رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان مرکزی:
نقش مؤثر جهاددانشگاهی در تمدنسازی اسلامی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی، حجتالاسلام مهدی ایمانیمقدم رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان مرکزی، درباره برگزاری کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره ویژه اساتید دانشگاههای استان مرکزی، در خصوص ضرورت و هدف انجام مناظرات گفت: مناظرات ریشهای قرآنی دارد، خداوند در آیه ۱۲۵ سوره مبارکه «نحل» خطاب به پیامبر(ص) که فرمودند؛ «اُدْعُ إِلَى سَبیلِ رَبِّکَ بالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَجَادلْهُمْ بالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» بر این امر مهم تاکید دارند.
وی بیان کرد: برای افراد خاص و دارای اذهان منطقی برهانی و فلسفی صحبت کردن محکمترین روش استدلال است، روش تبیین حقایق موعظه حسنه است، موعظه حسنه با استفاده از مقبولات و مشهورات مردم برای ایجاد انگیزه و تقویت بینش صورت میگیرد و روش ترویج و تحکیم علم روش جدل احسن است.
حجتالاسلام ایمانیمقدم در خصوص جدل احسن اظهار کرد: جدل احسن در قالب گفتوگوهای عالمانه و سازنده، غیرپراکنده در موضوع مشخص و گفتوگویی بُردبُرد تعریف میشود؛ جدل احسن باعث از بین رفتن عداوت و کینه و تقویت محبت میشود.
جدل احسن موجب افزایش فهم انسان میشود
این مقام مسوول با بیان این که هیاهو، هیجان، مغلطه، سوت و کف، هورا و تمسخر در جَدل احسن جایگاهی ندارد، ادامه داد: جدل احسن تضارب آراء بوده و باعث زیاد شدن فهم و علم انسانها میشود؛ از اینرو خداوند در قرآن کریم پیامبر(ص) را به گفتوگوهای سازنده یا جدل احسن توصیه فرمودهاند.
وی با اشاره به این عبارت که جدل احسن با قصد تقرب به خدا نوعی عبادت به شمار میآید، اظهار کرد: با همان نگاه قرآنی مناظرات به معنای واقعی کلمه را در دستور کار قرار دادهایم. به دلیل وجود برخی مناظرات غیراخلاقی انتخابات این واژه مقداری حساسیتهایی را در فضای دانشگاهی ایجاد کرده است که بهتر است به جای مناظره از گفتوگوهای سازنده همراه با نقد استفاده شود.
حجتالاسلام ایمانیمقدم اضافه کرد: سیدالشهداء(ع) در کتاب تحفالعقول فرمودند؛ «وَمِن دَلائل العَالِم انتقَادُه لِحَدیثِه، از نشانههای عالم این است که کلامش را در معرض نقد میگذارد». ما در نهاد رهبری دانشگاههای استان و جهاددانشگاهی توصیه اهلبیت(ع) و قرآن را مبنایی برای گفتوگوهای اساتید قرار دادهایم.
وی اساتید را عالیترین مقام از حیث علمی و جایگاه اجتماعی دانست و تصریح کرد: اساتید از افراد تأثیرگذار در جامعه هستند و تمام بروز و ظهور آنان نباید سرکلاس باشد، آنان میتوانند در ساخت جامعهای پیشرفته و اسلامی ما را یاری رسانند.
نهاد رهبری و جهاددانشگاهی؛ پیگیر برگزاری مناظرات اساتید
ایمانیمقدم ادامه داد: با همین نگاه جهاددانشگاهی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها پیگیر برگزاری نشستها، گفتوگوها و مناظره اساتید شدند. برای این گفتوگوهای سازنده هم سطح دانشگاهی و هم سطح استانی پیشبینی شده است.
وی با بیان این که دبیران هماندیشی در هر دانشگاه کرسیها را مدیریت میکنند، اظهار کرد: طرح کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره توسط جهاددانشگاهی و نهاد در دو مرحله انجام میشود اگر پس از برگزاری مرحله استانی زمینه را مساعد دیدیم پیشنهاد اجرای طرح بین استانهای مجاور اعلام میشود، اما در حال حاضر برای حضور استانهای مجاور برنامهریزی صورت نگرفته است.
انجام کارهای بر زمینمانده فرهنگی؛ رسالت جهاددانشگاهی
رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان ادامه داد: یکی از رسالتهای جهاددانشگاهی انجام کارهای بر زمینمانده فرهنگی است و با همین نگاه جهاددانشگاهی به عنوان سازمان و نهاد در قالب محصول انقلاب ایجاد شد، این مجموعه انقلاب کارهایی که در شرح وظایف آنان ذکر نشده است یا اهتمام به اجرا ندارند را با نگاه جهادی انجام داده و در صدد رفع مشکلات برمیآید.
حجتالاسلام ایمانیمقدم اضافه کرد: بیشک فضای ایجاد گفتوگوی سازنده مورد تأکید رهبری است و ایشان مکرر توصیه فرمودند و در عبارتی بیان کردند که من صدبار تأکید کردم کرسیها را جدی بگیرید، با توجه به تأکیدهای بسیار رهبر معظم انقلاب برهمه ما واجب است کرسیهای نظریهپردازی را جدی بگیریم.
وی به نقش مهم جهاددانشگاهی در تحقق گام دوم انقلاب و برگزاری مناظرات با محورهای گستردهتر هم اشاره کرد و افزود: گفتمانسازی گام دوم مرهون همین تلاشهاست، گام دوم گام تحول بنیادین برای ایجاد تحقق جامعه اسلامی و سپس تمدن اسلامی است، قاعدتاً برای رسیدن به آن باید در حوزه گفتمانسازی ورود جدیتری داشته باشیم مجموعه این فعالیتها در جهاددانشگاهی میتواند مثمرثمر باشد.
نظر شما :