گزارشی از نشست خبری واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی در سی و نهمین سالگرد تاسیس این نهاد

۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۲ کد : ۱۰۵۸۵ عمومی
گزارشی از نشست خبری واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی در سی و نهمین سالگرد تاسیس این نهاد

رییس جهاددانشگاهی قزوین:

مسئولان به نهاد جوان و انقلابی جهاددانشگاهی اعتماد کنند

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی قزوین؛ فرشاد پیله‌چی رییس جهاد دانشگاهی قزوین در نشست خبری در تشریح فعالیت‌های جهاد دانشگاهی استان قزوین که ظهر امروز در سالن جلسات معاونت آموزش برگزار شد، اظهار کرد: در سی و نهمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی تلاش کردیم از تهدیدها و کاستی‌ها فرصت ساخته و در حوزه‌های مختلف رشد داشته باشیم.

 وی افزود: در استان قزوین نیز با توجه به نام‌گذاری سال جاری به نام «رونق تولید» به دنبال شناسایی نیازها و ظرفیت‌های استان در کنار توجه به توانایی‌های جهاد دانشگاهی هستیم تا از این راه به شاکله‌ای برای خدمت‌رسانی هر چه بیشتر برسیم.

این مسئول یادآور شد: جهاد دانشگاهی استان قزوین در حوزه درمان سلامت و اشتغال ورود جدی داشته و خدمات جدیدی را متناسب با این محورها در حال ارائه به مردم است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین تأکید کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی باید روحیه جهادی در کنار برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از ظرفیت جوانان دانا، با ظرفیت، توانا و انقلابی بیش از گذشته موردتوجه قرار بگیرد.

 وی با اشاره به اینکه برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به دلیل نداشتن مهارت و توانایی لازم در حوزه تحصیلی خود نمی‌توانند جذب بازار کار شوند، عنوان کرد: متأسفانه مدرک‌گرایی در کشور بیداد می‌کند لذا تلاش کردیم با رصد در علل عدم اشتغال فارغ‌التحصیلان به دلایل و چرایی این موضوع دست پیدا کنیم لذا مهارت افزایی در دستور کار جهادگران قزوین قرار گرفت.

پیله‌چی بیان کرد: تعریف دوره‌های آموزشی مهارت محور در راستای ورود افراد به بازار کار یکی از اولویت‌های مهم جهاد دانشگاهی قزوین است که خوشبختانه استقبال خوب اقشار مختلف از این دوره‌ها نشان می‌دهد در مسیر درستی قدم گذاشته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال کار گزین و بر زمین‌مانده در استان هستیم و متناسب با آن فعالیت‌های خود را برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری می‌کنیم، خاطرنشان کرد: ازآنجاکه از بودجه جاری تقریباً بی‌بهره هستیم و هزینه‌های خود را از طریق خدمات ارائه شده به دست می‌آوریم لذا مجبور به پویایی در همه لحظات هستیم.

این مسئول تصریح کرد: این آمادگی را داریم که دستگاه‌های مختلف استان مأموریت‌های خود را به ما محول کنند چراکه توانایی و ظرفیت و دانش این کار را در حوزه‌های مختلف داریم لذا تقاضای ما از مسئولان استانی اعتماد به این نهاد جوان انقلابی است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین عنوان کرد: نیروسازی مدیران آینده از جمله تأکیدات جهاد دانشگاهی قزوین است، در تلاشیم درگاه‌های شناسایی افراد توانمند را مورد ارزیابی قرار داده و به توانمندسازی نیروهای شناسایی شده بپردازیم.

وی با اشاره به کلنگ زنی مجتمع پژوهشی، درمانی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی استان قزوین در هفته گذشته تأکید کرد: هر روزی که این پروژه زودتر به بهره‌برداری برسد بی‌شک می‌توانیم در سایه خدمات ارائه شده در این مجتمع جامع از میزان آسیب‌های اجتماعی و مرگ‌ومیر بکاهیم.

پیله‌چی در پایان بیان کرد: از خیران و واقفان و مسئولان استان تقاضا داریم در این کار ماندگار و خیرخواهانه جهاد دانشگاهی استان قزوین یاری کنند.

 

رییس جهاددانشگاهی استان اردبیل:

خروجی تمام فعالیت‌های جهاددانشگاهی، تحقق عملی رونق تولید است/ بهره‌مندی بیش از ده هزار نفر از خدمات آموزشی جهاددانشگاهی در استان اردبیل

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل، مهران اوچی اردبیلی شنبه 19 مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک 16 مرداد، سالروز تشکیل جهاددانشگاهی و 17 مرداد، روز خبرنگار گفت: اصحاب قلم و رسانه با انعکاس فعالیت‌ها، کمک شایانی به پیشبرد اهداف این نهاد کرده‌اند که بر خود وظیفه می‌دانم ضمن تبریک این دو مناسبت، به نمایندگی از خانواده بزرگ جهاددانشگاهی استان، از همکاری اهالی رسانه و خبر با این واحد، صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم:

مهران اوچی اردبیلی جهادانشگاهی استان اردبیل افزود: در راستای منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب سعی دارد در کنار فعالیت‌های خود و به عنوان پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاهی، همدلی بیشتری بین بخش‌های مختلف استان جهت دستیابی به توسعه پایدار ایجاد نماید.

وی خروجی تمام فعالیت‌های جهاددانشگاهی را تحقق عملی رونق تولید عنوان و اظهار کرد: اگر قصد داریم جهاددانشگاهی را زنده نگه داریم، نباید از فرهنگ جهادی فاصله بگیریم و لازمه این اتفاق حفظ روحیه جهادی در افراد و در سطح سازمان، جذب و تربیت نیروهای جوان و مؤمن، انقلابی، توانمند، کاربلد و کارآمد است.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه در دو سال اخیر برگزاری دوره‌های مهارتی و تخصص‌افزا در اولویت خدمات آموزشی این نهاد قرار گرفته است، یادآور شد: در دو سال گذشته با راه‌اندازی سه مرکز آموزشی، تعداد مراکز آموزش کوتاه‌مدت جهاددانشگاهی در استان به پنج مرکز افزایش یافته که سه مرکز در مرکز استان و دو مرکز در شهرستان‌های گرمی و پارس‌آباد فعالیت دارد.

اوچی اردبیلی از بهره‌مندی بیش از ده هزار نفر از خدمات آموزشی جهاددانشگاهی در سطح استان در سال گذشته خبر داد و افزود: این نهاد که رسالت اصلی آن مهارت‌افزایی و توانمندسازی است در کنار سایر نهادهای آموزشی استان، در حوزه آموزش کارکنان دولت نیز فعالیت دارد.

وی از انعقاد ۲۳ قرارداد آموزشی با دستگاه‌های اجرایی استان برای ارائه خدمات آموزشی در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: به دنبال واگذاری برگزاری آزمون‌های استخدامی کشور به جهاددانشگاهی در دو سال اخیر، اسفندماه این واحد برای اولین بار آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور را در دو شهرستان اردبیل و پارس‌آباد برگزار کرد و ۱۸ مرداد جاری آزمون مشاغل آتش‌نشانی را برگزار خواهد کرد.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل یادآور شد: در سال گذشته و سالجاری اجرای طرح سه جانبه سرباز ماهر جهت آموزش یک‌صد هزار نفر پرسنل نیروهای مسلح، طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب) و طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانواده به جهاددانشگاهی استان واگذار شده است که این حسن اعتماد برای این نهاد در سطح کشور و استان افتخارآفرین است.

اوچی اردبیلی به فعالیت‌های مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان اردبیل اشاره و تصریح کرد: در نیمسال اول سالجاری این مرکز در ۱۲ کد رشته و برای اولین بار در رشته باغبانی با گرایش گیاهان دارویی و معطر دانشجو پذیرش خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در سه سال اخیر این مرکز تعداد دانشجویان خود را حفظ کرده است، ادامه داد: در حال حاضر مرکز آموزش علمی کاربردی با یک هزار و دویست و ۵۰ مترمربع فضای فیزیکی، کلاس و سایت‌های کامپیوتری مجهز، بهره‌گیری از کلاس‌های مجهز و ارائه تسهیلات به دانشجویان خدمات آموزشی ارائه می‌کند.

عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی استان اردبیل به واگذاری انجام ۲۷ طرح مطالعاتی و تحقیقاتی در سال ۱۳۹۷ به جهاددانشگاهی اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر جهاددانشگاهی استان اردبیل در دو زمینه پژوهشی بهداشت باروری و تهیه نهال شناسنامه‌دار فندق فعالیت دارد که به یقین فعالیت در زمینه بهداشت باروری با در نظر گرفتن مزیت نسبی و خلاقیت‌های موجود، به پویایی مرکز درمان ناباروری قفقاز خواهد انجامید.

اوچی اردبیلی گفت: یکی دیگر از ظرفیت‌های استان اردبیل، توسعه گردشگری سلامت است که در این راستا کارگروه سلامت در استان تشکیل و دبیری این کارگروه به جهاددانشگاهی استان محول شده است.

وی تشکیل کارگروه گردشگری سلامت استان را گام مهمی برای توسعه منطقه عنوان و تصریح کرد: با فعالیت این کارگروه و با وجود ظرفیت‌های طبیعی، آبگرم‌های معدنی، زیرساخت‌های درمانی و قابلیت‌های پزشکی مناسب در استان به یقین در آینده نزدیک صنعت گردشگری سلامت، حرفی برای گفتن خواهد داشت.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: طرح توسعه گردشگری سلامت استان در دو فاز تهیه شده است که در فاز اول این طرح اتباع آذری که به قصد سلامت از مرز بیله‌سوار وارد استان می‌شوند ساماندهی خواهند شد.

