سی‌‌و‌سومین دورهمی کسب‌وکارهای نوپای قرآنی با عنوان «کافه محفل» برپا شد

۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۴ کد : ۲۳۲۳۴ فرهنگی
سی‌‌و‌سومین دورهمی کسب‌وکارهای نوپای قرآنی با عنوان «کافه محفل» عصر روز شنبه ۵ مهرماه، از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی وابسته به سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برپا شد.
سی‌‌و‌سومین دورهمی کسب‌وکارهای نوپای قرآنی با عنوان «کافه محفل» برپا شد

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، تورج منتظری مدرس این کافه محفل که با موضوع «تیم و تیم‌سازی در استارت‌آپ‌ها» برگزارشد، اظهار کرد:  تیم‌ها در قیاس با سازمان‌های سنتی، قدرت انعطاف بیشتری دارند و در برابر محیط در حال تغییر، بهتر پاسخگو هستند. مهم‌ترین مزیت تیم‌های کاری این است که می‌توانند در رابطه با نیازهای محیط به سرعت واکنش نشان دهند.

منتظری بیان کرد: گروه به مجموعه‌ای از افراد گفته می‌شود که برای هدفی مشترک گرد هم آمده‌اند. نیز تیم به افرادی دارای مهارت‌های مکمل گفته می‌شود که دارای مقاصد، اهداف و رویکردی مشترک‌اند که بر مبنای آنها به هم پیوند می‌خورند و به یکدیگر تکیه می‌کنند. تیم‌های کاری براساس اهدافی که دارند طبقه‌بندی می‌شوند و چهار شکل مرسوم آن‌ شامل تیم وظیفه‌ای، تیم حل‌کننده مسائل، تیم خودگردان و تیم چند وظیفه‌ای هستند.

وی درباره علل احساس نیاز به کار تیمی افزود: پیچیدگی وظایف و کارها، نیاز به خلاقیت، مشخص نبودن مسیر آینده، نیاز به انعطاف‏‌پذیری، استفاده بهینه از منابع، افزایش بهره‏‌وری و اثربخشی و هماهنگی، نیاز به یادگیری، نیاز به تعهد و پشتکار قوی، پیاده‏‌سازی برنامه و طرح‏‌هایی که به همکاری دیگران نیاز دارد و چند وظیفه‏‌ا‌ی و میان رشته‌‏ای بودن کارها و فرآیندها، دلایل احساس نیاز به کار تیمی هستند.

منتظری درباره مراحل کار تیمی بیان کرد: در مرحله اول که زمان شکل‌گیری است، هنوز تیم، کامل نیست، فقط تجمعی از افراد می‌باشد. این مرحله با احساسات و هیجان زیادی همراه است و از خوش‌بینی، آرمان‌گرایی، غرور، پیش‌بینی آینده تا ترس، شک و تردید و نگرانی را شامل می‌شود. همچنین ممکن است تیم به آسانی سردرگم شود یا بر موضوعات خارج از حوزه مسئولیت آن، بپردازد. از سوی دیگر، برخی از اعضای تیم ممکن است به جای کار، روی وظایف، تلاش کنند و هویت خود را در تیم تثبیت کنند.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب‌و‌کارهای نوپا ادامه داد: اگرچه ممکن است این قبیل رفتارها، اتلاف وقت تلقی شوند، ولی در حقیقت طبیعی و ضروری هستند و هر تیم باید از این مراحل طبیعی عبور کند. در این مرحله، یکی از مدیران ارشد می‌تواند با ارائه دورنما و جهت‌گیری روشن، به گروه کمک کند. همچنین نباید دستور کار گروه طولانی باشد، در این صورت خلاقیت ذاتی تیم از بین خواهد رفت.

