رییس جهاددانشگاهی واحد هرمزگان:
این واحد به دنبال فرهنگسازی علمی در مصرف بهینه آب است
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد هرمزگان، سهیل دادخواه 27 آبان در نشست خبری اجرای طرح نجات آب کشاورزی (داناب)، گفت: یکی از موارد مهم آگاهسازی در سطح دانشآموزان است، از سال 90 طرحی مشترک بین آب منطقهای، آموزشوپرورش و جهاددانشگاهی هرمزگان آغاز شد که نتایج بسیار خوبی در چهار دوره گذشته به ثمر نشست.
وی با بیان اینکه شرایط خوبی به لحاظ افزایش آگاهی دانشآموزان نسبت به مسایل آب داریم که با آزمونهای به دست آمده این آگاهی سنجیده شد و نتایج خوبی داشت، تصریح کرد: امسال نیز کارها شروع شده، اقلام آموزشی برای پایههای هشتم تا یازدهم آماده شده است و تا حدود دو هفته دیگر افتتاحیه این طرح با حضور استاندار برگزار میشود.
دادخواه با اشاره به اینکه جلسات آموزشی برای معلمان نیز برگزار شده است، اظهار کرد: جشنوارههای آثار ادبی، نقاشی، عکس و فیلم و هر چیزی حساسیت بچهها به آب را بیشتر کند را در برنامه داریم و از آثار برتر تقدیر و در موزه آب منطقهای نگهداری میشود.
وی در خصوص نقش جهاددانشگاهی در این طرح، بیان کرد: جهاددانشگاهی در دهه اخیر از مسوولیتهای اصلیاش در زمینه توسعه علم و فناوری بوده است و در این حوزه سعی کردیم نقش عمدهای در کشور و استان هرمزگان ایفا کنیم.
رییس جهاددانشگاهی واحد هرمزگان با اشاره به اینکه این بحث از پژوهشهای کاربردی و تجاریسازی و حمایت از شرکتهای دانشبنیان و افراد خلاق و ایدههای خلاقانه و تولید ثروت مجموعه فعالیتهای جهاددانشگاهی هرمزگان بوده است، اظهار کرد: از مباحث و مسایل اصلی استان هرمزگان بحث آب است که از سال 85 مرکز خدمات تخصصی آب و انرژی را راهاندازی کردیم که در زمینه مختلفی کار میکند؛ یک بعد بحث پژوهشی است که ماحصل آن تولید دستگاه تولید آب از رطوبت هوا است و در سالهای گذشته مورد اقبال بود و اکنون نیز بر روی نسلهای جدید کارکرده و برنامههای تجاریسازی خود را دنبال میکنیم و یکی دیگر از برنامههای این کانون، فرهنگسازی در حوزه آب است تا نتیجه این فعالیتها به این موضوع ختم شود که فناوریای ایجاد کنیم تا از منبع رطوبت، آب تولید کرده و برای استفاده بهینه از آبی که داریم فرهنگسازی کنیم.
دادخواه با بیان اینکه چون ظرفیت جهاددانشگاهی در کارهای تسهیل گری زیاد است کمک میکند به یاری دستگاههای اجرایی بشتابیم، تصریح کرد: معاونت پژوهش فعالیتها را دنبال میکند، معاونت آموزشی نتایج را ترویج میکند و معاونت فرهنگی با ابزار ایسنا میتواند به ترویج آن کمک کند.
وی با اشاره به اینکه یکی از مصادیق این همکاریهای همین طرح داناب است، عنوان کرد: آموزشوپرورش و آب منطقهای استان هرمزگان دستگاههای بزرگی با رسالتهای مهمی هستند و جهاددانشگاهی توانست ارتباطی بین دو دستگاه برقرار کند تا کار فرهنگسازی را در بعد علمی انجام دهیم.
رییس جهاددانشگاهی واحد هرمزگان ادامه داد: امید داریم در فازهای بعدی طراحی کتابچه و تولید محتوا مناسب منتشر شود و در اختیار اساتید و فرهنگیان قرار بگیرد تا با یک کار علمی دانشآموزان را تحت آموزش قرار دهیم.
وی با بیان اینکه نتیجه کار علمی فعالیت صورت گرفته را منتشر خواهیم کرد، افزود: این موضوع چهارچوب نظاممند و علمی دارد، دانشآموزان نمونهگیری شدهاند و در قالب برنامههای ما آموزش داده شدهاند و با پیشآزمون و پسآزمون سنجیده میشوند.
