تامین مالی کشاورزان و حذف واسطه‌ها با کشاورزی مشارکتی توسط استارت‌آپ «باغ‌بازار»

۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۳۰۷ تجاری سازی و اشتغال
در فرآیند طراحی‌شده در شرکت خلاق باغ بازار یکی از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد رویش، با کشاورزی مشارکتی، واسطه‌ی میان کشاورزان و مصرف‌کنندگان حذف می‌شود.
تامین مالی کشاورزان و حذف واسطه‌ها با کشاورزی مشارکتی توسط استارت‌آپ «باغ‌بازار»

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی، بنیانگذار شرکت باغ بازار که در زمینه کشاورزی مشارکتی فعال است درباره فعالیت‌های این مجموعه گفت: در فرآیندی که در این استارتاپ طراحی شده است، تقریبا تمام واسطه‌ها حذف می‌شوند و منابع مالی مورد نیاز کشاورزان نیز مستقیما تامین می‌شود.

سام صفوی درباره‌ی این استار‌ت‌آپ مستقر در مرکز رشد رویش جهاد دانشگاهی گفت:  این شرکت دانش‌بنیان به عنوان سامانه کشاورزی مشارکتی، یک شرکت نوپا است که موفق به دریافت عنوان "شرکت خلاق" از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده است.

وی اظهار کرد: کشاورزها و باغدارها در مراحل کاشت، داشت و برداشت و پس از برداشت به مشارکت مردم نیاز دارند؛ مثلا وقتی کشاورزی در زابل می‌خواهد انگورش را برداشت کند، باید برای انگورهایش جعبه‌های مناسب و کاغذهایی برای بسته‌بندی تهیه کرده و فکری به حال حمل و نقل استاندارد و تامین هزینه های کارگری اش بکند. معمولا پول کشاورزها در طی دوره تمام می‌شود و در حوالی زمان برداشت، برای موارد گفته شده بودجه‌ای برایشان باقی نمی‌ماند. به همین دلیل اغلب مجبور می‌شوند محصول خود را به قیمت خیلی کم به دلال‌های میوه بفروشند.

صفوی ادامه داد: برای جلوگیری از این اتفاق، به کمک این استارتاپ، مردم بخشی از محصول کشاورز را پیش‌خرید می‌کنند. مثلا اگر کشاورزان منطقه‌ای ۱۰۰ تن انگور دارند ۲۰ تن از آن را به مردم پیش فروش می‌کنند و با مبلغ آن، به نوعی تامین نقدینگی سریع و آسان  انجام می دهند.

وی با بیان این که در این فرآیند، تقریبا تمام واسطه ها حذف می‌شوند و منابع مالی مورد نیاز کشاورزان نیز مستقیما تامین می‌شود، گفت: این استارتاپ از استارتاپ‌های مرکز رشد رویش جهاد دانشگاهی به شمار می‌رود و فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرده است.

صفوی درباره یکی از طرح‌های مطالعاتی این استارتاپ در سال‌های گذشته گفت: ما در گذشته در چند استان کشور مطالعاتی درباره طرح کشاورزی شهری داشتیم. طی این طرح خانوارها می‌توانستند در شهرستان‌ها مزرعه‌های مشارکتی ایجاد کنند. البته این طرح بنا به دلایلی اجرایی نشد اگر چه پشتوانه ی آن، تجارب تیم باغ بازار در ایجاد مزارع مشارکتی بود.

بنیان‌گذار یکی از استارت‌آپ‌های مستقر در مرکز رشد رویش جهاددانشگاهی گفت: در طرح کشاورزی مشارکتی که اکنون اجرا می‌شود، خانواده‌ها می‌توانند محصول کشاورزان را پیش خرید کنند و هنگامی که محصول فروش رفت، در منفعتش سهیم باشند.  وقتی محصول به فروش رسید کشاورز و استارتاپ و مردمی که مشارکت کرده اند سهم خود را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت‌های این شرکت،  برگزاری رویدادهای آنلاین برای فروش مستقیم محصول به خانواده هاست. در این شکل، در واقع،  قبل از این که کشاورز محصول را از درخت بچیند،  توسط خانواده ها خریداری می شود و مستقیماً به دست مردمی که خریده اند می‌رسد. تمامی این فرآیند تحت نظر  استارتاپ است . حمل‌ونقل استاندارد است، به محصول نگهدارنده‌های غیرمجاز زده نشده و اگر سمپاشی شده باشد دوره احتیاطش گذشته است. علاوه بر آن، محصول قیمت مناسب‌تری دارد چون دلالی‌ها را از میان برداشته است. در واقع هم کشاورز و هم مصرف کننده نهایی محصول را با قیمت منصفانه ای می فروشند و می خرند.

صفوی با بیان این که این استارتاپ مبدع کشاورزی مشارکتی در ایران است، افزود: در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ اولین مزرعه زیستی مشارکتی ایران را در جیرفت ایجاد کردیم. تاکنون حدوداً در ۳۰ منطقه کشاورزی کشور، رویداد باغ بازار برگزار شده است و تعداد این مناطق در حال افزایش است.
برای اطلاع بیشتر از نحوه استفاده از محصولات این شرکت به وب سایت www.baghbazar.com مراجعه فرمایید.

کلید واژه ها: سازمان خواجه نصیرالدین طوسی استارت‌آپ اشتغال پیام جهاد 7


نظر شما :