اوچی اردبیلی اضافه کرد: طبق اطلاعات به دست آمده از حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اتباع جمهوری آذربایجانی ورودی به استان اردبیل، حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد با هدف درمان وارد استان می‌شوند.

وی از تهیه اپلیکیشن معرفی مراکز درمانی استان اردبیل خبر داد و اظهار کرد: این فاز اول طرح گردشگری سلامت است و در فاز دوم پذیرش و هدایت بیماران از داخل کشور جمهوری آذربایجان به سمت مراکز درمانی استان اردبیل انجام می‌گیرد.

عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی استان اردبیل مرکز درمان ناباروری را یکی از مراکز مجهز شمالغرب کشور عنوان کرد و ادامه داد: در دو سال اخیر اقدامات مناسبی برای تجهیز مرکز درمان ناباروری قفقاز انجام گرفته و برخی از کمبودهای تجهیزاتی در این حوزه برطرف شده است.

اوچی اردبیلی از موفقیت‌آمیز بودن درمان بیش از یک هزار و دویست نفر در مرکز درمان ناباروری قفقاز خبر داد و یادآور شد: برای توسعه فعالیت‌های سلامت باروری و جذب گردشگران خارجی و درصدد ایجاد مجتمع سلامت (Health Tourism) هستیم تا حضور خود را در این زمینه پررنگ‌تر کنیم.

وی ایجاد پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته پلیمری با ظرفیت یک هزار و 500 تن را از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار این نهاد در استان اعلام و خاطرنشان کرد: در استان اردبیل ۷۵۰ هزار تن سیب‌زمینی تولید می‌شود که ۲۵۰ هزار تن آن درجه ۳ و غیرقابل استفاده است که می‌توان از آن برای تولید نشانسته پلیمری که در صنعت حفاری نفت کاربرد دارد و در حال حاضر کاملاً وارداتی است، استفاده کرد.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل افزود: در تلاش هستیم تا کارگاه نیمه صنعتی در حد پایلوت را تا پایان سال ۱۳۹۸ ایجاد کنیم و در سال ۱۳۹۹ و در صورت حمایت مسئولان استان و جهاددانشگاهی کشور، احداث واحد صنعتی نشاسته پلیمری را آغاز کنیم.

 

حضور پررنگ جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌های قم

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان قم، محمد حیدری صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت سی و نهمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی، با گرامیداشت روز خبرنگار عنوان کرد: آزادی مطبوعات یکی از رکن‌های حکومت‌های مردم سالار است و خبرنگاران در دنیا نقش موثری در احیای حقوق انسان‌ها و گردش درست اطلاعات دارند.

حیدری تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با انجام برنامه ریزی‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها، به دنبال افزایش نشاط دانشجوها و آگاهی بهتر با آموزه‌های دینی دانشگاهیان است؛ جهاد دانشگاهی قم نسبت به واحدهای دیگر تازه تأسیس محسوب می‌شود ولی هم طراز همه‌واحدها در مباحث علمی، پژوهشی و فرهنگی فعالیت دارد.

وی اضافه کرد: سازمان اشتغال فارغ التحصیلان با هدف ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان مشغول فعالیت است تا معضل بیکاری در کشور کاهش پیدا کند که سال قبل استان قم این مرکز را فعال کرد و امسال به عنوان متولی اشتغال زنان بی‌سرپرست انتخاب شده است و اقداماتی در خصوص توانمندسازی این افراد انجام گرفته است.

رییس جهاد دانشگاهی قم اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در تمام رشته‌های علمی فعالیت دارد ولی در استان قم موضوع پژوهش تخصصی به درمان ناباروری معطوف شده است؛ تحقیقات در این خصوص به سمت استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای ارائه خدمات درمانی مناسب به عموم مردم است.

وی گفت: حدود 35 هزار پرونده برای درمان ناباروری در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم تشکیل شده است که حدود 40 درصد این افراد خارج از استان قم بوده است و خدمات این مرکز باعث چرخش مالی مناسبی برای استان قم شده است.

حیدری تاکید کرد: در سال حدود 20 هزار نفر در دوره‌های آموزشی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی شرکت می‌کنند و هدف آموزش‌ها مهارت افزایی فارغ التحصیلان است تا پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، جذب بازار کار شوند.

وی خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی قم در تمام دانشگاه‌های دولتی استان قم شعبه دارد و مشغول به فعالیت است و در همین راستا حدود 2500 دانشجو عضو جهاد دانشگاهی هستند؛ برنامه‌های مختلف فرهنگی و آموزشی در دانشگاه‌ها اجرایی می‌شود و دانشجویان از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند.

رییس جهاد دانشگاهی قم عنوان کرد: به مناسبت روز خبرنگار جهاد دانشگاهی آمادگی دارد تا تمامی خدمات آموزشی، مشاوره‌ای و درمانی را با ارائه تخفیف به خبرنگاران استان قم ارائه کند.

 

رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی:

فعالیت‌های جهاددانشگاهی در تمامی حوزه‌ها پیوست فرهنگی دارد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی؛ دکتر امین رستم زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه، مطبوعات و خبرگزاریها با تاکید براینکه تمام رویدادها و فعالیتهای جهاد دانشگاهی دارای پیوست فرهنگی است افزود: این نهاد انقلابی اساساً نهادی فرهنگی بوده و پژوهش‌ها، فناوری و آموزش‌های جهاد دانشگاهی در تمامی حوزه‌ها حسب نهاد جوهری خود مبنای فرهنگی خود را حفظ می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت 3 گروه پژوهشی شیمی تجزیه، متابولیتهای ثانویه و مدیریت کسب و کار در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان اظهار کرد: به دنبال کسب مجوز برای راه اندازی پژوهشکده مدیریت توسعه فناوری نوین سبز کشاورزی در حوزه فناوری‌های کشاورزی استان هستیم.

دکتر رستم زاده با اشاره به اینکه معاونت پژوهشی واحد در قالب گروههای پژوهشی فعالیت می‌کند افزود: هیات علمی گروههای پژوهشی در مقایسه با سایر هیئات علمی دانشگاهها باید پژوهش محوربوده و برحسب نیاز استان و جامعه چالشهای موجود را شناسایی و طرح‌های پزوهشی و مطالعاتی خود را بر آن اساس پایه گذاری و اجرا کنند.

وی با بیان اینکه گروه‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی استان 50 طرح مطالعاتی و پژوهشی با اعتباری بالغ بر 1.5 میلیارد تومان را اخذ کرده‌اند افزود: راه اندازی مرکز خدمات تخصصی تجزیه مواد غذایی و شیمیایی در راستای خدمت رسانی به واحدهای تولیدی مواد غذایی و شیمیایی جهت کنترل کیفیت و بهبود سلامت جامعه و تسهیل در صادرات و واردات مواد غذایی، توانمندی تولید و تکثیر گیاهان از طریق تکنیک کشت بافت که با استفاده از این تکنیک تکثیر گیاهان در سطح وسیع با فضای مورد نیاز کمتر انجام می‌گیرد و تکثیر گیاهان یکدست و عاری از بیماری و پاتوژن صورت می‌گیرد که در سال 97 گیاه دارویی استویا در سطح تجاری به تعداد 40 هزار اصله صورت گرفت.

رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با بیان اینکه کسب دانش فنی تولید متابولیتهای ثانویه در بیورآکتور که مواد مؤثره گیاهان مورد استفاده در داروهای گیاهی با تکیه بر این دانش در آزمایشگاه تولید می‌شود ادامه داد: اجرای 20 طرح کارفرمایی پژوهشی و مطالعاتی توسط گروههای پزوهشی، آنالیز نزدیک به 1000 نمونه شیمیایی و مواد غذایی در سطح استان، امضای 10 تفاهمنامه با دستگاهها و نهادها در راستای همکاریها و خدمات پژوهشی، درج 6 مقاله ISI در ژونالهای معتبر بین المللی و داخلی، اخذ موافقت اصولی غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان بخشی دیگر از فعالیتهای معاونت پزوهشی جهاد دانشگاهی استان است.

وی دستیابی به 6 دستاورد و فناوری از جمله پلی الکترولایت کاتیونی، تولید موز گلخانه‌ای، هیدروژل یا سوپرجاذب، گل ارکیده، دمولسی فایر و تولید کیت آزمایشگاهی نیتریت، نیترات را از دیگر توفیقات این نهاد انقلابی در استان طی سال گذشته اعلام کرد و یادآور شد: خرید و تجهیز ستون اسیدهای چرب جهت افزایش دامنه برای آنالیز اسیدهای چرب مواد غذایی برای اخذ مجوز ISO از اداره کل استاندارد و معاونت غذا و دارو، واگذاری طرح طاهای اداره کل استاندارد آذربایجان غربی به تعداد 107 نمونه به آزمایشگاه جهاددانشگاهی از دیگر اقدامات این حوزه می‌باشد.

