/گامبهگام با انقلاب اسلامی (۲۸)/ رییس جهاددانشگاهی هنر تشریح کرد:
از «انگاره»ی هنر و معماری تا مستندسازی دانش و فناوری/ ایجاد گروه پژوهشی نمایش کاربردی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی هنر، بهزاد رشیدی رییس جهاددانشگاهی هنر با گرامیداشت سیونهمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی، گفت: بررسی فعالیتهای 40 سالهی جهاددانشگاهی نشان میدهد که معمولا شاکله و بنیان این نهاد انقلابی بر اساس فرهنگ و مدیریت جهادی، عمدتا به کارهای ضروری، غیر معمول و سخت ورود کرده و از سختیهای کار نترسیده و در اغلب موارد موفق هم بوده است.
وی در ادامه به شاخصهها و ویژگیهای منحصر به فرد این نهاد انقلابی در طول نزدیک به 4 دهه از شکلگیریاش پرداخت و گفت: جهاددانشگاهی از گذشته رویکردی که در مورد انتخاب موضوعات کاری داشته و همچنان نیز آن را حفظ کرده، این بوده است که غالبا به سراغ اموری گرایش و توجه دارد که اصطلاحا به روی زمین مانده یا به حال خود رها شده است و البته ضرورت انجام و به ثمر رسیدن آنها بیش از اندازه احساس میشود.
رشیدی با اشاره به اینکه فعالیتهای صورتگرفته در جهاددانشگاهی از گذشته تا امروز براساس نیازهای جامعه و کشور به انجام رسیده، ادامه داد: بسیاری از کارها و اموری که هماکنون نیز از جمله افتخارات جهاددانشگاهی در کارنامهی کاری آن محسوب میشود نیز بر همین اساس گزینش و انتخاب شدهاند که دامنهی گستردهای اعم از حوزههای فرهنگی و اجتماعی تا عرصهی پزشکی و حوزهی خدمات تخصصی و حتی امور آموزشی را به خود اختصاص میدهد.
نگاه کاربردی با ماهیت تاثیرگذار هنری
رییس جهاددانشگاهی هنر تصریح کرد: از جمله دیگر ویژگیهای کمنظیر جهاددانشگاهی که میتوان به آن اشاره کرد، این است که شاید علیرغم لزوم وجود امکانات مورد نیاز و ضروری برای انجام کارهایی که به عهده میگیرد، اما به این شکل نیست که نسبت به انجام آن کار عقبنشینی داشته باشد؛ بلکه هر یک از اعضا و فعالان جهادی وقتی مسوولیت کاری را تقبل میکنند، از آنجا که به آن ایمان و باور داشته و نسبت به نتیجهی کار امیدوار هستند، تمام تلاش خود را به کار میگیرند تا روند انجام آن امر طی شده و به نتیجهای قابل قبول برسد و اینگونه نیست که به دلیل محدودیتها و موانع، کار را نیمهکاره رها کنند.
وی افزود: بر همین اساس ما در جهاددانشگاهی هنر نیز موضوعاتی را دنبال میکنیم که اغلب نگاه کاربردی به آنها داریم و از آنجا که معتقدیم هنر پدیدهای بسیار تاثیرگذار است، لذا با این منظر و از مسیر پرداختن به مجموعهی فعالیتهایی با ماهیت هنر سعی داشته و داریم تا بخشی از مشکلات کشور را که متناسب با امکانات و اختیاراتی که موجود است، رفع کنیم.
رشیدی تاکید کرد: مراکز خدمات تخصصی موجود در این واحد نیز اساسا با همین رویکرد ایجاد شده و به فعالیت مشغولاند که از جمله مهمترین آنها میتوان به «مرکز مستندسازی دانش و فناوری» اشاره کرد که مجموعه فعالیتهای علمی و فناورانه و صنعتی در مراکز مختلف داخل و خارج از جهاددانشگاهی را مستندنگاری و مستندسازی میکند که مواردی همچون فعالیت جاری در این مراکز، تجارب مدیران و... را شامل میشود؛ با این فرض که این تولیدات علاوه بر معرفی این مراکز به مخاطبان و علاقهمندان، تبدیل به اسنادی معتبر برای آیندگان شده که بتوانند در ادوار گوناگون از این تجارب و دستاوردها، نهایت استفاده و بهره را ببرند.
