/گامبهگام با انقلاب اسلامی (۹۳)/ رییس جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان:
انجام ۱۰۰ پروژهی تحقیقاتی در ۵ سال گذشته/ تبدیلشدن به قطب مطالعات آب در کشور
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان، مهندس مرتضی تیموری رییس جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان درخصوص تاسیس این واحد و ماموریتهایش گفت: با توجه به پیشتاز بودن جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان در کشور، لازم است وضعیت آن را در سه دوره بررسی کنیم؛ به این صورت که دورهی اول دورهی آغازین و تاسیس آن است که همزمان با جهاددانشگاهی مرکز کشور در 16 مرداد 1359 رخ داد.
وی ادامه داد: دههی اول فعالیتهای مدیریتی این جهاد بسیار مهم بود؛ اکثر واحدهای جهاددانشگاهی دیگر در فاصلهی سالهای 1359 تا 1361 تاسیس شدند. در آن زمان مدیریت دانشگاه به عهدهی جهاددانشگاهی بود و این نهاد مدیریت را بهعنوان بازوی اجرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی اعمال میکرد؛ این دوره بسیار حساس بود و با دفاع مقدس همزمان شد؛ یعنی کمتر از دو ماه از تشکیل جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان، دفاع مقدس آغاز شد و این نهاد نقش دانشبنیان مهمی را در دفاع مقدس ایفا کرد.
فعالیت بر روی بیش از 200 پروژه در زمان جنگ
مهندس مرتضی تیموری تشریح کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان تنها دانشگاهی بود که دفتر پشتیبانی جنگ در اهواز داشت و نیازهای علمی، پژوهشی و تحقیقاتی دفاع مقدس را از قرارگاههای مختلف میگرفت و در صحنهی جنگ و بهویژه خط مقدم، پس از انجام مطالعات اولیه و دریافت اطلاعات لازم پیرامون مساله، آن اطلاعات را در عقبه که همان دانشگاه صنعتی اصفهان بود، میفرستادند تا کار شود که در این بین جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان روی بیش از 200 پروژه در زمان جنگ کار کرد که 50 مورد به ارایهی محصول و خدمت موفق و مؤثر منجر شد؛
وی افزود: در همین رابطه هم به پاسداشت پیشکسوتان جهاددانشگاهی و هم گرامیداشت یاد و خاطرهی شهدا همیشه و هر زمان بخواهیم وضعیت امروز جهاددانشگاهی را توصیف کنیم، باید به گذشته سری بزنیم و از چهار شهید این واحد یعنی شهید آذری، شهید فرهادی، شهید زریبافان و شهید مقیمیزاده یاد کنیم که بعد از به ثمر رساندن پروژههای علمی دفاع مقدس در دفاع علمی و دانشبنیان از کیان اسلامی، جان خود را فدا کردند.
رییس جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان تاکید کرد: بنابراین در دوران دفاع مقدس، جهاددانشگاهی فعالیتهای گستردهای در اعزام نیروها به جبهه، جمع آوری کمکهای مردمی و دانشگاهیان برای جبههها، ارسال کمکها، تجهیزات و ادوات مورد نیاز جبهه انجام داد؛ این نهاد در همان دههی اول، همراهی سنگین و قوی با دفاع داشت.
وی بیان داشت: در ادامه و در همان دوران، اوج فعالیتهای فرهنگی جهاددانشگاهی در دانشگاهها شکل گرفت؛ شاید این نهاد، مهمترین و اصلیترین متولی فرهنگی دانشگاهها در دههی اول فعالیت خود باشد.
مهندس تیموری اضافه کرد: بعد از دههی اول، پردهی دیگری از فعالیتهای جهاددانشگاهی کنار رفت که در ارتباط با صنعت و جامعه علاوه بر دانشگاهیان بود؛ بهطوریکه توان عملی در راستای خدمت به صنایع کشور و حوزههای فنی و مهندسی قرار گرفت و از آن به بعد، پروژههای متعددی را این نهاد در حوزه فعالیت خودش برای صنایع مختلف بزرگ استان انجام داده است.
رییس جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان ادامه داد: بعد از آن با ایجاد مرکز آفاق در استانهای مختلف مانند سیستان و بلوچستان، ایلام، سمنان و...، پروژههای دیگری را انجام داد که بعضی از پروژهها در حوزه مهندسی شیمی در استانهای مختلف انجام شد.