دکتر رستم زاده افزود: در مراحل تست آزمایشی و سازگاری خرمای مجول به روش کشت بافت توسط گروه متابولیت های ثانویه جهاد دانشگاهی به کارفرمایی یکی از استانداریهای جنوب کشور هستیم که با دستیابی به پروتکل این نوع خرما کمک شایانی به بخش اقتصاد مناطق جنوبی کشور خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت آزمایشگاه‌های تخصصی جهاد دانشگاهی استان افزود: آزمایشگاه معتمد محیط زیست برای پایش آلاینده‌های زیستی، آزمایشگاه همکار استاندارد و تحقیقات صنعتی جهت کنترل کیفیت در حال فعالیت است که کسب مجوز راه اندازی آزمایشگاه همکار معاونت غذا و دارو نیز در دست اقدام است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت دفاتر تسهیلگری این نهاد اظهار کرد: 2 دفتر تسهیلگری در مناطق حاشیه نشین شهر ارومیه محله دیزج و پشت کشتارگاه در حال فعالیت می‌باشد که کاشرناسان اقتصادی، عمرانی و حقوقی در خصوص مسائل مبتلا به مناطق حاشیه نشین مشغول ارائه خدمات به ساکنان این مناطق هستند.

دکتر رستم زاده ادامه داد: این دفاتر به کارفرمایی استانداری و دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و توسط جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کنند که جهاد دانشگاهی در این دفاتر با توجه به مسائل ومشکلات حقوقی، کارآفرینی و اقتصادی این مناطق خدمات بازآفرینی شهری را بصورت رایگان ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به عملکرد معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی استان اظهار کرد: آموزش 20 هزار فراگیر در گروه آموزشی زبان‌های خارجی، آموزش 20 هزار فراگیر در گروه آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان، آموزش 2 هزار فراگیر در گروههای پزشکی، هنر، کامپیوتر، کشاورزی و منابع طبیعی از جمله اقدامات این نهاد انقلابی در بخش آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی در سال گذشته بود.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی افزود: ارائه آموزش‌های بین المللی در عرصه زیست محیطی با حمایت اعتبارات دولت ژاپن و همکاری اداره کل محیط زیست برای اولین بار توسط این نهاد در سالجاری انجام شده است.

دکتر رستم زاده گفت: از سال گذشته با راه اندازی مرکز آزمون جهاد دانشگاهی، آزمون فراگیر استخدامی دستگاههای اجرایی در اسفندماه با موفقیت برگزار شد که 18 مرداد نیز آزمون استخدامی آتش نشانان شهرداری‌ها توسط جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی از برگزاری آزمون مذکور در شهر ارومیه و خوی خبرداد و گفت: پس از برگزاری آزمون کتبی و معرفی با 5 برابر ظرفیت با آزمون عملی 70 نفر آتش نشان جذب خواهند شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم و دستگاهها دولتی و بخش خصوصی با خدمات جهاددانشگاهی آشنا نیستند و به همین جهت از خدمات و برکات جهادی این نهاد محروم و غافل می‌شوند خاطر نشان ساخت: راه اندازی مرکز دیابت و زخم پای دیابت، آزمایشگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی آنالیز مواد غذایی آب و خاک و... و قریب به 500 نوع از خدمات آنالیز که از تهران و حتی بسیاری از مناطق و دانشگاهها و کارخانجات خارج ازاستان به جهاددانشگاهی نمونه آزمایشگاهی جهت آنالیز معرفی می‌نمایند نمونه ازعدم اطلاع از خدمات تخصصی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی است.

 

رییس جهاددانشگاهی بوشهر:

هدف جهاددانشگاهی ایجاد خودباوری در نسل جوان و دانشگاهی است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی بوشهر، علی احمدی زاده در نشست مطبوعاتی به مناسبت سی و نهمین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی بوشهر در راستای توانمندسازی نیروهای بومی تلاش‌هایی داشته که ایجاد 2 هزار شغل از زمان آغاز فعالیت این نهاد در استان از جمله فعالیت‌های قابل توجه آن بوده است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای رسانه و تبریک روز خبرنگار عنوان کرد: نقش مهم رسانه در توسعه استان و کشور غیرقابل انکار و تلاش شما خبرنگاران در راستای انعکاس وقایع و حل مشکلات قابل تحسین است.

رییس جهاد دانشگاهی بوشهر با تشریح نقش مهم جهاد دانشگاهی بیان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی مدارس ابتدایی، توانمندسازی نیروهای بومی پارس جنوبی، راه اندازی مرکز افکار سنجی، راه اندازی خبرگزاری ایسنا منطقه بوشهر، ایجاد مرکز سلول‌های بنیادی در استان، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی توسعه نوین مشاغل خانگی بخشی از فعالیت‌های مهم این مرکز در استان بوده است که البته هنوز اهداف مهم دیگری نیز هستیم و در راه تحقق آنها نهایت تلاش خود را انجام خواهیم داد. تحقق این اهداف، حمایت مسئولان استانی را می‌طلبد.

احمدی زاده با تاکید بر استفاده از نیروهای جوان در این مرکز اظهار کرد: در حال حاضر ما جوانترین ارگان استان هستیم و نیروهای ما متولدین دهه ۶۰ و یا ۷۰ هستند که این امر مورد توجه رهبر انقلاب نیز بوده است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی از نهادهایی است که می‌تواند در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب تاثیرگذار باشد، این نهاد انقلابی با تکیه بر نیروهای جهادی و به خصوص جوان متخصص خود توانسته گام‌های موثری در پیشرفت‌های علمی و پژوهشی استان بردارد و امید است از این پس نیز در مسیر تحقق آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی حرکت کند.

رییس جهاد دانشگاهی بوشهر عنوان کرد: جهاد دانشگاهی با اهداف والای خود و با توجه و عبرت گرفتن از گذشته و امید به آینده و تجربه اندوزی می‌تواند در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و عمل به منویات مقام معظم رهبری گام‌های اساسی بردارد.

علی احمدی زاده تصریح کرد: اظهار لطف مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جمعه سراسر در تیرماه سال جاری به جهاددانشگاهی و خطاب به مجموعه‌ای جوان و توانمند و خودباور مسئولیت ما را سنگین‌تر نمود و باید با تمام توان در راه رسیدن به انتظار معظم له و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب تلاش کنیم. جهاد دانشگاهی از اساس نهادی انقلابی و فرهنگی بوده و هدفش ایجاد خودباوری در نسل جوان و دانشگاهی و ارتقا هویت ایرانی و اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی بوشهر از راه‌های مختلفی از جمله الگوسازی و ساختارسازی فرهنگی به دنبال رسیدن به این هدف است و در این راستا خبرگزاری ایسنا را در جهت توسعه استان در فضای مجازی و معرفی هر چه بیشتر استان راه اندازی کردیم.

رییس جهاد دانشگاهی بوشهر ادامه داد: در حوزه قرآنی، خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) را در آینده‌ای نزدیک در استان تأسیس خواهیم کرد و به دنبال فعالیت‌های پژوهشی در قرآن در قالب مرکز رشد فناورانه هستیم.

احمدی زاده تاکید کرد: افکارسنجی یکی دیگر از فعالیت‌های جهاددانشگاهی است که به پژوهش‌های مختلف می‌پردازد، همچنین در حوزه علم و فناوری حرکت در مسیر علم داریم و در حوزه سلول‌های بنیادی و ژنتیک و آبزیان و انرژی خورشیدی و محیط زیست ورود کرده‌ایم.

وی بیان کرد: مهندسی پیشرفت و فناوری نیز از ابتدای فعالیت در دستور کار جهاددانشگاهی بوشهر قرار دارد و به دنبال کسب دانش فنی تولید بچه ماهی سی بأس و تولید ارتمیا هستیم.

رییس جهاد دانشگاهی استان بوشهر تاکید کرد: اغلب فعالیت‌های مجموعه به گونه‌ای است که برای اولین بار در استان یا کشور در حال اتفاق است چرا که ما معتقدیم اگر کار فناورانه انجام شده نیاز نیست دوباره آن را تکرار کنیم.

علی احمدی زاده بیان کرد: جهاددانشگاهی بوشهر در حوزه نفت و گاز نیز وارد شده و در سال قبل توانمندسازی و آموزش ۳۰۰ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی جهت اشتغال در پارس جنوبی را با توجه به استانداردهای بین المللی نفت تدوین و به سرانجام رساندیم.

وی یادآور شد: تیم جوان ما معتقد است و بر این باور رسیده‌ایم که تولید علم باید به فناوری تبدیل شود و همچنین تجاری‌سازی فناوری‌ها را نیز باید پیگیری کنیم.

رییس جهاد دانشگاهی بوشهر افزود: در بخش آموزش تخصصی نیز وارد شدیم به طوری که با دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش همکاری می‌کنیم، ما معتقدیم دانشجویان باید بعد از آموزش وارد عرصه کار شوند. در مراکز کوتاه مدت آموزش تخصصی به دنبال افزایش مهارت و ایجاد اشتغال هستیم، کارآفرینی برای ما دارای اهمیت است و شعار جهاددانشگاهی این است که هر دانشجو باید کارآفرین باشد.

علی احمدی زاده تصریح کرد: ایجاد اشتغال خانگی با روش نوین از دیگر برنامه‌های جهاددانشگاهی بوشهر است به طوری که استعدادهای حوزه اشتغال خانگی را شناسایی می‌کنیم تا پس از آموزش با کمک وزارت کار زمینه ورود به بازار کار را فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برای اجرای این طرح استان بوشهر در پایلوت اولیه ۱۵۰ نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش قرار داده شده که جهت افزایش این آمار نیاز به بودجه استانی داریم.

این مقام مسئول تاکید کرد: یکی از اهداف جهاددانشگاهی بومی‌سازی علم و پیشرفت براساس مبانی دینی است و ما تلاش داریم بر اساس فرهنگ جهادی بومی سازی انجام شود.

