معاون فرهنگی جهاددانشگاهی:
فعالیتهای فرهنگی این نهاد مبتنی بر نیاز روز جامعه است
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان ، دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ۱۱ مهرماه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان، گفت: اگر ادعا کنیم که اساس تأسیس جهاددانشگاهی، فعالیتهای فرهنگی بوده، ادعای گزافی نیست؛ گرچه در طول سالها مأموریتهای دیگری هم به آن محول شده است.
وی ادامه داد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، جهاددانشگاهی مولود انقلاب بوده و از جمله رویشهای انقلاب اسلامی است؛ ایشان به دولتها توصیه کردهاند که از ظرفیت و خلاقیت این نهاد انقلابی استفاده کنند.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی به برگزاری مسابقات قرآن از سوی این نهاد انقلابی اشاره و بیان کرد: تاکنون ۲۵ دوره مسابقات قرآن کریم در دانشگاههای سطح کشور برگزار کردهایم که یکی از آنها در دانشگاه سیستان و بلوچستان بوده است.
وی با بیان اینکه در کنار مسابقات، خبرگزاری قرآنی ایکنا را راهاندازی کردیم، افزود: وجه تفاوت فعالیتهای فرهنگی جهاددانشگاهی با دیگر نهادها، این است که فعالیتهای فرهنگی این نهاد انقلابی مبتنی بر نیاز است؛ ما مراکزی داریم که بطور دقیق سنجش کرده و نیازهای روز جامعه را شناسایی میکنند.
دکترعلیزاده اظهار کرد: تعداد ۸ سازمان زیر نظر معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی فعالیت میکنند از قبیل سازمان فعالیتهای قرآنی، ایکنا، ایسنا، مرکز افکارسنجی و مرکز گردشگری که در کل استانها تکرار میشود.
وی عنوان کرد: مرکز «امام و انقلاب» از جمله سازمانهایی است که تحت نظر معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی فعالیت میکند و هدف آن، بازگشت به گفتمان امام(ره) در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و غیره است.
وی اظهار کرد: ما امسال شاهد ورود اولین گروه متولدین دهه ۸۰ به دانشگاهها هستیم؛ باید برای این نسل، برنامهریزی داشته باشیم؛ باید نیازهای این قشر را ساماندهی کنیم. این نسل هیچ تصوری از دفاع مقدس، انقلاب و حتی برخی مناقشات سیاسی ندارند، بنابراین باید با کار فرهنگی، نیازهای این نسل را برطرف کنیم.
وی با اشاره به اینکه بودجه دولتی جهاددانشگاهی ناچیز است، افزود: عمده هزینههای جهاددانشگاهی از طریق فعالیتهای آموزشی و پژوهشی تأمین میشود، اما نباید کمبود منابع مالی جلوی فعالیتهای فرهنگی ما را بگیرد، چراکه کم توجهی به مسائل فرهنگی، ضربات جبرانناپذیری بر پیکره اجتماع وارد میکند.
دکترعلیزاده با تأکید بر اینکه نباید فضای فرهنگی جامعه را در اختیار فضای مجازی قرار دهیم، بیان کرد: فضای مجازی تنهایی و عزلت را ترویج میدهد، باید به گونهای عمل کرد که فضای مجازی فرصت بروز استعدادهای جوانان را نگیرد، بلکه زمینه برای فعالیت و نشان دادن استعدادها و توانمندیهای این قشر مهیا شود
در ادامه سیدمحمدجواد شوشتری ربیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری بین المللی قرآن نیز گفت: سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور دارای ۸ زیرمجموعه است؛ یکی از این زیرمجموعهها مرکز رشد و شکوفایی فناوریها و هنر قرآنی است که در حقیقت یک مرکز رشد تخصصی با تمرکز بر توسعه کسب و کارهای قرآنی، دینی و فرهنگی است.
وی ادامه داد: مرکز رشد فناوریها و هنر قرآنی از استارتاپها در حوزههای مختلف دینی و فرهنگی از جمله مد و لباس اسلامی، کسب و کار حلال و تولید بازیهای رایانهای با محتوای اسلامی حمایت میکند تا بتوانند وارد بازار شوند.
رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بیان کرد: مرکز رشد فناوریها و هنر قرآنی در واقع مجموعهای است تحت مدیریت متخصصان حرفهای که با ارائه خدمات حمایتی پیوسته و قابل دسترسی و ارائه مشاورههای لازم، زمینه ایجاد و رشد کسب و کارهای قرآنی و فرهنگی را مهیا میکند.
وی افزود: مرکز مشاوره قرآنی از دیگر زیرمجموعههای سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور است؛ در این مرکز یک مدل جدید را برای مربیان طراحی کردهایم که مشاوره از حالت انفرادی خارج شده و چندگانه باشد، به این صورت که بحث سیر مطالعاتی مطرح شود، اینکه فرد مشاوره گیرنده چه فیلمهایی ببیند، چه سخنرانیهایی گوش کند، یا اگر مورد یک کودک است چه بازیهایی نیاز دارد. این طرح در حال حاضر برای مربیان تمرین میشود و هنوز برای عموم مردم اجرا نشده است.
شوشتری اظهار کرد: مرکز آموزش ما نیز از دیگر زیرمجموعههاست که تمرکز آن بر نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی است؛ به عنوان مثال ۶۰۰ نفر از بانوان «جلسهای» را شش ماه تحت آموزش قرار دادیم؛ بانوانی که طیف آن گسترده بوده و از بانویی با تحصیلات پنجم ابتدایی تا بانوی دارای مدرک دکترا را شامل میشد؛ بانوانی که حتی روخوانی قرآن را بلد نبودند، اما دامنه نفوذ آنان بالاست. این بانوان را شناسایی کرده، آموزش دادیم و در پایان مدرک اعطا شد
وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی مهدکودکهای قرآنی استاندارد نیستند و ممکن است در آینده و در درازمدت، کودک را از قرآن دور کنند، افزود: طراحی مهدکودک قرآنی استاندارد نیز از دیگر فعالیتهای این سازمان است.
مدیر عامل خبرگزاری بینالمللی قرآن بیان کرد: در این سازمان یک مرکز آموزشی وجود دارد که بحث تربیت معلم قرآن دانشجویان را دنبال میکند. تاکنون در عرض چهار سال، تعداد ۴۵ دوره ویژه دانشجویان و با حضور اساتید مطرح کشوری برگزار شده و طی آن، دانشجویان علاوه بر فراگیری روخوانی، روانخوانی و تجوید قرآن، با فنون و مهارت تدریس نیز آشنا میشوند.
وی به تأسیس خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) در سال ۸۲ بهعنوان نخستین و بزرگترین خبرگزاری تخصصی قرآنکریم در جهان اسلام اشاره کرد و افزود: در گذشته این خبرگزاری به ۴۲ زبان زنده دنیا خبر منتشر میکرد، اما در حال حاضر بهدلیل مشکلات مالی، به ۱۹ زبان خبر ارسال میشود. تمرکز ما در این خبرگزاری بر قرآن و عترت و سبک زندگی است، اما برای حوزههایی مانند مقاومت نیز کارهای ویژهای صورت میگیرد.
شوشتری عنوان کرد: مرکز فعالیتهای قرآنی دانشجویی نیز از دیگر زیرمجموعههای سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور است که بحث برگزاری مسابقات قرآنی در سطح ملی و بینالمللی را دنبال میکند؛ تاکنون ۶ دوره مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان (بصورت ۲ سال یکبار) برگزار شده است.
نظر شما :