۴۰ سالگی انقلاب اسلامی _جهاددانشگاهی رویش کارآیی و وفاداری/۱۵۸

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش جهاددانشگاهی خبر داد: تدوین ۵۰۴ سرفصل دوره آموزشی – تخصصی در معاونت آموزشی این نهاد

۱۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۵۰۶ تاپ خبر
دکتر حسین کلانتری اظهار کرد: بررسی ۵ هزار عنوان دوره آموزشی استخراج شده از مطالعات تطبیقی در گروه های تخصصی آموزشی هفت گانه و تهیه و تدوین ۵۰۴ سرفصل دوره آموزشی – تخصصی در گروه های کشاورزی و منابع طبیعی، کامپیوتر، فنی و مهندسی، علوم انسانی، فرهنگ، هنر و معماری و نفت و گازا از تازه ترین اقدامات دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش جهاددانشگاهی است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش جهاددانشگاهی خبر داد:  تدوین ۵۰۴ سرفصل دوره آموزشی – تخصصی در معاونت آموزشی این نهاد

دکتر حسین کلانتری مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش جهاددانشگاهی در گفت و گو با روابط عمومی این نهاد با اشاره به تازه‌ترین اقدامات این دفتر گفت: یکسا‌ن‌سازی برگزاری دوره‌های آموزشی گروه تخصصی کامپیوتر و زبان، بازنگری سرفصل‌دوره‌های آموزشی در 7 گروه تخصصی آموزشی، بازنگری فرآیندهای آموزشی، تدوین 8 کتاب آموزشی بومی سازی منابع آموزشی زبان انگلیسی Eight از 16 جلد، بروزرسانی بانک اطلاعات تخصصی‌ مورد نیاز گروه‌های تخصصی، بازنگری شرح وظایف گروه‌های تخصصی آموزشی، ورود به مباحث  اقتصاد مقاومتی (تدوین 8 دوره آموزشی و 3 محتوای آموزشی تاکنون)، برگزاری همایش های تخصصی گروه ها (برگزاری همایش فنی و مهندسی و برنامه ریزی جهت اجرای همایش هنر و همایش IT در سال جاری)، بررسی 5 هزار عنوان دوره آموزشی استخراج شده از مطالعات تطبیقی در گروه های تخصصی آموزشی هفت گانه و تهیه و تدوین 504 سرفصل دوره آموزشی – تخصصی در گروه های کشاورزی و منابع طبیعی، کامپیوتر، فنی و مهندسی، علوم انسانی، فرهنگ، هنر و معماری و نفت و گاز از تازه ترین اقدامات این دفتر است.

ور در رابطه با این که گفتمان جهاددانشگاهی چگونه به پشتیبانی وفادارانه از انقلاب اسلامی انجامید؟،‌ اظهار کرد: از زمان ایجاد مدارس به سبک نوین در سال 1230 تاکنون آموزش در ایران فراز و فرودهای فراوانی را پشت سر گذاشته و حتی در برخی از برهه‌های زمانی دست‌خوش تصمیمات نسنجیده‌ای شده و از وظیفه اصلی و اولیه خود که شکوفایی استعدادها و پرورش خلاقیت‌های جوانان متناسب با نیازهای شغلی، فرهنگی و آموزشی کشور بوده، دور افتاده است.

وی افزود: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تحول جامعه و بازار کار، نیازهای مبرمی در حوزه آموزش‌ها و توانمند‌سازی منابع انسانی کشور با رویکرد جدید در عرصه‌های گوناگون احساس شد که امکان ارایه آن توسط مراکز آموزشی رسمی کشور مقدور نبود. برخی مسایل همچون کمی‌سازی آموزش از یک‌سو و کم توجهی به تنوعات محیطی و فرهنگی از سوی دیگر نیز سبب بروز مشکلاتی در حوزه اشتغال، فرهنگ و هویت برای دانش‌آموختگان کشور شده بود. براین اساس مبتنی بر نیازسنجی مستمر در ابعاد آموزشی و بومی‌سازی دانش و فناوری‌های درون‌زا، فعالیت‌های آموزشی جهاددانشگاهی با رویکرد مساله‌محوری در چارچوب نیازهای جامعه آغاز شد و به مرور این آموزش‌ها با رویکرد تخصص محوری و ترویج یافته‌ها نیز همراه شد. 