وی با اشاره به مرکز مستنندسازی جهاددانشگاهی هنر، گفت: در شرایط کنونی، همکاری با مراکزی همچون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاههای مختلف و بهویژه دانشگاههای صنعتی و همچنین بخشهای علمی و تحقیقاتی موجود در جهاددانشگاهی از سرفصلها و برنامهی اصلی این مرکز است و ساخت انواع فیلمهای مستند و آموزشی، فیلمهای معرفی و تبلیغاتی، فیلمهای مستند پژوهشی و انیمیشن نیز از دیگر فعالیتهای صورت گرفته از سوی این مرکز به شمار میرود.
رشیدی یکی دیگر از رویکردهای اصلی موجود در جهاددانشگاهی هنر را توجه به هنرهای کاربردی برشمرد و گفت: مرکز هنر و معماری «انگاره» که هماکنون با در اختیار داشتن 4 حوزهی فعالیتی در این مجموعه دایر است، دقیقا براساس همین رویکرد و احساس نیاز است؛ در این مرکز خدمات هنری متناظر با نیاز مشتریان، مخاطبان و کارفرمایان در حوزههایی همچون زیباسازی، طراحی داخلی، گرافیک و صنایع دستی ارایه میشود.
بهزودی؛ افتتاح گروه پژوهشی نمایش کاربردی
رییس جهاددانشگاهی هنر به اقدامات در دست انجام در این واحد جهاددانشگاهی اشاره کرد و ادامه داد: در حوزهی فعالیتهای پژوهشی بهزودی گروه پژوهشی نمایش کاربردی در جهاددانشگاهی هنر افتتاح خواهد شد که البته اقدامات مقدماتی در مورد ایجاد این گروه با حمایتهای دفتر مرکزی به انجام رسیده است و در مدت زمان کوتاهی، این واحد هنری صاحب یک زمینهی تخصصی پژوهشی در حوزهی نمایش کاربردی خواهد شد که حوزههایی همچون نمایش خلاق، تئاتر درمانی و نمایش ایرانی را پوشش خواهد داد.
رشیدی اظهار داشت: عمدهی فعالیتهای صورت گرفته در این گروه تازهتاسیس، پژوهشی خواهد بود و با مطالعه و تحقیقاتی که به انجام خواهد رساند، در آینده سعی در تشکیل گروههایی مثلا در مهدهای کودک و مدارس خواهد داشت تا به ارایهی خدماتی بپردازند و در ادامه و در راستای تکمیل این چرخه به حوزهی آموزشی ورود کردهایم که اتفاقا نیروهای به کار گرفته در سلسله اقدامات این گروه از میان افراد تربیتشده در دورههای آموزشی شناسایی و انتخاب میشوند؛ این گروه پژوهشی، نقش مرجع علمی و پژوهشی در این حوزه را ایفا خواهد کرد و سعی خواهیم کرد با استفاده از توان تخصصی داخل و خارج از مجموعه، این گروه را بهعنوان یک مرجع علمی، پژوهشی، خدماتی و آموزشی در حوزهی نمایش کاربردی تبدیل کنیم.
دورههای آموزشی کاربردی، تخصصی و اشتغالزا
وی ادامه داد: در حوزهی آموزش نیز ما با توجه به نیازها و ضرورتهای کشور در خلال دورههای آموزشی که برگزار میکنیم، سعی داریم که ماهیت این دورهها، کاربردی و رویکرد اغلب آنها با چشمانداز کارآفرینی باشد که منجر به ایجاد شغل شود و در نهایت کسب درآمد برای افراد شود.
رییس جهاددانشگاهی هنر در ادامه اظهار داشت: چند سالی که رهبر معظم انقلاب در نامگذاری شعار سال موضوع اقتصاد، اشتغال مبتنی بر تولید و رونق آن را مطرح میکنند؛ این در حالی است که جهاددانشگاهی در همهی واحدها و حوزههای فعالیتی خود این افتخار را دارد که همواره به عنوان نهادی پیشرو و پیشقراول این جریان، حرکت کرده و میکند و مشخصا در مورد جهاددانشگاهی هنر باید به این نکته اشاره کنم که ما با برگزاری جشنوارههایی همچون فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» و همچنین جشنوارهی «نقش تنپوش» و «دیبا» به این مهم بیش از پیش پرداختهایم.
