وبینار «کارکرد اندیشه و مبانی اسلامی در سختی ها و بیماری ها(کرونا)» برگزار شد

۰۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۱ کد : ۲۲۰۴۱ فرهنگی
وبینار کارکرد اندیشه و مبانی اسلامی در سختی ها و بیماری ها(کرونا) پنج شنبه ۳۰ مرداد ماه با ارایه دکتر محمدرضایی برگزار شد.
وبینار «کارکرد اندیشه و مبانی اسلامی در سختی ها و بیماری ها(کرونا)» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی قم، دکتر محمدرضائی در ابتدای نشست برخط گفت: مار در ایامی زندگی می کنیم که بیماری به نام کرونا، زندگی کل جهان را مختل کرده است. حال این سوال پیش می آید که انسان ها با اعتقادات، باورها و اندیشه های دینی مختلف چه تاثیراتی از بیماری دریافت کرده اند؟

استاد دانشگاه تهران گفت: اینکه چه چیزی مد نظر یک فرد خوب و یا بد است براساس باورها و اندیشه هایی که فرد دارد. بنابراین تعریف خوب و یا بد بودن هر کاری براساس اندیشه های فرد است و رفتارهای فرد براساس اندیشه های اوست.

محمدرضائی افزود: انسان ها در مواجهه با سختی ها و مشکلات به دو دسته تقسیم می شوند. یک دسته از افراد  که دارای اصالت سود و منفعت هستند، هنگامیکه با سختی و مشکلی مواجه می شوند تنها به فکر منفعت خود هستند و سود خود را در نظر می گیرند. دسته دوم که دارای باورهای دینی و گرایش های اعتقادی هستند، هنگامی که با سختی روبرو می شوند، به خدا توکل می کنند، ایثار می کنند، جان خود را فدا می کنند چرا که می دانند دنیای مادی یک بخشی از زندگی است و زندگی جاودانه ای در آینده در انتظار آنهاست.

وی ادامه داد: بنابراین تجلی اعمال، رفتار و قضاوت های ما در مورد افراد، معلول باورهای و اندیشه های ما می باشد. این طرز فکر و اندیشه است که منجر به تصمیم گیری می شود و خوب یا بد بودن هر چیزی را مشخص می کند.

محمدرضائی با طرح این سوال که باورهای اسلامی و اندیشه های دینی چگونه در زندگی ما تاثیر می گذارد گفت: خداوند انسان ها را به تامل و تفکر وادار کرده و اصولاً ارزش انسان ها به قدرت تفکر و تعلقشان است. از دیدگاه اسلامی بدترین موجودات، کسانی هستند که تعقل نمی کنند. بنابراین در آیات و روایات سفارش بسیار زیادی به انسان شده است که در مورد خود تفکر و تعقل کند چرا که این امر منجر به سعادت انسان خواهد شد.

استاد دانشگاه تهران افزود: خودشناسی اولاً باعث کمال انسان می شود، دوم اینکه باعث می شود هر فردی سهم خود را از جهان هستی مشخص کند، سوم اینکه باعث می شود انسان با خدا بهتر ارتباط برقرار کند و چهارم اینکه باعث رفع بسیاری از مشکلات می شود.

رئیس بنیاد نخبگان گفت: اینکه چه چیزی خوب ویا چه چیزی بد است به نگرش انسان ها بستگی دارد. برخی معتقدند که اگر انسان از یک مساله ای رنج می برد، آن مساله بد است و برخی دیگر معتقدند اگر رنج و سختی های دنیا دارای هدفی باشد که در نهایت انسان را به سعادت برسد آن مساله را خوب تعریف می کنند. بنابراین برخی بیماری کرونا را بدلیل رنج و سختی که بر انسان ها وارد کرده است یک نوع شر و بدی می دانند اما کسانی که به خدا اعتقاد دارند و دارای باور و اندیشه های دینی هستند، به کرونا نگاهی دیگر دارند و می گویند کرونا در واقع یک نوع آزمایش الهی است و هر اندیشه ای که از سمت محققان در مورد کرونا منتشر پیدا می کند از جانب خداوند است. بنابراین خداوند ما در این دنیا آزمایش می کند. وقتی در دنیا با یک بیماری مواجه می شویم می بایست تمام ابزارها را برای بهبود بیماری به کار گیریم چرا که اگر خداوند بیماری را به وجود آورده است قطعاً داروی آن را هم در اختیار بشر قرار داده است و انسان ها می بایست با تفکر و تعقل داروی بیمارری را بدست آورند.

محمدرضائی گفت: در سختی ها و بیماری ها، دائماً شیطان به سراغ انسان می آید و در حال گمراه کردن انسان می باشد بنابراین سفارش کرده اند که در موقع مواجهه با بیماری ها و سختی ها بسیار دعا کنید تا از شر شیطان رهایی یابید. بیماری ها در برخی مواقع باعث شکوفایی استعدادها می شود و انسان را از خواب غفلت بیدار می کند. لذا لازمه این عالم، یک نوع سختی است و وقتی انسان با سختی ها روبرو می شود، در صورتیکه انسان را از هدف الهی باز ندارد و باعث رشد و کمال نیز شود، می توان این نوع سختی را خوب تعریف کرد.

 

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی قم کرونا فرهنگی پیام جهاد 2


نظر شما :