احمدی زاده با اشاره به تدوین و اجرای پروژه کتاب eghit گفت: این پروژه کار شاخص جهاددانشگاهی است که از مطالبات مقام معظم رهبری بوده است.

رییس جهاد دانشگاهی بوشهر عنوان کرد: سال ۱۳۹۲ مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از این مساله گله کردند که غربی‌ها از طریق آموزش زبان انگلیسی به دنبال ترویج فرهنگ غرب هستند و جهاددانشگاهی برای تهیه کتاب انگلیسی منطبق با فرهنگ ایرانی و اسلامی اعلام آمادگی کرد و خوشبختانه امروز ۸ جلد از این کتاب با نام eight طراحی شده است، نام این کتاب برگرفته از امام رضا (ع) است و به یقین می‌تواند منبع ارزنده‌ای برای ایران و سایر کشورهای اسلامی باشد.

 

رییس جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری:

ضرورت حمایت مسوولان چهارمحال و بختیاری از راه‌اندازی مرکز پزشکی و سلامت توسط جهاد دانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری، سیروس رضایی 14 مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یک نهاد علمی انقلابی و باسابقه در سال 59 به فرمان امام راحل (ره) شکل گرفت که با ماموریت‌های فرهنگی و آموزشی در سطح دانشگاه‌ها فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: 20 درصد از بودجه جهاد دانشگاهی از دولت و 80 درصد آن از درآمد حوزه‌های پژوهشی و آموزشی تأمین می‌شود.

رضایی گفت: این نهاد در استان می‌تواند با استفاده از فرصت‌های متعددی که دارد در چارچوب مقررات با حمایت و پشتیبانی مسئولان در توسعه همه جانبه استان گام بردارد.

وی با اشاره به فعالیت جهاد دانشگاهی در چهار حوزه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اشتغال، تصریح کرد: دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی جهاد دانشگاهی حرکتی راهبردی و مؤثر در توسعه کشور است که هفت هزار دوره آموزشی در کشور تبیین شده و 200 دوره اشتغال محور و تخصصی در استان فعال است و برگزار می‌شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان با اشاره به بهره‌گیری 50 هزار فراگیر در سال گذشته از دوره‌های آموزشی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی استان، تصریح کرد: در حوزه آموزش به لحاظ جذب فراگیر، جهاد دانشگاهی رتبه دوم کشوری را کسب کرده است که نسبت به دیگر استان‌ها استقبال خوبی از دوره‌ها شده است.

وی در ادامه با اشاره به طرح داناب و منعقد شدن تفاهم‌نامه با شرکت آب منطقه‌ای استان، بیان کرد: در این راستا براساس اقدامات صورت گرفته و ارزیابی وزارت نیرو، جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری رتبه اول کشوری را کسب کرده است.

رضایی با اشاره به راه‌اندازی مرکز آزمون جهاد دانشگاهی در استان در سال گذشته، تصریح کرد: ششمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی از طریق این مرکز آزمون برگزار شد که در استان چهار هزار و 424 نفر ثبت‌نام و در آزمون شرکت کردند، همچنین 18 مردادماه نیز آزمون آتش‌نشانی از سوی مرکز آزمون جهاد دانشگاهی برگزار خواهد شد.

وی افزود: بیش از 38 تفاهم‌نامه و قرارداد با دستگاه‌های اجرایی، نهادها و دانشگاه‌های استان در راستای آموزش‌های کوتاه‌مدت منعقد شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان تاکید کرد: در حوزه پژوهشی تاکنون 56 طرح پژوهشی در استان با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف انجام شده است.

وی اضافه کرد: به 3 هزار نفر از زنان باردار از سوی بانک خون بندناف رویان در بیمارستان هاجر شهرکرد مشاوره‌های رایگان داده شده که تاکنون 350 نمونه خون بندناف به تهران برای فریز ارسال شده است.

رضایی گفت: در حوزه تجاری‌سازی و اشتغال دو طرح «الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی» و «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار» از سوی این نهاد انجام شده است.

وی ادامه داد: مشاغل خانگی در سه فاز با هدف شناسایی مزیت‌ها، آموزش و اتصال به بازار اجرا شده که اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است، به طوری که از دو هزار نفر ثبت‌نام کننده برای طرح مشاغل خانگی در استان یک هزار و 700 نفر آموزش‌های لازم را کسب کردند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان با اشاره به طرح تونمندسازی زنان سرپرست خانوار، گفت: تفاهم‌نامه‌ای با معاونت امور زنان ریاست جمهوری منعقد شده که این طرح در سه فاز اجرا خواهدشد و جهاد دانشگاهی استان دوره‌ها را برای این افراد برگزار و زمینه ورود به مشاغل خانگی را برای آن‌ها فراهم خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان، گفت: سالانه به‌طور متوسط ۱۰۰ برنامه فرهنگی دانشجویی در دانشگاه‌های استان اجرا می‌شود و دانشجویان در سال ۹۷، ۷۹۰۰ نفر ساعت از برنامه‌های فرهنگی جهاد بهره‌مند شدند.

 

رییس جهاددانشگاهی استان اظهار کرد: 

جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، کارآمد در خلق ثروت از مزیت های منطقه ای

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، جلال الدین صادقی، 15 مردادماه در نشست خبری اظهار کرد: آموزش ­ها و پژوهش­ های جهاددانشگاهی کاربردی و براساس نیازهای جامعه است.

وی گفت: در حوزه پژوهش، جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در چهار سال اخیر به حوزه گیاهان دارویی استراتژیک با تاکید بر « عناب، زرشک و زعفران» ورود پیدا کرده که هدف آن حضور فعال در تجاری سازی تحقیقات کاربردی و بازاریابی و عرضه گیاهان دارویی  و فرآورده­های فراسودمند با ارزش افزوده حداکثری به بازار داخل و خارج از کشور است.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه 10 فرآورده فرا سودمند عناب تولید شده، اضافه کرد: طرح دهکده گیاهان دارویی و ایجاد مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی استراتژیک با تمرکز بر عناب، زرشک و زعفران و تحقیقات کاربردی که بتواند منجر به بهینه سازی تولید و دست یابی به فرآورده های فراسودمند از محصولات مذکور شود شروع و تاکنون منجر به نتایج بسیار ارزشمندی شده است.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات جهاددانشگاهی کاربردی، محصول محور و مبتنی بر نیاز بازار است، عنوان کرد: برندسازی از عوامل کلیدی است که منطقه را معرفی و اقتصاد استان را پویا می‌کند.

صادقی از فعال شدن دبیرخانه علمی آسیب های اجتماعی استان در جهاددانشگاهی خبر داد و افزود: تاکنون یک هزار و 700 نفر از بانوان خانه­دار از خدمات آموزشی و فرهنگی این دبیرخانه با رویکرد توانمند سازی بهره مند شده­اند.

وی با اشاره به تشکیل هسته مطالعات شهری و روستایی، ادامه داد: اکنون جهاددانشگاهی استان در حال تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی 109 روستای خراسان جنوبی با کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه­ریزی استان است.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با تاکید بر اینکه سلول های بنیادی خون بند ناف برای درمان بیمارهای صعب الاعلاج با منشا خونی کاربرد دارد، بیان کرد: نمایندگی خون بندناف در خراسان جنوبی از سال 94 در جهاددانشگاهی خراسان جنوبی کار خود را آغاز کرده و تاکنون موفق به ذخیره سازی بیش از 400 نمونه شده است.

وی در ادامه گفت: در صورت اختصاص فضای فیزیکی مناسب ، تجهیزات مرتبط و همکاری دانشگاه علوم پزشکی و حمایت استانداری، جهاددانشگاهی آمادگی دارد مرکز درمان ناباروری استان را فعال کند.

وی با اشاره به فعالیت های آموزشی این مجموعه در استان، گفت: سالانه بیش از هفت هزار نفر در آموزش های کوتاه مدت و 500 نفر در آموزش های ضمن خدمت جهاد دانشگاهی استان شرکت می کنند.

صادقی با بیان اینکه اجرای طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در استان از سال 96 آغاز شده، افزود: در این طرح شغل های مزیت دار استان شناسایی شدند، متقاضیان پس از ثبت نام، شایسته گزینی شده و در جهت توانمندسازی آموزش دیده و مورد مشاوره قرار گرفتند و به پشتیبانان معرف شدند.

وی ادامه داد: همچنین امسال طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در استان اجرا می شود و 69 نفر از بانوان سرپرست خانوار از این طرح بهره مند می شوند.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به  توسعه شعب جهاددانشگاهی در شهرستان های استان گفت: مردادماه امسال شعبه قائنات فعال شده و در طبس و فردوس نیز تا پایان امسال و سال آینده  این شعب فعال خواهند شد.

وی با اشاره به فرارسیدن 17 مرداد و روز خبرنگار اظهار داشت: خبرنگاران سهم قابل توجهی در افزایش سطح آگاهی جامعه دارند و جامعه همواره تشنه اخبار و اطلاعات جدید است که  توسط اصحاب رسانه اطلاعات خود را به روز می کنند.

صادقی ادامه داد: خبرنگاران همواره تلاش کنند اطلاعات روز را به جامعه تزریق کنند و اگر خبررسانی متوقف شود از سیل و زلزله خطرناک تر است.

 رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: خبرنگاران در بالاترین رده های اجتماعی هستند گر چه آنگونه که شایسته این قشر است به آنان توجه نشده لذا باید مسئولان بیشتر به رسالت و جایگاه خبرنگاران توجه داشته باشند.

