رییس مرکز فعالیتهای قرآنی جهاددانشگاهی خبر داد:
حضور بیش از ۱۴۰۰ نفر در طرحهای دانشجومعلم قرآن
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل ازایکنا، زهرا نقیزاده رئیس مرکز فعالیتهای قرآنی جهاددانشگاهی، در آیین افتتاحیه سومین دوره طرح دانشجومتدبرقرآن کریم اظهار کرد: جهاددانشگاهی یکی از نهادهای انقلابی است که بخش فرهنگی، آموزشی و پژوهشی ۳ معاونت مهم آن است و مهمترین کار فرهنگی آن در مرکز فعالیتهای قرآنی انجام میشود که ۸ مرکز را زیر پوشش قرار داده است.
وی مرکز مطالعات میان رشتهای قرآنی، خبرگزاری بینالمللی قرآن ایکنا، مرکز رشد واحد فناور و هنرهای قرآنی، مرکز آموزش قرآن، مرکز مشاوره سبک زندگی قرآنی، مرکز مطالعات میانرشتهای قرآن کریم، مرکز فعالیتهای دانشجویی، استودیو مبین و مرکز دانشجومعلم قرآن را از جمله مراکز زیرمجموعه فعالیتهای قرآنی برشمرد.
رئیس مرکز فعالیتهای قرآنی دانشجویان جهاددانشگاهی گفت: با بررسیهای انجام شده در سالهای ۹۳ و ۹۴ مشخص شد دانشجویان رغبت کمتری به حضور در محافل قرآنی با حضور اساتید باسابقه دارند و تمایل دارند مطالب را از همسالان خود که با روحیات آنها بیشتر آشنا هستند، دریافت کنند، بنابراین مرکز دانشجو معلم ذیل مرکز فعالیتهای دانشجویی را راهاندازی کردیم.
وی ادامه داد: هدف از اجرای طرح دانشجومعلم این بود که دانشجویان توانمند و علاقهمند را به معلمان قرآن تبدیل کنیم و این معلمان، قرآن را به سایر دانشجویان بیاموزند. دورههای دانشجومتدبر قرآن دارای ۳ فاز دانشافزایی، مهارتافزایی و اشتغالزایی است.
نقیزاده با اشاره به اینکه در فاز اول دانش افزایی، دانشجویان آموزش دیده و توانمند شده به حدی از رشد رسیدند که با آزمون ورودی وارد این مرکز میشوند، گفت: در فاز مهارتافزایی به آنها مهارت تدریس معلم قرآن شدن و اخلاق قرآنی آموزش داده میشود و در فاز ۳ دانشجویان معلمان جهاد دانشگاهی میشوند و با دریافت حقالتدریس در خوابگاهها و دانشگاهها به بقیه دانشجویان آموختههای خود را میآموزد.
وی خاطرنشان کرد: در این مرکز ۵ دوره معلم قرآنی وجود دارد که ابتدا به دورههای اولیه روخوانی و روانخوانی اختصاص دارد، دانشجویانی که ۸۰ درصد نمره تجوید سطح ۱ را اخذ کنند و در امتحان ورودی پذیرفته شوند، در دورههای دانشجومعلم سطح یک شرکت میکنند و معلم روخوانی و روانخوانی میشوند.
رئیس مرکز فعالیتهای قرآنی دانشجویان جهاددانشگاهی افزود: در مرحله دوم دانشجویانی که در بخش تجوید در سطح بهتری قرار دارند دانشجومعلم فصیحخوانی میشوند. مرحله سوم به دانشجویانی که تجوید را در سطح عالی میدانند اختصاص دارند و اینها عنوان دانشج معلمان تجوید ابتدایی قرآن را کسب میکنند و در گام چهارم دانشجو معلمان تدبر میشوند.
وی با بیان اینکه سطح یک دوره دانشجومتدبر قرآن به شکل حضوری و سطح ۲ و ۳ به شکل مجازی برگزار میشود، بیان کرد: پس از پایان این دورهها دوره متمرکز در مرداد ماه برگزار میشود. دانشجویان ۴ ترم میآموزند که چگونه خودشان در قرآن تدبر کنند و به دیگران یاد بدهند که چگونه در قرآن تدبر کنند.
این مسئول هدف از این دورهها را باز کردن راهی برای نهضت قرآن آموزی دانست و گفت: دانشجویان می توانند در دورههای روخوانی، روانخوانی و فصیحخوانی ثبت نام کنند و این سازمان از آنها حمایت میکند. تا کنون ۱۴۸۰ نفر در طرحهای روخوانی، روانخوانی و فصیحخوانی قرآن شرکت کردند و در این راستا ۴۵ دوره برگزار شده است.
مهدی محمدصالحی سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان زنجان نیز در این آیین اظهار کرد: دوره طرح دانشجومتدبر قرآن کریم ۶ روزه برگزار میشود و شرکتکنندگان با روشهای مختلف در مورد تدبر در قرآن آشنا میشوند.
وی با تأکید بر اهمیت فعالیتهای قرانی در بین دانشگاهیان ابراز کرد: دانشجویان با گذراندن این دورهها میتوانند سفیران قرآنی برای خوابگاههای دانشجویی، دانشگاهها و اردوهای جهادی باشند.
تورج رحمانی رئیس پیام نور زنجان نیز در ادامه این مراسم تصریح کرد: قرآن نور علی نور را به ما منتقل میکند و اعتقاد راسخ دارم که قرآن نه تنها در محتوا و معنا پر از فیض و برکت است بلکه در تک تک حروف و کلمات این نورانیت و برکت ساری و جاری است.
وی ادامه داد: ارتباط با قرآن حتی در بخش فیزیکی انرژی به همراه میآورد و اگر وارد محتوا شویم بهرهمندی آن صد چندان میشود. سیر در معنا و محتوای قرآن به معنای سیر در نور بیانتها است.
رحمانی خاطرنشان کرد: آنچه قرار است با قرآن کریم به ما برسد در آیه آغازین سوره بقره گفته شده «قطعا این کتابی است برای متقین» و امیدوارم ما جزو آن کسانی باشیم که قرار است از هدایت قرآن بهره ببریم.
نظر شما :