معاون فرهنگی جهاددانشگاهی:
صداقت در نظرسنجی را نباید فدای مصلحت کرد/ دیدهبانی صادقانهی ایسپا
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایکنا، دکترعیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در پنجمین نشست مدیران اجرایی شعب استانی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که ۱۲ آبانماه در محل سالن همایش خبرگزاری ایکنا برگزار شد، اظهار کرد: نظرسنجی در جوامع با منابع محدود، یک ابزار مهم برای پیشبرد اهداف و پروژههای مختلف است. نظرسنجی یک گفتگوی بین گروهی برای افرادی است که هیچ تریبونی برای سخنرانی ندارند. در واقع نظرسنجی، رسانه افراد خاموش جامعه است. اگر جامعه را یک موجود زنده در نظر بگیریم، نظرسنجی آزمایشگاه این جامعه است.
وی در ادامه با بیان اینکه مجموعهای که بخواهد در حوزه نظرسنجی فاخر شود، باید چند ویژگی داشته باشد، اظهار کرد: مجموعه متولی نظرسنجی نخست باید شناخت درستی از مسئلهای که قرار است مورد سنجش افکار عمومی قرار بگیرد، داشته باشد و شاید یکی از وجه ممیزهای ایسپا با دیگر مجموعهها برخورداری از چنین شناخت درستی باشد.
دکترعلیزاده ویژگی دوم را نیروی انسانی علاقمند و متخصص دانست و تصریح کرد: یکی از نقاط قوت ایسپا و کل مجموعه جهاد دانشگاهی انسجام تشکیلاتی بالا به همراه نیروهای انسانی علاقمند است. این ویژگی باعث شده که سرعت عمل بسیار زیادی در انجام بسیاری از کارها داشته باشیم.
وی ادامه داد: اعتماد نظام، حاکمیت و مردم به یک مجموعه نیز ویژگی بارز دیگری است که خوشبختانه در این سالها توانستیم این اعتماد را به وجود بیاوریم و امین حاکمیت و مردم باشیم و بتوانیم بسیاری از مسائل مهم جامعه را صادقانه اعلام کنیم.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه نظرسازی در یک مجموعه نظرسنجی خیانت است، گفت: هیچگاه نباید صداقت را فدای مصلحت کرد. خوشبختانه هیچیک از مجموعههای فرهنگی جهاد دانشگاهی مانند ایسپا، ایکنا و ایسنا و دیگر مراکز فرهنگی هرگز صداقت را فدای مصلحت نکردهاند.
دکترعلیزاده با بیان اینکه یکی از موارد مهم در هر نظرسنجی، تحلیل دادههای آماری است، گفت: یک داده خام نمیتواند اطلاعات لازم را ارائه کند، بلکه باید این اطلاعات را تحلیل کرد.
وی با تأکید بر اینکه ایسپا همیشه با استقلال کامل به بررسی نظرات مردم در رابطه با مسائل مختلف جامعه پرداخته است، اظهار کرد: هیچ کس نمیتواند ادعا کند ایسپا برای خوشایند حکومت، افراد یا جریانها نظرسنجی انجام داده است.
دکترعلیزاده تأکید کرد: مسئولین باید ظرفیت خود را در برابر نظرسنجیها افزایش دهند و آرام آرام این فرهنگ را از بین ببرند که نظرسنجی به معنی رد یا تأیید یک مجموعه است.
وی در رابطه با انتخابات پیشروی مجلس شورای اسلامی گفت: در افکارسنجی، دعوت به انتخابات و هدایت به سوی انتخابات وجود ندارد، چون اساساً رسالت این مراکز نیست. ما میتوانیم میزان مشارکت یا گرایشهای مردم به جریانات در انتخابات را بررسی کنیم، نه اینکه آنها را دعوت به رای دادن یا ندادن بکنیم. این کار را میتوانیم در رسانههایی مانند ایسنا و ایکنا انجام دهیم و مردم را برای حضور پرشور در انتخابات دعوت کنیم.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ایسپا را به دیدهبان در یک میدان جنگ تشبیه کرد و گفت: دیدهبان هیچگاه وارد میدان جنگ نمیشود، بلکه آن را رصد میکند و اطلاعات لازم را ارائه میدهد.
وی با تأکید بر اهمیت دقت، صحت و سلامت نظرسنجیها گفت: نباید خستگی یک پرسشگر یا سهلانگاری او موجب یک گزارش غلط شود، چرا که تا سالها به این گزارش استناد میشود، لذا صحت، سلامت و دقت باید در اولویت هر مرکز نظرسنجی قرار بگیرد.
نظر شما :