مرور فعالیت‌های ۴۰ ساله‌ی جهاددانشگاهی در حوزه‌ی اشتغال و برگزاری دوره‌های مهارتی؛

از ارایه آموزش‌های کارآفرینی و اشتغال به ۴۰۰ هزار نفر تا اجرای طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی/ توانمندی‌های مرکز آزمون جهاددانشگاهی

/۴۰ سال خودباوری با جهاددانشگاهی(۴۷)/
۱۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۰ کد : ۲۰۹۹۷ آموزشی تجاری سازی و اشتغال
جهاددانشگاهی طی دو دهه اخیر موفق شده بیش از ۴۰۰ هزار نفر در سراسر کشور را تحت پوشش آموزش‌های عمومی و تخصصی کارآفرینی و اشتغال خود قرار دهد، آموزش‌هایی که طیف وسیعی از موضوعات عمومی کسب‌وکار، کارآفرینی و موضوعات تخصصی این عرصه را در برمی‌گیرد و موجب هدایت فراگیران به کسب‌وکار موردنظرشان می‌شود.
از ارایه آموزش‌های کارآفرینی و اشتغال به ۴۰۰ هزار نفر تا اجرای طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی/ توانمندی‌های مرکز آزمون جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، این نهاد انقلابی درگذر زمان و با تشکیل معاونت آموزشی، با شیب ملایم، اما هدفمند، توانسته در کنار آموزش عالی در حوزه آموزش‌های کوتاه مدت مهارتی نیز نقش ایفا کند، چه زمانی که حتی در زمینه‌ی آموزش‌های کوتاه‌مدت در جهاددانشگاهی، ساختار و سازمان منسجمی وجود نداشت و چه امروز که در حوزه‌ی آموزش و برگزاری دوره‌های توانمندسازی و کارآفرینی، این نهاد یکی از موفق‌ترین‌های این عرصه است.

جهاددانشگاهی اکنون در بیش از ۱۶۰ نقطه کشور دارای مرکز آموزش‌های تخصصی و مهارتی است. تمامی این مراکز بر اساس ساختاری منسجم، دستورالعمل و چارچوب مشخصی شکل‌گرفته‌اند.

 آنچه در ادامه می‌خوانید، گزارشی از اقدامات جهاددانشگاهی در آستانه چهلمین سالگرد تشکیل این نهاد درزمینه‌ی برگزاری دوره‌های مهارتی، توانمندسازی و کارآفرینی است که معطوف به راه‌اندازی کسب‌وکاری می‌شود.

 

آمار فراگیران طرح‌های اشتغال

از سال 1380 تاکنون حدود 400 هزار نفر در سراسر کشور از آموزش‌های عمومی و تخصصی کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی برخوردار شده‌اند که قریب به دو هزار نفر از این تعداد مربوط به دوره‌های تربیت مربی و مشاوره کارآفرینی است. این دوره‌ها باهدف توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های کسب‌وکار فر گیران برگزار می‌شود. همچنین در این سال‌ها، 450 هزار نفر مشاوره‌های عمومی و تخصصی شغلی را دریافت کرده‌اند.

دوره‌های مهارتی و توانمندسازی جهاددانشگاهی که مربوط به دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی است، طی سال‌های 1397 تا 1399، عمدتاً در قالب طرح‌های اشتغال برگزارشده و مجموعاً 40 هزار نفر در قالب 1800 دوره و بالغ‌بر 400 هزار نفر ساعت آموزش‌های عمومی و مهارتی معطوف به کسب‌وکار را دریافت کرده‌اند. این آموزش‌ها طیف وسیعی از موضوعات عمومی کسب‌وکار و کارآفرینی و موضوعات تخصصی کسب‌وکار را در برمی‌گیرد که موجب هدایت فراگیران به کسب‌وکار مورد هدف خود می‌شود.

جهاددانشگاهی در اجرای طرح‌های اشتغال، تلاش می‌کند از ظرفیت‌های پژوهشی، فرهنگی و آموزشی استفاده بهینه داشته باشد. در این راستا ابتدا مزیت‌های ملی و استانی مبتنی بر بازار شناسایی می‌شوند، سپس با پیشرانان، کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکارهای موفق شناسایی‌شده و به‌منظور توسعه‌ی بازار و محصول، از طریق شبکه‌سازی و زنجیره‌ی ارزش مذاکره می‌شود. تاکنون 395 مزیت و فرصت در حوزه کسب‌وکارهای خرد و خانگی در استان‌های کشور شناسایی‌شده است. این مزیت‌ها بعضاً در استان‌های کشور مشترک است.

اقدامات حوزه‌ی مشاغل نوین و مشاغل خانگی


یکی از اولویت‌های دولت در بحث اشتغال‌زایی طی سال‌های اخیر و به‌ویژه در دوران رکود اقتصاد و تحریم، اولویت‌دهی به کسب‌وکار خرد و کوچک است که نیاز به سرمایه کم و از سوی دیگر ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی دارند. به همین خاطر جهاددانشگاهی با توجه به تجارب خود درزمینه‌ی شناسایی فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی، درزمینه‌ی کسب‌وکارهای خرد و خانگی پیشنهاداتی را به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ارائه کرد که این پیشنهادات در قالب «طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی» دنبال می‌شود. بر اساس این طرح، ابتدا طرح پایلوت مشاغل خانگی در 9 استان برای 20 هزار نفر اجرا و پس از ارزیابی و موفقیت نسبی آن در گستره‌ی ملی تعمیم داده شد. به‌طوری‌که در ارائه آن طرح، توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار، بر اساس الگوی توسعه‌ی مشاغل خانگی، برای 6 هزار و 200 نفر در 24 استان با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اجرا شد. در ادامه‌ی طرح توسعه‌ی مشاغل خانگی برای 31 استان کشور با ظرفیت 54 هزار و 300 نفر نیز مورد موافقت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت و هم‌اکنون در 31 استان کشور توسط واحدهای جهاددانشگاهی در حال اجراست.