وی جنس خبر را یک نوع دانش نو دانست و  افزود: کشورهایی توانمندتر و قوی تر هستند که تولید دانش جدید در آنان بیشتر اتفاق می افتد و امروز اهرم اقتدار کشورها رسانه ها هستند چرا که تاثیر زیادی در فضای اجتماعی دارند.

صادقی با تاکید بر جایگاه و قدرت بی نظیر رسانه ها، عنوان کرد: رسانه یکی از مسیر های مهم برای توانمندسازی جامعه است.

وی با اشاره به 16 مرداد سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، عنوان کرد: این مجموعه نهادی عمومی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دارای شخصیت مستقل است.

 

رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی بیان کرد:

ایجاد مرکز دیده‌بانی اجتماعی و مرکز خدمات تخصصی مدیریت انتقال تکنولوژی در استان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی، مسعود شهرجردی در نشست مطبوعاتی به مناسبت ۱۶ مرداد سی و نهمین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به‌عنوان نهاد انقلابی به‌منظور انجام فعالیت فرهنگی و تحقیقاتی، اسلامی شدن دانشگاه‌ها و پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاهی در سال ۱۳۵۹ به‌عنوان مولود انقلاب شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی تلاش دارد با استفاده از منابع انسانی متعهد و متخصص الهام‌بخش نواندیشی و پویایی علمی و فرهنگی و مقوم هویت اسلامی و ایرانی باشد، گفت: این نهاد انقلابی با پیشگامی در توسعه علمی، فناوری و فرهنگی تلاش داشته مشارکت جدی در فعالیت علمی و پژوهشی داشته باشد و با مراکز معتبر تحقیقاتی داخلی و خارجی همکاری داشته است و برای تولید ارزش افزوده اقدامات خوبی به انجام رسانده است.

شهرجردی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و ضرورت اتکا به توان داخل در جهت پیشرفت کشور و عدم چشم دوختن به غرب در شرایط کنونی امروز و اعتماد به توان نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص داخلی، گفت: پیشرفت و توسعه کشور حاصل توسعه فرهنگ، علم و فناوری است. جهاددانشگاهی نقش خود را در نقشه جامع علمی کشور باید مشخص شود و در این راستا ۷ مأموریت را تعیین کرده تا به پیشرفت کشور توسعه علمی و فناوری و رفع وابستگی کشور بیانجامد.

وی بیان کرد: مجموعه جهاددانشگاهی استان از سال ۱۳۵۹ در مدرسه عالی علوم اراک شروع به فعالیت کرد و امروز یکی از جامع‌ترین مجموعه‌های جهاددانشگاهی در کشور است و حتی طرح کاهش آلودگی هوای اراک در سال ۱۳۶۱ با ایجاد فیلتر کاهش آلودگی مطرح شد.

رییس جهاددانشگاهی استان مرکزی تدوین سند توسعه اشتغال استان، سند توسعه اجتماعی و فرهنگی، سند آموزش مدیریت بحران، برنامه‌های آمایش استان و عدالت اجتماعی مناطق مختلف شهرها، تدوین سند راهبری ارتقای وضعیت اجتماعی و فرهنگی در سکونتگاه‌های غیررسمی اراک، انجام طرح‌های تحقیقاتی، مقاله‌های علمی و انتشار کتاب، راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص طبی با تعرفه‌های دولتی و آزمایشگاه معتمد محیط زیست، ایجاد مرکز دیده‌بانی اجتماعی و مرکز خدمات تخصصی مدیریت انتقال تکنولوژی را از جمله اقدامات انجام شده در مجموعه جهاد دانشگاهی استان عنوان کرد.

وی با اشاره به طرح سلول‌های بنیادی و مرکز درمان ناباروری توسط متخصصان جهاد دانشگاهی افزود: مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری در اراک از طریق پیشرفته‌ترین روش‌ها در حال ارائه خدمت به استان مرکزی و استان‌های همجوار است که شامل کلینیک ناباروری مردان، کلینیک زنان و زایمان، آزمایشگاه‌های جنین‌شناسی، مشاور و روانشناسی زوجین نابارور و ... ارائه خدمت می‌کند.

شهرجردی گفت: از زمان آغاز به کار این مرکز تاکنون 16 هزار خدمت در زمینه درمان ناباروری ارائه شده است، همچنین در حوزه سلول‌های بنیادی خون بند ناف که برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج مؤثر است جهاد دانشگاهی فعال است و تاکنون 87 هزار نمونه در بانک خون بند ناف ذخیره شده.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش نیز فعالیت‌های گسترده‌ای دارد، به ارتقای سطح دانش و بینش مهارتی جهت افزایش کارایی افراد، ارتقای سطح دانش برای بهره‌وری شاغلین بخش دولتی و غیردولتی، ایجاد مهارت شغلی، پرورش نیروی خلاق و توانمندسازی آنها در بخش آموزش در اراک، ساوه و محلات اشاره کرد و افزود: در کنار فعالیت‌های آموزشی، حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی در بخش‌هایی همچون خبرگزاری بین‌المللی قرآنی (ایکنا)، انتشارات، مرکز افکارسنجی، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان دانشجویان فعال است.

رییس جهاد دانشگاهی استان مرکزی بیان کرد: سازمان تجاری‌سازی فناوری و توسعه اشتغال دانشجویان سعی بر تجاری‌سازی فناوری‌های به بلوغ رسیده و ارتقای فرهنگ کارآفرینی، توسعه روحیه خودباوری و ترویج الگوی موفق عملی و فناوری دارد، اخیراً الگوی نوین مشاغل خانگی به صورت پایلوت برای 131 زن سرپرست خانوار استان مرکزی با مشارکت دفتر امور زنان و خانواده استانداری و اداره کل کار انجام می‌شود و تاکنون 40 درصد پیشرفت طرح حاصل شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه فناوری با ایجاد مرکز انتقال تکنولوژی و سامانه فن‌یوز، 16 نیاز فناورانه استان مرکزی در حوزه صنعت شناخته شده است که به حل مشکلات و کاهش وابستگی‌ها به خارج از کشور کمک خواهد کرد.

شهرجری با اشاره به طراحی سیستم تصمیم‌گیری مدیران که در مراحل پایانی قرار دارد، افزود: این مدل در استان مرکزی تدوین شده است و استان‌های اردبیل، خراسان شمالی و مازندران خواهان این مدل هستند که به عنوان راهنما در کنار مدیران خواهد بود و به تصمیم‌گیری درست نیز کمک می‌کند.

 

افتتاح خط تولید جلبک اسپیرولینا جهاددانشگاهی مازندران به زودی 

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی مازندران، واحد عبدالهیان رییس واحد، ضمن گرامیداشت هفته خبرنگار و یاد و خاطره شهدای خبرنگار و علی عابدینی شهید مدافع حرم  جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: ۱۶ مردادماه مصادف با سی و نهمین سالگرد تشکیل نهاد انقلابی  جهاد دانشگاهی است و متناسب با ظرفیتی که این نهاد دارد، انتظاراتی نیز از آن وجود دارد که مصداق آن در سخنان مقام معظم رهبری و سایر مدیران کشور می‌توان دید که اغلب این انتظارات، کمک ‌کار دستگاه اجرایی بودن، مطالبه‌گری و پیگیری و اجرای موضوعات بر زمین مانده است.

وی با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در توسعه استان با توجه به شرایط حاضری که در آن قرار داریم، افزود: کشورمان تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارد اما در داخل کشور گویی با خود تحریمی نیز سروکار داریم که شرایط توسعه و رونق اقتصادی را سخت و پیچیده کرده است.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی یک نهاد انقلابی است و با توجه به این ماهیت در حوزه‌هایی از توسعه استان که اتفاقا جزو مزیت های نسبی بوده ولی با کم توجهی مواجه شده است ورود پیدا کردیم و تلاش می‌کنیم در حد توان و بضاعتی که داریم نقش موثری در توسعه استان ایفا کنیم.

وی یکی از موضوعات توسعه‌ای و مزیت استان را گردشگری دانست و افزود: این ظرفیت مهم، جهاد دانشگاهی را بر آن داشت تا از اواخر سال ۱۳۹۶ طرح هایی را در بحث اقتصادی کردن گردشگری در استان، در حوزه خاص آب بندانها تدوین و به مسئولان مربوطه ارائه نماید.

عبدالهیان گفت: استان مازندران بالغ بر۸۰۰ آبندان دارد که به صورت سنتی استفاده می‌شود و منحصرا جهت استفاده کشاورزی است در حالی که متناسب با عرصه وسیعی که اشغال کرده اند می‌تواند مزیت نسبی گردشگری در کنارشان تعریف شود.

وی در جمع خبرنگاران، گفت: پیگیری ما در هشتم آذرماه سال ۱۳۹۶، طی مکاتبه‌ای با استاندار وقت و مدیران ملی گردشگری  صورت گرفت و آنجا ایده و طرح اقتصادی کردن گردشگری در حوزه آبندان‌ها را مطرح نمودیم.

واحد عبدالهیان افزود: ایده و طرح ارائه دادیم و حتی اعلام کردیم که طرح پایلوت را با امکانات و قابلیت های در اختیار پیاده سازی می کنیم و انتظار داشتیم که این طرح در کارگروه گردشگری استان، شورای برنامه ریزی استان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و سایر مراجع ذی ربط مطرح شود و مورد اظهار نظر قرار بگیرد و چنانچه تصویب شد این طرح را اجرایی کنیم که متاسفانه هنوز به هیچ جایی نرسیده ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران بیان کرد: نکته جالب این است که هفتم مرداد ۱۳۹۸، رئیس سازمان گردشگری اعلام کردند که با توجه به دستور رئیس جمهور و وزیر نیرو، تفاهم نامه‌ای برای ساخت پروژه‌های گردشگری، در حاشیه سدها و رودخانه‌ها و آب بندانها امضا کرده اند.