برگزاری جشنوارههای فرهنگی در سال رونق تولید
دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی گفت: جهاددانشگاهی هنر با برگزاری جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی «فردا» در تلاش برای معرفی هر چه بیشتر و موثر عرصهی تولیدات صنعتی و فناوری بهویژه به شکل بومی و ایرانی آن است و به موازات این اقدام سعی دارد تا صنعتگران و هنرمندان را بیش از پیش به یکدیگر به منظور ایجاد تعامل سازنده و کمک به معرفی هر چه بهتر و بیشتر حوزهی صنعت و فناوری از طریق ابزار موثر سینما و عکس، نزدیک کند که این امر با تولید آثار غالبا به شکل مستند یا ثبت عکسهای صنعتی، تبلیغاتی و هنری از روند تولیدات صنعتی و تجارب مدیریتی در حوزهی صنعت و فناوری در حال انجام است و خوشبختانه تا به امروز آثار تولیدشده بهویژه در حوزهی فیلم که به این جشنواره ارایه شدهاند، مُعرف خوبی از توان صنعتی و فناوری موجود در کشور بودهاند.
رشیدی تاکید کرد: در دو جشنوارهی دیگر یعنی «نقش تنپوش» و «دیبا» نیز اتفاقی مشابه به جشنواره فیلم و عکس صنعتی و فناوری در حال وقوع است؛ این دو جشنواره که ارتباط مستقیمی با حوزهی مُد و لباس کشور دارند، در تلاش بوده و هستند تا بهویژه هنرمندان جوان و طراح را در زمینهی طراحی البسه و پوشاکی با محتوایی مرتبط با باورهای بومی و اندیشههای اعتقادی ترغیب کرده و از همه مهمتر واسطی میان آنها با مراکز، شرکتها و برندها و کارخانجات دخیل در حوزهی تولید پوشاک باشند تا در قالب این ارتباط، طراحان جویای نام بتوانند قابلیت و خلاقیت هنری خویش را بیش از پیش به منصهی ظهور رسانده که هم تضمینکنندهی آیندهی حرفهای آنهاست و هم قادر است با اتکا به خودباوری، فرهنگسازی خوبی در به کارگیری طرح و مُد ایرانی و اسلامی در عرصهی پوشاک ایجاد کند که البته پیامد مثبت دیگر آن هم رونق چرخهی اقتصادی هنر و صنعت پوشاک در ایران خواهد بود.
افتخار مدیران اجرایی کشور؛ حضور در جهاددانشگاهی
رییس جهاددانشگاهی هنر در بخش دیگری از بیان دستاوردهای جهاددانشگاهی در عمر نزدیک به 4 دههی آن، گفت: از جمله دستاوردهای مهم جهاددانشگاهی باید به پرورش سرمایههای انسانی اشاره کنم؛ بسیاری از مدیران کشور که هماکنون در عرصههای گوناگون در حال خدمت هستند، یکی از افتخارات خود را مربوط به زمانی میدانند که در جهاددانشگاهی مشغول به خدمت بودند که البته ممکن است همچنان مدیرانی از آن نسل در جهاد باقی مانده باشند یا اگر هم در خارج از نهاد جهاددانشگاهی مشغول به خدمت هستند، به آن دورهی همکاری با این نهاد به خود میبالند.
وی ادامه داد: این مساله را از آن جهت مطرح کردم که به شکل کلی، نحوهی جذب نیروی انسانی در جهاددانشگاهی به این شکل بوده است که دانشجویان در حین تحصیلشان همزمان با دوران دانشجویی در فعالیتهای فرهنگی و تخصصی واحد جهاددانشگاهی دانشگاه خود همکاری و فعالیت دارند و غالب افراد شاغل در عرصههای گوناگون جهاددانشگاهی از میان همین دانشجویانی که در زمان تحصیل یا فراغت از تحصیل به کسب تجربه و مهارت حرفهای در هر یک از واحدهای جهاد مشغول بودند، گزینش و جذب میشوند.
