سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران تشریح کرد:
همهچیز دربارهی این روزهای ایسپا؛ از چگونگی نظرسنجی در انتخابات مجلس تا رصد مسایل روز
به گزارش روابط عمومی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، مهدی رفیعی سرپرست ایسپا بیان کرد: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در بین مسئولان و مردم همواره بهعنوان نهادی شناختهشده که صدای جامعه است و رصد مشارکت انتخاباتی مردم از موضوعاتی است که در تمام دورهها ایسپا در این زمینه فعال بوده و نزدیکترین پیشبینی به واقعیت را با کمترین ضریب خطا داشته است.
وی دربارهی چگونگی نظرسنجیها در انتخابات مجلس، توضیح داد: معمولا در انتخابات ریاست جمهوری تمرکز روی نظرسنجی ملی است و در کنارش چند موج هم نظرسنجی در تهران بهصورت ویژه انجام میشود، اما در مورد انتخابات مجلس رویه بهصورت دیگری است و از آنجا که نمایندگان و لیستهای ارائهشده در شهرها متفاوت است، به لحاظ مالی امکان برآورد استانی یا شهرستانی برای بررسی میزان محبوبیت هرکدام از کاندیداها وجود ندارد و معمولا ایسپا تمرکز اصلی را در انتخابات مجلس روی حوزهی انتخابیهی تهران دارد که شامل تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر میشود.
رفیعی افزود: در این راستا، در خرداد و شهریور سال 98 دو موج نظرسنجی با موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی بهصورت حضوری توسط ایسپا اجرا شده است و موج سوم نظرسنجی انتخاباتی بهصورت حضوری نیز هماکنون در استان تهران در حال اجرا میباشد که از 11 آذرماه شروعشده و نتایج آن هفته آینده مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
رییس ایسپا با اشاره به ماههای پیش رو تا انتخابات مجلس، اضافه کرد: یک موج نظرسنجی استان تهران نیز در دیماه و سه موج دیگر در بهمنماه خواهیم داشت و آخرین موج نظرسنجی ایسپا که بر اساس نتایج آن پیشبینی انتخابات صورت خواهد گرفت، در روزهای 29 و 30 بهمن انجام خواهد شد. همچنین در کنار این نظرسنجیها برای سنجش نرخ مشارکت سعی خواهیم کرد یک یا دو نظرسنجی ملی نیز صرفاً برای تخمین نرخ مشارکت به شیوه حضوری انجام دهیم.
وی اقدام جدید ایسپا در سال 98 را راهاندازی گروه پانل ایسپا دانست و گفت: تا این لحظه حدود 9000 نفر عضو از تمام شهرهای کشور دارد و این میزان در حال افزایش است؛ بهعنوان اولین بهرهبرداری از گروه پانل مقرر است که تا ایام انتخابات سه یا چهار موج نظرسنجی تلفنی با استفاده از گروه پانل داشته باشیم. هدف اولیه این کار بیش از آنکه تخمین نرخ مشارکت در انتخابات باشد، بحث روششناختی است و به دنبال مقایسه نتایج حاصل از پانل با نظرسنجیهای مقطعی هستیم؛ هدف دیگر ایسپا از تشکیل گروه پانل لزوما سنجش وضعیت یک متغیر در یک یا چند برهه زمانی نیست، بلکه به دنبال بررسی روند تغییرات است. در واقع با استفاده از گروه پانل میتوانیم بگوییم در مقایسه با نظرسنجیهای دوره قبل، چه تغییراتی حاصل شده است. با توجه به اهدافی که ذکر شد، ایسپا اجرای سه یا چهار موج نظرسنجی پانلی با موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی را تا زمان برگزاری انتخابات در برنامه خود دارد.
رفیعی با توجه به تغییر رویه در انتشار نتایج حاصل از نظرسنجیهای ایسپا، بیان کرد: در گذشته نتایج بهصورت حداقلی منتشر میشدند اما ایسپا در سال 96 تغییر رویهای داشته و بیشتر نتایج حاصل از نظرسنجیها را منتشر کرده است و در سال 98 نیز تصمیم بر این است که با کسب مجوز از هیات مدیره، بتوانیم بخشی از نتایج نظرسنجیها را تا حد امکان منتشر کنیم.
رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در پایان دربارهی نظرسنجی از مسائل روز جامعه در افکار عمومی، اظهار کرد: با توجه به آنکه ایسپا رصد و بازتاب اتفاقات مختلف در افکار عمومی جامعه را رسالت خود میداند، در هفته جاری طرح نظرسنجی حضوری در سطح میدانهای استان تهران در حال اجرا است که دیدگاه مردم در خصوص سهمیهبندی و افزایش قیمت بنزین، اعتراضات پسازاین اقدام، عادلانه دانستن طرح در افکار عمومی و اینکه چقدر به دولت در راستای اجرای خوب این طرح امید و اعتماد دارند سنجیده میشود.
نظر شما :