 وی با اشاره به اینکه طرح گردشگری آب بندانها ایده جهاد دانشگاهی بوده است، اظهار داشت: اکنون قریب دو سال است نهاد جهاد دانشگاهی مدعی است می‌خواهد به صورت پایلوت آن را در آبندان تحت مالکیت خود اجرا کند اما با موانع مواجه است.

عبدالهیان گفت: از سال ۹۴-۱۳۹۳ مطالعه بر روی تولید جبلک اسپیرولینا در جهاد دانشگاهی شروع شده تا اواخر سال ۱۳۹۶، مطالعات علمی و انجام کارهای آزمایشگاهی به پایان رسیده است و جهاد دانشگاهی توانسته است به دانش تولید اسپیرولینای با کیفیت و با پروتئین بالای 70 درصد دست یابد.

وی موارد استفاده جلبک اسپیرولینا را در صنایع غذائی، صنایع بهداشتی و آرایشی، مصارف خوراک دام و طیور جهت تولید غذای سالم و ارگانیک، مکمل غذای آبزیان  برشمرد.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با بیان اینکه می توان با تولید جلبک اسپیرولینا و مصرف آن توسط طیور پروتئین سالم تولید کرد، افزود: خط تولید نیمه صنعتی جلبک با همت پژوهشگران جهاد دانشگاهی و با کسب دانش منحصر به فرد هم در حوزه مهندسی و هم حوزه تولید ضمن اینکه مرحله تولید آزمایشی را پشت سر گذاشته است آماده افتتاح رسمی و بهره برداری است. 

عبدالهیان در پایان با اشاره به نقش رسانه ها در توسعه استان گفت: در گذشته درقالب کارگروه رسانه  ذیل اتاق فکر استان چندین نشست برگزار کردیم که به دلایلی مدتی برگزار نشد امیدواریم بتوانیم بحث های حوزه رسانه را دوباره دنبال کنیم تا رسانه استان بتواند نقش واقعی خود را در توسعه استان ایفا کند.

 

انعقاد ۲۳ قرارداد آموزشی با دستگاه‌های اجرایی استان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل، مهران اوچی اردبیلی  19 مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک 16 مرداد، سالروز تشکیل جهاددانشگاهی و 17 مرداد، روز خبرنگار گفت: اصحاب قلم و رسانه با انعکاس فعالیت‌ها، کمک شایانی به پیشبرد اهداف این نهاد کرده‌اند که بر خود وظیفه می‌دانم ضمن تبریک این دو مناسبت‌، به نمایندگی از خانواده بزرگ جهاددانشگاهی استان، از همکاری اهالی رسانه و خبر با این واحد، صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم:

مهران اوچی اردبیلی جهادانشگاهی استان اردبیل افزود: در راستای منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب سعی دارد در کنار فعالیت‌های خود و به عنوان پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاهی، همدلی بیشتری بین بخش‌های مختلف استان جهت دستیابی به توسعه پایدار ایجاد نماید.

وی خروجی تمام فعالیت‌های جهاددانشگاهی را تحقق عملی رونق تولید عنوان و اظهار کرد: اگر قصد داریم جهاد‌دانشگاهی را زنده نگه داریم، نباید از فرهنگ جهادی فاصله بگیریم و لازمه این اتفاق حفظ روحیه جهادی در افراد و در سطح سازمان، جذب و تربیت نیرو‌های جوان و مؤمن، انقلابی، توانمند، کاربلد و کارآمد است.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه در دو سال اخیر برگزاری دوره‌های مهارتی و تخصص‌افزا در اولویت خدمات آموزشی این نهاد قرار گرفته است، یادآور شد: در دو سال گذشته با راه‌اندازی سه مرکز آموزشی، تعداد مراکز آموزش کوتاه‌مدت جهاددانشگاهی در استان به پنج مرکز افزایش یافته که سه مرکز در مرکز استان و دو مرکز در شهرستان‌های گرمی و پارس‌آباد فعالیت دارد.

اوچی اردبیلی از بهره‌مندی بیش از ده هزار نفر از خدمات آموزشی جهاددانشگاهی در سطح استان در سال گذشته خبر داد و افزود: این نهاد که رسالت اصلی آن مهارت‌افزایی و توانمندسازی است در کنار سایر نهادهای آموزشی استان، در حوزه آموزش کارکنان دولت نیز فعالیت دارد.

وی از انعقاد ۲۳ قرارداد آموزشی با دستگاه‌های اجرایی استان برای ارائه خدمات آموزشی در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: به دنبال واگذاری برگزاری آزمون‌های استخدامی کشور به جهاددانشگاهی در دو سال اخیر، اسفندماه این واحد برای اولین بار آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور را در دو شهرستان اردبیل و پارس‌آباد برگزار کرد و ۱۸ مرداد جاری آزمون مشاغل آتش‌نشانی را برگزار خواهد کرد.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل یادآور شد: در سال گذشته و سالجاری اجرای طرح سه جانبه سرباز ماهر جهت آموزش یک‌صد هزار نفر پرسنل نیروهای مسلح، طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب(داناب) و طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانواده به جهاددانشگاهی استان واگذار شده است که این حسن اعتماد برای این نهاد در سطح کشور و استان افتخارآفرین است.

اوچی اردبیلی به فعالیت‌های مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان اردبیل اشاره و تصریح کرد: در نیمسال اول سالجاری این مرکز در ۱۲ کد رشته و برای اولین بار در رشته‌ باغبانی با گرایش گیاهان دارویی و معطر دانشجو پذیرش خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در سه سال اخیر این مرکز تعداد دانشجویان خود را حفظ کرده است، ادامه داد: در حال حاضر مرکز آموزش علمی کاربردی با یک هزار و دویست و ۵۰ مترمربع فضای فیزیکی، کلاس‌ و سایت‌های کامپیوتری مجهز، بهره‌گیری از کلاس‌های مجهز و ارائه تسهیلات به دانشجویان خدمات آموزشی ارائه می‌کند.

عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی استان اردبیل به واگذاری انجام ۲۷ طرح مطالعاتی و تحقیقاتی در سال ۱۳۹۷ به جهاددانشگاهی اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر جهاددانشگاهی استان اردبیل در دو زمینه پژوهشی بهداشت باروری و تهیه نهال شناسنامه‌دار فندق فعالیت دارد که به یقین فعالیت در زمینه بهداشت باروری با در نظر گرفتن مزیت نسبی و خلاقیت های موجود، به پویایی مرکز درمان ناباروری قفقاز خواهد انجامید.

اوچی اردبیلی گفت: یکی دیگر از ظرفیت‌های استان اردبیل، توسعه گردشگری سلامت است که در این راستا کارگروه سلامت در استان تشکیل و دبیری این کارگروه به جهاد‌دانشگاهی استان محول شده است.

وی تشکیل کارگروه گردشگری سلامت استان را گام مهمی برای توسعه منطقه عنوان و تصریح کرد: با فعالیت این کارگروه و با وجود ظرفیت‌های طبیعی، آبگرم‌های معدنی، زیرساخت‌های درمانی و قابلیت‌های پزشکی مناسب در استان به یقین در آینده نزدیک صنعت گردشگری سلامت، حرفی برای گفتن خواهد داشت.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: طرح توسعه گردشگری سلامت استان در دو فاز تهیه شده است که در فاز اول این طرح اتباع آذری که به قصد سلامت از مرز بیله‌سوار وارد استان می‌شوند ساماندهی خواهند شد.

اوچی اردبیلی اضافه کرد: طبق اطلاعات به دست آمده از حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اتباع جمهوری آذربایجانی ورودی به استان اردبیل، حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد با هدف درمان وارد استان می‌شوند.

وی از تهیه اپلیکیشن معرفی مراکز درمانی استان اردبیل خبر داد و اظهار کرد: این فاز اول طرح گردشگری سلامت است و در فاز دوم پذیرش و هدایت بیماران از داخل کشور جمهوری آذربایجان به سمت مراکز درمانی استان اردبیل انجام می‌گیرد.

عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی استان اردبیل مرکز درمان ناباروری را یکی از مراکز مجهز شمالغرب کشور عنوان کرد و ادامه داد: در دو سال اخیر اقدامات مناسبی برای تجهیز مرکز درمان ناباروری قفقاز انجام گرفته و برخی از کمبود‌های تجهیزاتی در این حوزه برطرف شده است.

اوچی اردبیلی از موفقیت‌آمیز بودن درمان بیش از یک هزار و دویست نفر در مرکز درمان ناباروری قفقاز خبر داد و یادآور شد: برای توسعه فعالیت‌های سلامت باروری و جذب گردشگران خارجی و درصدد ایجاد مجتمع سلامت (Health Tourism) هستیم تا حضور خود را در این زمینه پررنگ‌تر کنیم.