وی بیان کرد: راهاندازی نخستین موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی استان در سال 72 توسط واحد صنعتی اصفهان در ادامهی پروژههایی که در زمان دفاع مقدس انجام شد و با صنایع دفاع کشور پروژههایی صورت گرفت که هنوز هم در سطح ملی و بهویژه در حوزهی تست و اندازهگیری با حوزهی دفاعی کشور مرتبط بوده و فعالیتهای زیادی انجام میشود.
مهندس تیموری اظهار کرد: در اواسط دههی دوم، بخش آموزش هم به حوزههای فعالیت جهاددانشگاهی اضافه شد؛ جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان، نخستین موسسهی آموزش عالی غیرانتفاعی را در سال 72 راهاندازی کرد که در آن زمان متقاضیان ورود به دانشگاه خیلی زیاد بودند و به دلایل محدودیتهایی که در زمان جنگ ایجاد شده بود و هنوز امکان برطرف شدن آن نبود، ظرفیتها برای ورود به تحصیلات عالی در کشور کم بود و این یک نیاز بود.
رییس جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان افزود: در همین رابطه، امروز این موسسه در بیش از 30 رشتهی تحصیلی دانشجوی کارشناسی و در بیش از 10 رشته، دانشجوی کارشناسی ارشد میپذیرد که بیشتر در رشتههای فنی و مهندسی است.
کلید واقعی حل مشکلات کشور
وی گفت: اگر میخواهیم رونق اقتصادی ایجاد کنیم، باید به سراغ شرکتهای دانشبنیان برویم؛ کلید واقعی حل مشکلات کشور، ایجاد، حمایت و گسترش شرکتهای دانش بنیان است.
مهندس تیموری اظهار داشت: با وجود اینکه تلقی میشود جهاددانشگاهی ورودیهای برتری ندارد، اما با افتخار می گوییم خروجیهای بسیار موفق و کاربردی داریم؛ زیرا طبق آمار سازمان سنجش در مقطع کارشناسیارشد از فارغ التحصیلانی که کارشناسی خود را در دانشگاههای تراز اول و دوم کشور گذراندهاند، پذیرش میکنیم و برعکس در مقطع کارشناسی فارغالتحصیلانی داریم که کارشناسیارشد خود را در دانشگاههای تراز اول کشور پذیرش میشوند.
رییس جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان ادامه داد: از سوی دیگر، چهارمین مرکز علمی کاربردی استان اصفهان را در سال 77 جهاددانشگاهی صنعتی راه اندازی شد؛ این واحد از سال 70 که وارد آموزشهای تخصصی کوتاهمدت شد و نخستین مرکز آن در دانشگاه صنعتی اصفهان دایر و امروز 8 مرکز آموزش عمومی و تخصصی در سطح استان دارد.
وی افزود: جهاددانشگاهی در حوزههای فرهنگی هنوز به عنوان یکی از فعالان فرهنگی در دانشگاهها ایفای نقش میکند؛ ضمن اینکه در سطح کلان کشور خط شکنیهای مهمی را در حوزههای مختلف از جمله حوزهی فرهنگ انجام داده است.
مهندس تیموری اضافه کرد: راهاندازی خبرگزاری ایسنا بهعنوان نخستین خبرگزاری غیردولتی یک خطشکنی مهمی بود که جهاددانشگاهی انجام داد و ثابت کرد که با نیروهای دانشجویی قوی و با هزینهی اندک و امکانات محدود هم میتوان در سطح و تراز سازمانهای با امکانات زیاد کار کرد؛ با این کار، دیگران هم وارد صحنه شدند و الان بیش از 50 خبرگزاری غیردولتی را در کشور داریم و خود جهاددانشگاهی، ایکنا را در حوزهی قرآن و خبرگزاری سیناپرس را در حوزهی علم و فرهنگ راهاندازی کرده است و دارای سه خبرگزاری مستقل و موفق است.
جهاددانشگاهی در کدام ابعاد توانسته موفقیت کسب کند؟
رییس جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان بیان کرد: با نگاه کلان به این نهاد میبینیم که جهاددانشگاهی در عرصههای مختلف پیشتاز بوده و همهی عرصهها را در کنار هم داشته است. وقتی به واحدهای مختلف جهاد نگاه میکنیم، ضمن اینکه به همهی عرصهها توجه دارند، اما در یک بعد و فعالیت برجستهتر هستند.