از دیگر اقدامات مهم این حوزه؛ اجرای طرحی با همکاری سازمان ملل متحد (undp) برای یک‌هزار و 600 کسب‌وکار آسیب‌دیده در اثر شیوع ویروس کرونا به‌صورت پایلوت در شهرستان ملارد است. این طرح در سه مرحله اقدام به شناسایی مزیت‌های مناطق مختلف کشور، توانمندسازی (آموزش و مشاوره) و اتصال به بازار با رویکرد پایدارسازی کسب‌وکارها و شبکه‌سازی آن‌ها کرده است.

 

برنامه‌ها برای اشتغال دانش‌آموختگان


جهاددانشگاهی بر اساس وظایف و مأموریت‌های تعریف‌شده و در چارچوب آسیب‌شناسی مسائل و مشکلات اشتغال دانش‌آموختگان، شناسایی فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی و ارائه راهکارهای عملیاتی در قالب‌های اطلاع‌رسانی، ترویج، فرهنگ‌سازی، توانمندسازی و تسهیل‌گری اشتغال، اقدامات متعددی را در سطح ملی و استان‌های کشور اجرا می‌کند.

اهم این اقدامات عبارتند از: اجرای طرح نظام جامع هدایت شغلی بر اساس مأموریت‌های محوله از نقشه جامع علمی کشور، اطلاع‌رسانی و هدایت کارجویان به بازارکار با راه‌اندازی مرکز تخصصی اطلاع‌رسانی بازارکار و نظام جامع اطلاع‌رسانی نظیر jobiran و مرکز کاریابی، اجرای طرح‌های مختلف توانمندسازی کارجویان از طریق ارائه آموزش‌های عمومی و تخصصی کارآفرینی و کسب‌وکار، اجرای طرح مربوط به ارتقای فرهنگ کارآفرینی، تدوین و اجرا و ترویج الگوهای موفق کسب‌وکار، اجرای 4 طرح در حوزه کسب‌وکارهای خرد و خانگی برای 83 هزار نفر در سراسر کشور، انجام فعالیت‌های علمی و ترویجی در حوزه‌ی اشتغال و کارآفرینی باهدف شناسایی مسائل و مشکلات اشتغال در حوزه‌های مختلف و توسعه‌ی گفتمان اشتغال در کشور از طریق برگزاری بالغ‌بر 300 نشست تخصصی، همایش، سمینار و نمایشگاه و نیز اجرای بیش از 350 رویداد استارت‌آپی کارآفرینی باهدف شناسایی ایده‌های کسب‌وکار و هدایت آن‌ها برای ایجاد استارت‌آپ‌های موفق.

 

اقدام جهادی در طرح اشتغال زنان سرپرست خانوار


بر اساس آخرین آمار معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، تعداد یک‌میلیون و 213 هزار و 731 بانوی سرپرست خانوار در کشور وجود دارد. همچنین مطابق گزارش اعلام‌شده از سوی مرکز آمار ایران در سال 1398، نرخ مشارکت اقتصادی زنان کمتر از 16 درصد است.

تجربه طرح پایلوت توسعه‌ی مشاغل خانگی بیانگر آن است، 75 درصد متقاضیان این نوع کسب‌وکار زنان نیست. لذا یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش نرخ بیکاری، توانمندسازی اقتصادی و فراهم ساختن زمینه‌ی اشتغال بانوان، مشاغل خانگی است. در این راستا معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با همکاری جهاددانشگاهی و نظارت عالیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح ملی توانمندسازی اقتصادی بانوان سرپرست خانوار که بر اساس طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی طراحی‌شده است، برای 6 هزار و 200 بانوی سرپرست خانوار در 24 استان کشور اجرا می‌کند. گفتنی است 60 درصد مخاطبان این طرح، بانوان دانش‌آموخته دانشگاهی هستند.

 

توانمندی‌ها و کارنامه مرکز آزمون جهاددانشگاهی

 

شایان‌ذکر است که مرکز آزمون جهاددانشگاهی با مجوز رسمی سازمان اداری و استخدامی، فعالیت خود را از سال 1397 شروع کرد. برگزاری آزمون‌های استخدامی، مهم‌ترین ظرفیت جهاددانشگاهی است که هم‌اکنون توسط مرکز در سطح ستاد و در واحدهای استانی جهاددانشگاهی در حال انجام است. مهم‌ترین آزمون‌های برگزارشده توسط مرکز آزمون جهاددانشگاهی را در جدول ذیل مشاهده می‌کنید:

 

 


سامانه ثبت‌نام و پاسخ‌دهی مناسب، داشتن واحدهای دانشگاهی همکار در سطح کشور، تعامل با دستگاه‌های اجرایی، مجری بودن، پاسخگو بودن آنلاین برای دوره‌های ضمن خدمت، داشتن بانک جامع اطلاعات اساتید طراح سوال، برخی از ویژگی‌های بارز مرکز آزمون جهاددانشگاهی است.

کلید واژه ها: چهلمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی دستاوردها اشتغال


( ۳ )

نظر شما :