وی ایجاد پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته پلیمری با ظرفیت یک هزار و 500 تن را از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار این نهاد در استان اعلام و خاطرنشان کرد: در استان اردبیل ۷۵۰ هزار تن سیب‌زمینی تولید می‌شود که ۲۵۰ هزار تن آن درجه ۳ و غیرقابل استفاده است که می‌توان از آن برای تولید نشانسته پلیمری که در صنعت حفاری نفت کاربرد دارد و در حال حاضر کاملا وارداتی است، استفاده کرد.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل افزود: در تلاش هستیم تا کارگاه نیمه صنعتی در حد پایلوت را تا پایان سال ۱۳۹۸ ایجاد کنیم و در سال ۱۳۹۹ و در صورت حمایت مسئولان استان و جهاددانشگاهی کشور، احداث واحد صنعتی نشاسته پلیمری را آغاز کنیم.

اوچی اردبیلی، وی از استقرار 15 شرکت و یک هسته فناور با ۳۴ ایده فناورانه در مرکز رشد گیاهان دارویی خبر داد و اظهار کرد: در سال 1397 دو شرکت دانش بنیان شد و چهار شرکت نیز در حال ارزیابی برای دانش بنیان شدن هستند و سعی داریم این شرکت‌ها را بعد از دانش بنیان شدن به سمت پارک علم و فناوری سوق دهیم.

وی به اخذ مجوز تولید برای دو محصول جدید از وزارت بهداشت اشاره کرد و تصریح کرد: در سال گذشته در مرکز رشد گیاهان دارویی ۲۶ رویداد کارآفرینی برگزار شده و فناوران این مرکز در بیست نمایشگاه ملی و استانی برای ارائه دستاوردهای خود حضور یافته‌اند.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی استان اردبیل تولید ۳۵ مقاله و ثبت 10 اختراع را از دیگر فعالیت‌های این مرکز عنوان کرد و گفت: مرکز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اردبیل با مجوز اخذ شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سعی دارد یک ایده را در یک بازه زمانی تعریف شده در چارچوب مراکز رشد به محصول فناورانه تبدیل کند.

اوچی اردبیلی از اخذ مجوز برای تجاری‌سازی یک محصول مرکز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اردبیل خبر داد و اظهار کرد: مرحله گذر از ایده به پدیده سه سال طول می‌کشد و تجاری‌سازی آن نیز نیاز به مشارکت سرمایه‌گذاران دارد به همین خاطر ما در حال مذاکره برای تجاری‌سازی داروی دامپرلی برای درمان سینوزیت هستیم که امیدواریم این امر به زودی محقق شود.

وی افزود: تلاش داریم تا پایان سال ۱۳۹۸ برای دو محصول دیگر این مرکز هم مجوزهای تجاری‌سازی را اخذ کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه جهاددانشگاهی در سال ۱۳۵۹ با فرمان حضرت امام خمینی(ره) با رسالت فرهنگی تشکیل شد و فلسفه وجودی آن بعد از تشکیل شورای انقلاب فرهنگی، مشارکت در مدیریت دانشگاه‌ها بود، گفت: تمام فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان اردبیل در راستای این رسالت فرهنگی انجام می‌گیرد.

اوچی اردبیلی با بیان اینکه جهاددانشگاهی با گسترش فعالیت‌های خود به دنبال ارتقاء سطح فرهنگی جامعه است، اظهار کرد: در حال حاضر خبرگزاری‌های بین‌المللی قرآن(ایکنا) و دانشجویان ایران(ایسنا)، مراکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)،  امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، انتشارات، فرهنگی- گردشگری دانشجویان ایران(ایستا) و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در راستای خدمت به توسعه فرهنگی استان فعالیت می‌کنند.

وی از اجرای چهار طرح نظرسنجی توسط مرکز افکارسنجی در سالجاری خبر داد و یادآور شد: در سال گذشته ۶۴ برنامه فرهنگی در سطح استان اردبیل اجرا شده است.

اوچی اردبیلی اضافه کرد: جهاددانشگاهی در کنار وظایف محوله و بر اساس توصیه‌های نماینده محترم ولی فقیه در استان در فعالیت‌های قرآنی نیز ورود کرده است و برنامه‌هایی در این زمینه در دست اقدام دارد.

 

رییس جهاددانشگاهی فارس خبر داد:

پارک علوم و فناوری نرم و صنایع دستی در شیراز راه‌اندازی می‌شود

 به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی فارس، دکتر مظاهر بابایی سه‌شنبه 15 مرداد در نشست خبری که به مناسب سی و نهمین سالروز تشکیل جهاددانشگاهی برگزار شد، بیان کرد: پارک علوم و فناوری نرم و صنایع‌دستی پس از استان‌های تهران و زنجان در فارس نیز در آینده‌ای نزدیک آغاز به کار خواهد کرد.

وی هدف از راه‌اندازی این پارک را توجه ویژه به علوم انسانی، صنایع خلاق فرهنگی، تجاری‌سازی ایده‌های فرهنگی و تبدیل فعالیت‌ها به فناوری و راه‌اندازی رسانه‌های تصویری عنوان کرد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس همچنین به راه‌اندازی خط تولید عصاره گیری گل‌های محمدی اشاره و اضافه کرد: در حوزه پژوهشی جهاددانشگاهی متناسب با اسناد بالادستی، مباحث مرتبط با این پروژه پیش‌بینی و تعریف شده و در صورت تأمین بودجه، وارد فاز عملیاتی و اجرایی می‌شود.

بابایی از ایجاد مرکز فناوری رشد سلامت در فارس خبر داد و پیش شرط این مرکز را راه‌اندازی کانون‌های رشد و شکوفایی اعلام و خاطرنشان کرد: برابر تعهدات انجام شده تا پایان سال 1400، تعداد 9 مرکز رشد و شکوفایی (منش) که ایده‌ها را به ثروت تبدیل می‌کند، در فارس راه‌اندازی خواهد شد.

وی یادآور شد: عملیات اجرایی ساخت مرکز رشد فناوری سلامت نیز از شهریورماه در شهر جدید صدرا در فضایی به وسعت سه هکتار آغاز خواهد شد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس از فعالیت این نهاد در حوزه فناوری خدمات پزشکی سخن گفت و افزود: امروز درمانگاه عمومی جهاد، به درمانگاهی تخصصی تبدیل شده و طی تفاهم‌نامه انجام شده نیز در حوزه‌های سلول درمانی، ناباروری، دیابت و زخم به‌زودی برای عموم از مهرماه امسال ارائه خدمات خواهد کرد.

بابایی با تاکید بر اینکه باید ظرفیت‌های جهاددانشگاهی با توجه به توان و داشته‌های این مجموعه مورد حمایت قرار گیرد، گفت: وجود تفاهم‌نامه‌های متفاوت در سطح استان نشان از اعتماد و حمایت از ظرفیت‌های این مجموعه دارد.

وی همچنین با بیان اینکه دوره‌های مختلف آموزشی تعریف شده در جهاددانشگاهی متناسب با نیاز بازار کار بوده و اکثر هنرجویان جذب بازار کار شده‌اند، گفت: در حال حاضر رشته‌های گوهر شناسی، طلاسازی و تعمیرات دستگاه‌های پزشکی بیشترین مخاطب دوره‌های جدید آموزشی جهاددانشگاهی فارس را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس جهاددانشگاهی فارس ادامه داد: این مجموعه در استان متعهد به آموزش 200 نفر از زنان سرپرست خانوار در فارس در رشته‌های مشاغل خانگی مختلف شده است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری آزمون‌های استخدامی نیز به جهاددانشگاهی واگذار شده که در این راستا دومین دوره آن جمعه 18 مردادماه با حضور 10 هزار و 300 نفر در آزمون آتش نشانی برگزار خواهد شد.

بابایی گفت: جهاددانشگاهی در تفاهم‌نامه‌ای که با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در شش محور برنامه‌های فرهنگی- هنری با رویکرد قرآنی، مکتب‌های معاصر، برگزاری جشنواره کشوری طراحی المان‌های قرآنی ، چهارمین جشنواره شهود قدسی  و برگزاری کنگره ادبیات قرآنی به صورت مشترک همکاری خواهد کرد.

 

ربیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی خبر داد:

راه‌اندازی مجتمع تحقیقاتی درمانی جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، دکتر جعفر محسنی، رییس این سازمان سه شنبه 15 مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: راه‌اندازی این مجتمع، گام بسیار بزرگی بوده و شاید بتوانیم برخی امکانات و تیم تخصصی را فراهم کنیم اما در تامین زیرساخت‌های این مجتمع به تنهایی موفق نخواهیم شد، از این رو در این رابطه از مسئولان استانی مطالبه داریم تا حمایت کنند بتوانیم خدمات بیشتر و موثرتری را در استان ارائه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در این مجتمع، علاوه بر ارتقای کمی و کیفی خدمات و همچنین ارائه خدمات درمانی، به حوزه تحقیقات و پژوهش نیز ورود خواهیم کرد.

وی در بخشی از سخنانش به اهمیت فعالیت‌های مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی تبریز اشاره کرد و گفت: وجود معضل ناباروری و همچنین چالش جمعیتی در کشور باعث شده تا اهمیت ارائه خدمات درمان ناباروری در جامعه دو چندان شود.

 رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان با بیان این‌که کشور ما با چالش جمعیتی روبه رو بوده و با روند فعلی، طی سال‌های آتی شاهد رشد منفی جمعیتی خواهیم بود، افزود: مقام معظم رهبری بیش از ۱۴ سال پیش دراین خصوص توجه داشته و طی سال‌ها این قضیه مطرح شده و مشوق‌ها و مصوبه‌های جهت تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری شده است تا بتوان با این چالش جمعیتی مقابله کرد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر حدود 25 درصد زوجین در کشور با مشکل فرزندآوری مواجه هستند، اظهار کرد: در همین راستا، مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی تبریز فعالیت‌های خود را به جد پیگیری و گسترش می‌دهد تا در این رابطه کمک حال زوجین باشد؛ همچنین در اواخر سال 97 نیز با راه‌اندازی سیستم NGS گام موثری را در این رابطه برداشت و در تلاش است تا با استفاده از امکانات جدید در حل معضلات ناباروری در جامعه گام‌های موثرتری بردارد.