دکتر کلانتری ادامه داد: جهاددانشگاهی با توجه به رسالت و مشی اعتقادی و انقلابی خود و هم‌چنین دغدغه سهیم شدن در رفع مشکلات فرهنگی عرصه آموزش کشور، پیشتاز ورود به این عرصه شد و فعالیت‌های مختلفی در حوزه‌های گوناگون را آغاز کرد. فعالیت‌های آموزشی فرهنگ‌محور جهاددانشگاهی، در چارجوب آموزه‌های انقلاب‌اسلامی با برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های فرهنگی، قرآنی، هنر و معارف اسلامی آغاز و به مرور بر حسب نیازهای کشور این آموزش‌ها توسعه یافت و با حفظ رویکرد نخستین به آموزش‌های تخصص محور تبدیل شد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش جهاددانشگاهی تصریح کرد: امروز این نهاد انقلابی بعد از سه دهه تجربه عملی و علمی با هدف متناسب‌‌ ساختن قابلیت‌های تخصصی افراد با دگرگونی و تحولات علمی، اقتصادی و فرهنگی کشور، همگام با آخرین تحولات آموزشی جهان و هم‌چنان با رویکرد خودکفایی و صیانت از ارزش‌های فرهنگی، انقلابی و اسلامی فعال بوده و در تمامی حوزه‌ها‌ی آموزشی از جمله: آموزش‌های تخصصی، مهارتی و پیشرفته، آموزش‌عالی و علمی کاربردی در سطح کشور فعالیت دارد.

دکتر کلانتری گفت: جهاددانشگاهی امروز با برخورداری از ظرفیت‌های آموزشی گسترده به صورت شبکه ای متنوع و پیشرفته از آموزش مورد نیاز جامعه درآمده است و در سطوح مختلف: آموزش های عالی، آموزش‌های علمی – کاربردی، آموزش‌های تخصصی، عمومی، مهارتی و پیشرفته در حال ارائه خدمات آموزشی به اقشار مختلف جامعه و تامین نیازهای آموزشی دستگاه‌ها و نهادهای عمومی و دولتی در سراسر کشور می باشد.

 

وی در رابطه با نقش ساختار منعطف جهاددانشگاهی در رفع نیازهای کشور به ویژه در هنگام فشار اقتصادی دشمن،‌گفت: جهاددانشگاهی با توجه به ویژگی‌های خود که یکی از بارزترین آن انقلابی بودن به مفهوم  قابلیت حضور در میدان‌های سخت جهت حل مشکلات  انقلاب می‌باشد، این  توانمندی را دارد که با رصد کردن شرایط محیط و نیازهای انقلاب و مردم، در صورت مشاهده مشکل و یا برخورد با مانعی در مقابل پیشرفت کشور و انقلاب به سرعت و البته در حد بضاعت و امکانات و ماموریت خود، اقدامات فوری برای مقابله با مشکل و یا رفع مانع را به عمل آورد. ساختار انعطاف‌پذیر و  به دور از قوانین و مقررات دست و پاگیر از یک طرف و تکیه  بر نیروهای انقلابی توانمند و متخصص این امکان را به جهاددانشگاهی داده است و در آینده نیز خواهد داد که بهترین تصمیمات را با اتکا به آخرین دستاورد های علمی اتخاذ نموده و بکار ببندد.

دکتر کلانتری افزود: نمونه این اقدامات  در شرایط فعلی که معضل بیکاری  به  تدریج به عنوان یک تهدید در جامعه درحال خودنمایی است اقداماتی است که جهاددانشگاهی در زمینه  ارائه آموزش‌های مهارتی  و اشتغال‌زا هم در  قالب آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی و  حرفه‌ای و هم در قالب آموزش‌های مقطع‌دار آکادمیک در   دانشگاه‌ها ، مؤسسات آموزش عالی  و مراکز علمی کاربردی  وابسته به جهاددانشگاهی  انجام می‌دهد . در کنار آموزش‌های علمی و کاربردی و مهارتی، جهاددانشگاهی با ایجاد مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری زمینه‌های لازم را برای کمک به اشتغال  دانش‌آموختگان دانشگاهی و کارآفرینان فراهم کرده است.

وی در پایان گفت: ایجاد قطب های آموزشی در واحدهای مستعد، تدوین محتوای درسی و طراحی دوره ها و برنامه های آموزشی بین المللی، تکمیل کتاب های آموزشی زبان انگلیسی و راه اندازی دوره ها در سراسر کشور، بازنگری برنامه توسعه ششم جهاددانشگاهی، یکسازن سازی و استانداردسازی محتوای برنامه های آموزشی عمومی و بخشی از تخصصی، توسعه آموزش الکترونیکی جهاددانشگاهی،‌ تدارک بانک های الکترونیکی و منابع الکترونیکی تخصصی مورد نیاز معاونت، پیاده سازی بانک های اطلاعاتی تخصصی جامع در شبکه جهاددانشگاهی و تجزیه و تحلیل گزارش های ادواری و موردی و ارایه نقاط قوت، ضعف،‏ فرصت و تهدید از برنامه های آتی این دفتر است.


نظر شما :