نقد و بررسی آثار عباس کیارستمی در جهاددانشگاهی واحد اصفهان
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، دکتر شعیری استاد برجسته نشانه معنا شناسی و کارشناس حوزه رسانه، عصر یکشنبه (31 تیر ماه) با اشاره به نشانه معناشناسی سینمای شاعرانه کیارستمی اظهار کرد: کیارستمی قصه گویی را به حداقل می رساند و آن را بهانه ای قرار می دهد که از آن عبور کند تا فضای خود را توسعه دهد و به مخاطب نشان دهد که در ورای قصه چه می گذرد و در واقع مرز بین قصه و ناقصه شکسته می شود.
وی افزود: در سینمای کیارستمی پرانتزهای زیادی باز می شود که موضوع اصلی را در خود جای می دهند یعنی در واقع لحظه ها یا عناصری بسیار ساده که در عین سادگی بار نشانه ای یا گفتمانی دارند.
این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: به عنوان نمونه در فیلم " باد ما را خواهد برد" درها با وضعیت خاصی نمایش داده می شوند؛ درب های آبی رنگ چوبی که حامل فضای آسمان، ارتباط زمین و آسمان و آوردن تخیل هوا به زمین و به عبارتی معنایی فراتر از معنی ظاهری خود و به گونه ی استعاری است و در این گره زدن ها است که فضای شاعرانه را در سینمای کیارستمی ایجاد می شود، به گونه ای که حتی اگر مخاطب صدا را نشنود و قصه را هم نداند در فضایی قرار داده می شود که باطن هستی است و این اتفاق از طریق "پدیدار شناسی حضور" بروز پیدا می کند.
شعیری خاطرنشان کرد: دوربین کیارستمی دوربین غلبه بر غفلت هاست تا به کشف حقیقت برسد آنچنان که هستی در رقص یک برگ جاری است، زمانی که باد آن را به هیجان در می آورد.
وی ادامه داد: در سینمای کیارستمی معنا امری قطعی نیست و براساس جایگاه من یا نسبت من با هستی تعریف می شود و نسبت من با هستی براساس نسبت ادراک تن من از هستی شکل می گیرد. در سینمای شاعرانه کیارستمی با صاحتی از حضور و اثری از آن مواجه هستیم که نه در خود تصویر بلکه در ورای آن است.
نویسنده کتاب نشانه معنا شناسی دیداری گفت: زمانی که دوربین کیارستمی از مقابل دنیا عبور می کند هر آن چیزی که در دنیاست هرچند ساده در مقابل دوربین تعظیم می کند و ما شاهد سمفونی هستی خواهیم بود. چیزی که در سینمای کیارستمی به تصویر در می آید پوسته دنیا نیست بلکه در محل تلاقی با دنیاست و شاعرانگی چیزهاست که منجربه پیوند ما با چیزهایی می شود که حتی اگر روزمره به نظر می رسند اما هستی و شیره زندگی اند.
شعیری تصریح کرد: تکرار در سینمای کیارستمی در خدمت سمفونی حضور است و نکته اساسی دیگر بینا رسانه ای بودن سینمای اوست که منجر به این می شود تا فیلم به عکس، عکس به نقاشی، نقاشی به فیلم مستند نزدیک شود و مرز بین این ها بسیار کم رنگ گردد.
در ادامه نشست ابراهیم سلیمی کوچی به خوانش جامعهشناختی پذیرش آثار کیارستمی در فرانسه و دکتر مسعود آلگونه به بیان فلسفه و شکاکیت سینماتیک پرداختند.
گفتنی است، نشست های هم اندیشی سینمایی به همت جهاددانشگاهی واحد اصفهان و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری شاهین شهر به صورت ماهیانه برگزار می شود.
نظر شما :