دادخواه اظهار کرد: هرگونه خلائی در این حوزهها وجود داشت، جهاددانشگاهی میتواند ورود و تسهیل گری کند که نمونه آن اجرای طرح مشاغل خانگی به کمک اداره کل کار، تعاون و رفاه امور اجتماعی است.
وی ادامه داد: با نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، اداره کل ورزش و جوانان و سایر دستگاههای اجرایی طرحهای دیگری در دست اجرا داریم که در سال 98 بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری، با تاکید بر ظرفیتهای جهاددانشگاهی توجه بیشتری از سازمانها به جهاددانشگاهی ایجاد شد و در سطح ملی تفاهمنامههای بزرگی به وقوع پیوست که به استان هرمزگان نیز تزریق شد و شاهد تحولات بزرگی در آینده خواهیم بود.
رییس جهاددانشگاهی واحد هرمزگان با اشاره به اینکه سعی کردیم جهاددانشگاهی را بهعنوان مجموعه دانشگاهی چابک تعریف کنیم که در هر زمان با شرایط مختلف جامعه بتوانیم خدمات لازم را ارایه کنیم، تصریح کرد: کمک گرفتن از نهادهای عمومی غیردولتی در همین مواقع کاربرد دارد تا به کمک دستگاههای اجرایی بیابند.
وی با بیان اینکه با ماموریتها و برنامههای جدید خود را وفق میدهیم تا جهاددانشگاهی به کمک کشور در شرایط مختلف بیاید، عنوان کرد: در سنوات اخیر و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری به اقتصاد دانشبنیان و درونزایی اقتصاد، تاکید جهاددانشگاهی به توسعه علمی و فناورانه است.
دادخواه در پایان گفت: ابزارهای آموزش نیز به کمک میآیند تا اقتصاد دانشبنیانی که سندش در حال تنظیم است را در تحقق اقتصاد دانشبنیان کمک کند.
در ادامه موسی دادی زاده در این نشست خبری گفت: آنچه آموزش پرورش را بر آن داشته تا در طرح داناب حضور فعال داشته باشد، سند تحول آموزشوپرورش است که تقویت و توسعه تعاملات نظام آموزش با سایر نهادهای آموزشی به همین منظور برای نیازهای فوری و عمومی جامعه صورت میگیرد و نجات آب یکی از این مسائل است.
مدیرکل آموزشوپرورش استان هرمزگان با اشاره به این که در ساعتهای 6 گانه نظام آموزشی کشور ایجادشده، ساعت زیستی چگونگی حفاظت از محیط ریستی که در آن زندگی میکنیم به آموزشوپرورش سپردهشده است، تصریح کرد: در راستای تحقق آن با سازمانها و نهادهای مختلفی تفاهمنامه داریم که یکی از این موارد نجات آب است که برای زیستگاه انسان لازم است.
وی بابیان اینکه ساعت علمی و فناورانه باهدف شناسایی الگوها مختلف و روابط بین پدیدههای مختلف و استفاده از یافتههایی که در این زمینه وجود دارد، ایجادشده است و دانشآموزان در این ساعت میتوانند مطالعات و پژوهشهایی داشته باشند، اضافه کرد: ساحت اعتقادی و مذهبی نیز یکی دیگر از اینها برای حراست از پدیدههایی که خداوند در اختیار ما قرار داده دانشآموزان با صرفهجویی آشنایی پیدا میکنند.
دادی زاده اضافه کرد: ساعت اجتماعی نیز مسئولیت اجماعی بچهها را نسبت به نسلی که در آن زندگی میکند و نسلهای آینده به دانشآموزان میآموزیم و دانشآموزان با این آگاهی تبدیل به عادت و به فرهنگ تبدیل میشود.
وی بابیان اینکه برای ایجاد فرهنگ نیاز به آگاهی سازی داریم، اظهار کرد: طرح داناب نیز به دنبال اهداف بلندمدتی است که نمونه آن در طرح استفاده بهینه از آب به دنبال ایجاد فرهنگ هستیم.
