رییس دانشگاه علم و فرهنگ مطرح کرد:
ردپای تفکر سنتی در صنعت گردشگری کشور
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر سعید هاشمی در آیین افتتاحیه هشتمین مدرسه پاییزی گردشگری که به همت دانشکده علوم گردشگری در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: تحولات دیجیتالی در گردشگری شامل استفاده یکپارچه از نرمافزارهای تحلیلگر، کلانداده، رایانش ابری، اینترنت اشیا، تلفن همراه و توسعه اپلیکیشنها است.
وی بر کاربرد وسیع تکنولوژی و فناوری در بخش خدمات گردشگری در کشورهای توسعه یافته و مقاصد برتر گردشگری اشاره کرد و گفت: به نظر میرسد شعار روز جهانی گردشگری بر مبنای تحولخواهی در این صنعت از یک سو و لزوم و اهمیت ارائه سرویس مطلوب و به روز از سوی دیگر، طراحی شده است.
دکتر هاشمی تاکید کرد: قطعا ارائه سرویس مطلوب در گردشگری اساس توسعه گردشگری است و متناسب سازی فرآیندهای فعلی با تحولات دیجیتالی منجر به عرضه مطلوب و رشد تقاضا در این صنعت خواهد شد.
رییس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: درحال حاضر شاهدیم که فناوریهای دیجیتالی، در حال بهبود عملکرد گردشگری در انتقال تجربیات به گردشگران، فرآیندهای عملیاتی و همچنین مدلهای کسب و کار هستند ولی میزان این بهبود در کشورهای مختلف بسته به بسترهای موجود دیجیتالی با هم تفاوت دارند. همچنین به نظر میرسد که کشور ما هنوز فاصلههای جدی با این رویکرد دارد و ردپای تفکر سنتی در عرضه و تقاضا در این بخش هنوز نمود بیشتری دارد.
وی افزود: برای تحولات دیجیتالی در گردشگری باید روشهایی ترویج شود که در آن سازمانها و شرکتهای گردشگری تمامی فرآیندهای عملیاتی را برای تعاملات مثبت با مشتریان خود به کار بگیرند و با بهرهمندی از تکنولوژی، تجربیات متمایز خلق کنند که این امر به دانش محور شدن بیش از پیش گردشگری کمک شایانی میکند و اهمیت پژوهشهای نوین را نیز در این مسیر مشخص میسازد.
دکتر هاشمی با اشاره به ضعفهای جدی در بخشهای مختلفی چون سیستمهای رزرواسیون بلیت، اقامت و همچنین کانالهای توزیع و عرضه خدمات گردشگری گفت: با توجه به مباحث توسعه پایدار گردشگری، تحولات دیجیتالی عرصه گردشگری از توانایی بالایی برای ایجاد فرصتهای ارزشمند در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و طبیعی برخوردار هستند که قادرند هزینههای توسعه پایدار گردشگری را در کشور کاهش دهند.
دکتر هاشمی در پایان اظهار کرد: امیدواریم به بهانه شعار روز جهانی گردشگری، دانشجویان، دانشآموختگان و پژوهشگران رشتههای علوم گردشگری با درک لزوم این فرآیند، بیش از پیش در عرصه علم و آگاهی فعال شده و پژوهشهای خود را به این مسیر هدایت کرده، نتایج کاربردی استخراج و به جامعه تزریق نمایند و همچنین فعالان کسب و کارهای گردشگری نیز بایستی رویکرد سنتی خود به عرضه خدمات و جذب مشتری را به رویکردی تحول گرا تبدیل نموده و اهمیت مباحث دیجیتالی را در بخش رقابت بیشتر درک کنند و دولت نیز بستر هوشمندسازی ارائه خدمات گردشگری را فراهم نماید تا بیش از پیش شاهد توسعه پایدار گردشگری در کشور باشیم.
نظر شما :