد اصلی سازمان دانشجویان براساس وظایف و اهداف تعریف شده حوزه فرهنگی و علم و فناوری است که همین مساله، باعث شکل گرفتن اهداف مشترک بین سازمان دانشجویان و کانون پرورش فکری شده است.
عباسی با بیان این که یکی از اصلیترین وظایف سازمان دانشجویان، نوآوری در فرم و محتوای فعالیتهای فرهنگی است، تصریح کرد: بازیهای رومیزی و محیطی در انواع فکری و حرکتی آن، یکی از جذابترین قالبهایی است که امروزه دانشجویان به سمت آن روی آوردهاند و این موضوع برای سازمان دانشجویان، با نظر به مسوولیت و رسالت این نهاد، زمینهی فعالیتهای فرهنگی موثر در قالب بازیها را برای دانشجویان توسط سازمان دانشجویان ایجاد و ایجاب میکند.
وی اذعان داشت: یکی از اهداف مهم در سازمان دانشجویان، تشکیل شبکه دانشجویی با هدف توسعه و تقویت مشارکت اجتماعی دانشجویان است و بازیهای رومیزی نیز یک طرح مشارکتی و جمعی است.
در ادامه مهدی عباسی، سرپرست سازمان دانشجویان و مدیر کل مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی بهنمایندگی از مجموعه جهاددانشگاهی، عنوان کرد: بهواسطه این تفاهمنامه، مجموعههای جهاددانشگاهی در حوزههای مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی در خدمت اهداف مشترک دو مجموعه قرار خواهند گرفت و از پتانسیلهای موجود در جهاد در راستای عملیاتی کردن اهداف این تفاهمنامه استفاده خواهد شد.
در ادامه، محسن حموله مدیرکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امضای این تفاهمنامه را نقطهعطفی در صنعت بازی و اسباببازی در ایران دانست و خاطرنشان کرد: در این تفاهمنامه که با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ بازی در سطح جوانان دانشجو منعقد میشود، گامهای مهمی برای شناسایی ظرفیتهای علمی و عملیاتی بازی و اسباببازی در کشور برداشته می شود.
وی با تاکید بر تاثیرات بازی در انتقال مفاهیم و فرهنگسازی جامعه تصریح کرد: با شناسایی ظرفیتهای خلاق جوانان و علاقهمندان به این صنعت، آینده درخشانی فراهم خواهد شد.
به گفته این مقام مسوول، نبود رشته دانشگاهی، نبود ساز و کار مناسب برای پیگیری امورات صنفی اسباببازی و طراحی اسباب بازی غیرایرانی از مشکلاتی است که صنعت اسباببازی در کشور با آن مواجه است.
حموله افزود: گروههای متعددی مانند پژوهشگران، طراحان، تولیدکنندگان، توزیع و پخش در صنعت اسباببازی فعالیت میکنند که لزوم ورود اساتید دانشگاه و دانشجویان علاقهمند به طراحی اسباببازی به این صنعت حس میشود.
وی با اشاره به اینکه در کشورهایی که صنعت اسباببازی توسعه یافته است، اتاقهای فکر و پژوهشکدهها در سطح دانشگاه و دانشجویان حرف اول را میزند، گفت: جوانان امروز، طراحان و سازندگان سرگرمیهای فردا و بنیانهای خانوادههای سلامتی خواهند بود؛ بنابراین فضای دانشگاه و جامعه دانشگاهیان سهم چشمگیری در ساختن نگاه صحیح نسبت به کالای فرهنگی خواهد داشت.
وی تاکید کرد: ادارهکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دنبال ایجاد فرهنگ صحیح و زاویه دید به روز در میان جوانان است تا با کمک جوانان خوش فکر و خلاق بتواند قدمهای مثبت و تاثیرگذاری در راستای اعتلای صنعت اسباببازی بردارد.
این تفاهمنامه بهمنظور بسترسازی و ارتقای مشارکت دانشجویان در طراحی و تولید بازیهای رومیزی و محیطی با رویکرد بازیهای فکری و حرکتی، بین سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و اداره کل سرگرمیهای سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منعقد شد.
در بخشی از این تفاهمنامه آمده است:
بازی در انواع آن، یکی از مهمترین راههای فرهنگسازی در جامعه است. بازیهای رومیزی و محیطی در انواع فکری و حرکتی آن، تاثیر بهسزایی در پرورش ذهن و جسم آحاد جامعه دارد. با این حال، حوزه بازی در ایران، بهویژه بازیهای رومیزی و محیطی، حوزهای جوان و پویا است که میتوان با مشارکت و همکاری نهادها و دستگاههای گوناگونی که وظایفی در خصوص توسعه فرهنگی جامعه برعهده دارند، به آن رونق بخشید. موتور محرکه توسعه طراحی و تولیدبازی در ایران، جوانان هستند. از این رو، مشارکت جوانان، بهویژه دانشجویان در این عرصه، تاثیری انکارناپذیر در رشد این بخش خواهد داشت.
ترویج و اشاعه فرهنگ بازی در سطح جامعه بهخصوص جوانان و دانشجویان، برگزاری رویدادهای بازیمحور در محیطهای دانشگاهی مانند مسابقات، رویدادهای ایدهآزاد، رویدادهای استارتاپی، اجرای طرحهای مطالعاتی درزمینه بازیها، برگزاری دورههای آموزشی مرتبط در فضاهای دانشجویی و ایجاد شبکه تولیدبازیهای منطبق بر فرهنگ ایرانیـ اسلامی با مشارکت دانشجویان از جمله اهداف این تفاهمنامه است.
نظر شما :