در جریان بازدید شهردار تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد؛

نمایش توانمندی‌های جهاددانشگاهی در ساخت قطعات و تجهیزات مترو/ دکتر طیبی: قطار ملی دهه‌ی فجر بر روی ریل می‌رود

۰۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۰ کد : ۲۲۰۹۱ پژوهشی تاپ خبر
دکتر حناچی شهردار تهران و دکتر آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از روند قطعه‌سازی و ساخت تجهیزات پیشرفته مورد استفاده در حوزه‌ی حمل‌ونقل ریلی شهری توسط جهاددانشگاهی بازدید کردند. دکتر طیبی رییس این نهاد و مدیران پروژه در جریان این بازدید، توضیحاتی ارایه کردند.
نمایش توانمندی‌های جهاددانشگاهی در ساخت قطعات و تجهیزات مترو/ دکتر طیبی: قطار ملی دهه‌ی فجر بر روی ریل می‌رود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، عصر امروز (4 شهریورماه 99) دکتر پیروز حناچی شهردار تهران، دکتر علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمعی از مسوولان کشور با همراهی دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی به مجموعه‌ی شرکت واگن‌سازی تهران واقع در باقرشهر این استان رفتند و از نزدیک در جریان آخرین اقدامات صورت گرفته در این مجموعه در ساخت تجهیزات مترو قرار گرفتند.

 

قطار ملی دهه‌ی فجر بر روی ریل می‌رود

دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در حاشیه‌ی این مراسم و در جمع خبرنگاران با بیان این‌که جهاددانشگاهی در پروژه‌ی ساخت واگن ملی نقش جدی داشته است، گفت: در برنامه‌ی ششم توسعه با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مجلس شورای اسلامی، ماده‌ای را گنجاندیم که تا ۸۵ درصد واگن‌های قطار مترو ساخت داخل باشد.

وی در ادامه با بیان این‌که در اجرایی‌شدن همین ماده نیز با معاونت علمی صحبتی داشتیم و خوشبختانه آن‌ها قبول کردند بخشی از منابع مورد نیاز این پروژه را تامین کنند، افزود: شرکت متروی تهران نیز قبول کرد که کارفرما باشد و خود جهاددانشگاهی نیز مجری طراحی و ساخت های‌تک‌ترین بخش واگن‌های مترو یعنی سیستم‌های رانش واگن مترو شده است که این کار خوشبختانه با موفقیت کامل انجام شده و وارد فاز اجرایی شده است.

دکتر طیبی افزود: بخشی از قسمت‌ها مانند الکتروموتور و مقاومت ترمزی را نیز زیر نظر خود برون‌سپاری کردیم و در مجموع پروژه‌ی بسیار خوبی بود که برای اولین‌بار تمام اجزای آن ایرانی است که طراحی بدنه‌ی واگن، طراحی بوژیک را که شرکت مپنا انجام داده و سیستم رانش و سایر اجزا ایرانی است. ان‌شاءالله پروژه‌ی موفقی برای الگوبرداری سایر صنایع باشد.

رییس جهاددانشگاهی ادامه داد: این پروژه علاوه بر این‌که می‌تواند نیازهای فوری صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور را برطرف کند، ایجاد اشتغال نیز می‌کند. هم‌چنین برنامه‌ریزی شده است که قطار ملی دهه‌ی فجر روی ریل قرار بگیرد.

وی ضمن اشاره به مشکلات پیش رو، با بیان این که مشکل این است که باور به توان ملی در کشور کم است، گفت: باید در صنایع مختلف الگوهای مشابه نیز اجرا شود و به توان داخلی اعتماد شده و تیمی که کننده‌ی کار است انتخاب شود. یکی از ویژگی‌های شرکت متروی تهران این بود که مجموعه‌هایی که توان انجام این کار را دارند، شناسایی کرد و گرد هم آورد.

به گفته‌ی دکتر طیبی، ما اول باید به توان داخلی اعتماد کنیم و تلاش کنیم این توانمندی را در قالب یک پروژه اجرایی کنیم. در ساخت واگن‌های مترو، این تصمیم‌ها گرفته شده و الحمدلله بسیار خوب پیش می‌رود؛ چنین رویکردی باید در سایر حوزه‌ها مانند حوزه‌های نفتی هم اجرایی شود.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به این‌که این نهاد نیازهای کشور را شناسایی کرده است و مرتبا با کارفرمایان در ارتباط است، گفت: اما متاسفانه به علل مختلف مانند عدم اعتماد به توان داخل، حجم عقب‌ماندگی‌ها که موجب می‌شود به سرعت به واردات رو بیاوریم و تحریم بین سه تا دوازده سال طول بکشد تا اثبات کنیم توان انجام یک کار بزرگ را در کشور داریم.