وی ادامه داد: در دههی اول، در حوزهی تحقیقاتی بهخصوص در حمایت علمی از دفاع مقدس پیشتاز بودیم؛ در آن زمان بنیانگذار رمز در کشور شدیم تا در مکالمات بیسیمها از رمز استفاده کنیم.
مهندس تیموری افزود: در آن زمان دفترچههایی بود که مکالمات بهصورت رمز مبادله میشد؛ ما تمام مکالمات را کد میکردیم و وقتی مخابره میشد، برای دشمن بهصورت الفاظ نامفهوم دریافت میشد؛ سپس برخی از پژوهشگران از همین بدنه جدا شدند و شرکتهای دانشبنیان را در حوزههای مختلف راهاندازی کردند.
رییس جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان گفت: در همان زمان در حوزهی فرهنگ هم خیلی خوب عمل کردیم؛ در دههی دوم با جدا شدن عدهای از پژوهشگران جهاد و تاسیس شرکتهای دانشبنیان، بخش فرهنگی اوج گرفت؛ بهنحوی که نخستین نرم افزار قرآنی کشور در ابتدای دههی 70 در جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان تولید شد که در دنیا کمنظیر بود.
وی افزود: در آن زمان، بنا بر سفارش مصر به مایکروسافت، نرمافزار سادهی قرآنی وجود داشت، اما نرمافزار ما تحت عنوان تنزیل بسیار شاخص بود که رهبر معظم انقلاب وقتی از این رخداد فرهنگی با خبر شدند، فوری دستاندرکاران این نرمافزار را دعوت و از آنها تجلیل کردند؛ این هم خطشکنی دیگری در حوزهی علمی با کاربردی فرهنگی بود که پس از آن تا امروز هزاران برنامهی قرآنی و حتی دینی دیگر تولید شد.
مهندس تیموری اظهار کرد: در همان دههی اول و دوم، بحثی را تحت عنوان صندوقهای مشاورهی مصاحب ایجاد کردیم که یک مشاورهی مکتوب بود؛ دانشگاهیان در حوزههای مختلف پزشکی، دینی، تحصیلی، روحی و حتی صنفی با اسم رمز، سوالات و شبهات خود را در صندوق میانداختند و کارشناسان با اسم رمز پاسخ میدادند؛ بدون اینکه فرد شناسایی شود و گاهی برخی افراد را به مشاورهی حضوری دعوت میکردند که با این کار بیش از 10 هزار نامه و پاسخ مکاتبه شد که در زمان خود بسیار عالی بود.
رییس جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان توضیح داد: در دههی سوم، جهاددانشگاهی به دلیل پیشتازی در حوزهی آموزش عالی در استان اصفهان، بسیار پرمخاطب و پرطرفدار شد و همزمان مرکز آموزشهای علمی کاربردی و بعد مرکز آموزشهای عالی با مجوز وزارت علوم و تاسیس مراکز تخصصی آموزش کوتاهمدت ایجاد شد که در این دهه، غلبه فعالیتهای آموزشی را داشتیم.
وی افزود: بهطور کلی، جهاددانشگاهی در هر چهار دهه، در همهی حوزهها فعال بوده، اما در دهههای مختلف برخی از حوزهها بروز و ظهور بیشتری داشته است.
ثبت چند اختراع در مرحلهی نهاییشدن
مهندس تیموری خاطر نشان کرد: درحال حاضر نیز در بخش آموزش، فعالیتهای شاخصی انجام میشود؛ در فعالیتهای فرهنگی هم رو به رشد حرکت میکنیم و برنامه داریم تا یک فعالیت متوازنی را تا پایان برنامهی ششم توسعه در سال 1400 داشته باشیم و بتوانیم حوزههای فرهنگی و پژوهشی را هم تقویت کنیم، ولی در حال حاضر حجم فعالیتهای آموزشی سنگینتر است و ثبت اختراعهایی را هم در حال نهایی شدن داریم.
انجام 100 پروژهی علمی و تحقیقاتی
رییس جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان تشریح کرد: در پنج سال اخیر، نزدیک به 100 پروژهی علمی و تحقیقاتی در جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان کار شده است؛ حوزههای علمی و تحقیقاتی این واحد شامل پنج حوزهی برق و الکترونیک با اولویت تست و اندازهگیری، ژئوشیمی و فرآوری مواد معدنی، صنایع و سیستمها، کشاورزی، شیمی و مهندسی شیمی است.
