در هفتمین نشست گام ؛ «نقش نظام آموزشی در کاهش آسیبهای اجتماعی» بررسی شد
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد، در آستانه 40 سالگی انقلاب مقرر شد؛ سازمان جهاددانشگاهی استان یزد با همکاری دفتر امور اجتماعی فرهنگی استانداری یزد 20 نشست تحت عنوان گفت و گوهای اجتماع محور (گام) در سطح استان برگزار کند که هفتمین نشست آن به «نقش نظام آموزشی در کاهش آسیبهای اجتماعی» پرداخت.
«فخرالسادات خامسیهامانه» در این نشست با بیان اینکه بیان مشکلات در حوزه اجتماعی و جذب مشارکت متخصصین برای رفع آن یکی از مهم ترین اهداف سلسله نشستهای گام است، اظهار کرد: نشستهای گفتوگو محور گام فرصت مناسبی برای بیان دغدغه کارشناسان و مجریان در حوزههای مختلف و گوش دادن مسوولان مرتبط است.
وی ایجاد فضایی صمیمی برای بیان چالشهای اجتماعی را از جمله اهداف نشستهای گام دانست و افزود: مباحث اجتماعی و فرهنگی مسائلی چند بعدی و پازلی هستند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری یزد در ادامه با بیان اینکه نگاه تک بعدی از جمله چالشهای حوزه اجتماعی است، گفت: فاصله گرفتن از بحث خود مراقبتی از دیگر دغدغههای جدی جامعه در حوزه اجتماعی و فرهنگی است.
خامسیهامانه مردمی نشدن مباحث اجتماعی و فرهنگی را از دیگر چالشهای جدی در این حوزه عنوان و تصریح کرد: نهادینه کردن موضوعات اجتماعی بین مردم ضروری است.
«بهروز اسلامی» مدیر مرکز مطالعات اجتماعی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد نیز با بیان این که مهم ترین مولفههای اجتماعی شدن خانواده، مدرسه، گروه دوستان و رسانهها هستند، بیان کرد: در این نشست سعی داریم به نقش معلمان و نظام آموزشی در کاهش آسیبهای اجتماعی بپردازیم.
وی با اشاره به اهمیت جایگاه قشر فرهنگی و آموزش و پرورش در جامعه، افزود: در شکلگیری شخصیت فردی و اجتماعی دانشآموزان بر این شدیم تا برگزاری این نشست بیش از پیش راهکارهای توسعه و کاهش آسیبهای اجتماعی را با جذب مشارکت عمومی ایجاد کنیم.
این مسوول در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش به واسطه نوع رسالت تعیین شده نقش مهمی در آموزش شهروندی و جامعه پذیر کردن دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی ایفا میکند، گفت: در حال حاضر پایین آمدن سن اعتیاد، بلوغ زودرس، فضای مجازی و ارتباط آسان و نادرست بین دختر و پسر از جمله مواردی است که دانش آموزان و قشر جوان جامعه را تهدید می کنند.
عضویت مشاوران مدرسه در شورای آموزشی مدارس، لزوم شناسایی ظرفیت و چالشهای موجود، لزوم توجیه خانوادهها به منظور همراهی بیشتر آنها با مدرسه، تقویت آموزش مهارت زندگی(نه گفتن)، واگذاری مسئولیت به دانشآموزان، لزوم ارزیابی دانش آموزان توسط معلمان، تقویت هم افزایی عمومی کادر آموزشی و لزوم اولویت بندی برای تفکر زمانی معلمان از جمله مواردی بود که از سوی مشاوران مدارس استان یزد برای کنترل آسیب های اجتماعی، در این نشست مطرح شد.
نظر شما :