طرح توسعه مرکز علمی-کاربردی جهاددانشگاهی البرز به بهره برداری رسید

۲۳ مهر ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۵ کد : ۱۲۲۴۱ آموزش و کارآفرینی
​​​​​​​مراسم بهره‌برداری از طرح توسعه مرکز علمی-کاربردی جهاددانشگاهی البرز دوشنبه ۲۲ مهرماه با حضور مسوولان جهاددانشگاهی و دانشگاه علمی-کاربردی برگزار شد.
طرح توسعه مرکز علمی-کاربردی جهاددانشگاهی البرز به بهره برداری رسید

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی البرز، آیین بهره برداری طرح توسعه مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی کرج، دوشنبه 22 مهرماه با حضور دکتراحمد شریفی زاده معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، دکتر محمد صادق بیجندی معاون آموزشی جهاددانشگاهی، دکتر مختار جلالی معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر محمد علی گودرزی رییس موسسه آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی، رییس، معاونان و همکاران جهاددانشگاهی البرز برگزار شد.

در طرح توسعه مرکز علمی-کاربردی جهاددانشگاهی البرز، علاوه بر نوسازی و بهسازی، 15 کلاس جدید هم به این مرکز اضافه شده است. این مرکز در رشته‌های هنر دانشجو می‌پذیرد و تنها مرکز علمی-کاربردی هنر استان البرز است.

 

نظارت‌های دانشگاه علمی-کاربردی به ارتقای این دانشگاه کمک می‌کند

دکترمحمدصادق بیجندی در این مراسم اظهار کرد: برخی نهادها نظارت گریز هستند و همین باعث شده در پیشبرد اهداف خود با مشکل مواجه شوند.

وی با اشاره به نظارت مستمر بر روند توسعه مرکز جهاد دانشگاهی ادامه داد: بی شک اگر این نظارت‌ها نبود این پروژه با این کیفیت و در زمانبندی اعلام شده به پایان نمی‌رسید.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: مراکز آموزش علمی-کاربردی جهاددانشگاهی با وجود آن که خود از نظارت درونی جهاددانشگاهی برخوردار است اما از نظارت‌های بیرونی دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز به شدت استقبال می‌کند و آن را در راستای رشد و ارتقای مراکز قلمداد می‌کند.

این مسوول تصریح کرد: وضعیت مرکز قبلی علمی-کاربردی جهاددانشگاهی البرز به دلیل شرایط اضطراری پیش آمده مناسب نبود و خوشبختانه با تغییرات صورت گرفته این مرکز به فضایی مناسب برای تحصیل دانشجویان تبدیل شده است.

وی توضیح داد: در حال حاضر این مرکز از استانداردهای نسبی یک فضای آموزشی برخوردار است و امیدواریم با تکمیل فازهای بعدی توسعه‌ای، شاهد تغییرات محسوسی در امکانات و تجهیزات این مرکز در طول سال‌های آتی باشیم.

دکتر بیجندی با اشاره به ضرورت افزایش نظارت بر عملکرد مجموعه جهاددانشگاهی توضیح داد: سیستم نظارت درونی جهاددانشگاهی بسیار فعال است ولی رشد و تغییر زمانی اتفاق می‌افتد که شاهد افزاش نظارت‌های بیرونی بر این مجموعه باشیم.

وی گفت: بدون شک اگر نظارت‌های بیرونی نبود، بخش‌های مختلف جهاددانشگاهی از جمله پروهشگاه رویان به موفقیت امروز خود دست نمی‌یافتند.

 

فضای علمی-کاربردی‌های جهاددانشگاهی به 155 هزار مترمربع می‌رسد

در ادامه دکتر محمدعلی گودرزی بیان کرد: اگر حمایت ریاست دانشگاه علمی-کاربردی استان نبود این مرکز الان سرنوشت دیگری داشت.

رییس موسسه آموزش علمی-کاربردی جهاددانشگاهی با اشاره به سابقه فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه آموزش‌های علمی-کاربردی، افزود: پیش از شروع فعالیت دانشگاه علمی-کاربردی، این نهاد به صراحت از اجرای دوره‌های علمی-کاربردی و ایجاد ساز و کاری مناسب برای اجرای این دوره‌ها سخن به میان آورده بود.

وی در ادامه اضافه کرد: جهاددانشگاهی در سال 77 اولین مرکز را راه‌اندازی کرد و در سال 91 تبدیل به موسسه شد و در حال حاضر با 40 مرکز مشغول فعالیت است، مجوز مرکز بوشهر هم گرفته شده و به زودی چهل و یکمین مرکز هم در استان بوشهر کار خود را شروع خواهد کرد.

رییس موسسه آموزش علمی-کاربردی جهاددانشگاهی با بیان این که تلاش همیشگی ما بر فراهم‌سازی فضای خوب برای مراکز علمی-کاربردی بوده است گفت: این نهاد در حال حاضر 155 هزار مترمربع فضای کالبدی در این بخش دارد که طی هشت تا 9 سال ساخته شده و این یک موفقیت قلمداد می‌شود.

وی در خصوص مرکز علمی-کاربردی جهاددانشگاهی البرز هم اظهار کرد: فعالیت این مرکز از سال 86 شروع شده و جزو مراکز خوب جهاددانشگاهی به شمار می‌رفته است؛ نوسازی این مرکز هم در یک حرکت جهادی انجام شده و اکنون آمادگی پذیرش دانشجو در حوزه فرهنگ و هنر را دارد.