وی با اشاره به دیدار جهادگران با مقام معظم رهبری در سال ۹۷ گفت: خوشبختانه در سال ۹۷ دیداری با مقام معظم رهبری داشتیم که در جریان آن دیدار ضمن ارایه‌ی توانمندی‌ها این مسایل و مشکلات را نیز بیان کردیم و گفتیم ما می‌خواهیم شرایطی فراهم شود که بتوانیم بخش زیادی از فناوری‌های مورد نیاز کشور را تولید کنیم و با دست پر به سراغ کارفرمایان برویم. مقام معظم رهبری نیز خوشبختانه کمک کردند و این بودجه از محل صندوق توسعه‌ی ملی فراهم شد.

دکتر طیبی تاکید کرد: ما در حال حاضر، ۳۱ طرح فناورانه‌ی بزرگ را در دست اجرا داریم که یکی از آن‌ها ساخت تجهیزات مترو بوده است و دلیل این‌که به خوبی هم در حال پیشروی است، این است که بخشی از منابع آن از همان منابع ۳۱ طرح تامین شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید کارفرماها اعتماد و تیم‌های خوب را شناسایی کنند و منابع مالی لازم را در اختیارشان قرار دهند. امیدواریم ساخت تجهیزات مترو منجر به عقد قرارداد بزرگی برای ساخت حداقل ۴۰۰ واگن برای تهران و سایر کلان‌شهرها شود. این ایده می‌تواند هم مشکل اشتغال را حل کند و نیاز کشور را رفع کند.

 

 

همکاری ۲۰۰ شرکت در ساخت واگن ملی

دکتر علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این مراسم گفت: شرکت واگن‌سازی تهران که ما در آن حضور داریم در حقیقت تاکنون بیشترین سهم را در تولید واگن برای مترو داشته است و بیش از ۱۱۰۰ واگن را وارد خط کند.

وی افزود: تحولی که اکنون در حال رخ دادن است این است که در حقیقت یک جهش تولید در عمق اتفاق افتاده است. به جای این‌که ظرفیت ساخت داخلی ۳۰ درصد باشد، الان در واگن ملی این میزان به ۸۵ درصد رسیده است. چنین فرآیندی، از شروع تا زمان افتتاح در یک سال و نیم طی شده است. ۲۰۰ شرکت در سطح کشور همکاری کرده‌اند و حداقل ۷۰ شرکت دانش‌بنیان در ساخت این تجهیزات فعالیت داشته‌اند؛ بنابراین، این پروژه، پروژه‌ای کاملا ملی و اثرگذار است که می‌تواند برای صنایع دیگر نیز نمونه باشد.

دکتر آقامحمدی با ابراز امیدواری در خصوص بالا رفتن سرعت ساخت واگن‌های مترویی، گفت: امیدواریم بتوانیم فاصله دوونیم دقیقه‌ای بین قطارها داشته باشیم تا در تهران حداقل پنج میلیون مسافر را بتوان جابه‌جا کرد. این یعنی تحولی بنیادین که امیدواریم به زودی محقق شود. چنین چیزی در برنامه‌ی ششم توسعه‌‌ی پیش‌بینی شده است و امیدواریم در همین یکی دو سالی که از برنامه باقی مانده است، این کار به انجام برسد.

در ادامه، دکتر پیروز حناچی شهردار تهران با بیان این‌که پایه‌ی اصلی ساخت واگن ملی در شهرداری و با توافقی که با معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری وجود داشته، شکل پیدا کرده است، گفت: هدف این بوده است که هفت واگن قطار را تا جایی که امکان داشته باشد داخلی‌سازی کنیم. در سال جهش تولید، تقریبا ۲۰۰ شرکت داخلی در این زمینه همکاری دارند و بنا داریم ان‌شاءالله تا اوایل بهمن ماه پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

وی درباره‌ی اهمیت این طرح بیان کرد: این پروژه از آن جهت مهم است که طراحی آن در داخل انجام و تلاش شده است قطعاتی که تولید آن‌ها از لحاظ اقتصادی منطقی است در داخل تولید شود و قطار ملی را برای اولین بار داشته باشیم.

گفتنی است، دکتر حناچی و دکتر آقامحمدی با هم‌راهی دکتر طیبی از گیربکس، مقاومت‌های ترمزی دینامیک قطارهای AC، موتور کششی، تغذیه‌ی کمکی، سیستم کنترل دور موتور و تابلوی توزیع برق DC که توسط جهادگران جهاددانشگاهی علم و صنعت تولید شده بود، بازدید کردند.

 

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی بازدید پیام جهاد 5 پژوهشی


( ۱ )

نظر شما :