دادی زاده با اشاره به اینکه ابتدا تعریف کردیم بالای 10 سال باید برای تبدیل به فرهنگ روی آن کار شود و شهروندان آینده ما دانشآموزان هستند ازاینرو به سراغ مدارس رفتیم از پایه هفتم تا دوازدهم آگاهسازی را انجام میدهیم و تبدیل این رویه به عادت و فرهنگ صورت میگیرد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان هرمزگان ادامه داد: ما باید بیشتر به فکر صرفهجویی در کشاورزی باشیم، 50 درصد جمعیت استان در روستاها هستند و همین دانشآموزان مهندس کشاورزی و کشاورز میشوند و افرادی که بهصورت صنعتی و سنتی کار میکنند، این آموزشها در این موارد نیز به کار میآید.
وی تصریح کرد: پیرامون آموزشها امسال جهاددانشگاهی بهعنوان مشاور طرح جزواتی را بر مبنای ساعتها مختلف آموزش و پروش تهیهکرده که در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد، بهگونهای کتابها طراحیشده که بیشتر شکل و نمودار است تا دانشآموز ترغیب شود.
دادی زاده افزود: در کل استان هرمزگان شش منطقه آموزش پرورش، با یک هزار و 470 نفر در قالب تیمهای سهنفره شرکت میکنند، 679 مدرسه شامل 490 در مقطع متوسطه اول و 199 در مقطع متوسطه دوم ناجی هستند و حدود 26 هزار نفر در این طرح تحت پوشش هستند که از هر مدرسه سه نفر ناجی انتخاب میشوند تا بهعنوان الگو کارها را پیگیری کنند.
همچنین جمشید عیدانی در این نشست خبری گفت: بر اساس سیاستهای اصلاح الگوی مصرف دستگاهها موظف شدند، برنامههایی اجرا کنند که یکی بالا بردن دانش آبی است که ردههای مختلفی دارد و براساس نظرسنجیها بهترین روش شروع از ردههای سن پایین و مدارس است.
معاون حفاظت و بهرهبرداری منابع آب استان هرمزگان با بیان اینکه شرکت سهامی آب منطقهای جز معدود شرکتهایی است که بدنهاش بیش از 70 درصد کارشناس ارشد و دکترا هستند، خاطرنشان کرد: این بدنه نمیتوانست برای انتقال اطلاعات منتقل شود و نیاز به حلقه دیگری نیز چون جهاددانشگاهی برای پردازش اطلاعات و اداره کل آموزشوپرورش برای انتقال مفاهیم بود.
وی ادامه داد: 95 درصد آب مصرفی در کشاورزی، 3 درصد شرب و بهداشت و 2 درصد در صنعت مصرف میشود پس هرچه در کشاورزی بیشتر رعایت کنیم بهتر است.
عیدانی با بیان این که دانشآموزان میتوانند توضیحات لازم را به خانوادههای خود منتقل کنند و ذهن جامعه بالاسری خود را درگیر این موضوع کنند، تصریح کرد: تفاهمنامههای زیادی در این زمینه وجود داشت، ابتدا خود حضور پیدا میکردیم که در مدارس و مشکلاتی داشت و بازخوردی که میخواستیم به دست نیامد و سنجش و پایش برای اثربخشی را نداشتیم پس از مدتی نتیجه گرفتیم تنها طرحی که آموزش، عملکرد و پایش را میتوانیم در آن داشته باشیم، طرح کنونی است که تمام موارد دیدهشده و سنجیده میشود.
وی با اشاره به این که در هر استان برای جلو بردن طرح تعامل بخشی، برخی دشتها پایلوت تعریف شدند، بیان کرد: شمیل، میناب، رودان و جناح مسایل و مشکلاتشان بهسازی میشود و در صورت نتیجه خوب در این پایلوتها بهکل استان توسعه مییابد.
معاون حفاظت و بهرهبرداری منابع آب استان هرمزگان بابیان اینکه برای نمایندگان کشاورزان و صنوف جلساتی آموزشی از طریق طرح داناب برگزار میشود، عنوان کرد: کاش بهجای انرژی که روی سوخت گذاشته میشود بر روی آب گذاشته میشد چون سوخت جایگزین دارد اما آب هیچ جایگزینی ندارد.
عیدانی در پایان گفت: جمله "آبشیرینکن برای کشاورزی ایجاد کنید" عجیب است، کشاورزان با آب رایگان نمیتوانند کشاورزی اقتصادی داشته باشند، چطور با آبشیرینکن که قیمت بالایی دارد، کشاورزی کنند!
نظر شما :