تبدیلشدن به قطب مطالعات آب در کشور
وی تاکید کرد: با توجه به هدفگذاریهای جدید و مشکلات جاری کشور در حوزهی آب، بنا داریم تا پایان برنامهی ششم جهاددانشگاهی در سال 1400، جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان را به قطب مطالعات آب تبدیل کنیم و از این رو همهی گروهها را مکلف کردیم تا بخشی از فعالیتهای خود را در حوزهی آب انجام دهند تا با برآیند تمام این فعالیتها، بتوانیم در حوزهی آب گرهای را باز کنیم؛ هرچند امسال با بارندگیها، مشکلات کمتر شد، ولی سطح منابع آب بهویژه در بخش سفرههای زیرزمینی هنوز بسیار کم است.
مهندس تیموری ادامه داد: همچنین روی پروژهی سوپرجاذب کشاورزی کار کردیم که با نمونههای خارجی آن کاملا رقابت میکند و برای اینکه بتوانیم آبی را که جذب میکند به مرور آزاد کند، آزمایشات زیادی انجام دادیم و در پایان کار مراحل ثبت اختراع آن هستیم تا هر چه سریعتر این محصول را با قیمت بسیار مناسب، روانهی بازار کرده و آمادهی تجاریسازی آن کنیم.
رییس جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان افزود: سوپرجاذب کشاورزی، مصرف آب در کشاورزی را تا 50 درصد کاهش میدهد؛ همچنین چندین سال است که در حوزهی استحصال آبهای ژرف تجدیدپذیر، تصفیهی آب و هوشمندسازی آبیاری کار میکنیم.
ارتباط با بدنهی دانشجویی
وی در خصوص فعالیت دانشجویان و جوانان در واحد صنعتی اصفهان تصریح کرد: جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان در پنج حوزه فعالیت دارد؛ اگر دانشجویانی صاحب ایده و طرح هستند، میتوانند به بخش معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی مراجعه کرده و به هستههای تحقیقاتی دانشجویی متصل شوند؛ گاهی طرحها خوب است، اما قابل اجرا شدن نیست یا با واقعیتها فاصله دارند، اما اگر طی ارزیابیها مفیدبودن آن محرز شود، از طرح ارایهشده حمایت میکنیم.
مهندس تیموری افزود: ورود به جهاددانشگاهی از طریق همین هستههای تحقیقاتی است؛ ضمن اینکه بیشترین و بهترین حمایت را در استان اصفهان، شهرک علمی و تحقیقاتی در حوزههای متعدد انجام میدهد.
رییس جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان در بیان آرزوها ودر پاسخ به این سوال که آیا در طول این سهدهه فعالیت، آیا کاری بوده که بخواهید انجام دهید و نتوانستهاید؟، گفت: بله، قطعا آرزوهایی داشته و داریم که هنوز محقق نشده و برای محقق شدن آنها تلاش میکنیم؛ در حوزهی پژوهشی آرزوی ما داشتن چند پژوهشکدهی موفق است؛ نه فقط گروه پژوهشی که قطعا به دلیل شرایط اقتصادی کشور، هنوز محقق نشده است؛ همچنین به دنبال آن هستیم که نخستین موسسهی آموزش عالی غیرانتفاعی را به دانشگاه جهاددانشگاهی تبدیل کنیم.
وی افزود: در حوزههای فرهنگی نیز چند سالی است که با خطشکنیهای اولیه، فاصله گرفتیم و باید مجدد با ایدههای نو و کارهای خوب جدید به این حوزه ورود کنیم.
مهندس تیموری ادامه داد: عرصهی فعلی، عرصهی فاصله گرفتن جوانان از مسایل مهم اجتماعی است و لازم است با همفکری دانشجویان و اساتید به ایدههای جدید فرهنگی برسیم؛ باید با یک نگاه تیزبین و دقیق و مشورت با صاحبان فهم و اندیشه در این حوزه ورود کنیم؛ نه به صورت شعاری و کلیشهای؛ چراکه این معضلات ممکن است جامعه را در آینده دچار مشکل کند.
نظر شما :