 

این مرکز تنها مرکز علمی-کاربردی هنر استان البرز است

احمدرضا فیروزی ۲۲ مهر، گفت: امروزه در ادبیات توسعه، مبحث دانشگاه کارآفرین را داریم که مشخصه‌های یک دانشگاه پیشرو و توسعه‌یافته را دارد و در بستر اقتصاد مبتنی بر دانش و آگاهی شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: این دانشگاه‌ها هم ماموریت‌های آموزشی و علمی پژوهشی را مد نظر دارد و هم به ماموریت سومی قایل است که آن را از سایر دانشگاه‌ها متمایز می‌کند. در این ماموریت، دانشگاه به نوآوری و توسعه فناوری‌ها اهمیت می‌دهد که با رویکرد نیازگرایی که در تعامل با محیط پیرامونی خود دارد باعث اشتغالزایی، رفاه و بهره وری در سازمان می‌شود.

رییس جهاددانشگاهی البرز افزود: دانشگاه علمی کاربردی نیز با ماموریت‌هایی که برای خود تعریف کرده است می‌تواند شاخصه‌های یک دانشگاه کارآفرین را دارا باشد و این مستلزم این است که تلاش شود استانداردهای لازم بیش از پیش در این دانشگاه عملیاتی شود.

وی در خصوص طرح توسعه دانشگاه علمی-کاربردی جهاددانشگاهی البرز هم گفت: بازسازی و بهسازی این فضا از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده بود و با یک کار جهادی و تلاش‌های شبانه‌روزی موفق شدیم این کار را به پایان برسانیم.

فیروزی با بیان این که اشکالات قبلی در ساختمان این مرکز با بهسازی‌های صورت گرفته رفع شده است افزود: سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و شبکه برق ساختمان هم جدید شده است.

وی با اشاره به ایجاد ظرفیت جدید فیزیکی در ساختمان مرکز علمی-کاربردی جهاددانشگاهی البرز و اضافه شدن ۱۵ کلاس درس و کارگاه تصریح کرد: اهدافی که ما در این مرکز دنبال می‌کنیم در رشته‌های هنر است و به عبارت دیگر تنها مرکز علمی-کاربردی در استان هستیم که در حوزه هنر فعال است و امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

رییس جهاددانشگاهی البرز در پایان اعلام کرد: بنا داریم در فاز بعدی ساخت سالن اجتماعات مرکز را شروع و همچنین فضای محوطه مرکز را بهبود بخشیم.

 

5 برابر کشورهای توسعه یافته مرکز آموزشی داریم/ فعالیت 541 مرکز علمی کاربردی در کشور

مختار جلالی معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در مراسم بهره برداری طرح توسعه مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی کرج اظهار کرد: تعداد مراکز آموزش عالی ایران پنج برابر کشورهای توسعه یافته است و با این اوصاف باید گفت از نظر تعداد این مراکز کمبودی نداریم.

وی با اشاره به رسالت مراکز علمی کاربردی ادامه داد: این مراکز دایر شدند تا خلاء نسل دوم دانشگاه‌ها که بیشتر بر پژوهش محوری متمرکز بودند را رفع کنند.

این مسوول توضیح داد: مراکز علمی کاربردی نقش به سزایی در پیوند بین علم و عمل و تجربه دارند و به دنبال افزایش مهارت آموزی بین دانشجویان هستند.

وی با اشاره به افزایش کیفیت و استانداردسازی آموزش‌های مراکز علمی کاربردی افزود: در این راستا تعداد مراکز علمی کاربردی از هزار و 100 مرکز به 541 مورد رسیده است.

جلالی با بیان این که دانشگاه علمی کاربردی به دنبال افزایش دانشجویان خارجی است، گفت:در حال حاضر 550 دانشجوی خارجی در مراکز علمی کاربردی کشور درحال تحصیل هستند که در صددیم تا چند سال آینده این تعداد به 10 هزار نفر برسد.

وی با اشاره به مهمترین رسالت مراکز عملی کاربردی افزود: ما به دنبال تربیت افراد کارآفرین هستیم نه کارجو و برای تحقق این هدف از حداکثر توان خود استفاده می‌کنیم.

جلالی با اشاره به رسالت جهاددانشگاهی در تربیت دانشجویان مهارتی اظهارکرد: جهاددانشگاهی جهاد سازندگی است و در طول انقلاب ثابت کرده در انجام کارهایی که بسیاری از نهادها از عهده انجامشان بر نمی‌آیند، موفق بوده است.

وی افزود: امیدواریم با تکمیل فازهای بعدی توسعه مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی تا پنج سال آینده این مرکز به یکی از بهترین مراکز کشور تبدیل شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرزگفت: مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی می تواند به قطب رشته‌های فرهنگ و هنر دانشگاه‌های استان تبدیل شود.

پیمان آراسته در این مراسم اظهار کرد: تکمیل فاز اول توسعه این دانشگاه گامی در راستای ارتقای کیفیت خدمات رسانی این مرکز به مهارت آموزان استان است.

وی ادامه داد: با توسعه فیزیکی این مجموعه، شاهد تغییر در کیفیت آموزش مهارتی و ارتقای دانش مهارت آموزانی خواهیم بود که مرکز جهاددانشگاهی را برای تحصیلات تکمیلی انتخاب کرده‌اند.

آراسته با اشاره به ظرفیت مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی در آموزش علاقه مندان رشته‌های هنری گفت: این مرکز این ظرفیت را دارد که به مرور زمان به قطب رشته‌های فرهنگ و هنر استان تبدیل شود.

گفتنی است، در حال حاضر در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی کرج با 23 کدرشته فعال، بیش از هزار و 200دانشجو شاغل به تحصیل هستند.


نظر شما :