رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان خبر داد:

فعالیت ۷ مرکز "منش" جهاددانشگاهی در سطح کشور

۲۹ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۱:۲۸ کد : ۱۴۸ تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان تاپ خبر
دکتر بیجندی، از فعالیت ۷ مرکز نوآوری و شکوفایی "منش" این نهاد انقلابی در سطح کشور خبر داد.
فعالیت ۷ مرکز "منش" جهاددانشگاهی در سطح کشور

به گزارش‌ روابط عمومی جهاددانشگاهی زنجان، دکتر محمدصادق بیجندی رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال فارغ‌التحصیلان جهاددانشگاهی 28 فروردین در اولین جلسه شورای پذیرش و سرمایه‌گذاری مرکز نوآوری و شکوفایی (منش) جهاددانشگاهی زنجان، گفت: سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی، دو وظیفه تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان را به عهده دارد و تاکنون با حضور سه پارک علم و فناوری و 24 مرکز رشد که دو مورد آن به تازگی افتتاح شده، در حال فعالیت است.
وی با اشاره به این که پیشرفت اتفاقی نیست و باید برای رسیدن به موفقیت هدف‌گذاری کنیم، ادامه داد: بر اساس آمار و با توجه به مستندات مشاهده شده در کشورهای مختلف چون سنگاپور و برخی از کشورهای دیگر، به این نتیجه رسیدیم که در ایران مراکز شتاب‌دهنده به خوبی کار خود را انجام می‌دهند، ولی ما نیاز به مرکزی پیش شتاب‌دهنده داریم که به کمک مراکز شتاب‌دهنده بیایند و با مشاوره و قرار دادن امکانات در پیشبرد اهداف، کمک‌رسان افراد خلاق باشند.
رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه تاکنون به جز تهران، هفت مرکز "منش" در سطح کشور در حال فعالیت است، اظهار کرد: می‌توان اذعان کرد که پیشروترین استان در این زمینه، استان زنجان است و با وجود اینکه مرکز "منش" در جهاددانشگاهی زنجان پس از چند مرکز در کشور کار خود را شروع کرده، اما عملکرد چشم‌گیر این استان باعث شده است که جایگاه نخست را در این زمینه به خود اختصاص دهد، ضمن اینکه باور داریم این مراکز باید گسترش یابند و سایر استان‌ها نیز از این مرکز الگو بگیرند.
دکتر بیجندی با اشاره به اینکه در این مراکز به دنبال این هستیم که خدماتی را به افراد خلاق و دارای ایده کسب و کار بدهیم، گفت: در این مراکز بنا است تا فضا، اینترنت و سایر امکانات و خدماتی که در توان مجموعه جهاددانشگاهی است در اختیار ایده‌پردازان قرار دهیم و در بازه زمانی معینی که به طور معمول 3 تا 6 ماه است، یک شبکه و یا تیم بسازیم.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های ما در حوزه اشتغال‌زایی خوب عمل نمی‌کنند، افزود: به نظر می‌رسد باید در حوزه اشتغال‌زایی خوب عمل کرده و خلاهای موجود در دانشگاه‌ها را پر کنیم، ضمن این که می‌توانیم در همه مراکز آموزشی موجود، مراکز "منش" را نیز ایجاد کرد.
رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی با اشاره به این که در این مراکز تنها بنا است که فضا و اینترنت رایگان و سایر نیازمندی‌های ایده‌پردازان فراهم شود و پس از گسترش ایده و رسیدن به مرحله تجاری‌سازی، باید به دنبال سرمایه‌گذار برای ایده‌پردازان باشیم، گفت: نمی‌خواهیم این مراکز را با وام گرفتن ارتباط دهیم؛ چرا که معتقدیم در ایجاد کسب و کارهای کوچک و استارت‌آپی، نیازی به وام گرفتن نیست.

معاون جهاددانشگاهی:
حمایت از کالای داخلی مساوی با اشتغال و رضایت عمومی است

محمدصادق بیجندی با اشاره به شعار سال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، گفت: اگر شرکت‌ها اعم از دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان دست به دست هم دهند و با تمرکز بر شعار سال بتوانند کالایی با کیفیت و با توجه به نیاز بازار ارایه کنند، به طور حتم مردم هیچ‌گاه جنس با هویت داخلی را به جنس با کیفیت مشابه خارجی ترجیح نمی‌دهند.
وی ادامه داد: مردم می‌دانند که حمایت از کالای داخلی مساوی با اشتغال و متعاقب با این امر اقتصاد بهتر و نیز رضایت عمومی است و اگر شرکت‌ها و موسسات تولیدی با هم همکاری داشته باشند و با افزایش کیفیت محصول و جلب رضایت مشتریان و شناسایی دقیق نیاز بازار و خدمات پس از فروش، توجه کنند؛ باعث قطع شدن واردات بی‌رویه خواهند شد و در چنین شرایطی در مقابل تحریم‌های ناجوانمردانه با مشکل مواجه نخواهیم شد.
رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی، با اشاره به این که در بسیاری از منابع و ذخایر کشور مواد اولیه برای تولید بسیاری از کالاها موجود است و نیازمند واردات بسیاری از این مواد نیستیم، گفت: مشکلی که با آن مواجه هستیم در رابطه با کیفیت برخی از محصولات تولید داخل است. متاسفانه تولیدکنندگان به این موضوع توجه چندانی ندارند و در این وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان و افراد خلاق و دانشگاه‌‌ها باید به سمت کمک به تولید محصول با کیفیت با بهره‌مندی از دانش روز رفته و در حوزه کیفی‌سازی محصولات یاری‌گر تولیدکننده باشند.
دکتر بیجندی افزود: باید پذیرفت که در تولید چندان به روز نیستیم. اگر کالایی با قیمت بالا تولید می‌شود باید تجزیه و تحلیل درستی از هزینه داشته باشیم و یکی از ملزومات، بهره‌مندی از تجارب در کشورهای موفق در زمینه تولید با کیفیت بالا و قیمت متناسب است. کشورهای تولیدکننده محصولات با کیفیت هزینه‌های جانبی خود را کاهش و در فرآیندهای تولید خود اصلاح انجام می‌دهند و در نتیجه جنس با قیمت خوب و با کیفیت را ارائه می‌دهد و درصدی از سهم بازارهای جهان را نیز به خود اختصاص می‌دهند.
وی اظهار کرد: متاسفانه به بسیاری از شرکت‌های تولیدی درسطح کشور نگاه رانتی شده است و در نتیجه در تولید سعی نکرده‌اند به سراغ کاهش هزینه‌ها بروند و با هر قیمتی، محصول را تولید و به بازار ارائه کرده‌اند.
دکتر بیجندی با اشاره به این که سال جدید فرصت مناسبی است تا تولیدکنندگان در افزایش کیفیت، اصلاح روش‌ها و بهبود فرآیندهای تولید گام بردارند، گفت: باید از همه فرصت‌ها برای ارتقای وضعیت کشور گام برداشت و در این راه همه باید در کنار هم دست به دست هم داده و تلاش کنند.


نظر شما :