رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مطرح کرد:

جهاددانشگاهی؛ بزرگ‌ترین شبکه‌ی آموزش همکار دانشگاه علمی کاربردی کشور

۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۵ کد : ۲۲۶۷۱ آموزش و کارآفرینی تاپ خبر
دکتر گودرزی گفت: با افتخار می‌توانیم بگوییم که جهاددانشگاهی در تمام استان‌ها دارای مرکز علمی کاربردی است و بزرگ‌ترین شبکه‌ی آموزش همکار دانشگاه علمی کاربردی در کشور هستیم.
جهاددانشگاهی؛ بزرگ‌ترین شبکه‌ی آموزش همکار دانشگاه علمی کاربردی کشور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی بوشهر، دکتر محمدعلی گودرزی رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی با اشاره به اهداف آموزش علمی کاربردی، عنوان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی یا آموزش‌های مهارتی یکی از زیرنظام های کشور است که در سال ۱۳۷۳ تاسیس شده و با تکیه بر آموزش‌های مهارتی، به تربیت نیروی ماهر کاردان و کارشناس برای بخش‌های مختلف کشور اعم از کشاورزی، صنعت، اقتصاد، هنر و... می‌پردازد.

وی با تاکید بر تمرکز آموزش‌های علمی کاربردی به مهارت‌آموزی، گفت: هدف اصلی در مجموعه‌ی علمی کاربردی این است که فرد بتواند شاغل شده و بعد بتواند اشتغال ایجاد کند؛ به همین دلیل بیش از ۶۰ درصد دروس علمی کاربردی عملی است که دانشجو بتواند همزمان با فراگیری دانش تئوری، این آموزش‌ها را به کار ببندد. این امر نیازمند داشتن محیط کار است که همواره در کنار آموزش‌های تئوری مورد توجه بوده است.

این مسوول توضیح داد: فردی که در رشته‌ی نظری لیسانس می‌گیرد، تازه باید برود تجربه کسب کند تا بداند درس‌هایی که خوانده چگونه بوده‌اند، اما در دانشگاه علمی کاربردی هدف این است که دانشجو ضمن تحصیل در دانشگاه با کار و رشته خود آشنا بشود و تفاوت حوزه‌ی نظری و حوزه‌ی عملی این است که در حوزه‌ی علمی کاربردی ـ برخلاف حوزه‌ی نظری ـ بیش از ۶۰ درصد دروس به شکل عملی کار می‌شود؛ یعنی دانشجو هم‌زمان که به‌صورت نظری تحصیل می‌کند بتواند در محیط واقعی کار کند. لذا مراکز علمی کاربردی باید محیط واقعی کار را در کنار خودشان داشته باشند تا بتوانند کار کنند و این مهم‌ترین هدف تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده و باید دید تا به امروز چقدر به این هدف نزدیک شده و در این مسیر گام برداشته است.

رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی اظهار کرد: برخی معتقدند دانشگاه علمی کاربردی از مسیر خود منحرف شده و تبدیل به مرکزی برای تولید مدرک شده و بعضی‌ها معتقدند که این‌طور نیست و جمعیت بیشتری از خروجی علمی کاربردی شاغل شده‌اند و به نظر من همین نظریه‌ی دوم مهم است.

دکتر گودرزی درباره‌ی اساس کار و حوزه‌های علمی کاربردی جهاددانشگاهی گفت: یک نکته‌ی خیلی جالب این‌که با توجه به اساس‌نامه‌ی جهاددانشگاهی که آخرین اصلاحات آن در سال ۱۳۶۹ تصویب شد، در بندهای ۷ و ۸ این اساس‌نامه به صراحت درباره‌ی اجرای دوره‌های آموزش علمی کاربردی و راه‌اندازی تشکیلات آموزشی و پژوهشی متناسب با ساختارهای کشور گفته شده است؛ یعنی از آن زمان یکی از وظایف و راهبردهای جهاددانشگاهی به صراحت برگزاری دوره‌های آموزش علمی کاربردی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اولین پذیرش علمی کاربردی جهاددانشگاهی از سال ۷۷ بوده است که در ابتدا با هفت مرکز شروع کردیم و در حال حاضر چهل‌ویکمین مرکز ما در بوشهر نیز تاسیس شده و با افتخار می‌توانیم بگوییم که جهاددانشگاهی در تمام استان‌ها دارای مرکز علمی کاربردی است و بزرگ‌ترین شبکه‌ی آموزش همکار دانشگاه علمی کاربردی در کشور هستیم. در این سال‌ها سعی کرده‌ایم در حوزه‌ی آموزش‌های مهارتی متناسب با نیازهای استان‌ها و پتانسیل موجود در جهاددانشگاهی ماموریت‌هایی را برای خود تعریف کنیم.

رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی با بیان این‌که اصلی‌ترین ماموریت مراکز علمی کاربردی در حوزه‌ی IT و ماموریت دوم بر اساس نیازهای استان‌ها در حوزه‌هایی هم‌چون صنعت یا تجارت است، عنوان کرد: در طی سال‌های گذشته، از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ همواره بین ۸ تا ۱۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های علمی کاربردی جهاددانشگاهی صورت گرفته است و این نشان می‌دهد ما با حدود ۴۰ مرکز و ظرفیت می‌توانیم بین ۸ تا ۱۰ درصد ظرفیت دانشگاه را پر کنیم. این دو نکته‌ی «اعتماد عمومی» و «کیفیت علمی» مراکز جهاددانشگاهی را به ما نشان می‌دهد و این فاکتورها باعث شد افراد جذب مراکز این نهاد بشوند.

دکتر گودرزی یادآور شد: درصد جذب دانشجو در مراکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی ۸۵ درصد است و این در حالی است که این شاخص در سایر مراکز حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد است. هم‌چنین در سطح‌بندی سالانه‌ای که سال گذشته به عمل آمده است، خوشبختانه مراکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی همیشه در سطح بالایی بوده‌اند؛ برای مثال در سطح‌بندی سال ۹۹ با حضور ۴۷۸ مرکز، در مرحله‌ی ارزیابی و سطح‌بندی، ۳۸ مرکز جهاددانشگاهی وارد ارزیابی شده است که از این میان ۳۰ مرکز در سطح دو و ۸ مرکز در سطح سه ارزیابی شده است و در بین ۱۰ مرکز برتر در سراسر کشور که از آن‌ها تقدیر هم شده، سال قبل و سال جاری دو مرکز از جهاددانشگاهی (مشهد و کرمانشاه) مربوط به جهاددانشگاهی بوده است.

این مسوول با اشاره به تاسیس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی در استان بوشهر گفت: با تلاش‌ها و پیگیری‌های زیاد، بعد از امکان‌سنجی رشته‌ها و طی مراحل لازم و هم‌چنین فراهم‌کردن فضای مناسب توسط جهاددانشگاهی بوشهر، این مرکز نیز هم‌زمان با هفته‌ی دولت در شهریورماه سال ۱۳۹۹ افتتاح شد. در خصوص رشته‌های انتخاب‌شده نیز با توجه به پتانسیل‌هایی که در استان وجود دارد و با امکان‌سنجی دقیق، خوشه‌ی تعیین شده در حوزه‌های مدیریت کسب‌وکار، بازرگانی و امور گمرکی، حسابداری مالی و دولتی، امور دفتری و مدیریت امور اداری است.

وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در اولین پذیرش دانشجو در مهرماه سال ۹۹ جذب خوبی داشته باشیم؛ قطعا به‌دنبال این هستیم که در پذیرش‌های آتی با همکاری دانشگاه جامع بتوانیم سایر رشته‌های مورد نیاز استان بوشهر و هم‌چنین مقطع کارشناسی را اضافه کنیم تا خدمتی به علم و صنعت و اشتغال این استان ارزشمند داشته باشیم.
 

کلیدواژه‌ها: واحد بوشهر علمی کاربردی افتخارات آموزشی پیام جهاد 7


نظر شما :