عضو پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی تشریح کرد:

استفاده از ابزارهای رسانه‌ای چندگانه برای ارتقای دیپلماسی شهری و بهبود فرهنگ میزبانی جامعه

۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۷ کد : ۱۱۱۵۱ فرهنگی
آرش قهرمان گفت: تولید محتوا و استفاده از ابزارهای رسانه‌ای چندگانه برای ارتقای دیپلماسی شهری و بهبود فرهنگ میزبانی در سطح عمومی جامعه به‌ویژه بهبود نگرش دسته‌های اجتماعی خدمات‌رسان به زائران، ضرورتی جدی و غیر قابل اجتناب است.
استفاده از ابزارهای رسانه‌ای چندگانه برای ارتقای دیپلماسی شهری و بهبود فرهنگ میزبانی جامعه

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، آرش قهرمان عضو پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: باز تنظیم مناسبات شهروندان مشهدی با زائران، توجه به یکی از زمینه‌های آسیب‌زا در حوزه گردشگری  وزیارت شهر  مشهد و تنش‌های بالقوه و بسترهای مستعد برای ایجاد اختلال‌های چند گانه درآن را دارد.

وی تصریح کرد:  توسعه حوزه گردشگری و زیارت، همواره مورد توجه و اهتمام مدیران ارشدشهری مشهد بوده است  و در این میان توجه به مناسبات شهروندان و گردشگران در قالب ارتقای  فرهنگ میزبانی، مورد توجه قرار گرفته است.

 وی ادامه داد:  یکی از دسته‌های اجتماعی که همواره بخشی از بازار گردشگری شهر مذهبی مشهد بوده است؛ گردشگران عرب و عراقی هستند. که در دو سال اخیر حضور چشمگیری در شهر مشهد داش ؛ بر این نکته معترفند که در شرایط فعلی که جمهوری اسلامی با محدودیت های جدی  منابع مالی وارزی  مواجه است؛ این حضور، شریانی برای اقتصاد شهری مشهد محسوب می‌شود به طوریکه در حال حاضر حدود 40 درصد به ضریب اشغال اقامتگاه‌های رسمی مشهد افزوده شده است. افزون به کارکردی که در حوزه اقامت به دنبال دارد در حوزه‌های سوغات و اوقات فراغت نیز، به گردش و تحرک اشتغال‌زایی این زنجیره‌ها پرداخته شده است.

قهرمان بیان کرد: به لحاظ اجتماعی ـ فرهنگی مناسبات میان ایرانیان وشهروندان عراقی نمونه‌ای از حسن تعاملات اجتماعی می‌تواند بشود به طوریکه هم در قالب راهپیمایی اربعین و حضور زائران ایرانی در عتابات عالیات و هم در سایر اوقاتی که ایرانیان و به ویژه شهروندان مشهدی پذیرای زائران عرب بوده‌اند جلوه‌های این حسن ارتباط دیده می‌شود.

 عضو پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی  ادامه داد: این در حالی است که شهروندان مشهدی نسبت به زائران عرب و به ویژه عراقی، از  ظرفیت  تحمل اجتماعی پایینی برخوردارند . این نگرش و ظرفیت تحمل دارای ریشه‌های تاریخی ناظر به دوگانه ایرانی ـ عرب، ریشه‌های سیاسی ناظر به جنگ  هشت ساله و در یکسال اخیر، ریشه های اقتصادی که ناظر به کاهش ارزش پول ملی ایرانیان نسبت به کشورهای عربی است و سبب خریدهای وافر در حوزه سوغات و هزینه کردهای حوزه اوقات فراغت زائران عرب بوده است و سبب ایجاد احساس حقارت اجتماعی نسبت به ایشان شده است .

وی بیان کرد: جلوه‌های این احساس حقارت، در بازنمایی و بزرگنمایی مناسبات جنسی گردشگران عرب در مشهد در سال گذشته، گران فروشی، وضعیت چند نرخی کالا و خدمات نسبت به گردشگران عرب و رفتارهای تحقیر آمیز برخی بازاریان و دسته‌های اجتماعی پر ارتباط با زائران است.

وی خاطرنشان کرد:  در این  بین از سویی  با توجه  به  ماهیت میان بخشی حوزه گردشگری  و از دیگر سو با توجه به  چندگانه‌گی فرهنگی شهری مشهد و تعدد مراجع اجتماعی، تولید محتوا و استفاده از ابزارهای رسانه‌ای چندگانه برای ارتقای دیپلماسی شهری و بهبود  فرهنگ میزبانی در سطح عمومی جامعه به ویژه بهبود نگرش دسته‌های اجتماعی خدمات رسان به زائران، ضرورتی جدی و غیر قابل اجتناب است.

 

 


نظر شما :