وی درباره مرحله دوم کار تیمی اظهار کرد: این مرحله که مرحله بحران است می‌تواند یک مرحله آزاردهنده باشد. در این مرحله اعضای تیم مقدار کاری را که در پیش دارند، مشخص می‌کنند و ممکن است نسبت به چالش‌های آن واکنش منفی نشان دهند. برخی از اعضای تیم نیز ممکن است برنامه خود را تحمیل کنند و بین اعضای تیم عداوت‌های شخصی بروز کند. در این مرحله معمولاً درباره عدم پیشرفت و اتلاف وقت اعضا بحث می‌شود.

منتظری افزود: در صورت عدم برخورد با تضادهای موجود، ممکن است موجودیت تیم به خطر افتد. مرحله بحرانی، یک جنبه مثبت نیز دارد و افراد شروع به درک یکدیگر می‌کنند. شوخ طبعی، بردباری، پایداری و ثبات از ویژگی‌های مهم تیم در این مرحله است.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب‌وکارهای نوپا درباره مرحله سوم کار تیمی یعنی شکل‌گیری هنجارها تصریح کرد: در این مرحله، تیم روش‌های کاری و قواعد خاص خود یا هنجارها را به وجود می‌آورد و نقش هر یک از اعضای خود را تعیین می‌کند. اگر قواعد کار تیمی به خوبی تعریف و درک شوند، تیم شاخص خوبی برای عملکرد درست در اختیار خواهد داشت.

وی ادامه داد: در مرحله چهارم که مرحله عملکردی است اعضا، تفاوت‌ها و روش‌های کاری خود را مشخص کرده‌اند و می‌توانند فرایند حل مشکل و ارتقای فرایندها را آغاز کنند. در این مرحله یک تیم کاملاً بالغ به وجود می‌آید. هم‌افزایی کار تیمی پاداشی به دنبال دارد و آن این که تیم، هویت مشخصی پیدا می‌کند و نسبت به فرایند مورد استفاده احساس «مالکیت» می‌کند. برای گذر تیم از این مراحل، مقیاس زمانی خاصی وجود ندارد. اگر اعضای تیم، جدید باشند، مرحله «شکل‌گیری» طول خواهد کشید. اشاره به این نکته حائز اهمیت است که یک تیم حتی در مرحله عملکردی نیز با فراز و نشیب مواجه خواهد شد.

منتظری درباره مزایای کار تیمی تأکید کرد: تیم‌ها نسبت به سازمان‌های سنتی دارای قدرت انعطاف بیشتری بوده و در برابر محیط در حال تغییر بهتر پاسخگو هستند. مهم‌ترین مزیت تیم‌های کاری این است که آنها می‌توانند در رابطه با نیازهای محیط به سرعت واکنش نشان دهند. تیم‌ها موجب بهبود کیفیت زندگی کاری می‌شوند و در ارتقا عملکرد رقابتی نیز سهم بسزایی دارد. در تیم‌های کاری اثربخش، اعضا نسبت به اهداف تیم متعهدند و می‌دانند که چگونه باهم کار کنند تا اهداف تحقق یابد. همچنین افراد با عضویت در تیم‌ها دانش و بینش خود را افزایش می‌دهند و در نتیجه این امر موجب افزایش خلاقیت در سازمان می‌شود.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب‌وکارهای نوپا با اشاره به هفده اصل کار تیمی جان ماکس ول، بیان کرد: انعطاف پذیری، مشارکت و همکاری، تعهد، خوش مشربی و اجتماعی بودن، کفایت و شایستگی، قابل اعتماد بودن، انضباط، رشدکردن، شور و شوق، هدفمندی، وظیفه‌شناسی، آمادگی، روابط، خود بهبودبخشی، از خود گذشتگی، گره‌گشایی و پیگیری، اصول کار تیمی هستند. از سوی دیگر، بی‌اعتمادی، ترس از برخورد، عدم تعهد، عدم مسوولیت پذیری و بی‌توجهی به اهداف تیمی، دشمنان کار تیمی هستند. الزامات کار تیمی نیز شامل استعداد، اشتیاق، مسئولیت‌پذیری، مدیریت، قابلیت انجام، صداقت، احترام و زیرکی است.

کلیدواژه‌ها: کافه محفل سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور فرهنگی


نظر شما :