۴۰ سالگی انقلاب اسلامی _جهاددانشگاهی رویش کارآیی و وفاداری/۱۲۵
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی: جهاددانشگاهی نمود عینی جهاد علمی است
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: جهاد علمی یکی از بزرگترین جهادها است و جهاد دانشگاهی نمود عینی این نوع جهاد است.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان قم، آیت الله احمد مبلغی روز شنبه 13 مرداد ماه با حضور در ساختمان مرکزی این واحد، با تبریک سالروز تاسیس جهاددانشگاهی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی از واژگان و ادبیاتی است که در فضای انقلاب و در بین مردم، واژه شیرین و دلنشینی است و از کلماتی است که به محض اطلاق، به انسان نوعی خرسندی و رضایت دست میدهد.
وی افزود: جهاد دانشگاهی هم عنوان زیبایی را یدک میکشد و هم سابقه خوبی را توانسته رقم بزند و خدمات اساسی، بنیادین و مفیدی را در جامعه ارایه کرده است؛ سابقه جهاد دانشگاهی به نوعی پا به پای انقلاب تلقی میشود و به نخستین روزهای انقلاب بازگشت پیدا میکند.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خدماتی که مردم از جهاد دانشگاهی دیده اند، خدمات ملموسی است، برخی از آثار جهاد دانشگاهی، آثاری است که مقام معظم رهبری و هم مسئولین و مردم از این خدمات ابراز رضایت کردهاند.
وی در خصوص مفهوم کلی جهاد تصریح کرد: کلمه جهاد اصولا به معنای کوشش فوق العاده است؛ هر کوششی را جهاد نمیگویند و باید نوعی ویژگی در انجام آن وجود داشته باشد و این ویژگی در پرحجم بودن و یا در سختی انجام آن کار است.
آیت الله مبلغی ادامه داد: جهاد در اسلام یک نقطه محوری و محورهای تابع دارد، نقطه محوری و اساسی جهاد در اسلام، جهاد با نفس است، جهاد با نفس از یک ادبیات پر رنگ و یک محتوای مورد اصرار در نگاه دینی برخوردار است، از نظر منطق دینی اگر جهاد با نفس شکل نگیرد، مابقی جهادهای دیگر نمیتواند عنوان جهاد پیدا کند.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهاد با نفس مقوله ای است که از لحاظ تحلیلی کمتر به آن پرداخته شده است، اظهار کرد: تمام آرمانهای انسانی و الهی در جهاد با نفس شکل میگیرد، جهاد با نفس، انسان را با خداوند مرتبط میکند و از خود میرهاند و وقتی انسان از خود رهیده شود، جهاد بیرونی دیگر جنگی برای خویشتن و مطامع دنیوی نیست.
وی اضافه کرد: در جهاد با نفس، نوع نگاه انسان به آداب جنگ و تعامل با جهان بیرونی تغییر میکند، جهاد با نفس یک مقوله بسیار مهمی است که نیاز به تحلیل دارد؛ نهج البلاغه نخستین قدم برای ایجاد عدالت را، جهاد و مبارزه با نفس معرفی میکند.
آیت الله مبلغی عنوان کرد: جهاد با نفس یک بعد فردی و یک بعد اجتماعی دارد؛ بعد فردی همان تلاشی است که انسان میکند و بعد اجتماعی آن به این مربوط میشود که جهاد با نفس باید به یک جریان تبدیل بشود و علائم و نمودهای آن در جامعه مشخص شود؛ اسلام وقتی که جهاد با نفس را مطرح میکند، یعنی باید آن را اجتماعی کرد و دائما نصب العین قرار داد.
وی افزود: اگر قیام امام حسین(ع) را با نگاه جهاد با نفس ببینیم، به اصولی برمیخوریم که بسیار مهم است و این قیام را با دیگر جنگها تمایز میدهد؛ جهاد نفس باید یک گفتمان باشد نه یک ادبیات دور افتاده بین فرد و خدا، جهاد با نفس، هم ثبوتا و هم اثباتا مبنا و خواستگاه جهاد های دیگر است.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: جهاد با نفس را باید تبدیل به یک جریان اجتماعی کنیم و هنر پیامبر اسلام این بود که به نحو عجیبی جهاد با نفس را در فضای اجتماعی بروز میداد.
وی گفت: جهاد با نفس نقطه کانونی است و ابعاد دیگر جهاد مرتب از جهاد با نفس تراوش پیدا میکند که یکی از آن جهاد علمی است؛ جهاد علمی یکی از بزرگترین جهادها است و جهاد دانشگاهی نمود عینی این نوع جهاد است.
آیت الله مبلغی تصریح کرد: با کارها و اقدامات برخی جریانهای انحرافی مانند سلفیها، نوعی نامحبوبیتی در بین مردم نسبت به کلمه جهاد ایجاد شده است و همین کلمه جهاد دانشگاهی توانسته است تا حدی آن نگاه را جبران کند.
وی تاکید کرد: باید نجات کلمه جهاد را در جهان اسلام در دستور کار قرار دهیم تا نسل امروزی به کلمه جهاد، نگاه ناخوشایند نداشته باشند و برای تحقق این موضوع نیاز است که روی نظریه فکری جهاد کار کنیم و ثمرات آرامش بخش جهاد را بیشتر نشان دهیم تا وقتی که کلمه جهاد استفاده میشود میشود، کلمه جنگ تداعی نشود؛ جنگ یک بخشی از جهاد است و آن نیز در اسلام دفاعی است و باید با نسل امروز بسیار دقیق حرف بزنیم و این دقت در اسلام تعبیه شده است
نظر شما :