نشست «نقش جوان در خانواده و اجتماع» در کردستان برگزار شد
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی کردستان، حجتالاسلاموالمسلمین مجید طاهری مسوول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان، در نشست «نقش جوان در خانواده و اجتماع» که با محوریت «تبیین شخصیت حضرت علیاکبر (ع) بهعنوان الگوی جوانان» اظهار کرد: براساس بیانیه گام دوم انقلاب محوریت پیشرفت و پیشران پیشرفت کشور جوانان هستند و مقام معظم رهبری در این بیانیه ادامه حیات انقلاب اسلامی و مدیریت انقلابی را برعهده جوانان گذاشتهاند.
وی با اشاره به این که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به دلایل و چگونگی شکلگیری انقلاب و وضعیت کنونی جامعه پرداخته است و برای آینده نیز نقشه راهی را ترسیم کردهاند، افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بیشترین نقش در نظام مقدس انقلاب اسلامی را برعهدهی جوانان گذاشته است. بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب جوانان باید نسل آینده را مدیریت کنند و مدیریتی انقلابی که از آرمانها و ارزشهای مقدس انقلاب اسلامی کوتاه نیایند.
حجتالاسلام طاهری بیان کرد: براساس منابع دینی تقوا، خویشتنداری و ایستادگی در مقابلهی خواستههای هوای نفس از اصول رفتاری برای جوانان مطرح شده است درحالیکه در جوامع غربی از این اصول خبری نیست.
وی با اشاره به این که حضرت علیاکبر یکی از شهدای دشت کربلا بهطور شاخص جوان است، افزود: نقل است زمانی که امام حسین(ع) حضرت علیاکبر(ع) را راهی میدان نبرد کرد، فرمود: «خداوندا شاهد باش جوانی بهسوی آنها میرود که از لحاظ خلقت، اخلاق و منطق و گفتار شبیهترین مردم به رسولالله (ص) است». براساس روایات و احادیث پیامبر اکرم (ص) نیز برای حضرت علیاکبر ویژگیهایی را مطرح کردند که از آن جمله میتوان به تواضع، اخلاق نیکو، منصف بودن، مهماننواز و سخاوتمند بودن اشاره کرد.
حجتالاسلام طاهری با اشاره به اینکه در بحث آموزش جوانان باید خلاء تواضع را پر کنیم، ادامه داد: باید با استفاده از آموزش تواضع در برابر پدر و مادر، معلمان و اساتید را به فرزندانمان آموزش دهیم موضوعی که در محتوا و آموزشهای غرب هیچگاه گنجانده نشده است چراکه جهان غرب آزادی بدون قید و شرط را برای جوانان برگزیده است.
وی با اشاره به شرایط کرونایی و اوضاع اقتصادی خانوادههای بیبضاعت اشاره و اعلام کرد: در این شرایط با بهرهگیری از ویژگی فتوت و جوانمردی که در ریشه کهن ایرانی ما وجود دارد، باید به کمک این خانوادههای بیبضاعت بشتابیم. ما در حال حاضر که کرونا تمام جهان را دچار رکود اقتصادی کرده است، به یک حس نوعدوستی بسیار متعالی نیاز داریم و باید با پیروی از آموزههای دینی حس سخاوتمندی را در جامعه ترویج دهیم و با این اقدام سعادت دنیا و آخرت خود را تضمین کنیم.
وی در پایان یادآور شد: امیدواریم جوانان در چله دوم انقلاب و براساس بیانیه گام دوم انقلاب که پیشران پیشرف کشور هستند، بتواند مدیریت انقلابی خود را بهخوبی برای افراد جامعه ارایه دهند.
جوانی؛ حساسترین و پربارترین دوران زندگی
دکتر عثمان یوسفی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی شعبه سنندج در این نشست دوران جوانی را یک دوره و بازده زمانی خاصی از زندگی هر انسانی دانست و اظهار کرد: حساسترین، زیباترین، بهترین و پربارترین دوران زندگی هر انسانی و حتی هر موجود زندهای است.
وی افزود: جوان دارای روحیه مطالبهگری و خواستنها بوده و این روحیه موجب میشود تا با بهرهگیری از استعدادها و پتانسیلهای خود به مسیر ترقی راه پیدا کند.
وی عنوان کرد: جوان در حال رشد و پیشرفت بوده و چشماندازهای دور را میبیند و برای خود افقهایی را هرچند آرمانی ترسیم میکند و این آرمانگرایی باعث میشود تا گامهای مستحکمتر بردارد و به رشد و تعالی حقیقی خود برسند.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی شعبه سنندج با اشاره به اینکه با گذر در زندگی انبیای الهی به این حقیقت میرسیم که آغاز تربیت نبوت پیامبران دوران جوانی آنها بوده است، عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) در دوران تربیت نبوی خودبین مردم امین نامیده شده است.
وی به حدیثی از حضرت علی(ع) که میفرماید: «فرزندانتان را برای زمانه خودشان تربیت کنید» اشاره کرد و افزود: در این راستا برای تربیت فرزندان نباید آنان را با دوران کودکی خود مقایسه کنیم با آن سبک و روش گذشته هیچگاه نمیتوان فرزندان را تربیت کرد چراکه آداب و رسوم تغییر کرده و سبک زندگی متفاوت شده است.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی شعبه سنندج عنوان کرد: ما باید تلاش کنیم تا جوانی را تربیت کنیم که در صحرای کربلا جوان که از لحاظ سنی با پدر متفاوت بوده اما بر مدار حق حرکت میکند و ملاکش معیار تربیتی رسولالله(ص) باشد.
یوسفی عنوان کرد: ما میتوانیم از جوانی انتظار ایفای نقش در اجتماع و خانواده داشته باشیم که تربیت شده مکتب اسلام و طهارت نفس، حفظ لسان، حق مدار بوده و به دنبال رشد و پیشرفت خود در جامعه باشد.
وی با اشاره به اینکه جوان تربیتشده مکتب اسلام در برخورد با مشکلات و مصائب زندگی مانند سیل، زلزله، بیماری همهگیر کرونا میتواند نقش خود را بهخوبی ایفا کند، یادآور شد: مصداق عینی این امر جوانانی هستند که در سطح کشور و استان کردستان در این دوران سختی کرونایی دست یاری بهسوی مردم دراز کرده و با جمعآوری کمکهای مومنانه یاریگر خانوادهها کمبضاعت بودند چراکه تربیتیافته مکتب رسولالله و مکتب عاشورا بودند.
نظر شما :