وی با بیان این‌که وجود انواع سرطان‌ها در کشور، چالش دیگری است که نیازمند توجه بسیار است، اظهار کرد: طبق تحقیقاتی که در دنیا انجام شده، از هر هشت خانم یک نفر در معرض ابتلا به سرطان سینه بوده و این آمار تهدید بزرگی برای جامعه است، بر این اساس جهاددانشگاهی استان نیز در راستای اهدف پنج ساله ششم، کلینیک پیشگیری و ارتقای سلامت را راه‌اندازی کرده و این مرکز بطور رسمی در دهه ولایت افتتاح می‌شود.

محسنی با بیان این‌که غربالگری سرطان‌ها شایع در استان، یکی از محورهای اصلی فعالیت این کلینیک خواهد بود، افزود: این کلینیک با همکاری متخصصان امر در راستای جلوگیری از بروز بیماری‌ها، تشخیص به موقع بیماری‌ها و ... گام‌های موثری را در استان خواهد برداشت.

وی در بخش دیگری از سخنان به اخذ مجوز پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاددانشگاهی استان اشاره کرد و گفت: این پژوهشکده در حوزه علوم انسانی فعالیت کرده و در منطقه شمالغرب اولین پژوهشکده در حوزه علوم انسانی است؛ با توجه به کمبود منابع و پژوهش در حوزه علوم انسانی، فعالیت‌های این پژوهشکده بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان این‌که جهادهای دانشگاهی سطح کشور هرکدام بطور شاخص در یک حوزه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهند، تاکید کرد: جهاد دانشگاهی استان با توجه به ساختارها و شرایطی که در دوران دفاع مقدس در کشور حاکم بود، در تمامی حوزه‌ها ورود کرده و در حوزه‌های پزشکی، انسانی، صنعتی، فرهنگی و... فعالیت‌های مختلفی را پیگیری می‌کند.

رییس سازمان جهاددانشگاهی استان در ادامه به فعالیت‌های گسترده جهاددانشگاهی استان در حوزه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و افزود: با توجه به نیاز کشور به استفاده از انرژی، جهاددانشگاهی استان در حوزه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و پاک متمرکز شده و در این رابطه نیز فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده و تبدیل به "قطب" در سطح کشور شده است؛ همچنین کارگاه انرژی‌های تجدیدپذیر را نیز با سرمایه‌گذاری یک میلیاردتومانی به کارخانه تبدیل کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیکاری را یکی از معضلات اساسی جامعه دانست و با تاکید بر اهمیت ایجاد اشتغال برای جوانان، گفت: با توجه به آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار، جهاددانشگاهی استان به حوزه توانمندسازی فارغ‌التحصیلان ورود کرده و در این رابطه نیز طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری را اجرایی کرده است.

وی در این  رابطه افزود: جهاد دانشگاهی استان طرح جدیدی نیز با همکاری استانداری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اجرا کرده که طی آن برای بیش از 300 بانوی سرپرست خانوار خدمات آموزشی ارائه می‌شود تا بتوانند روی پای خود ایستاده و کارآفرینی کنند. این نهاد، چندین طرح دیگر نیز در حوزه ارائه آموزش در راستای توانمندسازی افراد جامعه در دست اجرا دارد.

محسنی در ادامه به فعالیت‌های معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه به انتظاری که در این رابطه داشتیم، رسیده‌ایم و فعالیت‌های بسیاری در حوزه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی انجام می‌شود؛ فعالیت‌های مرکز گردشگری دانشجویان، برگزاری مناظرات دانشجویی، مسابقات دفاع سه دقیقه‌ای پایان نامه، برگزاری همایش‌ها و... از جمله اقدامات این معاونت است.

وی تاکید کرد: سال گذشته 16 هزار نفر ساعت دانشجو از برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری جهاددانشگاهی استان بهره‌مند شدند.

محسنی در بخش دیگری از سخنان به منویات مقام معظم رهبری در دیدار مردم تبریز با وی در 29 بهمن سال 97 اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در این دیدار بر پیشگامی مردم آذربایجان در گام دوم انقلاب تاکید کردند، از این رو جهاددانشگاهی استان در این حوزه وارد عمل شده و امید است بعد از برگزاری جلسات و همایش‌ها گام‌های ملموس‌تری در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب برداریم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال یک خبرنگار، به نقش محوری مادران درخانواده‌ها تاکید کرد و گفت: جهاددانشگاهی در کنار سایر فعالیتهای عمومی، در حوزه تحقیقات و درمان بیشتر بر روی بیماری‌های جامعه زنان متمرکز شده است تا بتواند بخشی از مشکلات بانوان را مرتفع کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری نیز مبنی بر زیاد بودن هزینه‌های درمان ناباروری و نحوه حمایت از متقاضیان، اظهار کرد: حمایت‌های مالی در حوزه هزینه‌های درمان ناباروری بسیار کم بوده و پوشش بیمه‌ای آن نیز بسیار اندک است، از طرفی هم هزینه‌های درمان ناباروری به دلیل جدید بودن تکنولوژی، عملی هزینه‌بر است، اما جهاددانشگاهی استان در این رابطه تلاش‌های بسیاری کرده و تا حد امکان نیز هزینه‌ها را افزایش نمی‌دهد. در این خصوص با برخی مراکز خیریه و همچنین بانک‌ها نیز رایزنی‌هایی انجام شده که در صورت تحقق حمایت‌هایی انجام خواهد شد.

محسنی در این رابطه افزود: در مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا لایحه‌ای ارائه می‌شود که با کمک نمایندگان برخی از موارد را بدان اضافه کرده‌ایم، امید است این لایحه نیز تصویب شود تا حمایت‌هایی در این رابطه به زوجینی که در تامین هزینه‌های درمان ناباروری مشکل دارند، ارائه شود. البته با همکاری بیمه برکت نیز حمایت‌هایی برای زوجین روستایی در تامین هزینه‌های ناباروری می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری نیز پاسخ داد: نوسانات ارزی بر فعالیت‌های ما در حوزه انرژی نو تاثیر گذار بوده و سال پیش نیز یک نیروگاه 100 مگاواتی فاینانس شده را به علت نوسانات شدید ارزی متوقف کردیم، چرا که احتمال ضرردهی وجود داشت؛ اما در سال‌جاری ثبات نسبی در بازار ارز حاکم بوده و پروژه‌های 100 کیلواتی و... در سطح استان اجرایی می‌شود؛ سال گذشته نیز حدود 9 پروژه در این رابطه در سطح استان اجرایی شد.

محسنی با بیان این‌که طبق قانون، سازمان‌ها و ادارات موظف هستند تا ۲۰ درصد انرژی خود را تامین کنند، گفت: با اجرایی شدن این قانون در نتیجه فعالیت‌های جهاد  دانشگاهی نیز در این خصوص بیشتر خواهد شد؛ سازمان‌ها و کارخانجات می‌توانند، پشت بام سوله‌های خود را به نیروگاه خورشیدی تبدیل کرده و از این طریق هم انرژی خود را تامین کنند و هم از طریق آن به سود برسند.

وی در خاتمه در پاسخ به سوال دیگری در مورد فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان در حوزه تولید آب‌شیرین‌کن‌های خورشیدی نیز گفت: جهاددانشگاهی استان در این حوزه نیز فعالیت‌هایی را پیش می‌برد چرا که تبریز قطب انرژی‌های نو محسوب شده و همچنین در قرن 21 نیز چالش آب پیش بینی شده است، از این رو اهمیت فعالیت در این رابطه بسیار زیاد است.

رییس پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی جهاددانشگاهی نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص مجتمع تحقیقاتی درمانی جهاددانشگاهی اظهار کرد: این مجتمع شامل سه بخش "مرکز فوق تخصصی مطالعات ژنتیک، مرکز فوق تخصصی پیشگیری و ارتقای سلامت و مرکز فوق تخصصی درمان نازایی با شیوه‌های نوین" خواهد بود.

 دکتر نجف قراچرلو با بیان این‌که طرح کامل راه‌اندازی این مجتمع  بالغ بر 400 میلیارد تومان(برحسب هزینه‌های روز) برآورد شده است، افزود: طرحی که به استان ارائه کرده‌ایم، بخش اول این مجتمع بوده که برای راه‌اندازی آن بالغ بر 150 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی با تاکید بر این‌که جهاددانشگاهی استان خود در این رابطه ورود خواهد کرد، بیان کرد: جهاددانشگاهی استان در این رابطه مکان مناسبی با کاربری پزشکی به مساحت پنج هزار و 300 متر در شهرک خاوران دارد؛ در این رابطه با دفتر مرکزی هماهنگ شده‌ایم تا در بودجه سنواتی از این موضوع حمایت کند و همچنین در مورد بخش دیگری از هزینه‌ها نیز، از مسئولان استانی خواسته‌ایم تا از بودجه‌های ملی شده‌ی استانی و سایر منابع استانی از این پروژه حمایت کنند تا به سرانجام برسد.

 

کلید واژه ها: سی‌ونهمین سالگرد جهاددانشگاهی قروین جهاددانشگاهی بوشهر جهاددانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی جهاددانشگاهی فارس


نظر شما :