رشیدی تصریح کرد: اساسا جهاددانشگاهی این امکان را برای جوانان فراهم میآورد تا با محول کردن مسوولیتهایی به آنها و درگیر کردنشان به کارهای جدی در حوزههای گوناگون فرهنگی، اجتماعی و علمی، آن هم در یک محیط کاری سالم و فرهنگی، زمینه را برای ورود آنها به بازار کار حرفهای غالبا در رشتههای تخصصی خودشان فراهم آورد و همانطور که اشاره کردم، جذب غالب مدیران و کارمندان و کارکنان جهاددانشگاهی در قالب چنین فرآیندی صورت گرفته است و این نهاد انقلابی و تمامی واحدهای فعال در زیرمجموعهی آن، اغلب به این شیوه، سعی در جذب و دعوت به کار از جوانان خلاق، مستعد و کارشناس در حیطههای مورد تحصیل خود داشتهاند که جهاددانشگاهی هنر نیز از این امر مستثنی نبوده و با بهرهگیری از کادری مجرب و تحصیلکرده در رشتههای گوناگون هنری، مجموعهای از امور محوله را به انجام رسانده و در ارایهی خدمات بهویژه در قالب مراکز خدمات تخصصی با محوریت مقولات هنری و فرهنگی پیشقدم بوده است.
تفکر جهادی؛ حلال مشکلات فعلی کشور
وی به ماموریت خطیر این نهاد انقلابی در شرایط سخت کنونی حاصل از تحریمهای یکطرفه و ظالمانه اشاره کرد و گفت: تفکر و مدیریت جهادی در شرایط امروز کشور به شدت مورد نیاز است و من مجدد به آن تاکید دارم؛ کاری که جهاددانشگاهی در آن تاکنون و در آینده نیز سربلند و روسفیده بوده و هست. این تفکر میتواند حلال بسیاری از مشکلات فعلی کشور باشد و البته این در شرایطی است که متاسفانه نوعی ناامیدی و تنبلی در بخشهایی از مدیریت کشور به ویژه در سازمانهای دولتی به چشم میخورد و برخیها بعضا وظایف اولیه خود را نیز انجام نمیدهند.
رییس جهاددانشگاهی هنر خاطر نشان کرد: به این دلیل میگویم که جهاددانشگاهی در تمام عرصهها و با استفاده از توان کارشناسی تمامی واحدهای تابعه تاکنون سربلند و روسفید بوده است که اسناد و مدارک ثابت میکند هر بار که به موضوعی ورود کرده با تمام وجود و با حداقل امکانات کار را به نتیجه رسانده است. این تفکر و این الگوی کار جهادی باید تقویت شود و به سایر دستگاهها هم تعمیم یابد.
لزوم استفاده از زبان هنر در فعالیتهای جهاددانشگاهی
وی به هنر بهعنوان ابزاری نافذ و تاثیرگذار در تمام مناسبات و امور جاری کشور اشاره کرد و گفت: سابقهی فعالیتهای هنری در جهاددانشگاهی درخشان است؛ از ابتدای انقلاب، بسیاری از فعالیتهای هنری شاخص در سطح دانشگاهها، توسط جوانان عضو جهاددانشگاهی به انجام رسیده و البته متاسفانه این موضوع به دلایل مختلف در شرایط کنونی کمتر شده و لازم است اهداف و برنامههای هنری این نهاد در زمینهی هنر، بازخوانی و بازتعریف شود و از قابلیتهای رشتههای هنری، استفادهی بیشتری شود.
رشیدی در پایان افزود: بهطور مثال، تولید محتوای هنری برای اثرگذاری بر جوانان و دانشجویان بسیار تعیینکننده و فراگیرتر از قالبهایی همچون همایش و سخنرانی است و لذا باید در سیاستگذاری، برنامهریزی و اجرای فعالیتهای فرهنگی جهاددانشگاهی، دیگر از برخی قالبهای کلیشهای و کماثر پرهیز کرد و به سراغ استفادهی بیشتر و بهتر از هنر و قابلیتهای مترقی آن رفت.
نظر شما :